psi rek i monarch plus rc3?

Peebee skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjo
>
> håller på och ställer in min monarch
> bakdämpare igen då jag tycker den beter sig lite
> märkligt.
>
> Det jag skulle vilja fråga er hur ni har ställt
> in er monarch för generell körning stig/
> enduro?
>
> Jag väger 90 pannor (jag är väl medveten om att
> det inte finns ngra korrekta svar här beroende
> på cykel, ens preferenser och vad man cyklar),
> hur som haver är det ngn som vill dela med sig av
> sin inställning hade det varit roligt att läsa.
>
> /PB

Jag kör på en Strive med monarch rc3+ och jag väger ca 60-62kg och har 190-195 psi.

Vad har du för cykel då? Olika ramar har olika utväxlingar i länkaget så det erfordras olika dämpartryck för samma åkarvikt för att få samma häng.

Jag kör med ca 28-30% häng (sag) på min Capra (med Monarch plus RC3). Kan tom ha lite mer då länkaget rampar upp mot slutet så det inte slår igenom.

Generellt så rekommenderas väl ca 25-35% häng på dämparen. Sen ställer du returen så att den känns lagom. För snabb retur och cykeln kommer att "sparka dig i röven" och studsa. För långsam retur och dämparen kommer inte hinna fjädra ut mellan smällarna vilket gör att länkaget "packar ihop" vid högre hastigheter.

Vad gäller RC3-spaken så kör jag den oftast i öppet läge i skogen. Slätare stigar kör jag i pedalläget och på asfalt/grus kör jag i låst läge (även om den inte känns särskilt låst - rör sig ändå)......

Alltså det med att översätta 'sag' med 'häng', sluta snälla. Det funkar inte.

Om ni prompt vill hitta ett ord på svenska så är 'fall' en mer korrekt översättning.

Mvh
Farbror med häng.

Kom ihåg att du ska komprimera dämparen ett par gånger när du pumpat upp den. Det är först då det pyser över luft till den negativa kammaren, vilket minskar trycket i den positiva så man får pumpa i lite mer. Jag gjorde proceduren var 50e psi när jag pumpade dämparen senast. Bara för att vara säker.

theBrand skrev:
> Alltså det med att översätta 'sag' med 'häng',
> sluta snälla. Det funkar inte.
>
> Om ni prompt vill hitta ett ord på svenska så
> är 'fall' en mer korrekt översättning.
>
> Mvh
> Farbror med häng.

Plus ett.

theBrand skrev:
>
>
> Mvh
> Farbror med häng.

En annan möjligt översättning vore "använd fjädringsväg i belastat viloläge".

Vänligen
En både yngre men precis lika gnällig farbror

Peebee skrev:
> Kör en capra så det där va ju perfekt. Stämmer
> bra överens med hur jag upplever capran tack för
> input. Ska testa ha lite extra sag. Svampar din
> monarch lr är det en fråga om att det kommit in
> luft lr ngt?

Menar du "svampar" som att dämparen (eller kanske skulle skriva rear shock eftersom det var känsligt med svenska översättningar) rör sig även fast den är i låst läge? Ja, det gör min också. Enligt vad jag läst på flera forum så är dämparen konstruerad att röra sig lite även i låst läge för att ge bakhjulet bättre grepp (eller traction!?!).

För övrigt noterar jag att tre av nio inlägg i denna tråd inte adresserar den ursprungliga frågeställningen från trådskaparen utan istället ondgör sig över att jag använde en term som för visso är vedertagen inom motocrossvärlden men som inom cykelvärlden verkar vara i det närmaste förolämpande. Betvivlar dock starkt att någon av mina cykelvänner skulle förstå vad jag menar om jag börjar prata om 30% fall..... Men jag får väl helt enkelt be om ursäkt om jag kränkt någon. Förlåt!!

Fast jofahjalm satte huvudet på spiken redan j inlägg nr två. Ska vi skriva samma sak igen tre gånger till?

Sedan hade ts sådan tur att enlikadan cykel till dök upp. Inte för att det är säkert att ni har samma smak eller körstil iofs.

theBrand skrev:
>
>
> Mvh
> Farbror med häng.

och vem har sagt att det är en översättning från amerikanska ?
Häng är från gamla grekiskan κρεμαστό som beskrev hur mycket getterna sjönk ihop när dom lastades fulla med oliver.

(eller så är det bara ett svensk ord som beskriver hur mycket fjädringen sjunker ihop )

Att det låter om dämparen vid långsam returdämpning är normalt. Kan inte de tekniska detaljerna men ljudet torde komma från när oljan rör sig genom hålen i shims/ventiler/eller vad man kallar det. Det blir svårare för oljan att passera vilket saktar ned den utgående rörelsen som luftfjädern strävar efter..... Kort sagt: Väsande ljud från dämparen är oftast hydrauliken som jobbar.

Tillbaka
Topp