[OT] Slipa knivar

[OT] Slipa knivar
Litar inte riktigt på min förmåga att slipa knivar. Så köper en Morakniv, sen när den känns trubbig så slänger jag den och köper en ny.....

[OT] Slipa knivar
marr; plötsligt händer det😅
.

IMG_2445.webp

[OT] Slipa knivar
Har också en sådan maskin här hemma med en diverse tillbehör till den.

Visa bilaga 806955
Väldigt mångsidiga.

Ja köpte en massa jiggar och några olika stenar. Tänkte försöka lära mig slipa lite allt möjligt.
Knivar o yxor går bra.

Håller på med kompisens svarvverktyg nu.

Bilagor

• 20251126_125636.webp
    20251126_125636.webp
    266.6 KB · Besök: 29
  • Screenshot_20251122_215949_Photos.webp
    Screenshot_20251122_215949_Photos.webp
    251.5 KB · Besök: 32
[OT] Slipa knivar
Det beror oxå på vilket stål / mtrl som bladet är gjort av. Vilket kan vara svårt att veta. En del kolstål går att slipa, andra rostfria blad är väldigt svåra. Något att tänka på om man köper tex en friluftskniv som man sen vill försöka underhålla.

[OT] Slipa knivar
Det enklaste är ju Googla dina knivar. Global och japanska knivar överlag brukar ha smalare blad och max 30 grader. Vanliga europeiska kockknivar brukar ha 40. Betvivlar också att Fiskars har hårdare stål än Global.

Nackdelen med Sharpmakern är ju om man har ex knivar med 20/25 graders vinklar, har sett folk som riggar upp Sharpmakern för att få till snävare slipvinkel..
Nja nu fick du nog vinklarna fel. Global ligger på 10-15 grader enligt Global själva. 20-25 på europeiska knivar. 30-40 grader är typ yxa och andra hugg verktyg. Möjligen klassisk kinesisk "kött yxa" kan ligga i spannet 30-40 grader också.

[OT] Slipa knivar
Jag har flera maskiner för att slipa, inklusive en Tormek med väldans massa tillbehör och sen slipstenar med olika korn för handslipning, även en stor japansten. Det jag använder för mina finare knivar är fortfarande en gotländsk sandsten, ett Gotlandsbryne köpt på Tradera för en femtiolapp.

[OT] Slipa knivar
Jag har flera maskiner för att slipa, inklusive en Tormek med väldans massa tillbehör och sen slipstenar med olika korn för handslipning, även en stor japansten. Det jag använder för mina finare knivar är fortfarande en gotländsk sandsten, ett Gotlandsbryne köpt på Tradera för en femtiolapp.
Sådant har jag också, ett Gotlandsbryne alltså. Fick dock mitt.
Använder mitt slipkit från Spyderco mest när det kommer till knivslipning.
Tormek brukar användas till att slipa yxor. Brukar roa mig ibland med att renovera gamla yxor och då får maskinen stå för skärpan.

[OT] Slipa knivar
Varför har du dyra grejer om det funkar med en enkel sandsten? Har en massa brynen på Gotland. Morfar slipade lien och knivar på ett bryne stort som ett cykelhjul.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-06 kl. 22.01.08.webp
    Skärmavbild 2025-12-06 kl. 22.01.08.webp
    16.2 KB · Besök: 24
Senast ändrad:
[OT] Slipa knivar
Varför har du dyra grejer om det funkar med en enkel sandsten? Har en massa brynen på Gotland. Morfar slipade lien och knivar på ett bryne stort som ett cykelhjul.
För att de används till olika eggverktyg, att använda gotlandsbryne till allt skulle ta alldeles för lång tid så det blir bara någon enstaka gång och när det är en lättare slipning av en finare kniv.

[OT] Slipa knivar
Sådant har jag också, ett Gotlandsbryne alltså. Fick dock mitt.
Använder mitt slipkit från Spyderco mest när det kommer till knivslipning.
Tormek brukar användas till att slipa yxor. Brukar roa mig ibland med att renovera gamla yxor och då får maskinen stå för skärpan.
Jag slipar det mesta med Tormek numera, från knivar till yxor, stämjärn och annat och den gör ett rimligt snabbt och bra arbete, men det jag är mest rädd om tar jag helst för hand och helst med mitt Gotlandsbryne.

[OT] Slipa knivar
det här med att slipa knivar tycks väcka nörden i oss. också varit där.

en vändpunkt i mitt fall var ett amerikanskt diamantklätt skärpstål.

glesar ut behovet att göra grundslipning av eggen högst väsentligt. grejen är att den har tillräcklig verkan för att hålla efter även eggens lite lägre del, och det utan värmeproblem. sen funkar den på vågig egg, till glädje för det dagliga köksbruket.

vattenstenslipen som samlade damm i garaget har åkt ut, och funktionen att grundforma eggens bas är till god förnöjsamhet ersatt av (host) vinkelslip som får gå på lägsta varv så inte härdningen äventyras. skippar sedan oftast bryne eller hellre diamanbryne, och går direkt på skärpstålet.

en riktig tidsbesparare.

några tiotal knivar som det kan handla om är redo för nya äventyr i köket på en strax.

[OT] Slipa knivar
Nja nu fick du nog vinklarna fel. Global ligger på 10-15 grader enligt Global själva. 20-25 på europeiska knivar. 30-40 grader är typ yxa och andra hugg verktyg. Möjligen klassisk kinesisk "kött yxa" kan ligga i spannet 30-40 grader också.
Fast jag svarade på en fråga om Sharpmaker och där finns det två lägen för hur man ställer in stavarna och de två lägena är utmärkta med total slipvinkel 30 vs 40 grader. Hade jag svarat med din stil hade slutsatsen lika gärna kunnat vara att man bara kan använda Sharpmakern till yxor.

[OT] Slipa knivar
Kan lägga till - undvik att köra knivar i diskmaskin, får en känsla av att något (i diskmedlet) slöar knivarna (oavsett de läggs separat på knivhyllan).
Givetvis borstar man ut från knivrygg mot egg - och tänker på samma sak när man diskar osthyveln (som f.ö. mår bra av skärpning då och då)

[OT] Slipa knivar
Nu tycker jag vi behöver komma överens om att märka sådana här nördtrådar med varningstecken.
Här kommer jag från ett lugnt och tryggt liv där mina globalknivar, direktimporterade från Japan, får en slipning enstaka gånger med ett enkelt Global-slipverktyg. Helt plötsligt funderar jag på om jag villhöver ett verktyg för 2000 eller 4000, som jag varken har plats eller råd till.
Varna gubbar! 🚨⚠️🚫🚳🔞

[OT] Slipa knivar
Kan lägga till - undvik att köra knivar i diskmaskin, får en känsla av att något (i diskmedlet) slöar knivarna (oavsett de läggs separat på knivhyllan).
Givetvis borstar man ut från knivrygg mot egg - och tänker på samma sak när man diskar osthyveln (som f.ö. mår bra av skärpning då och då)

Tjena!

Det som gör dom slöa är när dom ligger fuktiga. Har ingenting med slipmedel att göra.

[OT] Slipa knivar
Nu tycker jag vi behöver komma överens om att märka sådana här nördtrådar med varningstecken.
Här kommer jag från ett lugnt och tryggt liv där mina globalknivar, direktimporterade från Japan, får en slipning enstaka gånger med ett enkelt Global-slipverktyg. Helt plötsligt funderar jag på om jag villhöver ett verktyg för 2000 eller 4000, som jag varken har plats eller råd till.
Varna gubbar! 🚨⚠️🚫🚳🔞
Kan rekommendera inköp och användning/slipning/strigling av rakknivar - helst då japanska. Vill man fuska lite i den branschen så kan man emellanåt använda rakkniv med utbytbara blad - givetvis då en japansk.
Du behöver bara: Rakkniv (ar), ett par brynstenar med olika kornstorlek, en japanska natursten, en brynsten att jobba upp slipmassa på den japanska naturstenen, en strigel och strigelpasta.
Övergår man till själva rakningen tillkommer raktvål, rakborste (givetvis av grävlinghår om man inte är vegan), rakmugg och möjligen en aftershave (vilket jag undviker)
Skärmbild 2025-12-07 104746.webp

[OT] Slipa knivar
det kan ju bero dels på diskmedlet, dels på hur rostfritt marerialet i eggen är.

kör konsekvent alla hushållets köksknivar i duskmaskinen och har iaf noll bekymmer med att de slöar till sig. kör med willys billigaste tabletter.

den ergonomiska härdsmältan bestickhyllan för övrigt bortmonterad🤣

[OT] Slipa knivar
Kan rekommendera inköp och användning/slipning/strigling av rakknivar - helst då japanska. Vill man fuska lite i den branschen så kan man emellanåt använda rakkniv med utbytbara blad - givetvis då en japansk.
Du behöver bara: Rakkniv (ar), ett par brynstenar med olika kornstorlek, en japanska natursten, en brynsten att jobba upp slipmassa på den japanska naturstenen, en strigel och strigelpasta.
Övergår man till själva rakningen tillkommer raktvål, rakborste (givetvis av grävlinghår om man inte är vegan), rakmugg och möjligen en aftershave (vilket jag undviker)
Visa bilaga 806990
Om det varning för nörderi i denna tråd då ska ni absolut inte börja googla på rakning med kniv. Det är nörderi på en ännu högre nivå.

[OT] Slipa knivar
Japanstenen är en kul sak att ha till sin Tormek, vet inte hur mycket allt kostade ihop men vi slipade ett gäng knivar till ett storkök och räknar man inte in tiden gick det åtminstone jämnt upp så att Tormeken betalade sig själv.

[OT] Slipa knivar
Är det facit om man vill ha vassa knivar utan att doktorera?
Visst, en tormek eller brynstenar är säkert smutt, men jag är inte intresserad av att lägga tid på att lära mig.
I dag håller jag mina knivar rimligt vassa med en keramisk brynstav.
Är du normalt händig är kostnad och inlärningskurva för en vanlig enkel dubbelsidig 1000/2000 sten fullt tillräckligt och hanterbart för att ha vassare knivar än någon behöver. Tricket är bara att faktiskt göra det då och då. Allt annat är mer nörderi än det ger utdelning i köket.

[OT] Slipa knivar
Kräver en del träning verkar det som och tar tid.
"Att slipa en egg innebär att man slipar fram en helt ny egg. När man skärper så gör man befintlig egg vass. I Japan krävs t.ex. 10 års lärlingsarbete hos en slipmästare för att själv få titulera sig slipmästare. Detta är med andra ord inget man bemästrar genom att slipa sina 4-5 köksknivar någon eller ett par gånger per år. Testa gärna själv och skicka samtidigt in 1 kniv till oss och jämför resultatet, de flesta lägger därefter stenarna på hyllan" "Att slipa på stenar är svårt, de flesta ger upp" https://www.knivbrev.se/knivskolan/slipstenar/

[OT] Slipa knivar
Kräver en del träning verkar det som och tar tid.
"Att slipa en egg innebär att man slipar fram en helt ny egg. När man skärper så gör man befintlig egg vass. I Japan krävs t.ex. 10 års lärlingsarbete hos en slipmästare för att själv få titulera sig slipmästare. Detta är med andra ord inget man bemästrar genom att slipa sina 4-5 köksknivar någon eller ett par gånger per år. Testa gärna själv och skicka samtidigt in 1 kniv till oss och jämför resultatet, de flesta lägger därefter stenarna på hyllan" "Att slipa på stenar är svårt, de flesta ger upp" https://www.knivbrev.se/knivskolan/slipstenar/
Jo om det ska bli perfekt. Men tillräckligt bra blir man snabbt.

Hela Knivbrevs affärsmodell bygger ju på att folk inte har lust, orkar eller tror det är svårt. Så klart de säger att det är svårt.

Tillbaka
Topp