T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jo men kravet är ju från årsmodell 1969 i
> Sverige och Saab hade som mest problem för (ca)
> årsmodell 1998-2005 och gjorde inte mindre än
> 4-6 varianter av vevhusventilationen för att få
> stil på sina bojsänken. Alltså ett krav från
> -69 får de stora problem att leva upp till 30 år
> senare och det tar ca 7-8 år att lösa problemet
> med ett otal maskinhaverier till följd och
> försäkringsbolag som inte vill stå för notan.
Sant -68 i staterna och -69 här. Tyvärr är SAAB inte ensamma om problem med detta. Skall man köpa begagnat så kan det var klokt att kolla hur motorn mår. Dock så skall detta dessbättre vara åtgärdat och skulle det hända något så ligger en 8 års motorgaranti som skyddsnät om servicar skött sinom rimliga intervall.
En sida som ofta frekventerats vid dessa problem är
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Jag är böjd att hålla med honom om man läser bakgrundavsnittet:
"Vad var det Saab gjorde med motorn i 95 och 93 som har orsakat så mycket problem?
Min uppfattning är att problemen kan spåras till en avsikt att minska bränsleförbrukning och minska servicekostnader. Ett sätt att minska bränsleförbrukningen är att öka motorns effektivitet genom att reducera motorns interna friktion och andra förluster.
Till den nya 95 tog Saab därför fram en ny motorgeneration B205/B235. De började med motorn från Saab 9000, dvs den fyrcylindriga B204/B234-motorn med turboladdning och införde en hel del ändringar för att skapa en effektivare motor, en så kallad lågfriktionsmotor.
*Lättare kolvar.
*Lättare ventiler.
*Svagare kolvringar.
*Mindre oljevolym.
*Mindre lagerytor.
De svagare kolvringarna är en viktig ändring som infördes för att minska friktionen mot cylinderväggarna. En oönskad konsekvens med de svagare kolvringarna är att de riskerar att fastna pga sot och oil sludge och därefter släpper förbi mer gaser från förbränningen vilket ökar trycket i vevhuset och ställer nya krav på vevhusventilationen.
Vevhusventilationen har inte varit kapabel att hantera det ökade trycket i vevhuset och har då inte kunnat förhindra de problem som vevhusventilationen har till uppgift att förhindra."