Racercykel med styre för mer ergonomisk sittställning?

Visa bilaga 482363

Blev ju riktigt bra detta! Tack för hjälpen ska ni ha!

Var ute på en 1,5 h runda nyss och känns mycket bättre, helt bra är det ju förstås inte men om jag håller längs med styrstången så är jag helt nöjd med positionen. Håller jag på "hoodsen" måste jag fortfarande böja upp nacken.

Blev en tydlig förbättring att gå från 40 till 44 cm styre också, nu kan jag ha helt raka armar från axlarna och har bättre kontroll på cykeln. Blev inte det minsta vingligare trots stambyte.

Har både sänkt och flyttat fram sadeln också. Nackdelen är dock att det inte känns lika bra för knäna.. så kanske flyttar bak den igen tror jag.
Det bredare styret gör ju att du får större kraft så känsligheten för eventuellt nervösare styrning kompenseras ju delvis av det fenomenet.

Att flytta fram sadeln ger ju tyvärr större belastning så armar och handleder som någon påpekade. Kanske finns det en ideal punkt med sadeln mellan den gamla och den nya positionen? Låg sadel är obra för knän enligt vad jag uppfattar.

Nick @vattenflaska verkar ha problem med just vattenflaska.
Varför inte två mindre och dessutom trycka ner helt i hållaren, så den sitter fast?

Haha nädå, den går bra att trycka ner, bara fastnat där på kortet.

Det bredare styret gör ju att du får större kraft så känsligheten för eventuellt nervösare styrning kompenseras ju delvis av det fenomenet.

Att flytta fram sadeln ger ju tyvärr större belastning så armar och handleder som någon påpekade. Kanske finns det en ideal punkt med sadeln mellan den gamla och den nya positionen? Låg sadel är obra för knän enligt vad jag uppfattar.

Ja jag får prova mitt på helt enkelt.
Hm ja det låter ju inte så trevligt så kanske måste höja lite, nu är inte benet rakt när jag har pedalen i botten.

Den här kostar ju mer än en ny ram (och det är innan tull och moms) men det hade ju löst problemet :D

Bilagor

• 787D2545-E003-4338-8351-3CF9A532724E.jpeg
    787D2545-E003-4338-8351-3CF9A532724E.jpeg
    94.2 KB · Besök: 48
Hej allihopa,

Nu är det ny säsong och jag går i köpatankar på ny cykel!

Har ni några tips på cykel (antingen lvg eller hybridgravel) med hyfsat upprätt sittställning? Alltså inte helt som en vanlig cykel men såpass mycket att inte skuldrorna värker å nacken är i jobbig vinkel.

Max 20k, får gärna vara begagnat.

Nu var det ju inte Trek Domane som var mitt förstatips i #68
Utan att du bör mäta upp stack och reach (höjd och längd) för din nuvarande cykel
och bestämma dig för vilken skillnad du vill ha på din nya cykel
Stack och reach är ju mått på ramen, men när du ändå mäter din cykel bör du även samtidigt
mäta stack och reach till styret, det är ganska nya mått men när de anges brukar de kallas
stack+ och reach+
Som du redan vet kan du förändra sittställningen en hel del genom att endast byta styrstam,
men många inklusive jag tycker att en alltför stor ändring kan påverka "styrbalansen" negativt

Så här kan du göra för att enkelt mäta upp din nuvarande cykel
stack-and-reach-1-1497519393397-1lnanm30oyhh3-e71f882.jpg

(Googlad bild)
Hoppas du hittar en cykel som funkar bra för dig.

Nu var det ju inte Trek Domane som var mitt förstatips i #68
Utan att du bör mäta upp stack och reach (höjd och längd) för din nuvarande cykel
och bestämma dig för vilken skillnad du vill ha på din nya cykel
Stack och reach är ju mått på ramen, men när du ändå mäter din cykel bör du även samtidigt
mäta stack och reach till styret, det är ganska nya mått men när de anges brukar de kallas
stack+ och reach+
Som du redan vet kan du förändra sittställningen en hel del genom att endast byta styrstam,
men många inklusive jag tycker att en alltför stor ändring kan påverka "styrbalansen" negativt

Så här kan du göra för att enkelt mäta upp din nuvarande cykel
stack-and-reach-1-1497519393397-1lnanm30oyhh3-e71f882.jpg

(Googlad bild)
Hoppas du hittar en cykel som funkar bra för dig.

Hm ja, kanske borde försöka mäta upp då. Lite svårt att mäta bara tycker jag.

Gillade dock tipset om Trek Domane, har kollat upp lite om cykeln och den verkar ha allt jag vill ha i en hoj, inte minst komfortabel sittställning. Har hittat en SL6 från 2017 i storlek 58 som jag blivit lite sugen på.

Nu har jag inte plöjt tråden, men ett par tempopinnar för att vila upp sig kan kanske ge avlastning nog för att kunna cykla längre tid med befintlig cykel?
20220423_154253.jpg

Nu har jag inte plöjt tråden, men ett par tempopinnar för att vila upp sig kan kanske ge avlastning nog för att kunna cykla längre tid med befintlig cykel?Visa bilaga 551478
Tack för tipset men ger det verkligen så mycket avlastning jämfört med att hålla i handtagen? Kommer ju högre upp då och skuldrorna värker mest pga hård vinkel.

Tack för tipset men ger det verkligen så mycket avlastning jämfört med att hålla i handtagen? Kommer ju högre upp då och skuldrorna värker mest pga hård vinkel.
Det blir annorlunda iaf. Svårt att säga hur stor effekt det är, men det är vanligt i randosvängen - syftet där är primärt att ge en hyggligt bekväm ställning med rimligt lågt luftmotstånd för att överleva motvinden på slätten när man cyklar solo.

I grupp är det för farligt.

Hur känns en aningen större cykel att cykla på egentligen? Sett en i storlek 60 på Blocket nu och enligt Treks storleksguide så är jag med mina 184,5 cm på gränsen för att passa för det.

Beror på hur din längd fördelar sig mellan ben och överkropp. Kan gå men kan bli långt fram till styret! Varför inte köpa en sån här bara? Enklaste lösningen?

Typ:

Eller:

Bilagor

• 1AD71DAD-8C58-4FFA-A79D-F3B33F61638B.png
    1AD71DAD-8C58-4FFA-A79D-F3B33F61638B.png
    147.2 KB · Besök: 43
Beror på hur din längd fördelar sig mellan ben och överkropp. Kan gå men kan bli långt fram till styret! Varför inte köpa en sån här bara? Enklaste lösningen?

Typ:

Eller:

Köpte ny stam och nytt styre till min nuvarande förra året när jag skapade tråden! Hjälpte en del men sittställningen lämnar fortfarande en del att önska så därför jag kollar efter ny cykel nu när plånboken tillåter.

Just nu är jag dock inne på att köpa en cyclocross eller gravel då det finns så pass mycket småvägar att upptäcka häromkring.
Dock inte lyckats hitta någon lämplig för under 20k.. Kanske blir tvungen att gå upp lite i pris för att få en man blir nöjd med. Canyon Grail, Trek Checkpoint och Specialized Diverge verkar fina. Ev också att en Trek Domane med 38 mm däck skulle funka.

Köpte ny stam och nytt styre till min nuvarande förra året när jag skapade tråden! Hjälpte en del men sittställningen lämnar fortfarande en del att önska så därför jag kollar efter ny cykel nu när plånboken tillåter.

Just nu är jag dock inne på att köpa en cyclocross eller gravel då det finns så pass mycket småvägar att upptäcka häromkring.
Dock inte lyckats hitta någon lämplig för under 20k.. Kanske blir tvungen att gå upp lite i pris för att få en man blir nöjd med. Canyon Grail, Trek Checkpoint och Specialized Diverge verkar fina. Ev också att en Trek Domane med 38 mm däck skulle funka.

Låter klokt! De har ju ofta skönare sittställning med :)

Det är inte ovanligt att man efter att ha provat 35-38 mm vill testa ännu bredare, 45-50 mm.

Bikester har ett par modeller som borde kunna vara intressanta, beroende på vilken storlek som passar dig och dina behov.

Om du följer mitt tips i #100 så kan du själv tala om vilken strl, dvs höjd(stack) och längd(reach) du behöver, då blir det lättare att komma med användbara tips.

Även då kan det vara bra att veta vilken höjd och längd du behöver.

Mätte upp nu och fick stack till 55 cm och reach till 39 cm. Möjligt att jag mätt aningen fel dock då 2011 har 56 cm i stack enligt https://www.bikecad.ca/1326706186908 (jag har dock en från 2012).

Hursomhelst så vill jag nog ha ända upp till 10 cm till i stack(!) för att det ska riktigt bekvämt och bra för nacken. Vet inte om det är realistiskt men inte gärna under 7 - 8 cm iaf. Vill helst inte ha längre reach.
Planerar att föra över kortare stammen och raisade styret jag köpte till nya cykeln.

Har kikat runt lite på mått på olika cyklar och frågan är om man ska gå upp till storlek 60 för att få önskad stack. Så länge inte reachen är så mycket längre lär det väl gå bra(?).

Har kikat på den här bl a som kanske skulle funka: https://happyride.se/annonser/trek-checkpoint.185855/
https://99spokes.com/en-EU/bikes/trek/2019/checkpoint-al-4 (osäker om det är en 2019 eller 2020 men verkar vara samma mått)
Bra pris och inte för mycket i reach. Trist bara att den är rätt tung.

Tack så mycket för hjälpen förresten!

Inte läst tråden i detalj men om man har ont av att hänga över ett bockastyre. Vill gärna kunna cykla längre, inte tävlar så är den första tanke som slår mig en cykel som är snällare. Det finns cyklar som man inte behöver hänga i en position som kroppen inte gillar men som ändå är snygga. Bilden visar cykeln jag köpte då armbågen vägrade att läka sig och jag därför inte kunde belasta. En ruggigt kul cykel och vacker och har man krut i benen en snabb sådan. Jag prydde motionsloppet tre bergs hemsida året efter en spurt upp till Kinnekulles topp. Ber om ursäkt för många cyklar i bild. Men det är den blågrå Sam Hillborne i mitten som avses.
20220425_201727.jpg

Mätte upp nu och fick stack till 55 cm och reach till 39 cm. Möjligt att jag mätt aningen fel dock då 2011 har 56 cm i stack enligt https://www.bikecad.ca/1326706186908 (jag har dock en från 2012).
Tack!
Men har du även mätt upp stack och reach till ditt uppflyttade styre?
Dvs det jag kallade stack+, reach+ i #100
Hursomhelst så vill jag nog ha ända upp till 10 cm till i stack(!) för att det ska riktigt bekvämt och bra för nacken. Vet inte om det är realistiskt men inte gärna under 7 - 8 cm iaf. Vill helst inte ha längre reach.
En ram med hela 65-66cm stack och reach på endast 39 cm är inte så vanlig och tyvärr är mer eller mindre alla cyklar svåra att hitta i dessa tider.
Men en sådan här skall ha stack 64,6 och reach 38,5 cm i strl 61 och kosta under 20kSEK
DomaneAL4Disc_21_33085_A_Primary

Trek Domane AL 4 Disc till listpris 19.249 SEK
Men vilken butik som har strl 61 hemma har jag ingen aning om,
men det är många som säljer Trek i Sverige så helt omöjligt är det nog inte.

Tack!
Men har du även mätt upp stack och reach till ditt uppflyttade styre?
Dvs det jag kallade stack+, reach+ i #100

En ram med hela 65-66cm stack och reach på endast 39 cm är inte så vanlig och tyvärr är mer eller mindre alla cyklar svåra att hitta i dessa tider.
Men en sådan här skall ha stack 64,6 och reach 38,5 cm i strl 61 och kosta under 20kSEK
DomaneAL4Disc_21_33085_A_Primary

Trek Domane AL 4 Disc till listpris 19.249 SEK
Men vilken butik som har strl 61 hemma har jag ingen aning om,
men det är många som säljer Trek i Sverige så helt omöjligt är det nog inte.

Stack+ 65,5 cm, reach+ 41 cm
Domanen är fin men är inne på gruscykel nu. Det kanske den fixar rätt bra med 35 mm däck ifs? Tyvärr så verkar den rätt svår att få tag på efter att ha kollat runt lite.
Köper helst begagnat också för att förhoppningsvis få så mycket för pengarna som möjligt.

Åsikter om Checkpointen jag länkade t ex, något att anmärka på? Lägger gärna lite mer pengar på en cykel OM man får valuta för det.

Köp en Miyata, jag mätte min nu och den har 38 cm reach och 64 cm stack :)

Gammal cykel? Vill ha en som både fixar lvg bra och grus som sagt.

https://www.bikester.se/kona-rove-M1013438.html?vgid=G1487666&cgid=240482 i storlek 58 med en kortare stystam med lite vinkel uppåt så är du hemma.

Tack så mycket för tipset men gillar inte utseendet alls tyvärr.

Här är några som kanske skulle funka också:

Riktig djungel detta..

Här är några som kanske skulle funka också:

Riktig djungel detta..

Det finns väldigt få dåliga cyklar idag så det blir nog bra oavsett. Bara storleken är rätt (och om den inte är för sliten om den är begagnad).

Du länkar till flera cyklar hos TCN, betyder det att du bor i Sthlm?
Eller kanske tom i Tyresö?
I så fall vill jag tipsa dig om att även besöka
Europeiska Cykelimporten (ECI), Örkroken 8 mellan Älta o Tyresö.
De har jobbat med främst racercyklar sedan 50-talet! De har en hel del att välja på och skruvar ihop den cykel du vill ha utifrån den ram och de delar du vill ha.
Åk och besök dem, eller ring åtminstone och prata med Mats!

Det finns väldigt få dåliga cyklar idag så det blir nog bra oavsett. Bara storleken är rätt (och om den inte är för sliten om den är begagnad).

Aha men dåså!
Du länkar till flera cyklar hos TCN, betyder det att du bor i Sthlm?
Eller kanske tom i Tyresö?
I så fall vill jag tipsa dig om att även besöka
Europeiska Cykelimporten (ECI), Örkroken 8 mellan Älta o Tyresö.
De har jobbat med främst racercyklar sedan 50-talet! De har en hel del att välja på och skruvar ihop den cykel du vill ha utifrån den ram och de delar du vill ha.
Åk och besök dem, eller ring åtminstone och prata med Mats!

Tyvärr inte, bor i Hälsingland och har tänkt beställa. Enda anledningen är att de var en av få butiker som har några cyklar inne. Har kollat runt i över tio webbutiker efter en Trek Domane t ex men den är slut överallt ser det ut som.

Kanske borde åka ner till Sthlm och prova några hojar först så man inte köper grisen i säcken men det är ju förutsatt att det ens finns några demoex hemma..

Fortfarande lite inne på Trek Domane iaf då jag gillar det mesta med den och inte tror att jag kommer att cykla på särskilt fula vägar. Och tydligen ska det gå att få på aningen bredare däck än 35 mm också. Enda jag saknar är kolfiberram och "Isospeed" (om det nu är något att ha).

Även kikat lite på konkurrenten Endurace från Canyon: https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/komfortracers/endurace/al/endurace-7/2733.html
Stack på 637 mm och reach 405 mm så skulle antagligen funka och kan få en till juni iaf. Trist att de billigare kolfibervarianterna är slutsålda..

Har kollat runt i över tio webbutiker efter en Trek Domane t ex men den är slut överallt ser det ut som.
Har du kollat med svenska generalagenten för Trek? De kanske vet om ngn affär som har en 61cm hemma?

Enda jag saknar är kolfiberram och "Isospeed" (om det nu är något att ha).
"Isospeed" skall göra stor skillnad, men exakt hur stor för dig kan jag ju inte veta. Men vad jag vet är att däcken gör stor skillnad!
Domane AL skall ju ha "Isospeed" i gaffeln åtminstone
Kolfiber har ingen betydelse för komforten jmf med metall, åtminstone om cyklarna i övrigt är likadant utrustade och maskerade så att fördomar och förutfattade meningar inte tillåts bestämma utfallet. Läs mer i den här klassiska happytråden
https://happyride.se/forum/threads/komfortskillnad-mellan-olika-material-i-lvg-ramar.205123/
Åtminstone så långt som till #15

Även kikat lite på konkurrenten Endurace från Canyon: https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/komfortracers/endurace/al/endurace-7/2733.html
Stack på 637 mm och reach 405 mm så skulle antagligen funka och kan få en till juni iaf.
Du har ju tidigare skrivit att din nuvarande cykel har reach = 39 cm och en reach+ på 41 cm (endast 2cm, stämmer det verkligen?) och att du inte vill ha längre!
Det kan bli svårt med en ram med reach på 40,5 cm

Ytterligare ett ställe att jmf geometrier hos olika ramar är

Har du kollat med svenska generalagenten för Trek? De kanske vet om ngn affär som har en 61cm hemma?

"Isospeed" skall göra stor skillnad, men exakt hur stor för dig kan jag ju inte veta. Men vad jag vet är att däcken gör stor skillnad!
Domane AL skall ju ha "Isospeed" i gaffeln åtminstone
Kolfiber har ingen betydelse för komforten jmf med metall, åtminstone om cyklarna i övrigt är likadant utrustade och maskerade så att fördomar och förutfattade meningar inte tillåts bestämma utfallet. Läs mer i den här klassiska happytråden
https://happyride.se/forum/threads/komfortskillnad-mellan-olika-material-i-lvg-ramar.205123/
Åtminstone så långt som till #15

Du har ju tidigare skrivit att din nuvarande cykel har reach = 39 cm och en reach+ på 41 cm (endast 2cm, stämmer det verkligen?) och att du inte vill ha längre!
Det kan bli svårt med en ram med reach på 40,5 cm

Ytterligare ett ställe att jmf geometrier hos olika ramar är

Ah det skulle jag förstås kunna kolla!
Men när jag pratade med en återförsäljare här i närheten skrattade han bara och sa att de länge ringt från hela Sverige och frågat.. men man kan ju alltid hoppas, ska ringa imorgon.

Hm ok! Isf ska jag nog inte vara så orolig över alu då. Fast Isospeed låter ju trevligt och har hittat en Domane i kolfiber från 2016 jag funderar på men säljaren ska kolla hur breda däck det går att få på. Om det går på 35 mm kanske det blir ett köp.
Nja, skillnaden är snarare 3 cm, jag som mätte lite galet (har styret vinklat så att det höjda är snett emot mig).
Men inte så att 39 cm är hugget i sten, kan nog tänka mig en aning längre bara styret är tillräckligt högt upp. Fast vore absolut bra med 39.

Så länge du inte bor i typ Tandsjöborg så finns det en del cykelhandlare i nära i Hälsingland. TCM, Grönqvist, säkert nån i Hudik, Team Sportia etc.

Så länge du inte bor i typ Tandsjöborg så finns det en del cykelhandlare i nära i Hälsingland. TCM, Grönqvist, säkert nån i Hudik, Team Sportia etc.

Ringde TCM men endast weblager och ingen provcykling i Söderhamn, endast i Tyresö. Ringde Team Sportia i Hudik och frågade och det var han som skrattade..
Men har pratat med en privat säljare i Sthlm och planerar besöka TCM i Tyresö och provcykla de jag kikat på där och antagligen också ta en titt på ICU som HåkanC tipsade om och se vad de har att erbjuda.

Hmm måste fråga er med erfarenhet: hur är det att cykla grusväg med 35 mm eller rentav 32 mm breda däck? Fulare grusväg å fina stigar är bara att glömma tänker jag(?). Angivelserna ska vara snålt tilltagna har jag läst på ett par ställen så hoppas jag ska kunna klämma dit 38 mm men om inte det går, blir cykeln mindre nice som grusracer då?

Allt går, men vill man njuta av dålig grusväg eller värre så är nog nuvarande konsensus att man vill ha in minst 38 mm. Jag har själv bikepackat traktorstig med 32mm, men gör inte det igen om jag har alternativ.

Allt går, men vill man njuta av dålig grusväg eller värre så är nog nuvarande konsensus att man vill ha in minst 38 mm. Jag har själv bikepackat traktorstig med 32mm, men gör inte det igen om jag har alternativ.

Det jag misstänkte.
Men hur det med någrlunda fin packad grusväg då, skulle det funka hyfsat med 35 mm?
Är nog det jag kommer cykla mest på förutom vanlig landsväg misstänker jag.

Det jag misstänkte.
Men hur det med någrlunda fin packad grusväg då, skulle det funka hyfsat med 35 mm?
Är nog det jag kommer cykla mest på förutom vanlig landsväg misstänker jag.
Funkar superbra att köra 28-32 mm på finare grus och stig. Är det väldigt löst, lerigt eller grovt funkar det mindre bra. Har cyklat en del grus på 28 mm Vittoria Corsa och det går riktigt fint.

35 mm är bredare än vad cykelcrosshojar tillåts ha enligt UCI och då snackar vi riktigt slippriga banor. Fördelen med bredare däck är väl att det går att köra med lägre däcktryck och därmed få en mer smooooth ride.

Det verkar ha gått lite inflation i det där med breda däck. Det är la han Jan Heine som har lyckats med sin marknadsföring. ?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp