Hur tvättar ni era cyklar?

Vattenslang med justerbart munstycke i tvätthallen i garaget där jag hyr mitt cykelförråd/mekgrotta.

Använder mig, förutom vatten, av vanlig avfettning och bilschampo + lite Yes handdiskmedel till kassetten vid behov.

Vatten, aldrig högtryck. Är cykeln väldigt smutsig kombineras vattenslangen med mjuk borste.

Har man det krisigt med plats/tillgång till slang, så funkar det fint att låna vattenkanna ur luft/vatten-skåpet på nån mack ?.

Vattenslang, vid behov Muc-Off och vid behov en borste från Biltema. Iträdgården vår sommar och höst, alldeles för sällan på vintern.

Jag pillar bort smutsen med fingrarna efter att den torkat och ser till att smörja där och när det behövs.

För 10 år sen var jag på med trädgårdslangen efter varje tur. Det tog bara en massa tid och och cykeln gick inte bättre heller. Den var dock snygg i mörkret i förrådet och fem minuter in på nästa tur :)

Jag väntar till att all lera har torkat fast innan jag kliver av cykeln (mycket av leran har då redan skakat loss). Sedan blöter handdukar och torkar av cykeln inkl. drivlinan. Sist och inte minst smörjer jag in drivlinan. Det hela tar typ 10 minuter och man kan göra det hemma i hallen. Den lilla lera som lossar kan man dammsuga upp på under minuten.

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar ta ett dubbelbad med cykeln, tända
> lite ljus och så ;)

Den första frågan som dyker upp är om du tvättar cykeln med schampo eller om du tvättar dig med avfettningsmedel då :)

ipv6 skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar ta ett dubbelbad med cykeln, tända
> > lite ljus och så ;)
>
> Den första frågan som dyker upp är om du
> tvättar cykeln med schampo eller om du tvättar
> dig med avfettningsmedel då :)

Både jag och cyklen brukar dofta friskt av Vim Citron efter vår spa-kväll

Jenny W skrev:
> ipv6 skrev:
> -----
> > Jenny W skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag brukar ta ett dubbelbad med cykeln,
> tända
> > > lite ljus och så ;)
> >
> > Den första frågan som dyker upp är om du
> > tvättar cykeln med schampo eller om du
> tvättar
> > dig med avfettningsmedel då :)
>
>
> Både jag och cyklen brukar dofta friskt av Vim
> Citron efter vår spa-kväll

+1 :)

Räjsern sköljer jag av i duschen, MTBn med vattenkanna och svamp på gatan utanför.

Vatten via trädgårdslang. Avfettning med en mjuk pensel och/eller tandborste på drivlinan. Bilsvamp och shampoo på hela cykeln. Avsluta med att torka torr med frottehandduk.

Att jag sedan brukar lackförsegla ramen nån gång om året kanske är bara liite överkurs...

Man skall väll inte vårda sönder cykeln.

Borstar bort den värsta smutsen och smörjer sedan upp de rörliga delar som ser ut att behöva lite extra kärlek. Är det allt för djävligt med lera så kan den få en hink med vatten också.

Lösningsmedel är för idoter.

Trägårdsslangen med lagom spridd stråle för att spola av leran. Sen torkar jag kedjan och smörjer. Även gaffelben, dämpare och sadelstolpen får en liten smörj med gaffelolja.

Spolar av den med trädgårdsslangen och på med lite olja på kedjan innan nästa tur. Ibland kan det bli lite muc-off på om den skall bli lite renare.

Tvättar mest för det blir så smutsigt inne när all skit trillar av när den torkar. Man får ju dammsuga stup i kvarten.

Vad är det farliga med vatten på cykeln? Det är väl bara fetta in/byta lagren när de blir kassa eller?

s skrev:
> ...få en hink med vatten också.
>
> Lösningsmedel är för idoter.

Idot!

mqphoto skrev:
> Ja hur gör ni?
>
> Högtryck?
>
> I duschen?

Idag blev det i duschen...var tvungen att få bort lite snigelsplatt...
Nackdelen med att bo i lägenhet, inte tillgång till nån trädgårdsslang.
Fast vågar bara tvätta lvg-hojen i duschen, mtb:n brukar vara lite för skitig.

Lerbad (vilket jag försöker undvika) = vattenkannan utanför porten. Om jag sluppit lerbad räcker det med babyservetter - världens mest användbara produkt som jag använder till såväl kropp, bil, hem, cykel och mc.

quid skrev:
> s skrev:
> > ...få en hink med vatten också.
> >
> > Lösningsmedel är för idoter.
>
> Idot!

Pang! Där fick jag.

Du har naturligtvis rätt men när cykeln blivit dränkt i gegga och luktar våt hund som gjort i brallorna så är jag villig att offra lite livslängd för husfridens skull.

Jag har ju turen att trotts att jag bor i lägenhet så har vi tvättmöjlighet i cykelrummet där man blivit anvisad att ställa cykeln. Brukar spola av direkt efter användning i skogen( tar jag en tur med den andra cykeln brukar d räcka med varannan gång).men när jag varit i skogen och brötat i leran blir d varje gång. Sedan torkar jag tort och smörjer drivlinan med lite olja. tar ca 15-20 minuter. Gör i mina ögon dock att cykeln håller väldigt mycket längre. Tvätten hyresvärden bistår med är vattenslang, sedan drar jag över med en svamp medan jag spolar. Avfettning brukar behövas kanske var 5`e ggn.

Vattenslang och mjuk borste innan jag tar in cykeln efter varje tur, sen lite olja på kedjan.
En gång i veckan får gaffelbenen lite olja som jag torkar bort efter någon minut för att få
bort dam och skit som lätt fastnar mellan packningarna och innerbenen.

Aldrig avfettning eller ens tvättmedel.

Jenny W skrev:
> Jag brukar ta ett dubbelbad med cykeln, tända lite ljus och så ;)

Så här alltså ;-)
badamedcykel.jpg

Räsern sköljer jag av i duschen vid behov (utan sällskap) medan lorthybriden får nöja sig med trädgårdsslangen i cykelrummet efter en lerig vända.

Sköljer av racern med varmt vatten i duschen och låter torka. Sen babyservetter för att göra rent, dom tar även bort oljefläckar i ett nafs.

Senast ändrad:
Cyklot B skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Jag brukar ta ett dubbelbad med cykeln, tända
> lite ljus och så ;)
>
> Så här alltså ;-)
>
>
> Räsern sköljer jag av i duschen vid behov (utan
> sällskap) medan lorthybriden får nöja sig med
> trädgårdsslangen i cykelrummet efter en lerig
> vända.

Men va F ... Vem har tjuvfotat?

Måste vart en torsdag. Inga levande ljus och inget vin

sänket skrev:
> Jenny W skrev:
>
> > Måste vart en torsdag. Inga levande ljus och
> > inget vin
>
> Jag ser de levande ljusen,men var är vinet,
> uppdrucket?

Ah! Där är ljusen..
Vinet? Tja... uppdrucket säkert. För att komma i stämning ;)

geologen skrev:
> Våtservetter från Coop. 14 spänn för ca 70 st.
> 2-3 per tvättomgång. Men så är det förstås
> inte en slogsmaskin...

+1 Men blötlägger även med vatten från en duschflaska. Fast använder våtservetter från ICA.

Tips till OCD-personer som bor i lägenhet med badkar/dusch-kombo:

När jag får tvättmani och vill vara noggrann så tar jag och hänger upp cykeln i mekstället, tar bort hjulen och kedjan för separat rengöring och sen petar jag in mekstället så att dess fötter går in under mitt badkar. Då hänger cykeln fint ovanför badkaret. Sen åker bilshampoot fram efter att jag spolat bort skit som kan repa ramen under svampningen. När ramen är tillräckligt ren, d v s nyskick, så torkar jag av den försiktigt med en handduk för att slippa kalkrester. Vid avfettning på ramen så brukar jag vaxa efteråt så att det blir lättare att göra rent utan avfettning nästa gång.

Hjulen svampar jag separat och försöker undvika vatten i navet. Självklart har jag redan plockat av och skruvat isär kassetten som ligger i ett avfettningsbad under tiden. Kassetten gör jag rent med en tandborste på balkongen och torkar rent med en handduk eller hushållspapper.

När det gäller kedjan så får den samma behandling med avfettning, men det innebär samtidigt att oljan mellan länkarna försvinner vilket är obra så där använder jag data-tryckluft för att få ut all avfettning ur länkarna och sen ersätter jag oljan med hjälp av en kanyl (den observante noterar smutsiga ekrar. Endast smörjning när bilden togs...);
542121_10151437545970599_160874592_n.jpg

Senast ändrad:
Skölja av, på med något avfettningsmedel av snällare sort. Skölja av igen och på med något bilshampo, skölj av. Torka torrt och på med något vax så det blir glänsande fint.
Cykeln ska helst alltid se ny ut..

Mange: Jag råkar vara släkt med en läkare, men det går nog bra att fråga på någon vårdcentral om man förklarar vänligt vad man ska ha den till. Eller så kanske apoteken har.

svalgis skrev:
> Jag fick en smärre panikattack av att läsa BOFHs
> inlägg. Tänk vad mycket potentiell cyklingstid
> som går åt!

Det är väl det som jag kallar "återhämtning". :D

Jag blev glad att läsa Bofh's inlägg, att tvätta cykeln ger mig en stund av egentid och tar inte lika lång tid som att cykla.

sänket skrev:
> Jag ser de levande ljusen,men var är vinet, uppdrucket?

Vinet är skymt i bilden, men finns naturligtvis lättillgängligt och väl dekanterat i flaskorna på ramen. ;-)

Cyklot B skrev:
> sänket skrev:
> -----
> > Jag ser de levande ljusen,men var är vinet,
> uppdrucket?
>
> Vinet är skymt i bilden, men finns naturligtvis
> lättillgängligt och väl dekanterat i flaskorna
> på ramen. ;-)

Ja, i "vatten"flaskorna i flaskstället så klart :DDD

BOFH skrev:
> svalgis skrev:
> -----
> > Jag fick en smärre panikattack av att läsa
> BOFHs
> > inlägg. Tänk vad mycket potentiell
> cyklingstid
> > som går åt!
>
> Det är väl det som jag kallar "återhämtning".
> :D

Så länge du finner nöje i det på någon nivå och inte bara gör det för att du känner att du måste så är det såklart bara bra!

BOFH skrev:
> Det är väl det som jag kallar "återhämtning".
> :D

Tummen upp! Om man har ambitionen att göra det bra så ska man se till att njuta av det!

Själv har jag inga ambitioner längre. Om det varit riktigt lerigt blaskar jag av det värsta med borste kopplad på trädgårdsslangen. Sedan trasa, olja, trasa på drivlinan. Klart!

Tillbaka
Topp