Pike solo air RC ingen returdämpning?

Slobby

Aktiv medlem
Har upptäckt att min gaffel som sitter på en Spectral från 2015 saknar returdämpning. Spelar ingen roll hur jag justerar på bottenskruven.
Någon som har en lösning?

Troligen har din Chargerenhet läckt, om returen tidigare fungerat och inget har hänt med returjusteraren.

Dags för service m.a.o.

Du kan göra det, men det är en liten investering i verktyg för att det skall vara smidigt.

En kompetent LBS eller dämparfirma ordnar det åt dig om du inte vill krångla.

Vanligt att bladdern på Chargerenheten går sönder efter ett par år och måste bytas. Alternativt att head sealen i botten blivit dålig och läckt.

Kan nog vara bra med en service. Slog igenom rejält sista turen vilket kan vara varför den har lagt av. Hade glömt av det... ?

Full service fixar troligtvis problemet, som Preacher skrev så är det med största sannolikhet blåsan eller seal-headet i botten på cartridgen som läckt/läcker.

X-Race sa:
Full service fixar troligtvis problemet, som Preacher skrev så är det med största sannolikhet blåsan eller seal-headet i botten på cartridgen som läckt/läcker.

På den årsmodellen inkluderar en helservice att man byter både blåsan och seal-head.

jofahjalm sa:
X-Race sa:

På den årsmodellen inkluderar en helservice att man byter både blåsan och seal-head.

Tyvärr så tror jag att Rock Shox har tagit bort blåsan i deras service kit för vad dom rekommenderar för full service av Pike, Lyrik, Boxxer m.m. Kollade precis i mina papper och där står inte blåsan med i servicekiten längre utan säljs separat och då färdigmonterad i ny bladder assembly. Som jag tolkar det så får man köpa till denna om man vill byta blådan vid service. Lower seal-head ingår fortfarande.

X-Race sa:
jofahjalm sa:
X-Race sa:

Tyvärr så tror jag att Rock Shox har tagit bort blåsan i deras service kit för vad dom rekommenderar för full service av Pike, Lyrik, Boxxer m.m. Kollade precis i mina papper och där står inte blåsan med i servicekiten längre utan säljs separat och då färdigmonterad i ny bladder assembly. Som jag tolkar det så får man köpa till denna om man vill byta blådan vid service. Lower seal-head ingår fortfarande.

Var de inte bara på nya chargern de var så?

marr sa:
X-Race sa:
jofahjalm sa:
X-Race sa:

Var de inte bara på nya chargern de var så?

Jo det trodde jag med, men det verkar som de gjort om kitten till de äldre gafflarna också. Ska kolla upp det när jag är tillbaka på jobbet.

Slobby sa:
Låter som att det blir dyrare och dyrare ju längre ni diskuterar! ?
Får plocka av och lämna in!

Nej då, för dig räcker som sagt med en full service så är problemet med största sannolikhet löst. Eftersom din gaffel är av "äldre" modell, till och med 2016, byts allt vid en full service. På nyare modeller däremot så byts inte blåsan vid varje fullservice. Säger inte att du inte ska lämna in gaffeln men det finns kompletta service kit att beställa på nätet om man vill prova själv, behövs dock några "speciella" verktyg, som man kanske inte har i verktygslådan, om det ska gå lätt. Lycka till.?

sdx sa:
Preacher sa:
Shaft clamps och blödadapter.
Blödadapter är det något man tappar blod med?
Det är en gängad grunka så att man kan koppla en spruta till Charger-dämparen. Inte så dyr har jag för mig. Man ska koppla sprutan till dämparen och skapa undertryck, sen kör man dämparen ut och in tills alla luftbubblor är borta. Lite som att lufta bromsarna, fast nästan enklare.

En annan PIKE-fråga om det inte händer något när jag skruvar på LSC och från öppen till stängd på min PIKE, vad har gått fel vid service då?

Lundatok: Hur långt isär har den varit och vilken årsmodell?

Först det grundläggande; vredet/reglaget sitter kanske inte fast ordentligt.

Sedan kontroll av oljenivå i enheten och slutligen frågan om allt sitter ihop rätt.

Bra fråga där om oljenivån vad skall det vara? Hittar lite olika info om just det.

Dock så tror jag att det är något som har gått sönder i och med att det slutade fungera efter en cykling.

Slobby: Det var inte riktat till dig, men Chargern skall vara full, har man plötsligt tappat retur så är det ett större problem med den.

Chargerenheten kan behöva toppas upp då och då men då är det mycket små mängder luft som kommit in och inte något som påverkar returen särskilt mycket.

Att du hittar olika oljenivåer är mest troligen på grund av att första generationens Pike 35mm hade annan rekommendation för mängd ytterbensolja, något som nu är reviderat.

Hej, passar på att slänga in en annan charger-relaterad service fråga i denna tråd...

Gjorde helservice på min 2019 PIKE RCT3 igår kväll, men verkar inte lyckats med luftningen av chargerenheten särskilt väl.

Instruktionen säger att man efter luftning ska test lockout-funktionen på enheten genom att slå på lockout och sedan försöka trycka in skaftet. Om det rör sig max 2mm så har man lyckats och i annat fall får man göra om luftningen.
Har luftat om 5 gånger och när jag trycker ner skaftet så går det väldigt trögt, men dock hela vägen in.

Har rätt verktyg och har haft kompressionsvreden fullt öppna under luftningen som instruktionen säger.

Nån som varit med om nåt liknande och har några tips på vad som kan vara fel?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp