Jenny Rissveds
ooms sa:Så kan det absolut vara, men frågan är hur intressant journalistiken blir då. Åsa Edlund Jönsson skrev ett bra svar (förvisso generellt) men stämmer iaf bra överens med mina förväntningar på mediabevakning av elitidrott:solgule sa:me.I.am sa:Media skall uppmärksamma att hon ...deltar?
Går att säga/skriva en massa som inte är värderande, till exempel:
1) Känslor och behov hos sig själv som reporter, hos den tävlande, hos publiken/tittare och hos medtävlarna, utan att skylla egna och andras obehagliga känslor på utövaren.
2) Informera om sporten, banor, väderförhållanden, (kvalificerings)regler, tävlingsmiljön, konkurrenter, etc.
3) Resultat och poängställning utan att blanda in dömande ord och beskyllanden.
Till exempel: man kan skriva att man känner sig arg, nedstämd eller orolig över ett resultat och beskriva varför. Men skriv inte "hennes resultat var en besvikelse", "resultatet var dåligt", då skyller man sina känslor på någon annan och dresserar människor att känna sig misslyckade för att de inte gör det vi kräver. Ta ansvar för det du känner och visa uppskattning för att någon försöker även om de inte vinner.
Det är vad jag kommer på just nu, utan utbildning eller att vara journalist. Går i princip att skriva lika mycket, det är sättet man gör det på som behöver förändras.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/MRdzv5/rissveds-nobbar-media-efter-svt-artikel
(hittade inte svt:s egen artikel, men hennes svar finns citerat i Aftonbladet-artikeln)
Du känner oro för att journalistiken ska bli ointressant om man slutar skriva värderande? Därför att behovet av succé- eller fiasko-rubriker och andra värderingar av utövare är något som gör läsandet intressantare?
Jag ser ingen konflikt i att hoppa över värderandet och att kunna skriva granskande enligt citatet från SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson, tvärt om. Värderandet är journalistens och läsares antagna känslor som skylls på utövaren, en slags offentlig mobbning?, som gör att det blir färre utövare som vågar satsa och som ger läsandet en bitter eftersmak istället för glädje baserat på medkännande.
Det känns frustrerande att ett kortsiktigt behov av succé- eller fiasko-rubriker ska få större utrymme än att vi har utövare att skriva om.
Jag skulle hellre se att vi får fram så många och så bra utövare som möjligt genom att Jenny och liknande "svaga" orkar och vågar vara med och försöka i bästa förmåga och bli uppmuntrade av media istället för nedtryckta. Skulle vara roligare att läsa också är jag helt säker på.
Men det kräver så klart mycket mindre av journalisten att bara vräka ur sig frustrerade eller glada känslor än att verkligen informera och granska.
Edit: fixade gör -> ger + stavfel.
Senast ändrad: