Ny BMC Fourstroke

Ny BMC Fourstroke
landen sa:
Är den inteliiiiite tung för en high end XC? Eller är det bara Scott som är i en annan liga där?
Scott spark ink dämpare och en helt standard (550g) dropper landar på typ 2300kg

När man bygger in dropper i ramen borde det bli enklare att bygga lätt tänker jag.

ja det är scotten som är riktigt lätt. 21-2300 g exklusive stolpe är ju inte alls ovanligt.

Ny BMC Fourstroke
Sixten Fors sa:
Anders Lantz sa:
+1
Jag skulle absolut välja 120 mm gaffel till nya Fourstroke, speciellt om det är ramstorlek L eller XL.
Fox 34 SC Remote för €1470 https://www.bike-components.de/en/F...-Factory-Boost-Federgabel-Modell-2019-p65101/
Eller SID RLC Remote för €870 https://www.bike-components.de/en/R...c-Remote-51-Off-Set-29-Susp-Fork-2019-p64471/ if on a budget

Tyvärr är en av mina större tvivel på att den redan är för hög i nosen...
Med kort stam hjälper det föga med mycket drop på stammen heller...

Ny BMC Fourstroke
Jensen sa:
landen sa:
Är den inteliiiiite tung för en high end XC? Eller är det bara Scott som är i en annan liga där?
Scott spark ink dämpare och en helt standard (550g) dropper landar på typ 2300kg

När man bygger in dropper i ramen borde det bli enklare att bygga lätt tänker jag.

ja det är scotten som är riktigt lätt. 21-2300 g exklusive stolpe är ju inte alls ovanligt.

Ska bli lite intressant vad scotten egentligen väger när den strippas ner så småningom.

Ny BMC Fourstroke
hm sa:
Jensen sa:
landen sa:

Ska bli lite intressant vad scotten egentligen väger när den strippas ner så småningom.

sen är det ju en fråga vad den lägre vikten kommer med för baksida. varför så få andra tillverkare väljer att bygga sina ramar så lätta, tvivlar ju att det beror på att Scott är överlägsna i kunskap. själv kan jag ju anse att låg vikt är trevlig, men köper några hundra gram straff om det är väl motiverat. vilket det säkert är på bmc:n. sen får man ju som sagt ta i aktning att det är inkl dropper.

Senast ändrad:
Ny BMC Fourstroke
hm sa:
Jensen sa:
landen sa:

Under 1700g ink dämpare vägde väl Dangerholms? https://happyride.se/forum/read.php/1/3118910

Ny BMC Fourstroke
hm sa:
Tyvärr är en av mina större tvivel att tokslammad monsterstam på xc-cykel inte är snabbare än en med normal sittställning, sammantaget uppför/plattåka/utför. Mina armbågar har dessutom en led som gör att man kan få ner överkroppen för minskat luftmotstånd när man vill cykla snabbare på grusväg i motvind.

För lvgcyklar och ur ett aero-perspektiv är det effektivare att ha händerna på hoodsen och armen i 90 graders vinkel, än raka armar och händerna nere droppen, samma tänk bör även gälla xc-positionen?

Om man behöver jättelång stam och lågt styre för att inte stegra vid klättring beror det lika mycket på att man har en omodern xc i för liten ramstorlek, med kort hjulbas och 72-73° SA, och sadeln 3 cm bak på railen. Med en modern och längre cykel med brantare SA där man inte sitter med röven ovanför bakaxeln går det att klättra utan att använda en omodern 130 mm -35° styrstam.

Senast ändrad:
Ny BMC Fourstroke
landen sa:
hm sa:
Jensen sa:
landen sa:

Under 1700g ink dämpare vägde väl Dangerholms? https://happyride.se/forum/read.php/1/3118910

SL ram och strippad på all färg ja. Ovan är väll en unlimited? Så 100-150g till gissar jag. Men sub 2000g i alla fall

Senast ändrad:
Ny BMC Fourstroke
Sixten Fors sa:
hm sa:
Tyvärr är en av mina större tvivel att tokslammad monsterstam på xc-cykel inte är snabbare än en med normal sittställning, sammantaget uppför/plattåka/utför. Mina armbågar har dessutom en led som gör att man kan få ner överkroppen för minskat luftmotstånd när man vill cykla snabbare på grusväg i motvind.

För lvgcyklar och ur ett aero-perspektiv är det effektivare att ha händerna på hoodsen och armen i 90 graders vinkel, än raka armar och händerna nere droppen, samma tänk bör även gälla xc-positionen?

Om man behöver jättelång stam och lågt styre för att inte stegra vid klättring beror det lika mycket på att man har en omodern xc i för liten ramstorlek, med kort hjulbas och 72-73° SA, och sadeln 3 cm bak på railen. Med en modern och längre cykel med brantare SA där man inte sitter med röven ovanför bakaxeln går det att klättra utan att använda en omodern 130 mm -35° styrstam.

Vad, vem svamlar du om ?

Ny BMC Fourstroke
Gamla modellen inkl dämpare, wire till nämnda, allt lös hardware och skyddscellplast - rakt ur kartongen...
Exlusive styrlager och bakaxel.

IMG_3869.JPG

För 350 gram på den nya får man alltså en flott dropper :)

Ny BMC Fourstroke
Sixten Fors sa:
hm sa:

Jag älskar att Sixten förklarar för hm hur man ska sitta för att cykla fort, han verkar ju verkligen behöva hjälp med det...

Ny BMC Fourstroke
skier sa:
Sixten Fors sa:
hm sa:

Jag älskar att Sixten förklarar för hm hur man ska sitta för att cykla fort, han verkar ju verkligen behöva hjälp med det...

Vadå, menar du att det skiljer på faktisk kunskap och teoretisk kunskap? #ironisk. Klart det kan skilja :-) tycker oxå att det är kul

Ny BMC Fourstroke
skier sa:
Sixten Fors sa:
hm sa:

Ja för Sixteen kan verkligen cykla sådär jettefort med sin moderna internetsykel

Ny BMC Fourstroke
Lugn nu , var ju inte riktat till mig utan till andra XC cyklister .

Jag gillar influensern Sixtens Google och exel skills här på happy så var snälla nu.

Ny BMC Fourstroke
Voi jesus. Vi sitter och ser på XC cyklar som ska hårdköras på tekniska terrängbanor och gänget snackar om aero-positioner på lvg hojar. Mikro-gram hit och dit. Jämför olika märken med vikter?!

Wtf! Åk ut och träna och jämför cyklarna irl. Trampeffektivitet, dämpning m.m är något viktigare än det ni pratar o :-)

Eller så skrapar ni färg, låser dämparna, klämmer in en 38 klinga (helst 40) och kör så det ryker.

Det kan svida ibland & det kan vara intressant men i detta fall är det lite nonsens.

Senast ändrad:
Ny BMC Fourstroke
Tror jag vill ha styret lågt för att få kraft i pedalerna , sen har jag taxben med lång överkropp så styret hamnar lite lägre än standard .

Råkade bli en vass cyklist för att illustrera vad jag tror jag känner , stången får föreställa styret.
Inte fullt så lågt men någonstans går gränsen där trycket minskar...

20181119_212814.jpg

Ny BMC Fourstroke
Vad händer vid +20 mm A-C? Man vill kanske byta till 10 mm längre stam? Stack och hjulbas ökar med runt 7,5 mm. Gäller vid obelastad fjädring. Vid 50% sag är halva skillnaden borta. Med bottnad fjädring är det ingen skillnad.

Bilagor

• 4str.png
    4str.png
    12.8 KB · Besök: 84
Ny BMC Fourstroke
Sjyst Sixten,
värsta är att jag uteslöt 120mm gaffeln ,kanske får tänka vidare på det

Skruvade på sparkgaffeln idag och måttade lite mot en vägg.
jämfört med sparken är framnavet 25mm längre framför bb .
Bb är 8mm högre :).
Stack till styret är 9mm högre .
Reach till styret är 17mm mindre :( .
Sadeln vinkeln verkar ca va samma med rak stolpe på sparken .
Bmc'n har orginal stam 60 mm -5° och spark 90mm -17°
Sen har gaffel 51mm rake och bör va 44mm på bmc'n hur påverkar det ? Lite kortare blir den ju...

Passade på att rita upp gamla sparken 27.5" 120mm också.

20181120_181343.jpg

Ny BMC Fourstroke
hm sa:
Sen har gaffel 51mm rake och bör va 44mm på bmc'n hur påverkar det ? Lite kortare blir den ju...
Diskussionen kring fork offset är intressant och "modern" :)
Hur många mm trail är lagom, vilket är det perfekta måttet för perfekt styrning, inte för twitchy och inte för lazy?
Är det 80, 90, 100 eller 150 mm trail?
När 29ers kom fick de mer offset i gafflarna för att inte vara trögare än de 26or som xc-cyklisten var van vid.
XC-racers brukade skryta om sina "kvickstyrda och rappa" cyklar, nu är det DH-stabilt som är högsta mode, alltså stora hjul, flack vinkel fram, liten offset och jättemycket trail. Eller? Vad är lagom?

Tabellen nedan är tänk att vara till hjälp för att jämföra hur hjulstorlek, vinklar och offset påverkar det måttet trail.

Bilagor

• Trail2.png
    Trail2.png
    16.3 KB · Besök: 89
Ny BMC Fourstroke
Hm.. är det 51 på Scott eller har jag fått det för mig ? Hjälp mig nu Sixten.
Enl din tabell ser det ju ut som det ska vara mindre på brantare och mer på flackare . fattar jag fel , eller finns det inget rätt o fel ...

Ny BMC Fourstroke
hm sa:
Enl din tabell ser det ju ut som det ska vara mindre på brantare och mer på flackare . fattar jag fel , eller finns det inget rätt o fel ...

Det är väl mer tyckte och smak egentligen och om man är ute efter snabbast eller roligast - inte alltid samma sak.

Snabbast avgör bara klockan, roligast har vi alla olika uppfattning om.

Ny BMC Fourstroke
hm sa:
Exakt så. Förenklat kan man säga att Trail i mm är ett statiskt/absolut värde för hur kvick eller trög styrningen är.

Om du går från 68 till 67° HA ökar Trail med 8 mm och cykeln blir stabilare. Om du samtidigt minskar offset från 51 till 44 mm ökar Trail med ytterligare 7 mm och cykeln blir ännu stabilare. Nu med totalt 15 mm ökning av Trail.

För fem år sedan ansåg t.ex. Pinkbike att sweetspot låg runt 80-90 mm https://www.pinkbike.com/news/To-the-Point-Wheel-Diameter-VS-Fork-Offset.html
Några år senare var det 100-120 mm på stigcyklar https://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/pushing-the-limits-of-fork-offset-an-experiment-45343/
Idag är det ännu mer endurocyklar etc.
Vad är rätt? Jag vet inte...

Ny BMC Fourstroke
NickPick sa:
Pervers ordning! :D Grymt.

Var det priset som gjorde att slakt av annan cykel var aktuell eller bara en slump?

Ja, köpte bianchin rätt billigt, ny från Italien.
Så grejerna som satt på var dyrare än hela cykeln.

Om man ska ha den ”värsta” fourstroken med Sram xx1 mm så kostar den listpris 105.000:- tror jag. Tror jag kan få ihop en likadan för runt 65.000:- om jag säljer bianchi ramen löst.

Ny BMC Fourstroke
MarcusEngqvist sa:
grenhall sa:
MarcusEngqvist sa:
Fourstroke ram beställd, ny bianchi nedmonterad för att agera donator.

Kommer bli grym!

Du jobbar inte så mycket med cyklar annars va? :)
Nej, det är en nyfunnen hobby att cykla faktiskt. Köpte en Radon Ht för nått år sen, sen har det bara gått utför:)

Kul! Tänkte mest på ordning i garaget mer såg ut som en rekondfirma än cykelverkstad. ;) Fantastisk ordning dock!

Ny BMC Fourstroke
Blev lite förvånad när ramen kom med ett 3 stegs dt remote reglage. Har inte läst någonstans att dämparen eller gaffeln har 3 lägen . Någon som vet?

Screenshot_20190204-141207_Google.jpg

Ny BMC Fourstroke
hm sa:
Blev lite förvånad när ramen kom med ett 3 stegs dt remote reglage. Har inte läst någonstans att dämparen eller gaffeln har 3 lägen . Någon som vet?

Tror inte DT's reglage görs i annan tappning. Jag har också tre lägen på min Fourstroke 01 från 2017 med samma DT-reglage.

Din lockout ser väl ut såhär:

https://www.google.com/url?sa=i&rct...aw165KDBmQ_NZG8O4UE4T5tV&ust=1549389551781873

I så fall är "mellanläget" någon form av semi-lockout. Jag brukar bara använda öppen eller helt låst men jag har bekanta som kör halvlåst ibland vet jag.

EDIT: Fit4-gafflarna från Fox har open, medium och firm som lockouts så där funkar det. Grip har bara två lägen.

Senast ändrad:
Ny BMC Fourstroke
Idag kör jag på en grand Canyon CF SL 7.9 eller något sånt från 2014, kör en del tävlingar i långloppscupen. Mina styrkor är otekniska partier där jag bara kan trampa. Ju mer lättåkt, desto bättre för mig!
Men jag tycker de är kul att cykla i skogen och har tänkt byta upp mig till en heldämpad och tycker denna är grymt snygg!
Tittar jag på rätt cykel som kan hjälpa mig till nästa nivå?
Kommer leta 01 three på beg marknaden nu när säsongen närmar sig slutet!

Tillbaka
Topp