Övik-tråden
JonasW skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker cykla ner min racer till Övik från
> Umeå och behöver lite tips på vägar för att
> undvika E4:an, men ändå cykla på asfalt. Jag
> har just nu två alternativ:
>
> 1.
> Umeå-Hössjö-Gräsmyr-Nordmaling-Klöse-Flärke-
> Gideå-Övik
> Jag vet att det är asfalt ända till Klöse,
> därefter har jag ingen koll. Jag har hört att
> det kan vara dåligt väglag kring Flärke med
> vägarbete.
>
> 2.
> Umeå-Gräsmyr-Nyåker-Norrfors-Trehörningsjö-Bj
> örna-Övik
> Jag har ingen aning om hur vägen ser ut efter
> Gräsmyr. Är det någon som har koll?
>
> Finns det någon annan rutt man kan ta? Jag letar
> alltså efter kortast möjliga asfalterade väg
> mellan Övik-Umeå utan att använda E4:an.
>
> /Jonas
Hej Jonas
Jag bor i Trehörningsjö så jag har lite koll på vägarna runt omkring. Mellan Klöse och Flärke är det grusväg. plus att mellan Lemesjö <> Flärke håller de på att förbereda för asfaltering = huvudsak bergkross just nu, vilket kanske inte är de optimala för en racer. efter flärke är det asfalt hela vägen till Övik.
Mellan Gräsmyr till Nyåker är det asfalt till Nyhem/Hörnsjö sen blir det grusväg tills man kommer till tallbergsbroarna där asfalten börjar igen. Sen efter Nyåker blir det grusväg igen hela vägen till norrfors där det blir lite asfalt men slutar lite före västansjö där det blir grusväg igen. asfalten börjar igen i trehörningsjö. resterande sträcka är asfalterad.
Jag kan inte komma på nån sträcka som är i de längder eller kortare som du nämt som kan tänkas vara asfalterad hela vägen utan att åka på E4an, bara längre "mycket längre".
-------------------------------------------------------
> Jag tänker cykla ner min racer till Övik från
> Umeå och behöver lite tips på vägar för att
> undvika E4:an, men ändå cykla på asfalt. Jag
> har just nu två alternativ:
>
> 1.
> Umeå-Hössjö-Gräsmyr-Nordmaling-Klöse-Flärke-
> Gideå-Övik
> Jag vet att det är asfalt ända till Klöse,
> därefter har jag ingen koll. Jag har hört att
> det kan vara dåligt väglag kring Flärke med
> vägarbete.
>
> 2.
> Umeå-Gräsmyr-Nyåker-Norrfors-Trehörningsjö-Bj
> örna-Övik
> Jag har ingen aning om hur vägen ser ut efter
> Gräsmyr. Är det någon som har koll?
>
> Finns det någon annan rutt man kan ta? Jag letar
> alltså efter kortast möjliga asfalterade väg
> mellan Övik-Umeå utan att använda E4:an.
>
> /Jonas
Hej Jonas
Jag bor i Trehörningsjö så jag har lite koll på vägarna runt omkring. Mellan Klöse och Flärke är det grusväg. plus att mellan Lemesjö <> Flärke håller de på att förbereda för asfaltering = huvudsak bergkross just nu, vilket kanske inte är de optimala för en racer. efter flärke är det asfalt hela vägen till Övik.
Mellan Gräsmyr till Nyåker är det asfalt till Nyhem/Hörnsjö sen blir det grusväg tills man kommer till tallbergsbroarna där asfalten börjar igen. Sen efter Nyåker blir det grusväg igen hela vägen till norrfors där det blir lite asfalt men slutar lite före västansjö där det blir grusväg igen. asfalten börjar igen i trehörningsjö. resterande sträcka är asfalterad.
Jag kan inte komma på nån sträcka som är i de längder eller kortare som du nämt som kan tänkas vara asfalterad hela vägen utan att åka på E4an, bara längre "mycket längre".