Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Skälet till att så många löser licens i Norge är ett krav om licens för att köra motionslopp. Det har skidförbundet i Sverige också.
Ni vill alltså ha ett krav på licens för att köra motionslopp.

Jenny Rissveds
Miss Lycka sa:
Skälet till att så många löser licens i Norge är ett krav om licens för att köra motionslopp. Det har skidförbundet i Sverige också.

Cyklisterna vill troligen inte det, men SCF vill säkerligen det. Jag antar att stora lopp isf skulle fixa någon deal med SCF så att det gick att baka in en engångslicens i startavgifterna på loppen för att minimera krånglet för deltagarna. Men SCF skulle väl säkert jollra hela vägen till banken.

Jenny Rissveds
Miss Lycka sa:
Såvitt jag vet är det bara i tävlingsklass som skidförbundet kräver klubbtillhörighet (vilket då innebär "licens"). I motionsklass krävs ingen klubbtillhörighet eller "licens". Dock skiljer det ju fr cykel iom att arrangemanget är likvärdigt ur arrangörsperspektiv.

Jenny Rissveds
Luktapåblommorna sa:
emmer sa:
GarryJones sa:
Av allt att dömer är det nu hundratals som vill påverka svensk cykel. BRA - Borde komma fler till årsmöte 2018.
Och du tror gapstararna i den här tråden ids lägga två hårstrå i kors för att omaka sig att delta i möten där de måste lyssna och vänta på sin tur :-) Har du sett trådarna där folk gnäller på hur dyrt det är att köra ett lopp och hur dyrt och krångligt det är med licens. Ska de göra något så får nog någon curla dem :-)
Ja, Norge med halva Sveriges befolkning har 68000 som löser tävlingslicens och Sverige 4000. Så SCF måste göra rätt.
Norrmän är inte lika söndercurlade - än...

Jenny Rissveds
Miss Lycka sa:
I vart fall borde SCF kräva/kränga engångslicens även av motionärer.

Jenny Rissveds
> Skälet till att så många löser licens i Norge är ett krav om licens för att köra motionslopp

Fel

Man får köra hur många motionslopp man vill i Norge - utan licens.

Men det finns väldigt få motionslopp i Norge.

De stora loppen med många deltagare är regelrätta tävlingar. Kommissarier, tävlingsledare, tävlingsregler, sjukvårdare, avstängda korsningar, dopningskontroll och licenskrav. Man har rättvisa resultatlistor uppdelade efter ålder och kön.

Loppen måste vara sanktionerade av ett UCI nationellt förbund. Därför gäller UCI regler om licenser.

Diverse personer i Sverige har missuppfattat detta och sagt att det finns ett licenskrav för att köra motionslopp i Norge. Även då de har blivit upplyst har de fortfarande kallat det för en motionslicens. Även en fd ordförande som förespråkade en motionslicens varje gång vi pratade ekonomin.

En licens för att köra motionslopp i Sverige kom således på tapeten februari 2009. Jag satt i styrelsen med ansvar för motionskommitté. Jag tog kontakt med de 14 största motionslopp. Alla sade samma sak. Man kör utan sanktion och utanför SCF om licenskravet införs. 2008 fick förbundet 2,8 miljoner från motionsloppen. Pengar man behöver. Det finns motionslopp med start avgift på 50kr. Det finns motionslopp där många deltagare är gamla damer och gubbar på vanliga cyklar med picnic korgen. Arrangörerna menar att om man kräver dessa på medlemskap i en klubb och en licens blir tröskeln för stort.

Jag slutade i styrelsen mars 2009 och förbundet lade ner motionskommittén.

Gällande skidförbundet och medlemskapskrav för tävling.
Det har inget med skidförbundet att göra.
Det är samma krav inom alla 71 RF.
RF Stadgar (utdrag)
12 kap Tävlingar
3 § Rätt att delta i SF:s tävlingar
Endast idrottsutövare som är medlem i förening ansluten till SF har rätt att delta i detta SF:s tävlingsverksamhet.

Vasaloppet är en tävling, Medlemskap i en förening är ett krav, Öppet Spår är ett motionslopp. Ingen medlemskap krävs. Exakt samma regel i alla 71 förbund.

Samma gäller inom cykel för tävlingar, utöver det måste man ha en UCI licens.

Nu 2017 har jag fått ansvar för motionskommittén igen. Vi har planer att erbjuda något som motionärer kan ha nyttja av. Det blir något som kostar pengar men det blir frivillig. Och så ska vi få ordning på våra motionsregler och försäkringar igen. Och en mycket mer tydlig kalender över loppen. Och så ska vi titta på en Gran Fondo klass för att fylla luckan mellan tävling och snabba motionslopp.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Känns lite grann som att trådens innehåll och titel börjar divergera. Kanske SCF vs ROW diskussionen förtjänar en egen tråd (eller iaf inte behöver fortsätta i denna?)

Jenny Rissveds
Miss Lycka sa:
Det är helt felaktigt. Det finns ingen licens för att köra skidtävlingar. Det finns klubbkrav. Cykelsporten har klubbkrav OCH licenskrav.

Jenny Rissveds
Man tycker att det borde vara i Scotts intresse att få visa upp sina cyklar på VM och således ge dispens om hjälmar. Det känns som de har mer att förlora på att deras cyklister inte ställer upp. POC har ju inget att förlora i det här fallet.

Sedan kan man tycka att ett poolavtal likt det som skidförbundet har hade varit ett smartare val. Vill du som märke synas på åkare i landslaget får du helt enkelt betala en avgift till förbundet. Inom alpint kostar det flera hundra tusen för att få sponsra åkare i landslaget med hjälm och goggles, sedan får du skriva avtal med respektive åkare.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
SCF :) Glad att man inte betalar till sörjan längre, kommer aldrig göra det heller.

Tragikomiskt, förmyndarmentalitet, "hej du ska cykla i våra kläder nu annars cyklar du inte längre, glöm alla dina kontrakt du skrivit med div team och sponsorer"

Verkar inte riktigt hållbart, SCF=SKÄMT

Jenny Rissveds
GarryJones sa:
> Skälet till att så många löser licens i Norge är ett krav om licens för att köra motionslopp

Fel

De stora loppen med många deltagare är regelrätta tävlingar. Kommissarier, tävlingsledare, tävlingsregler, sjukvårdare, avstängda korsningar, dopningskontroll och licenskrav. Man har rättvisa resultatlistor uppdelade efter ålder och kön.

http://sykling.no/article/info-om-lisens

Jag vet inte vad du pratar om eller vad du menar med motionslopp.

I Norge finns det 3 typer ritt, aktiv, tur och trim.

I aktiva ritt behöver man ha helårslicens och det finns en hel del regler för cyklisterna och arrangör.

I turritt kan man lösa engångslicens, det finns färre regler och krav till arrangören, men det är en tävling med resultlista. Det är inte heller något krav eller vanligt med avstängda korsningar.

I trimritt kan man lösa engångslicens och det finns ingen resultlista.

I alla dessa ritterna så behöver man lösa licens. Turritt är den vanligaste typen ritt.

Vilka motionslopp man får köra i Norge utan licens vet jag inte. Några sådana inom NCF sina ramar finns det iallafall inte och NCF går imot ritt som de inte har sanktionerat (forutom bedriftsritt (korpen))

Jenny Rissveds
görveln sa:
GarryJones sa:

Fel

http://sykling.no/article/info-om-lisens

Jag vet inte vad du pratar om eller vad du menar med motionslopp.

I Norge finns det 3 typer ritt, aktiv, tur och trim.

I aktiva ritt behöver man ha helårslicens och det finns en hel del regler för cyklisterna och arrangör.

I turritt kan man lösa engångslicens, det finns färre regler och krav till arrangören, men det är en tävling med resultlista. Det är inte heller något krav eller vanligt med avstängda korsningar.

I trimritt kan man lösa engångslicens och det finns ingen resultlista.

I alla dessa ritterna så behöver man lösa licens. Turritt är den vanligaste typen ritt.

Vilka motionslopp man får köra i Norge utan licens vet jag inte. Några sådana inom NCF sina ramar finns det iallafall inte och NCF går imot ritt som de inte har sanktionerat (forutom bedriftsritt (korpen))

Verkar dessutom vara ett vettigt upplägg för att ha en budget nog att kunna ta vara på talanger.

Jenny Rissveds
POC sponsrar inte SCF av finare skäl än de skäl som SCOTT har för att sponsra Jenny Rissveds - försäljning av utrustning.

POC kände till SCOTTs avtal med JR. SCF kände till SCOTTs avtal med JR.

Ett sponsoravtal med en av världens bästa tjejer inom mtb lär behöva inkludera VM och OS, inte bara världscup och t ex svensk xc/ långloppscup, för att få globala genomslagskraft och synergier som leder till försäljningsresultar som motiverar satsningen.

POC kunde pratat med SCOTT, gjort upp en deal om det gick och sen gått till SCF med den. Att sätta ihop ett avtal när man som POC känner till förutsättningarna saknar integritet.

Jenny Rissveds
CJ sa:
POC sponsrar inte SCF av finare skäl än de skäl som SCOTT har för att sponsra Jenny Rissveds - försäljning av utrustning.

Ett sponsoravtal med en av världens bästa tjejer inom mtb lär behöva inkludera VM och OS, inte bara världscup och t ex svensk xc/ långloppscup, för att få globala genomslagskraft och synergier som leder till försäljningsresultar som motiverar satsningen.

POC kunde pratat med SCOTT, gjort upp en deal om det gick och sen gått till SCF med den. Att sätta ihop ett avtal när man som POC känner till förutsättningarna saknar integritet.

Poc sponsrar alpinåkare med fartdräkter trots att de vet att de inte får använda dem när de kör för landslaget. Scott/JR har vetat i 18 månader vad som komma skulle.

Jenny Rissveds
mikaeljc sa:
CJ sa:

Poc sponsrar alpinåkare med fartdräkter trots att de vet att de inte får använda dem när de kör för landslaget. Scott/JR har vetat i 18 månader vad som komma skulle.
Rätt ointressant vad alpinåkare gör. Deras sport fungerar helt annorlunda än vad cykel gör.

Jenny Rissveds
Jag är rädd för att inga fler svenskar kommer få vara med i proffsstall så länge det sitter folk i SCF som inte förstår vilka som drabbas i första hand av de metoder de använder idag. Scott är inte beroende av Jenny, men Jenny är beroende av Scott. Hon är också beroende av att få visa upp sig på VM/OS. Scott kommer tröttna på svenskar och skriva kontrakt med någon annan nations stjärnor istället.

Om SCF ställer krav som man nu gjort så är jag rädd för att Scott och de andra proffsstallen ser långsiktigt på det: viker de sig en millimeter så kommer det bli ett sluttande plan och sen är det bara en tidsfråga innan något förbund skriver avtal med en cykeltillverkare.

Jag skulle behöva att metoderna för att få större del av sponsorkakan till landslaget ändras radikalt. Ett bättre sätt vore att gå ihop med de andra förbunden och framföra sina behov till proffsstallen den vägen. Proffsstallen skulle troligen lyssna om det framförs som behov istället för krav. Det kan utarbetas en win-win-situation som ger förbunden ersättning för deras arbete med amatörer och proffsstallen positiv exponering av sina produkter även på amatörnivå.

Jenny Rissveds
SCF tyckte alltså att det var en god idé att bryta ny mark.

Hade jag varit proffs från Sverige hade jag övervägt söka medborgarskap annanstans. Elitidrottare är inte direkt något man kan hålla på med hur länge som helst, man får inte hur många chanser som helst att tävla VM/OS. Oförlåtligt av SCF att ta beslut som tvingar idrottaren att stå över eller bryta sina kontrakt. För att inte tala om hur det poteniellt kan förstöra marknadsvärdet...

Tycka vad man vill om att SCF inte får in tillräckligt med stålars, men detta var ju inte särskilt lyckat.

Jenny Rissveds
"Vad som komma skulle"....javisst kände POC till att det fanns risk att deras avtal skulle leda till att JR inte skulle köra VM. Den risken var de tydligen beredda att ta, och det bakåtblixtrar nu. Vad är viktigast för svenska mtbsporten/konsumenterna? Att se JR tävla i VM eller att se just POC på de tävlande?

Givetvis pågår förhandlingar nu. POC riskerar sin image och SCFs image smittar nu av sig på ett varumärke som lever på coolness och lite rebellanda.

Jenny Rissveds
Och JRs uppförande innebär att SCF inte kommer kunna stötta nästa JR då de inte har pengar och SCF ger hjälp med tekniska förutsättningar för elittävlingar vilket är förutsättningen för en ny JR.

Jenny Rissveds
Det är ju möjligt att det handlar om två sponsorer som båda har lika mycket rätt och fel som inte klarar att komma överens och så kommer cyklisterna imellan.

Jag har svårt att se hur hjälmen på en tävling per år ska vara så viktigt för Scots sponsring av en cyklist.

Vill Rissveds ens vara med på VM med tanke på sesongen hittills?

Jenny Rissveds
emmer sa:
görveln sa:
Jo, frågan är kanske om någon annan har bättre chanser och borde få åka istället :-)
Men där går gränsen för vad jag begriper (och enligt många långt innan dess)...

Det väl i så fall vara Engen, men hon är så vitt jag förstår i samma situation som Jenny...

Jag kan bara konstatera att SCF inte är speciellt poppis bland cyklister, och det här verkar inte direkt hjälpa till.

Jenny Rissveds
"JRs uppförande"...vi talar om en exceptionell idrottstalang och olympisk mästarinna. Undrar om det funkar att putta in henne i den uppfostrande hörnan du försöker med?

JR kan delegera den här hästhandlingen till POC och SCOTT och hennes mgr: jag ska köra VM - återkom när ni har en lösning. Eller så säger hon fuck it, det här får ni lösa till nästa är, eller så kör jag för Specialized (all text är grov spekulation även detta med Spesh).

På sikt måste SCF, förbundssponsorer och åkarsponsorer komma fram till en lösning. SCF behöver sponsorer för ungdomssatsningar - sponsoravtal kommer och går. Kanske bilar, gröt, hotellkedja el nåt annat som inte är utrustning där en cykeltillverkare är verksam inom, kanske vore en bra start. Just hjälm är inte troligt att SCOTT gör vågen att lämna till en konkurrent.

Jenny Rissveds
emmer sa:
Och JRs uppförande innebär att SCF inte kommer kunna stötta nästa JR då de inte har pengar och SCF ger hjälp med tekniska förutsättningar för elittävlingar vilket är förutsättningen för en ny JR.

Om det enda sättet för SCF att få in sponsorer är avtal de mycket väl vet inte funkar för proffscyklister så kanske det å andra sidan inte gör så mycket.

Jenny Rissveds
theBrand sa:
emmer sa:
görveln sa:
Jo, frågan är kanske om någon annan har bättre chanser och borde få åka istället :-)
Det väl i så fall vara Engen, men hon är så vitt jag förstår i samma situation som Jenny...
Jag kan bara konstatera att SCF inte är speciellt poppis bland cyklister, och det här verkar inte direkt hjälpa till.
Förbunden (oavsett idrott) har väl aldrig varit populära när de tullar på några elitförares möjlighet att tjäna pengar en kortare tid.
(Sposorkrock)
Inte heller har de varit populära bland de som aldrig kommer bli något och inte få något tillbaka men ändå måste pynta.
(Licenstjafset)
Sen finns det en grupp där emellan som det är viktigt att jobba med - och de som tror att http://scf.se/forbundet/om-forbundet/styrelsen/strategi-2017-2024/ är gratis eller betalas av någon annan hipp som happ kan nog bli överraskade.
SCFs åsikt. http://scf.se/forbundet/fortydligande-kring-landslagsavtalen/ samt http://scf.se/forbundet/erbjudanden/stod-till-landslagscyklister/

Jenny Rissveds
emmer sa:
theBrand sa:
emmer sa:
görveln sa:
Förbunden (oavsett idrott) har väl aldrig varit populära när de tullar på några elitförares möjlighet att tjäna pengar en kortare tid.
(Sposorkrock)
Inte heller har de varit populära bland de som aldrig kommer bli något och inte få något tillbaka men ändå måste pynta.
(Licenstjafset)
Sen finns det en grupp där emellan som det är viktigt att jobba med - och de som tror att http://scf.se/forbundet/om-forbundet/styrelsen/strategi-2017-2024/ är gratis eller betalas av någon annan hipp som happ kan nog bli överraskade.
SCFs åsikt. http://scf.se/forbundet/fortydligande-kring-landslagsavtalen/ samt http://scf.se/forbundet/erbjudanden/stod-till-landslagscyklister/

Som du säger, sponsorkrock är ett gammalt problem, och en företeelse som SCF var medveten om. Då har man sedan länge utarbetat en policy för hur man hanterar sådana frågor så de inte exploderar i media. Att nyheten om att JR överväger att inte köra VM dykit upp i media lär val vara en del i förhandlingen och släppts av ngn av parterna.

Som jag skrev tidigare bedömer jag att en majoritet (efterfrågan på cykelpryttlar) föredrar att the show goes on och att JR kör VM (givet att det är en prio för henne i år) snarare än att det ser det stora värdet i att POC står för hjälmen. För SCF kan/bör det inte spela nån roll om AXA el POC sponsrar.

Jenny Rissveds
Luthman Photography sa:
Miss Lycka sa:

Cyklisterna vill troligen inte det, men SCF vill säkerligen det. Jag antar att stora lopp isf skulle fixa någon deal med SCF så att det gick att baka in en engångslicens i startavgifterna på loppen för att minimera krånglet för deltagarna. Men SCF skulle väl säkert jollra hela vägen till banken.

SCF är mycket sämre än NCF, grundat på hur mycket licenspengar dom får in.
Om SCF inför samma metoder för licenser som NCF så blir SCF om möjligt ännu sämre.
Korrekt?

Jenny Rissveds
Anders Bromee driver det som något prestige projekt. Han är den som vägrar backa i frågan. Han tänker inte på svenskcykel utan bara på sitt eget ego.

Avgå Anders Bromee.

Jenny Rissveds
Cinder2i40 sa:
Anders Bromee driver det som något prestige projekt. Han är den som vägrar backa i frågan. Han tänker inte på svenskcykel utan bara på sitt eget ego.

Avgå Anders Bromee.
+1
Frischknecht är ju tydlig med att det inte är scf som är problemet, det är EN person! Ska nog mycket till innan han känner sig tvungen att gå ut så specifikt. Jag är inte förvånad, redan "förtydligandet" som lades ut på scf:s hemsida i helgen gav mig dåliga vibbar, signalerade maktfullkomlighet och noll självkritik.

Jenny Rissveds
KJS sa:

Det låter inte bra:

" It’s actually not correct to talk bad of Swedish Cycling in general, it is basically only one person, Swedish Cycling marketing manager Anders Bromee, who has been terrorising Jenny for more than a year now. This has become a big, big issue so at this point, she would not feel comfortable to travel to Cairns with a team where everybody hates each other because of what happened. Right now she has zero trust and respect for Swedish Cycling. She does not feel she has been treated well enough to see how, in these circumstances, it would not result in a good performance for her"

Jenny Rissveds
Eller så kan man lika gärna se det så här.

Kämpa scf! Tycker det är en skam att scott drar det så långt att dom vägrar vara med på VM om inte Jenny får köra i deras grejer.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Capra ibex sa:

Kämpa scf! Tycker det är en skam att scott drar det så långt att dom vägrar vara med på VM om inte Jenny får köra i deras grejer.

Nej så kan man inte se det. Det här handlar om människor och det är där Anders Bromee inte fattar det. Jag bryr mig inte om vilken hjälm dom har på sig. Jag bryr mig om mtb sporten oavsett om det handlar om eliten eller dom som bara cyklar för det är roligt.

Jenny Rissveds
ejma sa:
KJS sa:

Det låter inte bra:

" It’s actually not correct to talk bad of Swedish Cycling in general, it is basically only one person, Swedish Cycling marketing manager Anders Bromee, who has been terrorising Jenny for more than a year now. This has become a big, big issue so at this point, she would not feel comfortable to travel to Cairns with a team where everybody hates each other because of what happened. Right now she has zero trust and respect for Swedish Cycling. She does not feel she has been treated well enough to see how, in these circumstances, it would not result in a good performance for her"

Urk för personer som är så fulla av sig själva att de tycker det är självklart att resten av världen ska rätta sig efter deras krav! Bromee visste naturligtvis hur de aktivas kontrakt såg ut innan avtalet med POC skrevs men sket i det och kräver sen att de bryter mot sina kontrakt för att få åka på VM. Grattis till nomineringen till Årets rövhål!
Gissar även att Bromee själv inte gick lottlös när avtalet med POC skrevs.

Jenny Rissveds
Capra ibex sa:

Jag tror du och Bromee skulle kunna vara de enda i världen som intar den positionen efter att ha läst intervjun med Frischknecht.

Så tydlig han är kan man bara vara om man har väldigt mycket på fötterna.

Maktfullkomlighet från Bromee alltså. Han lär inte sitta kvar i SCF....

Jenny Rissveds
Oj. Det var ord och inga visor. Sällan man ser så rakt formulerade svar.

Med andra ord är det Bromee som har sett till att svenska dameliten i MTB inte kommer köra VM. Snacka om misslyckad marketing. Antar att Bromees dagar på SCF är räknade?

Tillbaka
Topp