[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag hade en 185HK 9-3 (gamla) den spann på alla 1an - 3an med dubbdäck på gatustenarna utanför kockumsfritid. Gällde att inte gasa och svänga samtidigt.

Jag har haft både 900GL från -84 (sjukt trist med handbromsen på framhjulen när man har färskt körkort!) och en 900i från -88. Den sistnämnda rullade massor med mil tämligen felfritt, enda bilen jag tjänat pengar på att äga (körde mycket jobbmil med bra milersättning och köpte den för 10 000 kr).

Körde också en dåvarande kollegas 9-3 Aero från runt 2000 nånting. Det var bra knuff i den men den ville svänga åt alla möjliga håll när man gasade!

Menar du att det inte finns någon pendlartråd eller att det skrivs RR om senaste turen i sin ID4 (eller motsvarande)?
För elbilar så lägger boomers ut bilder på dagens laddhastighet och antingen frågar om det täcks av garantin för det måste vara fel på batteriet för de får bara 40kW på 75% SOC.

Eller så vill dom bara berätta för sina boomerkompisar att idag fick man 163kW!!!!!!

Haha, det är många som har den rätta definitiionen på vad andra ska tycka är ett entusiastfordon!

Stugbytardag i fjällen idag!
E88E1648-9CB2-4B1A-8B05-CC12468547E2.webp

Apropå alternativ till elbil: Jag har nu kört min dieselbil på HVO100 ett bra tag, och jag måste säga att det är kanon. Soppaförbrukningen är ungefär samma som förut (då har jag också mjukvaruoptimerat den från190 -> 232 hästar), men det är ganska stor skillnad i hur motorn går. Den är avsevärt tystare och "mjukare". Inte alls samma hårda dieselknack.
Ja, det kostar lite mer, men å andra sidan kan jag fortsätta köra min åtta (edit: nio!) år gamla bil i stort sett helt fossilfritt. ~21 spänn litern är inget att bråka om när bilen bara drar ca 0,5/mil vid min blandade körning.

Eller så är man lite listig och åker antingen tidigare eller senare än alla andra...
Precis man stannar tills på tisdag =D

Detta var särna under jullovet med alla laddplatser lediga när vi åkte upp till fjällen.

Gick mellan 160 och 197 kW i laddhastighet för att gå från ca 30 % till 76 %.

Ger förövrigt en ledtråd i vilken riktning bildgissartråden ska.
IMG_3911.jpeg

Precis man stannar tills på tisdag =D

Detta var särna under jullovet med alla laddplatser lediga när vi åkte upp till fjällen.

Gick mellan 160 och 197 kW i laddhastighet för att gå från ca 30 % till 76 %.

Ger förövrigt en ledtråd i vilken riktning bildgissartråden ska.
Visa bilaga 746092
När det är gul varning och man helst ska hålla sig hemma? 🫣 🎅

Jag skippar fjällen jul & nyår samt v9 så är det sällan köer någonstans, sen har jag iofs ingen elbil längre heller.

När det är gul varning och man helst ska hålla sig hemma? 🫣 🎅

Jag skippar fjällen jul & nyår samt v9 så är det sällan köer någonstans, sen har jag iofs ingen elbil längre heller.
Blir ”stora vägen” över Sveg hem sen får man ju köra i vettigt tempo när det är dåligt väglag. Är det riktigt illa åker vi onsdag då skolan börjar på torsdag hos oss

Fattar inte hur det kan vara kö på en station som är 6 mil från Sälen när folk är på väg hem ärligt talat. Och utan att ha kollat är jag rätt säker på att det fanns lediga laddare i andra nätverk antingen i Malung eller i närheten, även om det är dyrare kan det ju vara värt att betala en femtilapp eller två för att slippa stå i kö.

Själv har jag fortfarande inte stått i kö någon gång, snart 8000 mil i elbil under bältet.

Framgick det varför de frös förresten? Dieselbil på tomgång brukar vara ett framgångsrikt sätt att inte ha nån vidare värme annars, kallaste bilen jag haft var vår Subaru Forester-diesel. Trots att den hade PTC-värmare som assistans så var det ingen vidare värme i den.

Fattar inte hur det kan vara kö på en station som är 6 mil från Sälen när folk är på väg hem ärligt talat. Och utan att ha kollat är jag rätt säker på att det fanns lediga laddare i andra nätverk antingen i Malung eller i närheten, även om det är dyrare kan det ju vara värt att betala en femtilapp eller två för att slippa stå i kö.

Själv har jag fortfarande inte stått i kö någon gång, snart 8000 mil i elbil under bältet.
Jag hör definitivt till elbilsförespråkarna här, men ännu så länge finns det två tillfällen jag helst hade undvikit elbil. Det ena är stugbytardagar till fjällen, det andra är långkörning med släp.
Sen kräver ju elbil en liten aning mer planering, tex hade jag hellre tagit en sväng kvällen innan så jag hade gott om laddning när jag gav mig iväg om det nu inte går att ladda vid stugan. Och ganska tidigt letat efter laddare med lite kö, för att "toppa upp". De som står i Malung har väl inte gjort nr 1.

Edit: om de frös finns det väl två skäl: det blir en bättre artikel eller pappa (oftast) har inte läst på hur länge värmaren kan gå på högvarv för någon procent på batteriet.

De i diesel frös väl inte på tomgång eftersom de redan var i Uddevalla.(dieselvärmare)

Jag förstår fortfarande inte varför de påbörjar resan oladdat.

De i diesel frös väl inte på tomgång eftersom de redan var i Uddevalla.(dieselvärmare)

Jag förstår fortfarande inte varför de påbörjar resan oladdat.
För att de inte tänkt sig för alls. Hade ingen laddare på boendet (eller dyr laddare) och inser inte problemet. Återigen, elbil funkar utmärkt men kräver lite mer planering.

En och annan Teslaförare tror att Elon löst allt åt dem, men det har han inte. Därför står de i kö (och kör runt och bländar med sina dåligt fungerande matrisljus). Oftast de som ointresserat köpt en Model Y bara för att alla gör det utan att ha satt sig in i det.

För att de inte tänkt sig för alls. Hade ingen laddare på boendet (eller dyr laddare) och inser inte problemet. Återigen, elbil funkar utmärkt men kräver lite mer planering.

En och annan Teslaförare tror att Elon löst allt åt dem, men det har han inte. Därför står de i kö (och kör runt och bländar med sina dåligt fungerande matrisljus). Oftast de som ointresserat köpt en Model Y bara för att alla gör det utan att ha satt sig in i det.
Jag tror också det, 90% ”lever i nuet” och fokuserar på att ”ha roligt” på semestern, hemresan kommer senare och först på morgonen på avresedagen inser man att man borde ha laddat. Sedan sätter man sig i Teslan och kör till närmsta Supercharger (bilden ovan visar bara Teslor, och jag antar de bara navigerar till Supercharger såvida man inte aktivt säger åt den nåt annat vilket säkert 90% inte gör).

Jag tror också det, 90% ”lever i nuet” och fokuserar på att ”ha roligt” på semestern, hemresan kommer senare och först på morgonen på avresedagen inser man att man borde ha laddat. Sedan sätter man sig i Teslan och kör till närmsta Supercharger (bilden ovan visar bara Teslor, och jag antar de bara navigerar till Supercharger såvida man inte aktivt säger åt den nåt annat vilket säkert 90% inte gör).
Jag tror faktiskt Tesla föreslår även andra laddare, men det får någon Teslaförare bekräfta. Däremot harar man billig el hos Tesla och antagligen inget abonnemang hos övriga, dvs dyr el. Men jag hoppas att den som precis bränt 40k på en vecka i fjällen inte låter ungarna frysa för att spara 250 kr (varför de nu frös, det är lite oklart).

Det är nog lite speciella människor ja
, jag förstår inte varför de inte gjort det bättre, det är faktiskt 2025 och Teslabilar är inget nytt, säger han.

"Teslabilar"? Vilka är "de" som borde fixat detta?
2025 ska det alltså finns obegränsat med laddplatser i Malung trots att det är den enda platsen bara en komplett idiot behöver ladda?

Ja åker man elbil så är det väl idé att leta boende som har laddare, åtminstone i Åre så är ju långsamladdarna ofta ockuperade av folk som laddar och sen inte flyttar sig, då det inte är någon extraavgift som kickar in.

Jag tror faktiskt Tesla föreslår även andra laddare, men det får någon Teslaförare bekräfta. Däremot harar man billig el hos Tesla och antagligen inget abonnemang hos övriga, dvs dyr el. Men jag hoppas att den som precis bränt 40k på en vecka i fjällen inte låter ungarna frysa för att spara 250 kr (varför de nu frös, det är lite oklart).
Så här skriver Tesla.
Jag tycker att punkterna 2 i första och 1 i andra är för snäva för att det ska bli bra.

Screenshot_20250105-201952.png

Jag hör definitivt till elbilsförespråkarna här, men ännu så länge finns det två tillfällen jag helst hade undvikit elbil. Det ena är stugbytardagar till fjällen, det andra är långkörning med släp.
Sen kräver ju elbil en liten aning mer planering, tex hade jag hellre tagit en sväng kvällen innan så jag hade gott om laddning när jag gav mig iväg om det nu inte går att ladda vid stugan. Och ganska tidigt letat efter laddare med lite kö, för att "toppa upp". De som står i Malung har väl inte gjort nr 1.

Det kommer ge med sig, men som alltid "är huvudet dumt får kroppen lida". Jag hade inte tvekat att ta bilen till fjällen på och åka på stugbytardagar men jag hade sett till att ha laddat till 100% vid avfärd och inte börjat leda laddmöjlighet före 50% eftersom det går långsamt att ladda med kallt batteri. När man kommit så långt så är det dessutom klart mera utspritt var alla andra är så det är mindre risk för kö.

Men det är mina teorier, jag har som sagt aldrig behövt köa :-)

Man kan ju gissa att många kom fram till Malung med kallt batteri så att de behövde stå och ladda med onödigt låg effekt också, det förbättrar knappast scenariot.

Edit: om de frös finns det väl två skäl: det blir en bättre artikel eller pappa (oftast) har inte läst på hur länge värmaren kan gå på högvarv för någon procent på batteriet.

Antagligen ja. Jag är tvärtomnumera på gott och ont, ska jag in och handla i 15 minuter när det är -10 som nu så låter jag värmen vara på. Tror det drar marginellt mer än att kyla ur och värma upp kupen igen och det är såååå skönt att komma ut till en varm bil. Drar marginellt med ström dessutom.

Apropå alternativ till elbil: Jag har nu kört min dieselbil på HVO100 ett bra tag, och jag måste säga att det är kanon. Soppaförbrukningen är ungefär samma som förut (då har jag också mjukvaruoptimerat den från190 -> 232 hästar), men det är ganska stor skillnad i hur motorn går. Den är avsevärt tystare och "mjukare". Inte alls samma hårda dieselknack.
Ja, det kostar lite mer, men å andra sidan kan jag fortsätta köra min åtta (edit: nio!) år gamla bil i stort sett helt fossilfritt. ~21 spänn litern är inget att bråka om när bilen bara drar ca 0,5/mil vid min blandade körning.
Bra där!

Så här skriver Tesla.
Jag tycker att punkterna 2 i första och 1 i andra är för snäva för att det ska bli bra.

Visa bilaga 746118
Ja, den logiken kommer ju välja icke-tesla-laddare där det är ont om just Tesla-laddare. I närheten av Malung är det säkert sällan någon Tesla laddar på andra laddare, men just i dag hade det ju varit bra. Verkar som logiken är framtagen för att styra till Tesla där det går.
Tewslas laddnätverk är ju imponerande bra får man säga, i övrigt är jag ingen teslafantast.

Det kommer ge med sig, men som alltid "är huvudet dumt får kroppen lida".
Det ger med sig lite efterhand folk lär sig, men å andra sidan kommer det nya elbilsförare hela tiden. Laddnätverket kommer ju inte byggas ut i oändlighet. I Malung tex kan man ju inte bygga ut för dagens behov, då hade 90% av laddarna stått overksamma 355 dagar om året.
Undrar vad som hade hänt om någon satt dit en laddare som tar 30 kr/kWh, det är väl där någonstans man landar för att få ihop en business om man bara har beläggning några dagar om året.

Just nu är det 18 av 20 lediga i Malung. 3/6 Ionity. Sen är det ett gäng till där alla är lediga men bara två platser på varje.

Nej, det är klart det inte finns något businesscase, annat än möjligen för Tesla som säkert får lite draghjälp i bilförsäljningen av sina enorma laddplatser. Det går ju att underdimensionera anslutningen lite också, det kommer aldrig ske att alla på en 40-parkeringars laddplats lyckas lasta med 250kW samtidigt.

Jag tycker fortfarande rent ingenjörsmässigt att det är synd att Tesla släppt in andra bilmärken i sitt nätverk. De hade verkligen möjligheten att bygga något snyggt när de vet exakt vilka bilar som är på väg, hur mkt de behöver ladda och sannolikt hur lång tid det kommer ta. De hade både kunnat lösa köande automatiskt (Nu är det din tur på Stall 17, följ navigationen dit) och kunnat styra om så att en del laddar tidigare och en del laddar senare där det är bättre för totalen. Nu kommer det istället bilar med ladduttaget på fel sida (och därmed blockerar två laddare) in helt utan att de vet om det och sabbar hela kalkylen :D

(Men egentligen är det här ett litet problem och det är bra att många kan ladda förstås)

I det här fallet hade det bara hjälpt om Musk ringde och väckte dumfan så han hade tid att få iväg bil och familj in till malung lagom till stall 17 var ledigt.

Edit. 13.00 var det visst så då har de inte ens det att skylla på

En helt annan sak som jag anser problematisk med nya bilar (dock även förbränningsmotordrivna dito):

– Vem i helvete är det som bestämt att bilen måste ha massa aktiva "varningssystem" för att få säljas? ALLA som testar och recenserar bilar verkar överens om att det försämrar säkerheten, genom att man blir nipprig på skiten och/eller rädd när det plötsligt uppstår massa oljud för att bilen tycker saker.
Hur kan man komma på nåt så urbota korkat och bara införa krav på det, utan att fundera på konsekvenserna? Vem är ansvarig?

För min del innebär det här att jag inte kommer köpa nån modern bil, om det inte går att programmera bort på nåt sätt. För att dyka ner i massa menyer och stänga av skit man aldrig bett om, varje gång man ska köra bil, finns ju inte på kartan. Komplett vansinne.

Edit: Trots att min bil är förhållandevis gammal hade den en del sånt där också, och det programmerade jag raskt som ögat bort med "Bimmercode". All jävla automatik som ska bestämma åt mig ska bort. Punkt.

En helt annan sak som jag anser problematisk med nya bilar (dock även förbränningsmotordrivna dito):

– Vem i helvete är det som bestämt att bilen måste ha massa aktiva "varningssystem" för att få säljas? ALLA som testar och recenserar bilar verkar överens om att det försämrar säkerheten, genom att man blir nipprig på skiten och/eller rädd när det plötsligt uppstår massa oljud för att bilen tycker saker.
Hur kan man komma på nåt så urbota korkat och bara införa krav på det, utan att fundera på konsekvenserna? Vem är ansvarig?

För min del innebär det här att jag inte kommer köpa nån modern bil, om det inte går att programmera bort på nåt sätt. För att dyka ner i massa menyer och stänga av skit man aldrig bett om, varje gång man ska köra bil, finns ju inte på kartan. Komplett vansinne.

Edit: Trots att min bil är förhållandevis gammal hade den en del sånt där också, och det programmerade jag raskt som ögat bort med "Bimmercode". All jävla automatik som ska bestämma åt mig ska bort. Punkt.
EU.

Hur tror du annars man klämmer in massvis av onödig personal i EU-högkvarteret om man inte kan ge dem helt onödiga grejer att göra? Men en lysande affärside är ju i alla fall att hacka sig in i moderna bilar och ta bort sånt som folk irriterar sig på.

För något år sedan sattes det upp tillfälliga laddare, osäker på om det var i Sveg eller Ljusdal, eller bägge. Sveg hade då en eller två fasta 50 kW laddare plus 10 eller 12 tesla, som då inte var open for all, nu verkar tesla ha öppnat för alla.

Jag vet dock inte hur ett business case för ett stort batterilager som ska köras runt till olika ställen. Totalt på året bör det inte vara många tillfällen de behövs... Kanske mer som fast laddstation om nätet är klent.

Jag sällar mig till de som undrar vad Teslaförare som kommer från Sälen har att göra i en laddkö i Malung?? Obegripligt!

För något år sedan sattes det upp tillfälliga laddare, osäker på om det var i Sveg eller Ljusdal, eller bägge. Sveg hade då en eller två fasta 50 kW laddare plus 10 eller 12 tesla, som då inte var open for all, nu verkar tesla ha öppnat för alla.

Jag vet dock inte hur ett business case för ett stort batterilager som ska köras runt till olika ställen. Totalt på året bör det inte vara många tillfällen de behövs... Kanske mer som fast laddstation om nätet är klent.

Jag sällar mig till de som undrar vad Teslaförare som kommer från Sälen har att göra i en laddkö i Malung?? Obegripligt!
Sveg har dock fått ionity nu också så det finns gott om laddare för stugbytardagarna. Ligger även på ett bra avstånd från Funäsdalen mm för ett första stopp

Nu vet jag inte om nån frågade alla, men varför gnäller vi på att de kommer från Sälen när de kanske kom från Åre?
Hela Sverige är inte Stockholmare, och kan alltså köra Åre-Malung hem som exempel.

Tillbaka
Topp