Köpa MTB för ca 10000kr, ny eller beg?

ny mtb

Medlem
Vill uppdatera min MTB till en nyare...en HT-cykel med bra komponenter.
Förmodligen med en large-ram. Önskemål är Bla singelklinga och Bra dämpare i bra skick.
Förslag på vettiga cyklar ?

Hej,

Brukar komma en sån fråga i veckan minst här så bör finnas info om du söker runt lite. Med det sagt verkar många säga - köp det du hittar. Allt som är prisvärt är slutsålt :)

Köp begagnat! Du får dubbel så mycket cykel för pengarna. Sen kan saker förstås va slitet men reservdelar till cyklar kostar inte mycket alls och om tex vevlagret behöver bytas är du inte ute med mer pengar än några hundralappar

Köp begagnat! Du får dubbel så mycket cykel för pengarna. Sen kan saker förstås va slitet men reservdelar till cyklar kostar inte mycket alls och om tex vevlagret behöver bytas är du inte ute med mer pengar än några hundralappar

Gäller det även dämpare? Alltid förstått att det är svårt att kontrollera dämparnas skick som ny? För mig Som är landsvägscyklist.

Gäller det även dämpare? Alltid förstått att det är svårt att kontrollera dämparnas skick som ny? För mig Som är landsvägscyklist.
Dämpare går inte sönder om dom underhålls ordentligt, däremot är det bra om dom får en service varje år. räkna typ 2500 för både fram och bak. Gör du servicen själv (superlätt) så kommer du undan med under en tusing.

Dämpare kan du dels se skicket, typ om det är några repor på överbenen. Annars kan packningar osv vara trött men det går att fixa utan problem :)

Tycker dock det är dåligt med intressanta cyklar på beg. marknaden, mest en massa Scott och Trek eller andra dyra cyklar med högst tveksamma komponenter. Gäller att vara snabb om något annat kommer ut ?

Dämpare går inte sönder om dom underhålls ordentligt, däremot är det bra om dom får en service varje år. räkna typ 2500 för både fram och bak. Gör du servicen själv (superlätt) så kommer du undan med under en tusing
Kan ju vart att kolla att det går att göra själv/lokalt/i alla fall inom landet. Jag pallar inte skicka nåt

Har inget emot att köpa begagnat, det svåra är att hitta ett bra prisvärt objekt, en bra grund att utgå ifrån. Jag kan sedan serva den själv.
En bra ram och möjlighet att serva/uppgradera framöver.
vad är en bra ram? Vikt/material/geometri

Jag har precis köpt en begagnad fulldämpare, min första efter 8 år med HT. Familjen som hade hojjen mekade själva och prylarna var väl omhändertagna. Det är den bästa garantin. Men det finns ju fortfarande nya i 10 000-kr-klassen som är helt OK. Nya prylar är ju ofta bättre än begagnade :)

Tillbaka
Topp