Santa Cruz Hightower - The tråd
Erkänn nu, du är en Santa wanna be :-DRattnalle sa:Så är det ju helt klart. Så ut och kör av din Santa nu ;-)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Erkänn nu, du är en Santa wanna be :-DRattnalle sa:Så är det ju helt klart. Så ut och kör av din Santa nu ;-)
Ska köra av det jag har så får vi se sen vad som verkar roligt. Känner exakt noll behov av att uppgradera annars eftersom jag inte kan komma på något jag vill förändra eller förbättra. Mer än vikt men bygger jag som jag vill ha det kommer det bli lika tungt oavsett ram :-)PatrikHA sa:Erkänn nu, du är en Santa wanna be :-DRattnalle sa:Så är det ju helt klart. Så ut och kör av din Santa nu ;-)
glitch sa:Hahahha Ax3l, "banggood"?? Vad är det för sidor du är på ;-)
Var kunde du välja distributionslager? Väljer jag Sverige säger den Kina?
Lånade ett sånt kit av en happyit för att byta navlager och det funkade kalas så tänkte skaffa eget också.
AX3L sa:Det här var ju lite spännande.. 30mm roval hjul och 2.4" däck. Är det något som någon annan upplevt?
Att bakdäcket tar emot sadelröret?KiwiQ sa:AX3L sa:Det här var ju lite spännande.. 30mm roval hjul och 2.4" däck. Är det något som någon annan upplevt?
Upplevt att cykla med 30mm inner diameter hjul ? och 2.4 däck? Ja. Du får på ett par 2.5 av några tillverkare t.o.m
Eller är frågan om jag har ett 30mm roval hjul så är frågan nej.
Vad var det att uppleva?
Crossmax sa:Att bakdäcket tar emot sadelröret?KiwiQ sa:AX3L sa:Det här var ju lite spännande.. 30mm roval hjul och 2.4" däck. Är det något som någon annan upplevt?
Upplevt att cykla med 30mm inner diameter hjul ? och 2.4 däck? Ja. Du får på ett par 2.5 av några tillverkare t.o.m
Eller är frågan om jag har ett 30mm roval hjul så är frågan nej.
Vad var det att uppleva?
AX3L sa:Ja exakt så! Det andra är bara bakgrundsinfo. När jag googlar lite hittar jag iaf två till med samma problem (fast LT) och då verkar de ha fått en ny ram på garanti.
Makten sa:AX3L sa:Ja exakt så! Det andra är bara bakgrundsinfo. När jag googlar lite hittar jag iaf två till med samma problem (fast LT) och då verkar de ha fått en ny ram på garanti.
Men vad är felet om det ska avhjälpas med ny ram?? Den måste ju vara sprucken eller nåt! :-O Det är inte så att du av nån anledning kör en 200x57-dämpare istället för 200x51?
Man kan spåna lite kring det där med känsla, vad som är vad och vad som är placebo. Mitt flip-chip sänker bakaxeln ca 5 mm. Om fjädringen bak kan röra sig 135 mm (vertikalt) motsvarar 5 mm 3,7% av slaglängden. Alltså:AX3L sa:Kan ju köra chipet i hög som Sixten föreslog iof, men jag föredrar känslan i låg.
Sixten Fors sa:Man kan spåna lite kring det där med känsla, vad som är vad och vad som är placebo. Mitt flip-chip sänker bakaxeln ca 5 mm. Om fjädringen bak kan röra sig 135 mm (vertikalt) motsvarar 5 mm 3,7% av slaglängden. Alltså:AX3L sa:Kan ju köra chipet i hög som Sixten föreslog iof, men jag föredrar känslan i låg.
Cykel #1 med flip-chip High och 26,8% sag har samma BB-höjd som
Cykel #2 med flip-chip Low och 23,1% sag när jag sitter på cykeln.
Skillnaden är att cykel #1 tar större däck utan att paja lacken på sadelröret. Gillar den känslan.
Vid min ramstorlek XL ger 5 mm lägre bakaxel 3,2 mm högre BB. Väljer jag pedaler med någon mm lägre stack, och/eller skor med någon mm tunnare sula i framfoten har jag snart ätit upp dessa 3,2 mm. Etc.
feeblesmith sa:Specialized 2,6 är smala (för 2,6) men höga. Inte konstigt att det slår i.
Håller man sig till maxxis 2.4 så funkar det.
Scut sa:Okej, du kör med 2.6or..
Mät höjden på däcket och jämför 2.6orna med 2.4.
Jag tömma bakdämparen och komprimera för att se hur mycket den går i samt självfallet mäta slaglängden på dämparen.
Grejen är ju att det är svårt/dumt att höra av sig till SC och klaga ifall du kör en däcksstorlek som är för hög.
Ang. Att den skulle ta i länkaget innan sadelröret är lite märkligt eftersom att länkaget lägsta punkt befinner sig nedanför däckets vågräta radie. Nedsänkt på samma nivå som BB-droppet. Om jag hade tillgång till en dator så hade jag ritat.
Höjd 50 mm är inte rimligt. Höjden mäter du från BSD. 622+50+50=722 mm. Omkrets 722xPi=2268 mm är inte rimligt.AX3L sa:Edit: Däcket är för övrigt ganska exakt 50mm högt inkl dubbar, och 63mm brett. Större än jag trodde, helt klart!
Sixten Fors sa:Höjd 50 mm är inte rimligt. Höjden mäter du från BSD. 622+50+50=722 mm. Omkrets 722xPi=2268 mm är inte rimligt.AX3L sa:Edit: Däcket är för övrigt ganska exakt 50mm högt inkl dubbar, och 63mm brett. Större än jag trodde, helt klart!
Rulla obelastad cykel ett hjulvarv och mät sträcka på golvet/marken mha. tumstock/måttband. Jag skulle gissa på 2330 till 2350 mm.
Sixten Fors sa:Höjd 50 mm är inte rimligt. Höjden mäter du från BSD. 622+50+50=722 mm. Omkrets 722xPi=2268 mm är inte rimligt.AX3L sa:Edit: Däcket är för övrigt ganska exakt 50mm högt inkl dubbar, och 63mm brett. Större än jag trodde, helt klart!
Rulla obelastad cykel ett hjulvarv och mät sträcka på golvet/marken mha. tumstock/måttband. Jag skulle gissa på 2330 till 2350 mm.
KiwiQ sa:När jag drar bakdämparen till SC Nm rekommendation så klonkar den, får ofta dra bultarna så den en klonkar, är det fox float dps factory som spökar? Eller ska jag byta hårdvaran?
Så här efter åtaliga timmar och mil i skog, på Stig, på asfallt, Hammarbybacken, flottsbro... fan va HT CC levererar, dock så kräver den underhåll, har säkert gjort rent lagren, fettat, loctite 4-5 ggr sen i mitten av sommaren.
AX3L sa:Fox DPX2 verkar vara ett vanligt val, men jag undrar om inte den är lite väl hård och krallig för vanlig svensk fulstig?
Makten sa:AX3L sa:Fox DPX2 verkar vara ett vanligt val, men jag undrar om inte den är lite väl hård och krallig för vanlig svensk fulstig?
Den är inte särskilt krallig. Dock tar ju piggybacken lite plats, så kolla hur det blir med flaska om du vill ha plats för sån.
Jag skulle nog välja nåt med möjlighet att ställa separat låg- och högfartskompression, vilket DPX2 saknar. Är hyfsat nöjd med min, men det är ingen mirakeldämpare direkt.
AX3L sa:Behöver man köpa officiella eller funkar ghetto-lösningen med klippt innerslang lika bra?
KiwiQ sa:Funderade också på en dpx2, Float x2 känns lite väl ”mustig” för de mesta av den terräng man är ute på..
Scut kör du ”lonk shock”? Funderar på fördelarna med det?
Kanske är dvo topaz ett bra alternativ?
larsaw sa:KiwiQ sa:Funderade också på en dpx2, Float x2 känns lite väl ”mustig” för de mesta av den terräng man är ute på..
DVO Topaz är alltid ett bra alternativ, nuvarande version lär dessutom komma på reor nu när nästa generation är på G...
KiwiQ sa:Funderade också på en dpx2, Float x2 känns lite väl ”mustig” för de mesta av den terräng man är ute på..
glitch sa:Long shock = köra med längre dämpare. Dvs, om du inte hade kortat slaget hade du "long shockat" den.
Ger mer slaglängd men också att däcket tar i på ramen.