Övik-tråden

Övik-tråden
JonasW skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker cykla ner min racer till Övik från
> Umeå och behöver lite tips på vägar för att
> undvika E4:an, men ändå cykla på asfalt. Jag
> har just nu två alternativ:
>
> 1.
> Umeå-Hössjö-Gräsmyr-Nordmaling-Klöse-Flärke-
> Gideå-Övik
> Jag vet att det är asfalt ända till Klöse,
> därefter har jag ingen koll. Jag har hört att
> det kan vara dåligt väglag kring Flärke med
> vägarbete.
>
> 2.
> Umeå-Gräsmyr-Nyåker-Norrfors-Trehörningsjö-Bj
> örna-Övik
> Jag har ingen aning om hur vägen ser ut efter
> Gräsmyr. Är det någon som har koll?
>
> Finns det någon annan rutt man kan ta? Jag letar
> alltså efter kortast möjliga asfalterade väg
> mellan Övik-Umeå utan att använda E4:an.
>
> /Jonas

Hej Jonas

Jag bor i Trehörningsjö så jag har lite koll på vägarna runt omkring. Mellan Klöse och Flärke är det grusväg. plus att mellan Lemesjö <> Flärke håller de på att förbereda för asfaltering = huvudsak bergkross just nu, vilket kanske inte är de optimala för en racer. efter flärke är det asfalt hela vägen till Övik.

Mellan Gräsmyr till Nyåker är det asfalt till Nyhem/Hörnsjö sen blir det grusväg tills man kommer till tallbergsbroarna där asfalten börjar igen. Sen efter Nyåker blir det grusväg igen hela vägen till norrfors där det blir lite asfalt men slutar lite före västansjö där det blir grusväg igen. asfalten börjar igen i trehörningsjö. resterande sträcka är asfalterad.

Jag kan inte komma på nån sträcka som är i de längder eller kortare som du nämt som kan tänkas vara asfalterad hela vägen utan att åka på E4an, bara längre "mycket längre".

Övik-tråden
Som Öviksbo som flyttat till Umeå så har jag också funderat på vägval på denna sträcka.... Om du kan acceptera en kort bit E4 så är detta ett alternativ:
umeaovik.PNG ht=674

Ta dig till Nordmaling och vidare till Ava via Mo, Lögdeå (asfalt). Nu blir du tvungen att svänga ut på E4:an som här är bred och utan mitträcke hela vägen fram till Skademarksavfarten. Härifrån tar du dig upp till Flärke men det kommer att kännas som en omväg att vända norrut igen. =) Istället kan du fortsätta till Öden svänga in där istället. Tyvärr är det mitträcke här... Gamla E4:an är inritad med lila... har för mig att det är asfalt men har ingen aning om skicket.

Övik-tråden
Tack för all info.

Det ser alltså ut som om man måste köra en liten bit på grusväg mellan Norrfors och Trehörningsjö om man vill undvika E4:an. Bjurholm-Fredrika-Övik känns som aningen för lång sträcka om man endast har 30mil på cykel sammanlagt i sin karriär.

Jag får helt enkelt ta med några extra slangar.

Övik-tråden
Hej! Tänkte fråga er locals om tips på en heldagstur XC i övikstrakten. Jag (svärföräldrar i övik) och kompis från Umeå tänkte sammanstråla någonstans mellan övik-umeå för en dagstur mtb-cykling.
Har funderat på Arnäsleden, är det en bra ide ? Finns det andra leder som är roliga att cykla?(Högakustenleden är för svårcyklad antar jag ?)

Övik-tråden
Vi har ju alltid dödsrundan som den blev döpt till igår.. :)

Vi har inte riktigt utforskat några "heldags" XC stigar riktigt än, iaf inga som jag kan. Men vi har planerat att fara ut å utforska några såna framöver.

När hade ni tänkt komma å cykla? Så ska vi se om vi kan guida er runt på någon cykling.
Och en fråga bara.. tål ni halvstökiga XC stigar eller föredrar ni autobahn i skogen? :) Första alternativet är vad vi erbjuder bäst :) Andra alternativet.. tja.. slap me!

Övik-tråden
Arnäsleden på 7mil låter kul, XC däck på DH hojen så borde de inte vara några problem. Orkade inte läsa hela den RRen (bara början :P) men var det mycket väg eller mestadels stig?

Övik-tråden
Jag kanske testar oJsans alternativ. Det skulle ju korta ned sträckan avsevärt. Jag kan nog köra E4:an från Ava ned till Öden och svänga höger där, sedan sikta på flygplatsen. Jag kan ju alltid försöka tima E4 passagen så att det inte är alltför mycket trafik.

En annan fråga: Är det någon som har något bra tips på rundor kring Övik. Jag kommer att befinna mig i Övik större delen av sommaren och tänkte mixa upp löpningen med lite långpass på cykeln...

Övik-tråden
Nej, inga allmänna kranar. Jag fyllde på hos trevliga privatpersoner efter vägen.
hmmm... möjlighen kanske det finns någon kran på crossbanan i Klingre?! Puttom Golfbana lär nog också ha en kran.

Övik-tråden
JonasW: som sagt om du inte läst i denna tråd tidigare så ser du att vi är relativt aktiva varje vecka, både veckodagar som helger :)

Så håll koll här på nästa runda vi far ut på..

Övik-tråden
Prova å ring jonte (hkcykel) igen. Han ska ha cyklar hela sommaren och borde inte ha stängt nångång, om han skulle ha de har han nog fixat en som tar hand om hyrcyklarna under tiden.

Övik-tråden
Kul att ni kommer!
Japp om ni inte vill svälta så är de rekomenderat att ta med lite... tja vulkankorv kanske? ;-)
Ingen som är sugen på lite kvällscykling efter grillningen i lugnt tempo (dvs patrik får ge fan i å kuta uppför bergena ;-) )

Övik-tråden
Jag är ev. taggad på lite kvällscykling möjligtvis, men vet inte om jag måste lämna zacko hos morsan isåfall eller om man hinner ut med han emellan... om han ändå vore ung å kunde hänga på en hel dag.. :)

Övik-tråden
Tack för en kul cykeldag. 9h cykling blev de tillslut... ja förutom då att vi satt vid vulkanen å grillade nån timma och satt å åt glass vid nån kjorre å sånt då.

Kul att jon å marran kom ner... och jag hoppas jon kryar på dig. För krashar man så man får åka till akuten, då har man krashat duktigt. Hoppas du blir bra snart igen så du kan hoppa på en cykel igen och komma ner.

Kvällscykling blev det också i makligt tempo, riktigt skönt faktiskt då solen äntligen gått i lite moln och den tropiska värmen hade avtagit lite. Snäll som man är så bjöd man på en otb ner i träsket på slutet så vi avslutade på topp :-)

Övik-tråden
Typiskt att Micke passar på att vurpa efter att jag åkt.

Tack annars för en superdag och speciellt för burgarna, de visste var de tog :)

Jag hoppas du snart är tillbaka i sadeln Jon!

Övik-tråden
Tack för lyckönskningarna och inte minst för hjälpen igår!

Jag har läst på lite om skadan och förnedrande nog så anses det vara en typisk hockey-skada... Sånt vill man ju inte förknippas med hur som helst! Det gör iaf bisarrt ont idag och jag har svårt att tro att skulle ta mig ner nästa söndag. Nästa race efter det borde jag vara på plats!

Sitter f.ö. med muspekaren på köpknappen på en POC-väst. Någon som har något omdöme på den, eller något förslag på någon annan som kostar mindre än en miljard?

Jon.

Övik-tråden
Jon_F_B skrev:
> Tack för lyckönskningarna och inte minst för
> hjälpen igår!
>
> Jag har läst på lite om skadan och förnedrande
> nog så anses det vara en typisk hockey-skada...
> Sånt vill man ju inte förknippas med hur som
> helst! Det gör iaf bisarrt ont idag och jag har
> svårt att tro att skulle ta mig ner nästa
> söndag. Nästa race efter det borde jag vara på
> plats!
>
> Sitter f.ö. med muspekaren på köpknappen på en
> POC-väst. Någon som har något omdöme på den,
> eller något förslag på någon annan som kostar
> mindre än en miljard?
>
> Jon.

Tja! Krya på dig som sagt. Ser rätt så okul ut att ha en landningplats för helikoptrar på ena axeln...

Jag kör med en poc-väst. Vill du testa storleken så är det en medium jag har. Är sjukt nöjd i alla fall.

Övik-tråden
tjosan i trosan! till helgen har jag en annan kille planer på att ta oss ner till övik och köra lördadg-söndag! någon som kan tipsa om bra camping/ badställen?? skulle va trevligt att få tvätta sig efter man har varit i backen en eller två dagar ;)

Övik-tråden
HiLo skrev:
> > HiLo:
> > Jag har cyklat Arnäsleden och en bit av
> > Lögdeälvsleden, någon av dom kanske passar
> för
> > er?
> > RR för Lögdeälvsleden:
> > http://happymtb.org/forum/read.php/1/898952
> > RR för Arnäsleden:
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/940164/970094
>
>
> Trevliga RR! Arnäsleden får det bli. Vet du om
> det går att fylla på vatten någonstans längs
> vägen ?
> /Henrik

Nog för att jag citerar ett gammalt inlägg, men jag måste få delge en kul grej.
Min syster och svåger övernattade igår natt i Stybbersmarks-stugan (som ligger efter Arnäsleden). Jag fick ett sms från svågern, med texten "[...] Dessutom har Henrik från Uppsala (happy mtb) varit här idag." Henrik hade skrivit i gästboken och svågern vet att jag är happyit. Men han visste ju inte att jag tipsat Henrik om Arnäsleden för några veckor sedan. =)
Som grädde på moset: När syrran och svågern höll på att packa sig iväg från stugan idag f.m. vem dök då upp? Jo självaste Maud Olofsson, hennes bror (lokalpolitiker) och personskydd! Öviksbor vet ju att hon är född i grannbyn, men Henrik lär ju ha blivit förvånad om han dykt upp där ett dygn senare ;)

Nu återstår bara en RR från HiLo... =)

Övik-tråden
Tjena!

Eftersom det i år bara är öppet på varvsberget under helgen har vi som är här på semester nu "grupp"bokat denna torsdag + fredag DH-cykling för (minst) 10 personer trots att vi bara är 4. Därmed är andra cyklister som har sommarlov eller semester välkomna att ansluta till gruppen, blir vi några till så blir det samma pris som vanligt per person =)

torsdag 22/7, 11.00-16.00
fredag 23/7, 10.00-15.00

Var och testade några åk med konstruktören av det nya 2km långa spåret nedför Skuleberget idag, kan bli grymt då det är klart och lite mer inkört!

/ Per Nyström

Övik-tråden
Tjena vill tacka grabbarna från söder för en riktigt trevlig dag i backen !

Jag kommer att dra in en sväng i morn med för lite dh åkning,
Vore kul med sällskap i backen !
/ Houka

Övik-tråden
Tack själv Houka! Och Jesper!

Ojda, en som kraschat eller stannade kvar i Åre då..

Nu har vi cyklat klart så vi kan inte hänga med er, men nästa sommar ska vi höra av oss i förväg!

/ Per

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp