[OT] No more SAAB

[OT] No more SAAB
Per skrev:

> Vet inte vad du har för hoj men jag skulle tro
> att den tar dig från 0 till 100 på mellan 5 och
> 10 sekunder. En underbar egenskap om du hamnar
> bakom någon lång lastbil. Du är förbi på
> några sekunder. Med Micran tar det mycket längre
> (!!!) att komma förbi.

Faktiskt under 5 s (med glidaren), men det hör ju inte hit. Ingen tvingar mig till att göra dumma omkörningar med Micran (=inga farliga omkörningar). Jag kan vänta tills det blir tvåfiligt eller vänta på världens längsta raka. :)

[OT] No more SAAB
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> BFS : Jag vet inte vilket av dina inlägg jag ska
> citera, men du verkar rejält personligt
> anti-volvo, nästan på vendetta-nivå. Att
> jämföra en Nissan Micra med Volvo går inte på
> något plan, punkt. Och tur är väl det, vi har
> helt olika värderingar. Volvo vill spara
> människoliv genom aktiv/passiv säkerhet till
> varje pris.

Snipp
> att köpa/köra/äga/krocka med.
>
> God jul.

Om nu volvo vore intresserad av aktiv säkerhet skulle de nog byggt bilar med vägegenskaper, det är viktigt att de är bra att krocka med. ;)

[OT] No more SAAB
> Om nu volvo vore intresserad av aktiv säkerhet
> skulle de nog byggt bilar med vägegenskaper, det
> är viktigt att de är bra att krocka med. ;)

Jag vet inte varifrån du har fått att Volvo har dåliga vägegenskaper. I början på 2000-talet var Volvo V70 snabbast i konbanetest, med full last, jämfört med dåvarande tyska bilar. Däremot är inte Volvon känd för att ha någon komunikativ styrning. Det är komfort men inte för den skull dåligt grepp. Det som biltestarna oftast klagar på är man inte kan bredsladda så bra, men det har inte så mycket med säkerhet att göra.

[OT] No more SAAB
saab suger hästballe ,

samma jävla äckliga modeller( endast 2st 95 och 93 ) i 15år dom får skylla sig själva,,

gör om gör rätt

varföre ska jag överhuvudtaget gå till en saabhandlare då jag redan sett modellrna för 10 år sedan,,

som att vara gift och att kärringen byter frilla ,, nej nytt ska vara helt nytt,,

ex,audi a3.a4.a5.s5.a6.a8.s6.s4.s8.r8.rs4.rs6.tt.q7.q5.,
bmw 3 serien 5 serien x5 x3 x1 m5 m3 nu gt 6serien 7 serien 1serien.
säkert glömt någon,

.

[OT] No more SAAB
Muppunge!

troll2.jpg ht=179

[OT] No more SAAB
Pigmachine skrev:
> Vem fan är Dinmorsa? och varför låter ni honom
> hållas? Är det någons 'julfylle nick'?

Trollen kunde variera högst avsevärt både i storlek, utseende och lynne. Ibland sades trollen vara mycket lika människor och ibland totalt väsenskilda. Vid sidan av trollen förekom också jättar, vättar och vittror. Samma namn har på olika orter används för olika väsen, där de småväxta kan sorteras in i kategorin oknytt. Andra likartade naturväsen skiljde sig från trollen i det att de ville leva ensamma, till exempel tomten, näcken, skogsrået och sjörået. Trollen lever socialt. Trollen har ansetts som rika på guld, trots att de kan vara klädda i paltor. De har drifter som får dem att begå vad människorna anser vara brott.

Ett internettroll, eller bara troll, är en användare som skriver artiklar eller debattinlägg på Internet (framför allt över Usenet och på internetforum) med huvudsyfte att reta upp övriga användare. De är mestadels ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog, och ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt, där de föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar sinnesstämningen hos övriga användare.

.

[OT] No more SAAB
När jag var liten var jag övertygad om att troll sprack i solen, tills jag läste ett Bobo album, (gurkätande gnuttknullaren), och han botade trollens ilska och fasa för solen genom att ge dom solbrillor... Vill du ha ett par heeelt äkta Ray Ban trån thailand?

Äh sätt in pengarna då!

[OT] No more SAAB
...

Bilagor

• saab_3_modifierad2.jpg
    saab_3_modifierad2.jpg
    47 KB · Besök: 32
  • kalle_pissar_saab.gif
    kalle_pissar_saab.gif
    14.5 KB · Besök: 194
  • dfghj.jpg
    dfghj.jpg
    60.8 KB · Besök: 34
  • pppppp.jpg
    pppppp.jpg
    56 KB · Besök: 22
  • SaabPolisMercura_07a_b600.jpg
    SaabPolisMercura_07a_b600.jpg
    78.9 KB · Besök: 30
  • Fiery900vert.jpg
    Fiery900vert.jpg
    104 KB · Besök: 26
[OT] No more SAAB
Hemma igen.
Idag tyckte man synd om det stackarna man såg mödosamt och med stor försiktighet baxa fram sina 740:is i 70Km/h på 110-väg, en sån produkt borde väl inte kommit från en tillverkare som kan svenskt klimat.

Då har SAAB alltid varit bättre.

När den nuvarande bilen tjänat ut så har jag möjlighet till ett vinteregenskapslyft i Subaron, fast det är ganska långt fram i tiden.

Undrar om Audis quatro är?

[OT] No more SAAB
BFS skrev:
> Det är synd att svenska
> biltillverkare inte tillverkat en sån bil som jag
> och många andra efterfrågar. Liten, praktisk och
> bränslesnål (vilket jag skrivit några gånger).

Varför då? Japanerna gör det ju så bra så varför skulle svenskar ge sig in i det getingboet?

[OT] No more SAAB
oxr skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är synd att svenska
> > biltillverkare inte tillverkat en sån bil som
> jag
> > och många andra efterfrågar. Liten, praktisk
> och
> > bränslesnål (vilket jag skrivit några
> gånger).
>
> Varför då? Japanerna gör det ju så bra så
> varför skulle svenskar ge sig in i det
> getingboet?

Varför? Då hade jag kunnat köpa en svensk bil. Det kan jag inte nu. Varför skulle svenskarna vilja sälja en bil till mig? För att få in lite stålar? Eller varför bygga bilar fler människor efterfrågar, som tex japanerna? Ja, nåt måste man väl ändra i strategin eller går allt som det ska för svenska biltillverkare?

[OT] No more SAAB
Preacher skrev:
> Bil med goda vägegenskaper är i sig inget värt
> om föraren är helt kass.
>
> ESP can't fix stupid.

ESP kan heller inte kompensera för usel grundkonstruktion, även om det ofta är så det används. tillverkarna tror de kan komma undan med taskig geometri bara de kompenserar med ESP.

[OT] No more SAAB
Robert skrev:
> > Om nu volvo vore intresserad av aktiv säkerhet
> > skulle de nog byggt bilar med vägegenskaper,
> det
> > är viktigt att de är bra att krocka med. ;)
>
> Jag vet inte varifrån du har fått att Volvo har
> dåliga vägegenskaper. I början på 2000-talet
> var Volvo V70 snabbast i konbanetest, med full
> last, jämfört med dåvarande tyska bilar.
> Däremot är inte Volvon känd för att ha någon
> komunikativ styrning. Det är komfort men inte
> för den skull dåligt grepp. Det som biltestarna
> oftast klagar på är man inte kan bredsladda så
> bra, men det har inte så mycket med säkerhet att
> göra.

Javisst, de jämför ju med andra bilar som inte klarart av att svänga, om inte vägen är som ett salsgolv, hur svårt kan det va?

Konstigt att folk står ut med bilar som varken kan svänga eller har komfort. Men klart, läser man i tidningen att den bil man själv "vill ha" är best i världen, eftersom den är svensk så måstre det ju vara så.

Att en V70 blir efter en gammal Cittrapadda från 70-talet om en riktig väg, med lite potthål, svänger på ordentligt, det behöver man inte bry sig om.

Komfort måste den ju ha, den är ju ny, och det är dumt att jämföra med något annat än det man själv valt, då kanske man upptäcker att det man valt inte är best ;)

[OT] No more SAAB
Jag har haft några SAAB och tycker det är fina bilar... ( jag har/har haft andra bilar också).

Det är konstigt at de som har erfarenheter av saabar oftas är positiva, men de som inte har kört dem inte gillar SAAB. -konstigt.

Kan det vara så att de inte har kompetens at bedöma vad som är bra eller dåligt ?

Synd att de lägger ner SAAB efter åratal med GM´s misskötsel. Men dett kanske blir ett lyft för Trollhättan, kanske början på något nytt ?

Det är roligare att cykla !!!!

[OT] No more SAAB
VO2max skrev:
> RIP SAAB

Vissa nyhetssidor var lite väl snabba med att posta, verkar vara förraveckans nyheter som
plötsligt blivt nyheter igen.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.698463
”Inget nytt har hänt”
– Vi utvärderar de bud som inkommer, vi kommer att fortsätta att göra det och har inte satt upp en deadline för detta.

[OT] No more SAAB
Timothy skrev:
> Hur många gånger kan man lägga ner ett företag
> egentligen?

GM hade ju "sålt" opel till Magna rätt så länge innan det inte passade längre och de ångrade sig..

[OT] No more SAAB
ev. randonörd skrev:
> Jag har haft några SAAB och tycker det är fina
> bilar... ( jag har/har haft andra bilar också).
>
> Det är konstigt at de som har erfarenheter av
> saabar oftas är positiva, men de som inte har
> kört dem inte gillar SAAB. -konstigt.
>
> Kan det vara så att de inte har kompetens at
> bedöma vad som är bra eller dåligt ?
>

Det är intressant det där. En annan intressant sak inträffade när jag diskuterade saab med grannen som köpte en ny saab och körde omkring med några år. Han ansåg att det var en kanonbil (9-5a) och han hade aldrig några problem med den. Det konstiga var dock att han första året mest körde runt med hyrbil då hans nya bil var inne på reparationsjobb. Detta förnekade han i efterhand trots att han då var grymt frusterad och hatade bilfan över allt annat på jorden.

Det svänger fort, nostalgi är roliga grejer!

[OT] No more SAAB
Fikasvettot skrev:
> i Finland är man visst inte så fäst vid stora
> bilar. Men de har ju inga lokalpatriotiska skäl
> att välja vissa bilmärken (som mest har gjort
> stora bilar). Men de har väl inte så kärvt
> klimat, kanske.

Kan inte hålla med dig gällande Finlands bilpark. Nedan följer en liten sammanställning av olika segment/storleksklasser.

Finland
I1 + I2 = ~15%
M2 = stora mellanklassen ~30% (VW Passat, Saab 9-3, Toyota Avensis)
M1 = mellanklassen ~30% (Skoda Octavia, Golf, Ford Focus)
S1 = 8%
SUV/4x4 = 13%

Sverige
I1 + I2 = ~16,2%
M2 = stora mellanklassen ~27% (VW Passat, Saab 9-3, Toyota Avensis)
M1 = mellanklassen ~25% (Skoda Octavia, Golf, Ford Focus)
S1 = 16%
SUV/4x4 = 10%

Sverige har en större andel småbilar än Finland t.ex. Tittar man på karosstyp är finnarna lika förtjusta som svenskarna i praktiska kombibilar. Andelen 4x4/SUV är större i Finland än i Sverige.
Några avsevärda skillnader finns dock:

- Skattesystemet gör att stora bilar blir extremt dyra. Man betalar tom. straffskatt på tillbehör på nya bilar. Människorna vill fortfarande ha stora kombis men har helt enkelt inte råd. Skoda Octavia t.ex. är en av de mest sålda bilarna då den bjuder på stora utrymmen men är relativt billig.

- Man har i Sverige satsat på E85 under många år vilket gör att vi har en väldigt stor park av etanoldrivna fordon medan Finland har en högre andel diesel. Personligen anser jag att ett förnyelsebart bränsle är bra så mycket bättre än ett fossilt men ser man till CO2-utsläppen som gärna jämförs för hela riket så framstår Finland som mycket miljövänligare då man inte tar hänsyn till miljövinsten med det förnyelsebara bränslet. Således beräknas CO2 utsläppen på bensinvärdena vilket alltså ger Finland en fördel i den typen av jämförelse.

- Saab 9-5 och Volvo V70 som vi i Sverige har sålt väldigt bra av klassas in i S1 klassen. Majoriteten av dessa drivs dock med E85 vilket ger en miljövinst beroende på om man av princip hatar etanol eller inte.

Vidare kan nämnas att Finlands regering just nu utreder sin "etanolpolitik" för att på sikt eventuellt främja etanolens utveckling i Finland. Finska petroleumbolaget ST1 har tagit fram en egen metod för att utvinna etanol ur restprodukter (t.ex. från bagerier) och säljer nu i Helsingfors etanol på flera av sina mackar med särskilt tillstånd av regeringen.

St1 har också köpt upp ett stort antal bensinstationer från Hydro/JET .etc och expanderar kraftigt i Sverige. De första anläggningerna för att producera etanol i Sverige i anslutning till olika industrier är redan planerade och beräknas vara klara 2011/2012.

Återigen kör jag hellre min bil på ett drivmedel som snart (förhoppningsvis) kan produceras i landet och tillverkas av restprodukter istället för att gynna oljemaffian.

Tillbaka till ursprungsfrågan, så anser i alla fall inte jag att Finland är sånt mönsterföredöme. Däremot är finnarna jäkligt duktiga på bygga motorvägar och inser vikten av "avåkningsutrymme" bredvid vägen. Inte som i Sverige då bilar som åker av abrupt stannas upp av närmsta trädet.

[OT] No more SAAB
Om man har en SAAB Biopower och sen väljer att tanka benson så må man vara korkad.

1. Det blir INTE dyrare att köra på Etanol. Kör man smart blir det billigare (jag tankade för 9,24kr/lit igår.
2. Du får mer effekt ur motorn. ca 25hk. Den skillnaden märks.

[OT] No more SAAB
MTBiker skrev:
> Om man har en SAAB Biopower och sen väljer att
> tanka benson så må man vara korkad.

Benson? Kan det verkligen funka?

benson.jpg ht=427

/Johan

[OT] No more SAAB
MTBiker skrev:
> Om man har en SAAB Biopower och sen väljer att
> tanka benson så må man vara korkad.
>
> 1. Det blir INTE dyrare att köra på Etanol. Kör
> man smart blir det billigare (jag tankade för
> 9,24kr/lit igår.
> 2. Du får mer effekt ur motorn. ca 25hk. Den
> skillnaden märks.

här tycker jag man hör olika från alla, vissa tycker att dom sörplar i sig betydligt mer etanol än bensin och blir lite dyrare andra tycker tvärtom, medans vissa inte märker någon skillnad på varken effekt eller förbrukning. Jag tror samtidigt att det har med årsmodeller och motorval att göra.

jag körde t ex min 855 T5 på nästan ren etanol ett tag när jag pendla, den drog 1dl mer men gick ungefär likadant kanske var lite tröttare på fullgas, men som pendlare märkte jag ingen direkt skillnad.

Familjens saab 95a från 02 med 250hk's motorn, automat o farthållaren i för det mesta går på 0,89 långkörningar, vore kul och se om en etanol saab med den lite större motorn blev billigare eller dyrare i slutändan.

jag ser dock inga direkta hinder för svensson att "låginblanda" sin gamla bil, 20-30% t ex?

[OT] No more SAAB
Adam7125 skrev:
> Är det säkert att majoriteten av 9-5/V70
> verkligen körs på etanol?
> Att det går att köra på E85 betyder inte att
> alla gör det.

Nej, tyvärr är det så att väldigt många kör på bensin. Varför är för mig en gåta för som MTBiker påpekat har det ganska länge varit billigare att köra på E85 än på bensin. Visst fanns det perioder senaste året då bensinen var märkbart billigare (tänk mörkaste lågkonjunkturen) men i ärlighetens namn är det rätt så lite pengar vi snackar om i diff. Jag har personligen inga problem med att betala några kronor mer per tank för E85 under perioder då det är dyrare än motsvarande bensin.

Ser man på lite historik så har ju E85 väldigt länge varit billigare än bensin också (tyvärr tänker folk väldigt kortsiktigt). Tyvärr tror jag att många "upplever" det som dyrt att tanka E85 eftersom de måste tanka lite oftare trots att varje tankning i kronor och ören är lägre än för en full bensintank. Dieselägare hyllar ju sin "snåla" bil och hur sällan de behöver tanka men glömmer gärna bort merkostnaden vid inköp (samt skatten).

Ett annat roligt argument brukar vara att etanolbilar måste servas så ofta = dyrt. Kör man väldigt mycket ligger det något i det men då är ändå diesel att föredra. En normal bilist som kör mellan 1000-1500 mil per år bör ändå serva sin bil en gång per år och byta olja (även om serviceintervallet ibland är satt mycket högre). Ingen bil mår bra av att köras långt på samma olja även om motorn kan hålla rätt många år med långa serviceintervaller.

Nu låter jag som värsta etanolpredikanten men så är inte riktigt fallet. Jag är för en mångfald och utveckling av många bränslen/energikällor så att man kan välja det som passar ens egna behov bäst. Vad jag däremot avskyr är medias ensidiga debatt i ämnet. Först framhålls E85 bilarna som räddningen, sen kommer ett nytt bränsle som anses vara sååååå mycket bättre (någon tafatt journalist har hört nåt om att man tränger undan matproduktionen för att tillverka E85), då är helt plötsligt gas det nya svarta trots att tom. den så kallade "biogasen" till stor del består av fossil gas och sen kommer elbilen som fanns redan innan sekelskiftet men som av någon anledning först hundra år senare ska frälsa världen (alla misslyckade försök på 90-talet pratar man inte om).

Som jag ser det är det mesta som gör att vi ersätter fossila bränslen eller i var fall ser till att konsumera mindre bra. Sen struntar jag i vad det heter men hoppas att "politikerna" ser till att gynna dem som sköter tillverkningen på ett sjysst sätt som ger en hållbar well to wheel cykel.

[OT] No more SAAB
captain8track skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Om man har en SAAB Biopower och sen väljer att
> > tanka benson så må man vara korkad.
> >
> > 1. Det blir INTE dyrare att köra på Etanol.
> Kör
> > man smart blir det billigare (jag tankade för
> > 9,24kr/lit igår.
> > 2. Du får mer effekt ur motorn. ca 25hk. Den
> > skillnaden märks.
>
>
> här tycker jag man hör olika från alla, vissa
> tycker att dom sörplar i sig betydligt mer etanol
> än bensin och blir lite dyrare andra tycker
> tvärtom, medans vissa inte märker någon
> skillnad på varken effekt eller förbrukning. Jag
> tror samtidigt att det har med årsmodeller och
> motorval att göra.
>

Givetvis är det motorn som styr. Etanolen har ett lägre energiinnehåll (ca 35% mot bensin vilket ger ca 30% ökad förbrukning) vilket i sin tur givetvis ökar förbrukningen.
Gällande effekten så är det i princip bara turbomatade motorer som gynnas av etanolens högre oktantal (104 mot bensin 95 eller 98). Med en anpassad motorstyrning så går det då att plocka ut ökad effekt när motorn körs på etanol. Många "race"-bilar etanolanpassas för att få ut högre effekt.
Tyvärr har många tillverkare varit alltför dåliga på att optimera motorstyrningen för etanolbruk.
Audi har ju / ska ju släppa A4.an med en etanoloptimerad motor nu. Ska bli intressant att se om de har ansträngt sig lite för att få ner förbrukningen men samtidigt bjuda på fin effekt.

> jag ser dock inga direkta hinder för svensson att
> "låginblanda" sin gamla bil, 20-30% t ex?

Att blandtanka är det redan många som gör och så längre man håller sig inom rimliga nivåer behöver man nog inte oroa sig. Många länders regering diskuterar ju redan om att höja andelen låginblandad etanol i den vanliga bensinen för att få ner utsläppen.
Blir det så kan man ju hoppas att det tar lite fart på etanolforskningen igen tack vare ökad efterfrågan.

[OT] No more SAAB
glitch skrev:

> Blir det så kan man ju hoppas att det tar lite
> fart på etanolforskningen igen tack vare ökad
> efterfrågan.

Jag kan garantera att KBCK drar sitt strå till etanolforskningen på Lilla Barkarby.

[OT] No more SAAB
captain8track skrev:

> här tycker jag man hör olika från alla, vissa
> tycker att dom sörplar i sig betydligt mer etanol
> än bensin och blir lite dyrare andra tycker
> tvärtom, medans vissa inte märker någon
> skillnad på varken effekt eller förbrukning. Jag
> tror samtidigt att det har med årsmodeller och
> motorval att göra.

Min erfarenhet, ä att många bilar, särskilt överladdade, gör betydligt mer skillnad i bränsleförbrukning relatert till körstil när man kör E85.

Min förra bil exempelvis, sörplade 1.0-1.3 l/mil bensin, beroende på hur tung gasfot jag hadde. Den tog 0.9-2.0 l/mil E85 beroende på gasfot.

[OT] No more SAAB
DIRAVI skrev:
> captain8track skrev:
> -----
>
> > här tycker jag man hör olika från alla,
> vissa
> > tycker att dom sörplar i sig betydligt mer
> etanol
> > än bensin och blir lite dyrare andra tycker
> > tvärtom, medans vissa inte märker någon
> > skillnad på varken effekt eller förbrukning.
> Jag
> > tror samtidigt att det har med årsmodeller och
> > motorval att göra.
>
>
> Min erfarenhet, ä att många bilar, särskilt
> överladdade, gör betydligt mer skillnad i
> bränsleförbrukning relatert till körstil när
> man kör E85.
>
> Min förra bil exempelvis, sörplade 1.0-1.3 l/mil
> bensin, beroende på hur tung gasfot jag hadde.
> Den tog 0.9-2.0 l/mil E85 beroende på gasfot.

ah, det tror jag med, de flesta jag pratat med har faktiskt lutat åt att totalsumman blir ett större soppakonto på etanol saabar, vs bensin saabar. Men det handlar som sagt mycket om körstil och att vilja köra miljövänligare eller tänka kortsiktigt. Dock är jag lite tveksam till om man egentligen kör så miljövänligt med en e85 bil då det krävs rätt mycket fossil energi/ lågavlönad arbetskraft i tillverkningsprocessen att det i slutändan blir +-0. Åtminstonde var det vad vi kom fram till för några år sen, innan detta blivit uppmärksammat i media.

Men om det säljs mer etanol ökar volymerna, och därmed ökar också miljövinsterna så jag tänker när jag har möjlighet låginblanda min bil (ca 30%), den är ändå så långsam så några % lägre effektuttag spelar i praktiken ingen som helst roll på en tysk tanks.

[OT] No more SAAB
Lillskeden (fd jonzén) skrev:
> om jag minns rätt så är ytan som täcks av
> odlingar för biofordonsbränslen världen över
> bara en tjugondel av ytan som täcks av
> golfbanor......

Jag viste att allt var golfspelarnas fel!

[OT] No more SAAB
Vet inte om den postats förut, men jag blev nästan sugen på en sån här:

Saab-bike.jpg ht=544

Det kanske kan bli samlarvärde på den.

Vad är det för cykel egentligen..?

Tillbaka
Topp