[OT] No more SAAB

[OT] No more SAAB
Såg nya 9-5:an på Linnégatan i Gbg igår. Väldigt snygg bil! Synd att den inte fick en ärlig chans mot sina tyska rivaler ala A6 eller 5-serien.

[OT] No more SAAB
Kommer nya 9-5 att tillverkas över huvud taget mer än de som tillverkats redan? Kommer bli en udda fågel. Men jag förstår att de lägger ner, GM har inte lyckats särskilt bra med Saab.

[OT] No more SAAB
De borde ju sälja även formarna för nya 9-5 och 9-3 till Kina om de nu inte bedömmer att det kan bli för hård konkurrens av dessa mot befintliga GM märken...

Men som sagt, ingen höjdar jul för de anställda :(

Hmm... Subaru är nog inte alls dumt

[OT] No more SAAB
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Får nog bli en Subaru
> som nästa bil.

Mycket bra val tycker jag. Hade också kunnat tänka mig en Subaru.

Tråkigt att det läggs ner och nu lär Volvo bli ännu vanligare i Sverige :(

[OT] No more SAAB
Subaru impreza, trimmad och racekittad är den enda bil jag tyckt var kul att köra..Den satt som en gokart på vägen! Och väsandet från turbon gav nästan erektion!

(hade den som lånebil en helg då en polare (utan körkort) lånade ut sin Honda Fireblade (eller vad fan den hette))

[OT] No more SAAB
Konstigt att det inte hände tidigare.. Om jag hade varit VD för GM hade SAAB varit borta för länge sedan. Jag förstår inte hur man kan pumpa in pengar i ett företag som aldrig har gått med vinst.

[OT] No more SAAB
GM har inte direkt skött Saab bra heller, ansvaret är till stor del deras eget. De håller på att sabba varumärket Chevrolet på samma sätt för övrigt.

[OT] No more SAAB
ee skrev:
> Konstigt att det inte hände tidigare.. Om jag
> hade varit VD för GM hade SAAB varit borta för
> länge sedan. Jag förstår inte hur man kan pumpa
> in pengar i ett företag som aldrig har gått med
> vinst.

Samtidigt så har GM tagit SAAB teknik till många andra modeller. Men jag håller med om att det är konstigt.

Dock väldigt synd.

[OT] No more SAAB
Trrraaaaagiskt!!

Nog fan hade SAAB kunnat bli ett ännu bättre företag och sälja bilar och vända förlusterna mot vinst!

GM är skyldiga till söndertrasandet av varumärket!

[OT] No more SAAB
Erövrarn skrev:
> Trrraaaaagiskt!!
>
> Nog fan hade SAAB kunnat bli ett ännu bättre
> företag och sälja bilar och vända förlusterna
> mot vinst!
>
> GM är skyldiga till söndertrasandet av
> varumärket!

Instämmer.

[OT] No more SAAB
trist på sitt vis men ändå tur att staten inte gick in med stålar eller tvingade alla statliga myndigheter att köpa saab, det är ju som att kasta pengarna i sjön flera gånger om liksom. jag har svårt att se att ett företag som blött pengar i nästan alla år helt plötsligt skulle vända till vinst. instämmer med tidigare talare; subaru är bra skit.

[OT] No more SAAB
Det är inte bara ett bilmärke som går i graven. Hela byar på landsorten är beroende av att deras lokala underleverantör till SAAB fortsätter ge jobb och betala ut löner. När flaggskeppet Volvo sjunker så kanske alla inser faran. Hela västsverige blir som Skövde typ...

[OT] No more SAAB
som tur är verkar folket i Trollhättan besitta stor teknisk kompetens och en vilja att arbeta, därmed tror jag också att det kommer växa upp någon ny industri där som kanske också gör pengar ;)

[OT] No more SAAB
jomper skrev:
> Kommer nya 9-5 att tillverkas över huvud taget
> mer än de som tillverkats redan? Kommer bli en
> udda fågel. Men jag förstår att de lägger ner,
> GM har inte lyckats särskilt bra med Saab.

Jo men i ärlighetens namn så har Saab sålt uselt långt, långt, lååångt innan GM kom in i bilden.
Har dom nånsinn gått med vinst dom senaste 30 åren?

[OT] No more SAAB
Jag tycker definitivt att staten gjort rätt som inte pytsat in miljarder och börjat driva verksamhet som de har noll koll på. Det hade aldrig slutat bra.

Vad är det för fel på Skövde?

[OT] No more SAAB
Dom kommer lägga när sverige med snart, vad finns kvar av marknads stolthet och visa till nu ?

//svein en glad norrbagge med olja på fingrarna ;)

Ps . går det och be om och få tillbaks jämtland och härjedalen nu, menar innan kineserna tar över ;)

[OT] No more SAAB
Marknaden har sagt sitt; vi vill inte ha Saab. Synd om de som förlorar jobben, men tyvärr är det den bistra verkligheten. Ingen avundsvärd sits.

8000 jobb brukar innebär i praktiken det tiodubbla, så många människor drabbas.

Jobbade faktiskt på Saab i trollhättan för 25 år sen... klart att ingen vill köpa Saab, det var silvertejp och snabblim som höll ihop grejerna.

[OT] No more SAAB
bruse skrev:

> var silvertejp och snabblim som höll ihop
> grejerna.

Fast nu jobbar du inte kvar, så det gick över :-)

[OT] No more SAAB
Pigmachine skrev:
> Subaru impreza, trimmad och racekittad är den
> enda bil jag tyckt var kul att köra..Den satt som
> en gokart på vägen! Och väsandet från turbon
> gav nästan erektion!
>
> (hade den som lånebil en helg då en polare (utan
> körkort) lånade ut sin Honda Fireblade (eller
> vad fan den hette))

Vad är det för jävla jämförelse?

en brabus merca är bra mycket roligare än en opel astra men det är två bilar med olika syften.

Nu har en svensk tiger gått åt skogen och det är jänkarnas fel, som lagt energin på jävla opel och inte plockat upp saab och gjort det till ett premium märke på riktigt.

[OT] No more SAAB
Själv är jag grymt nöjd med min 9-5 kombi. En 07:a som funkar perfekt för mitt behov. Dessutom kör jag hellre en "svensk" bil än åker runt i en japansk eller tysk bil.

[OT] No more SAAB
Surt för de anställda på Saab + alla underleverantörer, men knappast oväntat. Har väl inte känt något större ha-begär efter en Saab de senaste åren. Ingen premiumkänsla direkt... Vi har bara saabar som tjänstebilar på jobbet och ingen lär väl sörja om vi går över till Volvo.
Kör själv biogasmercedes privat. Känns som biogas är det vettigaste miljöalternativet innan vätgasen kommer. Mercedes är dock som Saab på tok för dyra. Synd att BMW inte bryr sig om miljön. Skulle sitta fint med en 3-serie biogas.

[OT] No more SAAB
Kan hända att jag är lite bitter i min kommentar nu men hoppas ni har försåelse för en som just fått en hård julklapp.

Om man till och med som privatperson gör sitt bästa för att lura staten på ett par skattekronor genom avdrag i deklarationen tror ni då inte en jätte som GM med kontor i hela världen ser till att redovisa siffror så fördelaktigt för sig själva som möjligt?

Jag säger inte att GM's beslut att lägga ned Saab är fel men inbilla er inte att ni har insyn i hur Saab verkligen har gått ekonomiskt de senaste åren.

//Fortfarande stolt Saab-anställd

[OT] No more SAAB
Stora problemet blir för alla underlevrantörer som nu bara har Volvo att leverera till.
Jobbar själv på Volvo personvagnar sen drygt 30 år, men kör en SAAB 9-3 av 98 års modell.
Helt klart den bästa bil jag haft. Klart ingen köper en ny SAAB när konkurshotet legat över företaget hela tiden.

[OT] No more SAAB
MR hyde skrev:
> Dom kommer lägga när sverige med snart, vad
> finns kvar av marknads stolthet och visa till nu
> ?
>
>
> //svein en glad norrbagge med olja på fingrarna
> ;)
>
> Ps . går det och be om och få tillbaks jämtland
> och härjedalen nu, menar innan kineserna tar
> över ;)

Är det inte Sverige som ska ha tillbaka Norge? Oljefonden är väl att betrakta som ett svenskt klientmedelkonto, eller?

[OT] No more SAAB
sen -95 har dom gått med förlust varje år, 85-95 var inte mycket bättre
Saab skulle ha nischat in sig på småbilar o eldrift så kanske dom hade överlevt
Banan skrev:

> Jo men i ärlighetens namn så har Saab sålt
> uselt långt, långt, lååångt innan GM kom in i
> bilden.
> Har dom nånsinn gått med vinst dom senaste 30
> åren?

[OT] No more SAAB
Det här är nog tyvärr början på slutet för en stor del av svensk industri. De underleverantörer som drabbas av ett litet bortfall i produktionen som Saabs artiklar betyder kan ha så snäva marginaler att det inte går längre..... Då drabbas både Volvo, Lastvagnar och Scania kortsiktigt vilket gör att de styr om sina leveranser i än större grad till utlandet vilket leder till ännu fler uppsägningar.... och en ännu kärvare situation på arbetsmarkanden. Tyvärr krävs nog en exportindustri om vi skall ha ett välstånd motsvarande dagens. Skall vi alla jobba inom tjänsteyrken kommer handelsbalansen inte bli skoj......

Jag gjorde mitt examensarbete på Saab vid millenieskiftet. Det är många trevliga och kompetenta människor som drabbas, tragiskt jag beklagar verkligen detta. Jag har kört Saab några år nu men när denna 9-5 Aero är slut så får jag väl gå tillbaks till Alfa igen. Det hade varit kul att få äga den efterlängtade nya generationen 9-5 men så blev det ju inte.

Jag tror inte de som häcklar Saab riktigt har klart för sig hur saker och ting ligger till. Jag tror inte för en sekund att Saab varit någon vinstmaskin MEN jag har från skapligt säkra källor fått lite insikt i hur den interna prissättningen på gemensamma artiklar i GM-sfären fungerade. Hade Saab gjort brakförlust varje år hade det varit borta redan. Det finns sätt att kvitta vinster med förluster... nåväl den här krisen kommer att kräva fler offer inom bilindustrin. Det har planat ut men ännu syns ingen tydlig ljusing.

Det riktigt tråkiga med den här globala fodonskrisen är att den dränerar företagen på resurser som skulle kunnat användas till utveckling av miljövänligare fordon. Detta kommer nu att ta längre tid vilket vi alla kommer att få lida av. Jag tror uppriktigt att Saab hade kunnat nischa sig inom miljöområdet och kunnat få en större volym med detta. Nåväl det är slut nu.

[OT] No more SAAB
ceberos: Inte för att vara taskig men hoppas din Saab tar slut snart. Alfa är mycket roligare. :) Säger jag som bytte ifrån en 9-3 sportsedan till en Alfa Romeo 156 SW

[OT] No more SAAB
Jodå Alfa är kul men jag har inte riktigt förlikat mig med 159:an ännu. Jag kvaddade min 156 SW för 5 år sedan sedan dess har jag kört Saab..... Jag var ute efter en likadan Proteoröd med MOMO-läder men jag hittade ingen så jag tetsade något annat. Säga vad man vill men mer pang för pengen än Saab får man leta efter... säger en Alfisti... :)

[OT] No more SAAB
Hade fordonsindustrin i tid inriktat sig på tydligare utveckling inom miljöområdet tror jag inte att den här krisen hade varit lika djup. Jag tror inte bara att det är de finansiella systemen som gör att det är just amerikansk bilindustri som har drabbats värst av krisen, utan att man helt enkelt gjort bilar som inte är marknadsanpassade.

Sen är Saab knappast ett självständigt bilmärke, och har varit beroende av andra biltillverkare sedan 1966.

[OT] No more SAAB
Var inte Saab från början ett bilmärke som alla skulle ha råd med och inte någon lyx wannabe.
Det känns som att felet ligger i att Saab inte har anpassat sig till den moderna marknaden och erbjudit mindre och bränslesnåla bilar. Synd att det går åt pipan, sitter å tänker på Karlsson på taket och hans 3-cyl 2-takts saab, samma modell vann även sin klass i Le Mans 24h tack vare sin aerodynamik trots att den hade svagare motor än konkurrenterna. Vad ska Per Eklund köra nu då?

[OT] No more SAAB
cerberos skrev:
> Jodå Alfa är kul men jag har inte riktigt
> förlikat mig med 159:an ännu. Jag kvaddade min
> 156 SW för 5 år sedan sedan dess har jag kört
> Saab..... Jag var ute efter en likadan Proteoröd
> med MOMO-läder men jag hittade ingen så jag
> tetsade något annat. Säga vad man vill men mer
> pang för pengen än Saab får man leta efter...
> säger en Alfisti... :)

Helt klart är Saab mycket bil för pengarna. Min 9-3a var riktigt bra på allting förutom att den inte var kul att köra eller hade så bra väghållning som en sänkt 156a med bilsteindämpare har.

[OT] No more SAAB
Trident skrev:
> Kan hända att jag är lite bitter i min kommentar
> nu men hoppas ni har försåelse för en som just
> fått en hård julklapp.
>
> Om man till och med som privatperson gör sitt
> bästa för att lura staten på ett par
> skattekronor genom avdrag i deklarationen tror ni
> då inte en jätte som GM med kontor i hela
> världen ser till att redovisa siffror så
> fördelaktigt för sig själva som möjligt?
>
> Jag säger inte att GM's beslut att lägga ned
> Saab är fel men inbilla er inte att ni har insyn
> i hur Saab verkligen har gått ekonomiskt de
> senaste åren
.

Jag tror jag förstår ungefär vad du menar. Interndebiteringen inom GM-koncernen har inte varit till SAABs fördel.

[OT] No more SAAB
Det där med förlust är bara larv och skitsnack. SAAB hade all time high försäljningsrekord för bara två år sen... På nivån som de här företagen drivs kan man trixa med pengar som man vill.

Den enklaste lösningen är att GM tar lagom överbetalt för alla delar som SAAB köper via GM. Med dåliga siffror i ryggen kan man sedan systematiskt suga ut pengarna ur företaget och utåt motivera alla "effektiviseringsåtgärder". Tjatar man sedan om det tillräckligt mycket så tror folk på det till slut.

Trist och tragiskt men GM har i åratal varit på väg nedåt och fimpat varumärke efter varumärke. Såhär kommer det fortsätta även framöver tills de får kompetent ledning eller allt kapsejsar.

Tillbaka
Topp