[OT] Saab vs the rest

metrosek

Ny medlem
[OT] Saab vs the rest
På bas av sund vetenskaplig fakta, samt nationalekonomiska teorier är det värt att köpa en Saab mot en motsvarande modell inom ett annat varumärke. Priserna bör ha gått ner i takt med osäkerheten om KK, men räcker det?

[OT] Saab vs the rest
Jag har haft en SAAB 900 , det räckte för mig! efter ett par månader gav den ifrån sig en åsanisse knall varje gång man startade den... efter ett år hade den skurit ihop. Men vad gäller nya SAABar skulle jag inte vara lika fördomsfull. Reservdelar lär ju finnas ett bra tag framöver (då de inte har råd att sätta ihop bilarna)

[OT] Saab vs the rest
Jag tycker inte det om det gäller 9-5. Det är en gammal bilmodell (10 år) och värdeminskningen de närmaste åren blir större än för t ex v70, a6, passat, c5, avensis.

Men de är lockande billiga just nu! :)

[OT] Saab vs the rest
Jag har hat en del bilar och min nuvarande 9-5:a fungearar fin-fint. 20.000 mil och rullar på fint. Sett till vad du får på begagnatmarknaden bil/kr så är nog SAAB svårslaget i dagsläget. Garantier och reservdelar bör inte vara något problem man tjänar fortfarande pengar på att serva och sälja reservdelar till alla bilar.

Nyköp är dock lite lurigare prisfallet är nog mindrer där, säket i paritet med vad du skulle få hos andra märken. För vilket märke du än köper så bör det vara köparens marknad i det ekonomiska läget.

[OT] Saab vs the rest
Det där tugget om att 9-5 är gammal håller inte riktigt. Det har kontinuerligt skett uppgraderingar under skalet så, så gammal som plåtskalet antyder är den inte... Visst värdeminskningen är betydande men du köper också väldigt billigt just nu....

[OT] Saab vs the rest
Familjen har en 02a 95 aero i 250hk varianten med automat och lite hirsch options som gått över 20k. den är mycket trevlig, man sitter bra och den går kanon. Enda negativa är väll att den är en automat och att i alla fall 02ans automat låda känns som något hämtat från opels reservdelslager från 86 men i övrigt är den mycket bra dessutom rolig att köra.

Som begagnad bil är dom oslagbara, men nya vet jag inte riktigt där känns dom kanske lite utdaterade, men det gör ju inte bilen sämre.

[OT] Saab vs the rest
Kanske borde börja läsa skvallerblaskornas nätupplagor. Det såg ju inte trevligt ut. Tänkte att det efter en KK skulle gå för någon hugad spekulant att köpa ut immaterialrätterna till reservdelarna och tjäna en del, men det går ju inte när dessa fortfarande är inom ett blödande företag.

Kan en grov slutsats vara att prisdroppet, i och med Expressen-artikeln, kommer att öka för begagnade Saab? Who dares buy Saab now...

[OT] Saab vs the rest
Självfallet är det begagnat som gäller.... som jag antydde ovan så är nybilspriserna nog fördelaktiga men intenämnvärt bättre än andra märken.

Så fort fordonskrisen är över bör situationen med konkursande underleverantörer mm återgå till ett mer normalt läge. Jag jobbar på ett fordonsföretag och vi har stundom problem att täcka upp när våra underleverantörer går i KK. Situationen bör dock normaliseras med konjunkturen som sagt.

[OT] Saab vs the rest
Det är inte roligt att äga en Saab.
Köra kanske, definitivt inte äga.

Min 9-5 kombi höll på att kosta mig förståndet. Nu nöjde den sig med en förmögenhet i reparationer..
Kör annat märke nu men Saaben står här. Osäljbar efter 12 tusen mil.
Aldrig mer.

[OT] Saab vs the rest
Jubelero skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte roligt att äga en Saab.
> Köra kanske, definitivt inte äga.
>
> Min 9-5 kombi höll på att kosta mig
> förståndet. Nu nöjde den sig med en
> förmögenhet i reparationer..
> Kör annat märke nu men Saaben står här.
> Osäljbar efter 12 tusen mil.
> Aldrig mer.

Så det är alltså bilens fel att marknaden vänt?

Sluta lipa nu va fan, saabs bilar har inte gått och blivit värdelösa för att GM inte kan sälja pickuper till feta amerikaner. Jag har ägt ett gäng saabar själv och aldrig haft några direkta märkestypiska fel, mer än fortkörningsböter...

[OT] Saab vs the rest
Jag gillar känslan i min 9000cs mer än i en sprojlans 9-5 som min arbetskamrat har. Visst är det inte lika spejsigt inuti med reglage osv osv men jag tycker jag åker mjukare och mer bekvämt i min trotjänare. Skulle nog inte köpa en ny SAAB, inte pga oroligheten/konkursrisk/osv men känslan i den 9-5 som jag åkt i, inte så jag vill ha en bil. Men så skulle jag nog aldrig köpa en ny bil heller, känns riktigt avlägset.

[OT] Saab vs the rest
Jag har en fin 9-5 till salu. Mycket bil för pengarna. Har gillat den hela tiden, ffa för komforten. Lite surt att jag behöver sälja den nu bara. :(

[OT] Saab vs the rest
Monglo och Jubelero, vem av er kan gå lägst i pris nu då på sin kärra?
Får vi ett litet priskrig här på happy i försäljningen av era 9-5'or?

[OT] Saab vs the rest
Man skulle aldrig lagt ner V4:orna.. För futuristisk när den visades, sedan för omodern... i 40 år! Men den funkade till allt. Slog Willysarna i surhålet, svalde alla plymåer till en hörnsoffa samtidigt som tre vuxna och enshäfer satt i..Sedanmodellen!
Visst, jag är ju lite på tvärsan, så sittställningen var också perfekt! ;)

[OT] Saab vs the rest
Jag tycker att SAAB rockar fett. Är inne på min tredje nu, kör idag med den stora BioPower motorn och ställer av de flesta familjebilar!

Läste i Metro för nån månad sen och de tipsade om att SAAB är klockrent att köpa beg idag.

[OT] Saab vs the rest
MTBiker skrev:
> Läste i Metro för nån månad sen och de tipsade
> om att SAAB är klockrent att köpa beg idag.

jojo att köpa är inget problem. Men att äga och sälja är ju hopplöst (enligt denna tråd).

[OT] Saab vs the rest
Ägt två Saabar(en 900GL -81:a och en 9000i CC -89:a). Båda gick fint utan större problem egentligen. 9000 var en grymt bekväm bil för sin tid, saknar den nästan. Bagaget var enormt stort, för att vara en halvkombi. Tryckte en gång i en tresitssoffa och luckan gick att stänga halvvägs. Den svalde även tre mtb + cyklister med 2/3 fällt baksäte, bara att ta av framhjulen och sadlarna. :-) Nu får en V70 -00 göra jobbet som laståsna, helt ok bil även om den drar mer än min gamla 9000.

/Leo

[OT] Saab vs the rest
Jubelero skrev:
> Det är inte marknadens fel att min Saab har varit
> värdelös. Det är Saabs fel.
>
>
> Säljes
> Saab 9-5 -01
> knappt 12tusen mil. Allt bytt.

Du kanske köpt en importerad skrothög med, jag lovar att jag kan blåsa skiten ur en ny m3a om det skulle va så att nästa ägare får renovera hela bilen, detta skulle säkert gå att åstadkomma på några hundra mil dessutom, bara sätta kurs mot alla fartgupp och tokgasa vid kallkörning sen är det fan klippt...

Tyvärr är det ju så att man inte kan uttala sig om ett helt märke, för att man provat ett måndags ex!

[OT] Saab vs the rest
Antingen älskar man SAAB eller så hatar man SAAB. Alla har åsikter om SAAB.
Vi får hoppas att SAAB klarar sig igenom krisen, inte bara för bilmärket utan
för hela den svenska bilindustrin, precis som att vi får hoppas att Volvo klarar sig.

[OT] Saab vs the rest
Oskar skrev:
> Herregud, man får ju en 9-3 1,8t -06 som gått
> under 10 000 mil för under 100 000 kr utan prut.
> Det ÄR prisvärt.

Det vet du inte föräns du skall sälja den.

[OT] Saab vs the rest
s skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Herregud, man får ju en 9-3 1,8t -06 som gått
> > under 10 000 mil för under 100 000 kr utan
> prut.
> > Det ÄR prisvärt.
>
> Det vet du inte föräns du skall sälja den.

Jag köper inte en bil för att sälja den. Jag köper en bil för att köra den.

[OT] Saab vs the rest
2 motorras i rad på -01 jag sticker ut hakan och säger:

-Förrarelaterat?

Just i faggorna där så fick ju SAAB 9-5 fina resultat i JDPowers kundnöjdhetsundersökning. det var bra kvalitet på de årgångarna precis innan den första faceliften. Jag kör en SAAB 9-5 -01 Aero och är mycket nöjd. Snål milslukare om man vill eller hyfsat väl avvägd sport och komfort i förhållande till pris. Jag köpte min när den var 3 år och gått ca 6000 mil. Nu är den 8 och gått snart 20500mil. När jag ligger och långpendlar drar den 0.68-0.72 l/mil sedan om man släpper loss 230hk och 350 Nm så lär det bli upp mot litern med "inspirerad körning". Å andra sidan lär kortet ryka då....

Vi har en V70 som familjebil modell -07 och den skramlar mer än 9-5:an. I dagsläget bör en SAAB vara mycket prisvärd. Speciellt om man köper begagnat och tänker behålla den en tid. Själv funderar jag på att byta till en nyare årsmodell men det finns ingen anledning ännu.....

Jag kör egentligen helst italienska bilar men tack vare löjliga försäkringspremier så valde jag SAAB och har hittills varit positivt överrraskad.... Så kom inte och säg att det inte finns några nöjda SAAB-ägare som gör sig hörda det är bara det att det negativa sticker ut mest....

edit: lägger till länk till http://www.jdpower.com/autos/Saab/9-5/2001/Sedan/ratings

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Saab vs the rest
På lite sikt ska min 740 bytas ut och 9-5 kombi har funnits i bakhuvudet, men jag är tveksam när det gäller soppaförbrukningen. Kollar man konsumentverkets siffror ska 9-5 dra mer än V70. Ni som har 9-5, vad drar de vid långkörning? Har också läst att Aero ska vara snålare än vanliga 2,3t, är det tryckfelsnisse som varit framme i tabellerna eller stämmer det?

[OT] Saab vs the rest
cerberos skrev:
> 2 motorras i rad på -01 jag sticker ut hakan och
> säger:
>
> -Förrarelaterat?

Är det inte i de slängarna SAAB har problem med vevhusventilationen?
Sen kan det ju vara så enkelt som att någon kört mineralolja, och nya ägaren hällt i en syntetolja. Då kan en del sopor lossna och ställa till det.
B!

[OT] Saab vs the rest
oxr skrev:
> På lite sikt ska min 740 bytas ut och 9-5 kombi
> har funnits i bakhuvudet, men jag är tveksam när
> det gäller soppaförbrukningen. Kollar man
> konsumentverkets siffror ska 9-5 dra mer än V70.
> Ni som har 9-5, vad drar de vid långkörning? Har
> också läst att Aero ska vara snålare än
> vanliga 2,3t, är det tryckfelsnisse som varit
> framme i tabellerna eller stämmer det?

Jag har en sedan Aero -01 och jag har kört ned till Blekinge ca 60 mil på 0.68 liter/mil. Ensam i bilen med lätt packning och ett stopp. Snålare än så kör man nog inte den bilen. Jag ville testa hur mycket den skulle dra om man var någorlunda laglydig och lite återhållsam med gasen. När jag pendlar till jobbet på motorväg i laglig hastighet så ligger jag på 0.68-0.72. Där den högre siffran anger lite uppblandad körning. Det stämmer att Aeron är snålast på landsväg. Dock så lär det bli törstigt i ren stadskörning. För siffror på andra motorer så får du höra med andra.

Det finns ju dock annat som kostar med en Aero. Högre premie, du måste ha 16" hjul på vintern, pga stora skivor fram, vilket innebär alufälgar och dyrare däck. Om man inte trixar med 9-3 plåtisar?? Avgassystemsbyte, fjädringsdetaljer mm är dyrare. Så totalekonomin kanske blir bättre på någon av de andra motortyperna ändå..?

Fast bränsleförbrukning är ju oerhört förarrelaterat. Jag kör "lite" fort MEN jag bromsar sällan, pga planerad körning. Accelerationer kostar soppa kör man jämnt så kan man kommer ner långt i förbrukning.....

[OT] Saab vs the rest
jonzén skrev:
> cerberos: jag kan ha misstagit mig på årsmodell.
> är ju några år sen nu. vilken aero var det som
> hade motorproblem?

Jag kommer inte ihåg exakt modell men som med en del andra märken så har vevhusventilationen hos SAAB varit ett sorgebarn. När man var tvungen att recirkulera gaserna från vevhuset tack vare miljökrav så blev det elände för en del modeller. SAAB hade en del strul med detta det numera rikskända "oil sludge" problemet. Har för mig att även några Volvomotorer och kvalitetsfanatikerna på Toyota fick en del av skopan också.

Väldigt kort och förenklat: Vid körning av kotra sträckor i kallt klimat så degraderades oljan av inblandning av bensin som aldrig ventilardes som den skulle vilket ledde till undermålig smörjning och problem med kamkedja mm. Efter en uppsjö av varianter på vevhusvetilationer så läste SAAB problemet från -02 eller -03 det får ni kolla. Hur som haver det är aldrig bra att köra bilar korta sträckor i kallt klimat. En bekants avgassystem (Volvo) rostade upp på rekordtid tack var detta det stod alltid vatten i systemet tack vare att hon aldrig körde grejerna varma. 5km till jobbet... kallstart... vansinne utan motorvärmare.

Personligen kör jag oftast ca 70km i stöten vilket gör att motor mm alltid blir ordentligt varmt och därmed ventilerat. Kör man kort så spar man både plånbok och miljö med motorvärmare.

Annars finns det någar standardfel på SAAB 9-5.

*Vevhusventilation - kan i värsta fall leda till dyr motorrenovering. Detta skall vara åtgärdat på kampanj och SAAB har förlängt motorgarantin till 8 år.
*Tändkassett- inget haveri men motorn stannar skall vara åtgärdet på kampanj
*Bakre dämpare, kan bytas utan att byta fjäder vilket inte är allt för dyrt, lite dyrare på Aero.
*Informations-LCD för färddator mm kan slockna. Känner ej till arbetskostnad.
*Vevaxelgivare efter säg 10-15kmil, tjurig vid varmstart- bytes för någon tusenlapp eller enkel GDS
*Tempgivare eller termostat efter 10-15kmil enkelt byte för någon tusenlapp, ytrrar sig genom att motorn tar lång tid på sig att bli varm
*På gamla bilar kolla tanklocket kan ha tendens till rost
*På gamla bilar kolla limfogen på taket, lacken kan vara sprucken där.

Finns säkert mer som jag missat men som start att tänka på.

Jag har bytt termostat och vevaxelgivare och den ena bakdämparen var sönderkörd när jag köpte bilen så jag bytte det bakre paret i övrigt har jag inte haft några problem på de 14000mil jag ägt bilen. Håll dock i åtanke att jag långpendlar vilket alltdi är bra för bilar.

[OT] Saab vs the rest
cerberos skrev:
> Jag kommer inte ihåg exakt modell men som med en
> del andra märken så har vevhusventilationen hos
> SAAB varit ett sorgebarn. När man var tvungen att
> recirkulera gaserna från vevhuset tack vare
> miljökrav så blev det elände för en del
> modeller. SAAB hade en del strul med detta det
> numera rikskända "oil sludge" problemet.

Jo men kravet är ju från årsmodell 1969 i Sverige och Saab hade som mest problem för (ca) årsmodell 1998-2005 och gjorde inte mindre än 4-6 varianter av vevhusventilationen för att få stil på sina bojsänken. Alltså ett krav från -69 får de stora problem att leva upp till 30 år senare och det tar ca 7-8 år att lösa problemet med ett otal maskinhaverier till följd och försäkringsbolag som inte vill stå för notan.

[OT] Saab vs the rest
T.R.S. skrev:
>
> Jo men kravet är ju från årsmodell 1969 i
> Sverige och Saab hade som mest problem för (ca)
> årsmodell 1998-2005 och gjorde inte mindre än
> 4-6 varianter av vevhusventilationen för att få
> stil på sina bojsänken. Alltså ett krav från
> -69 får de stora problem att leva upp till 30 år
> senare och det tar ca 7-8 år att lösa problemet
> med ett otal maskinhaverier till följd och
> försäkringsbolag som inte vill stå för notan.

Sant -68 i staterna och -69 här. Tyvärr är SAAB inte ensamma om problem med detta. Skall man köpa begagnat så kan det var klokt att kolla hur motorn mår. Dock så skall detta dessbättre vara åtgärdat och skulle det hända något så ligger en 8 års motorgaranti som skyddsnät om servicar skött sinom rimliga intervall.

En sida som ofta frekventerats vid dessa problem är http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Jag är böjd att hålla med honom om man läser bakgrundavsnittet:

"Vad var det Saab gjorde med motorn i 95 och 93 som har orsakat så mycket problem?
Min uppfattning är att problemen kan spåras till en avsikt att minska bränsleförbrukning och minska servicekostnader. Ett sätt att minska bränsleförbrukningen är att öka motorns effektivitet genom att reducera motorns interna friktion och andra förluster.
Till den nya 95 tog Saab därför fram en ny motorgeneration B205/B235. De började med motorn från Saab 9000, dvs den fyrcylindriga B204/B234-motorn med turboladdning och införde en hel del ändringar för att skapa en effektivare motor, en så kallad lågfriktionsmotor.

*Lättare kolvar.
*Lättare ventiler.
*Svagare kolvringar.
*Mindre oljevolym.
*Mindre lagerytor.

De svagare kolvringarna är en viktig ändring som infördes för att minska friktionen mot cylinderväggarna. En oönskad konsekvens med de svagare kolvringarna är att de riskerar att fastna pga sot och oil sludge och därefter släpper förbi mer gaser från förbränningen vilket ökar trycket i vevhuset och ställer nya krav på vevhusventilationen.
Vevhusventilationen har inte varit kapabel att hantera det ökade trycket i vevhuset och har då inte kunnat förhindra de problem som vevhusventilationen har till uppgift att förhindra."

[OT] Saab vs the rest
Sant är att många har problem med vevhusventilation. Alfa Romeos V6:or till exempel. De svenska exemplaren från 80-talet ska vara moddade med en "bypass" då den normala kläggar igen av kondensinducerat klägg (skandinaviska förhållanden). Detta kanske man kan ha viss förståelse för, men SAAB borde ju ha koll på specifika svenska problem tycker man.

[OT] Saab vs the rest
Jag kan tänka mig att byta min Rover(45 -00, 8000 mil) mot en Saab 9.3 sport combi, ngn som är på ;)? Jag kan lägga lite cykeplrylar emellan om det inte går jämnt upp..

[OT] Saab vs the rest
JLarsson skrev:
> Sant är att många har problem med
> vevhusventilation. Alfa Romeos V6:or till exempel.
> De svenska exemplaren från 80-talet ska vara
> moddade med en "bypass" då den normala kläggar
> igen av kondensinducerat klägg (skandinaviska
> förhållanden). Detta kanske man kan ha viss
> förståelse för, men SAAB borde ju ha koll på
> specifika svenska problem tycker man.

Jepp, definitivt. Min är snål och har klarat sig utan oil sludge men jag kör ju långt också....

Till och med gamla slitvargen 740 hade ju vissa problem med "flamskydd" som satte igen vid kallstarter mm och kunde börja tryck ut olja geom packboxar mm pga övertryck i vevhuset... det var dock lätt upptäckt och åtgärdat :)

Tillbaka
Topp