[OT] Saab vs the rest

[OT] Saab vs the rest
saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan tänka mig att byta min Rover(45 -00, 8000
> mil) mot en Saab 9.3 sport combi, ngn som är på
> ;)? Jag kan lägga lite cykeplrylar emellan om det
> inte går jämnt upp..

Och där har du en helt annan "SAAB-motor" som är "problemfri" om man blir paranoid av oil sludge angående 9-5. :)

Fast du kan ha rätt i att SAAB sitter i samma båt som Rover gjorde......

[OT] Saab vs the rest
cerberos skrev:
>
> Och där har du en helt annan "SAAB-motor" som är
> "problemfri" om man blir paranoid av oil sludge
> angående 9-5. :)
>
> Fast du kan ha rätt i att SAAB sitter i samma
> båt som Rover gjorde......

Hehe, ja, den var billig att köpa, fungerar prima, men jag vågar inte tänka på vad som händer om jag krockar, då blir det skroten pga avsaknad reservdelar, fast mkt är iofs standard så det kanske går ändå :).

[OT] Saab vs the rest
JLarsson skrev:
> Sant är att många har problem med
> vevhusventilation. Alfa Romeos V6:or till exempel.
> De svenska exemplaren från 80-talet ska vara
> moddade med en "bypass" då den normala kläggar
> igen av kondensinducerat klägg (skandinaviska
> förhållanden). Detta kanske man kan ha viss
> förståelse för, men SAAB borde ju ha koll på
> specifika svenska problem tycker man.

Dom motorerna låter gott men dricker som inget annat o bara 185hk ur 3liter eller vad det var, men det var ändå mäktigt!... Alfa 156ans motorer hade med problem med att dom gick itu, men oftast pga av att ägarna inte hällt på olja ordentligt. Men även de nyare alfa 6orna är rätt törstiga jämfört med t ex bmw. Men det är sånt man får räkna med ifall man kör alfa. Snuskigt mycket bil får man i en 166a V6 3.0 24v Super från runt 98-99 nu i alla fall. Ofta ganska välomhändertagna då det inte sålts speciellt många sådana i Sverige.

På vår saab med automat är förbrukningen lite högre men lyckades ändå köra en långrunda med inkluderad en del stadskörning, med full bil på 0,9 snitt. Är väll ingen fantastisk siffra men för en 250hk's bil med automat är det inte dumt.

Alla bilar har fel, det finns vissa märken folk glorifierar. Varför detta sker vet jag inte, men vissa vag bilar har oförskämt och oförtjänat bra rykte, allt pga av att "experter" uttalar sig. Vi i Sverige äger ju dessutom våra bilar längre än vad man gör i resten av Europa så det är ju inte så konstigt att vi då stöter på lite mer fel.

[OT] Saab vs the rest
captain8track skrev:
>
> Alla bilar har fel, det finns vissa märken folk
> glorifierar. Varför detta sker vet jag inte, men
> vissa vag bilar har oförskämt och oförtjänat
> bra rykte, allt pga av att "experter" uttalar sig.
> Vi i Sverige äger ju dessutom våra bilar längre
> än vad man gör i resten av Europa så det är ju
> inte så konstigt att vi då stöter på lite mer
> fel.

Sannolikt, ja. Men SAAB klantade sig lite med lågfriktionsmotorerna som en del andra tyvärr. På det hela taget får man nog säga att 9-5 är ett skapligt prisvärt köp i dagsläget. resrevdelar lär det finnas på sikt.

Mmmm Alfa... jag hde iofs bara Twin Sparkmotorer på mina Alfor men de var riktigt trevliga i karaktären ändå och skapligt snåla om man inte var allt för inspirerad :)

[OT] Saab vs the rest
pump skrev:
> Saab är mycket sexigare än Töyota. Prius är
> fuuuuuul

Nyanserat och insiktsfullt ;)

Tillbaka
Topp