Scott spark the tråd

error_fatsug

Ny medlem
hm sa:
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
Har haft min fox faktury inne ett par gr för det , och summan av kardemumman är det det inte är ska va nån skillnad på öppen o trail...
Ok, men ändå skumt att vajern i reglaget "dras åt" ett snäpp när man flyttar till traction-control...?
 

såkket

Medlem
error_fatsug sa:
hm sa:
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
Har haft min fox faktury inne ett par gr för det , och summan av kardemumman är det det inte är ska va nån skillnad på öppen o trail...
Ok, men ändå skumt att vajern i reglaget "dras åt" ett snäpp när man flyttar till traction-control...?
Du ändrar ju dampern så den blir hårdare, dvs du kommer ha mindre sag i mellanläget och det är tyngre att trycka ihop den.
Bakdämparen är ju special för Scott med dubbla luftkammare för att få ut två olika lägen istället för att bara ändra hårdheten.
 

error_fatsug

Ny medlem
såkket sa:
error_fatsug sa:
hm sa:
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
Har haft min fox faktury inne ett par gr för det , och summan av kardemumman är det det inte är ska va nån skillnad på öppen o trail...
Ok, men ändå skumt att vajern i reglaget "dras åt" ett snäpp när man flyttar till traction-control...?
Du ändrar ju dampern så den blir hårdare, dvs du kommer ha mindre sag i mellanläget och det är tyngre att trycka ihop den.
Bakdämparen är ju special för Scott med dubbla luftkammare för att få ut två olika lägen istället för att bara ändra hårdheten.
Tänkte på framgaffeln, jag upplever som sagt inte någon skillnad mellan öppet läge och traction-control, även om vajern drar åt ett snäpp. Varför dras då vajern då åt?
 

Nisanob

Medlem
Jag tänker uppgradera en scott spar 940 2017 som har shimano xt 2*11 till sram gx 1*12. Min fråga är om jag kan använda växelörat som sitter på eller om jag måste byta till annat?

Vevpartiet är Shimano XT FC-M8000-B2 / Hollowtech 2 900 34x24 T 175mm och vevlager är Shimano BB-MT500-PA / shell 41x92mm som jag vill byta till Sram GX med 32 klinga. Vad för vevparti, GX verkar finnas i massa varianter, lager och lager ska jag ha för att det ska passa?
 

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Nisanob sa:
Jag tänker uppgradera en scott spar 940 2017 som har shimano xt 2*11 till sram gx 1*12. Min fråga är om jag kan använda växelörat som sitter på eller om jag måste byta till annat?

Vevpartiet är Shimano XT FC-M8000-B2 / Hollowtech 2 900 34x24 T 175mm och vevlager är Shimano BB-MT500-PA / shell 41x92mm som jag vill byta till Sram GX med 32 klinga. Vad för vevparti, GX verkar finnas i massa varianter, lager och lager ska jag ha för att det ska passa?
Nu är jag ingen expert på scott med de har 2 olika öron, ett för direktmonterad shimano och ett annat som passar sram och icke direktmonterad shim. jag tror att ditt är av den första sorten så ett byte är nog nödvändigt men kika på

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=222151;menu=1000,2,99,101;page=19

Sen behöver du hitta en vev som passar i en ram som är avsedd för PF41 bredd 92mm vilket är en ganska vanlig MTB bredd, DUB är sram's nya axelstandard så det är framtidsäkert, den enklaste för GX med boost som jag gissar att din ram har är:

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=263273;menu=1000,2,88;pgc[69]=23392;pgc[18556][19261]=1

Vevlagret för att få den på plats är:

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=264026;menu=1000,2,81;pgc[10624][10625]=1;pgc[61]=23452
 

Tomas m

Medlem
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
hm sa:
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
Har haft min fox faktury inne ett par gr för det , och summan av kardemumman är det det inte är ska va nån skillnad på öppen o trail...
Ok, men ändå skumt att vajern i reglaget "dras åt" ett snäpp när man flyttar till traction-control...?
Du ändrar ju dampern så den blir hårdare, dvs du kommer ha mindre sag i mellanläget och det är tyngre att trycka ihop den.
Bakdämparen är ju special för Scott med dubbla luftkammare för att få ut två olika lägen istället för att bara ändra hårdheten.
Tänkte på framgaffeln, jag upplever som sagt inte någon skillnad mellan öppet läge och traction-control, även om vajern drar åt ett snäpp. Varför dras då vajern då åt?
Troligen för att det är lika reglage men funktionen finns bara på vissa gafflar.
 

Nisanob

Medlem
Okej, det skulle ju spara en del bekymmer om vevpsrtiet inte behövs bytas. Men vilken 32t NW-klinga funkar? Det ska vara boost med 52mm kedjelinje. Jag är inte särskilt tekniskt insatt.
 

pme

Aktiv medlem
hm sa:
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
Har haft min fox faktury inne ett par gr för det , och summan av kardemumman är det det inte är ska va nån skillnad på öppen o trail...
Om du har en Fit4-dämpare (där det svarta vredet justerar öppna läget) i gaffeln kan jag upplysa dig om att skillnaden mellan öppet och mellan är obetydlig om du vridit justerskruven till max dämpat. Då har du nämligen redan stängt den lilla extra begränsningen för low speed compression (LSC). Skillnade känns men bara väldigt väldigt lite - och för mig enbar när jag sitter och trampat (eller plockar ut cartridge och testar det utanför gaffeln).

HSC är ingen skillnad mellan öppen och mellan, så att trycka lite snabbare eller hårdare rakt ner på gaffeln är ganska värdelöst för att känna skillnaden.

Hur det fungerar på Grip som kom med Spark 2018 har jag dålig koll på och en Factory där svarta vredet reglerar mellanläget borde vara lättare att känns skillnad på.
 

Crocko

Aktiv medlem
Nisanob sa:
Okej, det skulle ju spara en del bekymmer om vevpsrtiet inte behövs bytas. Men vilken 32t NW-klinga funkar? Det ska vara boost med 52mm kedjelinje. Jag är inte särskilt tekniskt insatt.
När man hamnar nere i veven blir allt genast lite jobbigare med alla "standards" som inte lirar ihop, men lite kort kan man sammanfatta det så här SRAM med direktmonterad klinga ändrar kedjelinje mellan boost eller inte med olika inpressning av dreven offset för att slippa tillverka olika vevar.

Som jag förstår din beskrivning har du en XT för boost redan så du behöver egentligen bara hitta en passande MW klinga som är anpassad för 12 växlat, Det finns säkerligen många från Gabaruk och andra tillverkare som fungerar lika här är dock en från wolf tooth:

https://www.wolftoothcomponents.com/pages/boost-chainline-and-chainrings

Viktigt att du väljer en NW så att kedjan inte hoppar så lätt när framväxeln försvinner, eller så monterar du en kedjestyrare.
Sen har ju sun race kassetter som passar direkt på ditt befintliga nav så slipper du byta body som du annat behövt för att köra GX, både billigare och lättare än sram.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=272929;menu=1000,2,82;mid[1074]=1;pgc[62]=20044

Så det som behövs är, ny klinga, kedja, växelöra, derailleur, reglage och en kassett.
 

Tomas m

Medlem
Crocko sa:
Nisanob sa:
Okej, det skulle ju spara en del bekymmer om vevpsrtiet inte behövs bytas. Men vilken 32t NW-klinga funkar? Det ska vara boost med 52mm kedjelinje. Jag är inte särskilt tekniskt insatt.
När man hamnar nere i veven blir allt genast lite jobbigare med alla "standards" som inte lirar ihop, men lite kort kan man sammanfatta det så här SRAM med direktmonterad klinga ändrar kedjelinje mellan boost eller inte med olika inpressning av dreven offset för att slippa tillverka olika vevar.

Som jag förstår din beskrivning har du en XT för boost redan så du behöver egentligen bara hitta en passande MW klinga som är anpassad för 12 växlat, Det finns säkerligen många från Gabaruk och andra tillverkare som fungerar lika här är dock en från wolf tooth:

https://www.wolftoothcomponents.com/pages/boost-chainline-and-chainrings

Viktigt att du väljer en NW så att kedjan inte hoppar så lätt när framväxeln försvinner, eller så monterar du en kedjestyrare.
Sen har ju sun race kassetter som passar direkt på ditt befintliga nav så slipper du byta body som du annat behövt för att köra GX, både billigare och lättare än sram.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=272929;menu=1000,2,82;mid[1074]=1;pgc[62]=20044

Så det som behövs är, ny klinga, kedja, växelöra, derailleur, reglage och en kassett.
Jag bytte på min 960 till eagle gx reglage,kedja och bakväxel,
Sunrace kassett,
Shimano 34 framdrev.
Funkar perfekt.
Lagt brickor mellan främre drev och vevparti för att få bättre kedjelinje.
 

Bilagor

hm

Aktiv medlem
pme sa:
hm sa:
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
Har haft min fox faktury inne ett par gr för det , och summan av kardemumman är det det inte är ska va nån skillnad på öppen o trail...
Om du har en Fit4-dämpare (där det svarta vredet justerar öppna läget) i gaffeln kan jag upplysa dig om att skillnaden mellan öppet och mellan är obetydlig om du vridit justerskruven till max dämpat. Då har du nämligen redan stängt den lilla extra begränsningen för low speed compression (LSC). Skillnade känns men bara väldigt väldigt lite - och för mig enbar när jag sitter och trampat (eller plockar ut cartridge och testar det utanför gaffeln).

HSC är ingen skillnad mellan öppen och mellan, så att trycka lite snabbare eller hårdare rakt ner på gaffeln är ganska värdelöst för att känna skillnaden.

Hur det fungerar på Grip som kom med Spark 2018 har jag dålig koll på och en Factory där svarta vredet reglerar mellanläget borde vara lättare att känns skillnad på.
Tack , bästa förklaring jag fått på 2 år , är en -17 fitt 4.

Men varför bygga och slå på stora försäljningstrumman att grejen har 3 lägen om man måste plocka isär gaffeln för att kunna ev kanske känna skillnad??

Jag tycker funktionen vore smutt att ha om den funkat lika bra som bakdämparen, där gunget tydligt minskar. Nu är det ju bara irriterande.

Har för mig att -18 grip såldes bara som 2 läges i specen..
 

pme

Aktiv medlem
hm sa:
pme sa:
hm sa:
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
Har haft min fox faktury inne ett par gr för det , och summan av kardemumman är det det inte är ska va nån skillnad på öppen o trail...
Om du har en Fit4-dämpare (där det svarta vredet justerar öppna läget) i gaffeln kan jag upplysa dig om att skillnaden mellan öppet och mellan är obetydlig om du vridit justerskruven till max dämpat. Då har du nämligen redan stängt den lilla extra begränsningen för low speed compression (LSC). Skillnade känns men bara väldigt väldigt lite - och för mig enbar när jag sitter och trampat (eller plockar ut cartridge och testar det utanför gaffeln).

HSC är ingen skillnad mellan öppen och mellan, så att trycka lite snabbare eller hårdare rakt ner på gaffeln är ganska värdelöst för att känna skillnaden.

Hur det fungerar på Grip som kom med Spark 2018 har jag dålig koll på och en Factory där svarta vredet reglerar mellanläget borde vara lättare att känns skillnad på.
Tack , bästa förklaring jag fått på 2 år , är en -17 fitt 4.

Men varför bygga och slå på stora försäljningstrumman att grejen har 3 lägen om man måste plocka isär gaffeln för att kunna ev kanske känna skillnad??

Jag tycker funktionen vore smutt att ha om den funkat lika bra som bakdämparen, där gunget tydligt minskar. Nu är det ju bara irriterande.

Har för mig att -18 grip såldes bara som 2 läges i specen..
Tack! Själv tycker jag att bakdämparen funkar sämre än gaffeln på mellanläget, men det ser jag mer som en personlig preferens.
 

Cyklist

Medlem
Eftersom det här med storlek på framdrev varit uppe så många gånger att det blivit lite av ett internskämt på Happy så tänkte jag att det var lika bra att posta det här.

OBS! Största rekommenderade klingstorlek på Scott Spark är 36T och blir det något knas för att man kör större klinga och förstör svingen så går det ej på garanti, bara så att alla är "förvarnade" om den lilla men ändå kanske viktiga detaljen.

Jag lät Garbaruk customtillverka 38T runt drev med 1mm offset åt en kompis och här ser ni resultatet. Gott om marginal och ändå skaplig kedjelinje, särskilt om man nu prioriterar att köra snabbare terräng. Möjligt att man skulle kunna kört 1,5mm eller så, alternativt shimsat in drevet marginellt, men better safe than sorry liksom.
Har 40T till min egen i samma offset men dröjer lite innan jag kan montera, så får återkomma med den.

Som sagt, kom ihåg det där med garantin bara men vill man verkligen ha 38T så går det att lösa. Garbaruk tar customordrar som denna via epost.





 

m4kk4n

Ny medlem
Cyklist sa:
Eftersom det här med storlek på framdrev varit uppe så många gånger att det blivit lite av ett internskämt på Happy så tänkte jag att det var lika bra att posta det här.

OBS! Största rekommenderade klingstorlek på Scott Spark är 36T och blir det något knas för att man kör större klinga och förstör svingen så går det ej på garanti, bara så att alla är "förvarnade" om den lilla men ändå kanske viktiga detaljen.

Jag lät Garbaruk customtillverka 38T runt drev med 1mm offset åt en kompis och här ser ni resultatet. Gott om marginal och ändå skaplig kedjelinje, särskilt om man nu prioriterar att köra snabbare terräng. Möjligt att man skulle kunna kört 1,5mm eller så, alternativt shimsat in drevet marginellt, men better safe than sorry liksom.
Har 40T till min egen i samma offset men dröjer lite innan jag kan montera, så får återkomma med den.

Som sagt, kom ihåg det där med garantin bara men vill man verkligen ha 38T så går det att lösa. Garbaruk tar customordrar som denna via epost.
Nice!
Hur är prisbilden kontra srams egna?
 
Det finns ett mindre kit med bara glidbussningar, shims och metall-delarna som bussningarna sitter i. Det skiljer på de sista två siffrorna i artikelnumret har jag för mig.
 

Jay Jay

Medlem
Lyckades kröka till mitt växelöra igår. Förmådde trampa hojen till närmsta LBS 5min innan stängning (som inte säljer Scott), de ska försöka rikta. Oavsett resultat vill jag ha ett extra öra. Ngn som vet exakt vilket reservdelsnummer jag ska ha? En Spark 940 2018 med SRAM GX.
 

Cyklist

Medlem
m4kk4n: Billigare än Srams egna! Ett vanligt Garbaruk ligger på 600-700:- vill jag minnas.

Riccen: Det minsta kitet heter 266573 och är som Doominator1 säger ett kit med bussningar, shims (som väldigt sällan behövs) samt inserts. Till en Spark räcker det dubbelt då det är 8st bussningar med (vilket det sitter i Genius), så kanske har du en kompis som också behöver serva upp eller så har du i back-up till nästa gång.

Jay Jay: Du söker 254092 vilket är öra för 12mm ThruAxle för alu-sving och Sram eller "vanlig" Shimano-växel.
 
Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
I min rc spark var det inte glidbussningarna som var slut nästan omgående, utan dom hade snurrat i kolfibret istl och nött ut det .
Löstes genom att fylla i och limma fast dom med snabbepoxi...
 

Riccen

Ny medlem
Cyklist sa:
Riccen: Det minsta kitet heter 266573 och är som Doominator1 säger ett kit med bussningar, shims (som väldigt sällan behövs) samt inserts. Till en Spark räcker det dubbelt då det är 8st bussningar med (vilket det sitter i Genius), så kanske har du en kompis som också behöver serva upp eller så har du i back-up till nästa gång.
Tack! Beställt.
 

Jonas U

Ny medlem
Efter att ha läst o läst på bl.a. den här tråden så föll valet på en Spark 920.
Alla här på forumet är en fantastisk källa till info.
Så, visst är den skitsnygg! Nu ska den skitas ner ?

//Jonas
 

Bilagor

Ubbe73

Medlem
Har en Spark RC idag och funderar på att köpa en till Spark 940/945/950. Tänkt att delas med sonen och användas mer utför. Det jag funderar på är om en Spark är ett bra komplement eller om man ska kika på en med än mer slag. Har ingen erfarenhet av annat än cykel med 100mm slag. Vill ju känna att cyklarna kompletterar varandra lite i användningsområde.
 

Tegheim83

Medlem
Större flaska på förra generationens Spark?

Jag kör med Syncros 550ml-flaska i den "gamla" ramen (2015) med dämparen emot toppröret.

Nån som lyckats få dit större flaska utan krångel?
 
Tegheim83 sa:
Större flaska på förra generationens Spark?

Jag kör med Syncros 550ml-flaska i den "gamla" ramen (2015) med dämparen emot toppröret.

Nån som lyckats få dit större flaska utan krångel?
På min spark av 2016 årsmodell (likadan ram som 2015 tror jag?) får jag plats med 1000ml flaska utan problem.
Ramstorlek Large.

Använde mestadels en Elite 750ml till den cykeln, och då var det hur mycket plats som helst kvar.
 

Tegheim83

Medlem
ancientacid sa:
Tegheim83 sa:
Större flaska på förra generationens Spark?

Jag kör med Syncros 550ml-flaska i den "gamla" ramen (2015) med dämparen emot toppröret.

Nån som lyckats få dit större flaska utan krångel?
På min spark av 2016 årsmodell (likadan ram som 2015 tror jag?) får jag plats med 1000ml flaska utan problem.
Ramstorlek Large.

Använde mestadels en Elite 750ml till den cykeln, och då var det hur mycket plats som helst kvar.
Jag har medium-ram. Ska se om jag finner en större flaska som får plats då. Det är dessutom trångt nertill om inte flaskan är fasad :)
 
Jag måste bara berätta att jag är glad! Har fått hem min sprillans nya RC 900 och har hunnit med två turer i helgen. Den är ju skitkul! Passar min typ av cykling perfekt. Jo jag vet, det är ännu bara två stackars turer men de var väldigt skoj. Känns nästan lite fuskigt att fara igenom stökpartierna nu, jfrt med min förra hoj som förvisso var en helt ok HT men fortfarande en HT.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer