Scott spark the tråd

crillez

Medlem
Classe75 sa:
crillez sa:
Någon som monterat 170mm vevar för att kompensera lågt BB på sin Spark RC ?
Hur upplevs isåfall skillnaden ?
Största skillnaden är väl att plånboken blir mycket lättare... 5 mm på en FS ute i naturen skulle lättare kompenseras med mer luft i dämparna eller att pedalerna är i annan position.
Kan ju såklart vara så men på min gamla Spark så upplevde jag en rätt markant skillnad på när man vände brickan för högt eller lågt BB, den skillnaden var 7 mm, mer luft i dämparna är inget alternativ då den är inställd med rätt SAG för mig.

crillez

Medlem
NickPick sa:
Classe75 sa:
crillez sa:
Största skillnaden är väl att plånboken blir mycket lättare... 5 mm på en FS ute i naturen skulle lättare kompenseras med mer luft i dämparna eller att pedalerna är i annan position.
XTR-pedaler är väl mer slim.
Blir väldigt tydligt fler pedalislag för sparkcyklister än övriga man stöter på. Annat tryck i dämparen lät ju rätt trist också...
Går sönder lättare med eller ?
Kör idag på 540 pedaler, är XT pedalen tunnare än 540 ?

Håller med om att det är väldigt lite frigång på min WC. Har tagit ur alla tokens ur gaffeln och tagit bort ringen ur luftburken bak. Skulle behövt extra volume burk. Nu har jag ganska rätt sag men använder inte hela slaglängden i dämparen. Den enda kompromissen jag kommit på. Funderar på offsetbussning bak. Lite som på gamla spark. Varvar med min Canyon nerve 29 märker mycket stor skillnad i frigång. Skiljer bara 2 cm i frigång.

crillez

Medlem
Sörmlandsleden sa:
Håller med om att det är väldigt lite frigång på min WC. Har tagit ur alla tokens ur gaffeln och tagit bort ringen ur luftburken bak. Skulle behövt extra volume burk. Nu har jag ganska rätt sag men använder inte hela slaglängden i dämparen. Den enda kompromissen jag kommit på. Funderar på offsetbussning bak. Lite som på gamla spark. Varvar med min Canyon nerve 29 märker mycket stor skillnad i frigång. Skiljer bara 2 cm i frigång.
Är dåligt påläst om vad tokens i gaffeln och ring i luftburken gör för skillnad, vad blir fördelen med att rensa dessa??

crillez sa:
Sörmlandsleden sa:
Är dåligt påläst om vad tokens i gaffeln och ring i luftburken gör för skillnad, vad blir fördelen med att rensa dessa??
Nej det tror jag inte! Om du får genomslag vid rätt sag sätt i fler tokens, om du inte använder hela slaglängden vid rätt sag ta bort tokens. Vill använda hela slaglängden kan inte ta bort mera tokens. Alltså behöver jag mer luftvolym. Nu har jag som kompromiss inga tokens ganska rätt sag. Men detta innebär att jag inte använder inte hela slaglängden. Tror du att jag fått allt om bakfoten?

crillez

Medlem
Sörmlandsleden sa:
crillez sa:
Sörmlandsleden sa:
Nej det tror jag inte! Om du får genomslag vid rätt sag sätt i fler tokens, om du inte använder hela slaglängden vid rätt sag ta bort tokens. Vill använda hela slaglängden kan inte ta bort mera tokens. Alltså behöver jag mer luftvolym. Nu har jag som kompromiss inga tokens ganska rätt sag. Men detta innebär att jag inte använder inte hela slaglängden. Tror du att jag fått allt om bakfoten?
Du har säkert rätt, själv är jag dåligt påläst om ämnet som jag skrev i föregående inlägg, därav frågan.

crillez sa:
Sörmlandsleden sa:
crillez sa:
Sörmlandsleden sa:
Du har säkert rätt, själv är jag dåligt påläst om ämnet som jag skrev i föregående inlägg, därav frågan.
Min tanke var att ligga snålt på sag, säg 15% och på det sättet få upp bb höjden. Då använder jag bara ca60% av dämparen.

Supersonic

Aktiv medlem
Låter ju som en riktigt dålig idé eftersom du kommer få en onödigt stötig cykel som blir trist att cykla i skogen med.
Tänker du dig så låga siffror är det troligen helt enkelt fel cykelmodell för dig.

Supersonic sa:
Låter ju som en riktigt dålig idé eftersom du kommer få en onödigt stötig cykel som blir trist att cykla i skogen med.
Tänker du dig så låga siffror är det troligen helt enkelt fel cykelmodell för dig.
Det är en härlig cykel att cykla på, lite lågt bb bara. Jag har en Nerve 29 som jag kör också, den är lite högre. Får väl lära mig undvika sten, stubbar och rötter.

Geiger

Ny medlem
Orkar någon se om det går att höja sadel till sitthöjd 83 cm på sin Large Spark, och se vilken markering man når på stolpen då?
Vore väldigt tacksam för det.

pang

Ny medlem
Jag är 175 lång och sitter på 73.8 från cc vevpartiet till där sadeln är 75mm bred. Har original 70mm stam. Sadeln har jag skjutit så långt fram det går. Detta gäller en Spark RC.

Doctor C

Medlem
Sörmlandsleden sa:
Supersonic sa:
Det är en härlig cykel att cykla på, lite lågt bb bara. Jag har en Nerve 29 som jag kör också, den är lite högre. Får väl lära mig undvika sten, stubbar och rötter.
Hur mycket sag har du på gaffeln då?
Ett sätt att få upp BB är ju annars att öka slaglängden fram med en cm, i ditt fall till 110 mm. Inte mycket men ett steg i rätt riktning.

Doctor C sa:
Sörmlandsleden sa:
Supersonic sa:
Hur mycket sag har du på gaffeln då?
Ett sätt att få upp BB är ju annars att öka slaglängden fram med en cm, i ditt fall till 110 mm. Inte mycket men ett steg i rätt riktning.
Gaffeln är ganska rätt, rätt sag enligt plastmätaren och använder i princip hela längden. Kan man höja gaffeln utan att byta delar? Frågan ovan är 174 cm sitter på 70 cm och har 70 mm stam (original). 2017 RC/WC.

fredbjar

Ny medlem
Hur stort tryck i dämparna Fox 32? 78-80 kg och Cykelvasaterräng.

Någon som enkelt kan beskriva hur jag gör för att fylla/kontrollera dämparnas tryck

villeit

Medlem
Misstänker att man dragit frågan tidigare men hittar inget vettigt, men jag blir inte klok på skillnaderna på de olika nummerserierna.

900 WC är väl vassaste, 900 Team Pro är näst efter det.
Men sen då?

910.
920
930
940
950
960?
Så jag inbillar mig att ju lägre siffra, desto vassare cykel..

Tidigare hade siktet inställt på en 920 och provcyklat en sån, tyckte att det svarade bra.

Ingen aning på övriga.

crillez sa:
Doctor C sa:
Sörmlandsleden sa:
Kan man höja gaffeln utan att byta delar?
Nej, du måste byta air shaft i detta fall (antar en Fox 32).
Är det en Fox 32 SC så tror jag inte det går att bygga om till 120 överhuvudtaget?!?
Är en Fox 32 SC. Har kollat lite, den finns i 80 mm och då är "negativa" ventilen på airshaften högre. Lägre vet jag inte om det finns. Ser inget på Fox ritningar. Allt är rätt sammanpackat på stepcasten. Jag justerar till en rimlig kompromiss, så jag klarar mig bra. Tack för alla inputs. Det är i vilket fall en fantastiskt fin cykel att köra på.

Ustzeust

Medlem
villeit sa:
Misstänker att man dragit frågan tidigare men hittar inget vettigt, men jag blir inte klok på skillnaderna på de olika nummerserierna.

Men sen då?

910.
920
930
940
950
960?

Tidigare hade siktet inställt på en 920 och provcyklat en sån, tyckte att det svarade bra.

Ingen aning på övriga.
900 premium är väll den vassaste sparken, ganska sjukt att man ska behöva gå upp i 70kkr för att få baktriangel i kolfiber.
Sen finns det några spark RC men det är inte samma cykel.

Jajjas

Medlem
Ustzeust sa:
villeit sa:

Men sen då?

910.
920
930
940
950
960?

Ingen aning på övriga.
900 premium är väll den vassaste sparken, ganska sjukt att man ska behöva gå upp i 70kkr för att få baktriangel i kolfiber.
Sen finns det några spark RC men det är inte samma cykel.

Min RC team är i kolfiber iaf, kostade 35k.

*Ah läste inte sista meningen :)

Senast ändrad:

villeit

Medlem
Det jag egentligen efterfrågar är en översikt (tabell) för varje modell så att man kan få en jämförelse vilka komponenter och ett ca pris.

Cyklar för 70kkr är bara galenskap i mina ögon. Men översikten skulle vara värdefull när man navigerar efter bättre beggade här och på Blocket.

Lite grovt har jag förstått att RC Team och WC har 100mm I slaglängd ist för 120 som är på de andra.

GetLucky

Ny medlem
Man kan generellt sett säga att desto lägre nummer, desto finare cykel, dock skiljer det sig beroende på årsmodell, exempelvis Spark 930 2017 hade kolfiberram, men sen fick den aluram 2018.

Dock skiljer sig Spark RC och Spark på flera olika punkter.

RC modellerna har 100/100mm, tunnare framgaffel (RockShox SID RL3 / Fox 32), ingen dropperpost, brantare gaffelvinkel. Den vanliga Spark dvs inte RC, har 120/120mm, grövre framgaffel (Fox 34), dropperpost, flackare gaffelvinkel. Med andra ord är RC modellen mer en "XC-raket" jämfört med vanliga Spark som är mer mot "Trail" hållet.

HenkeN

Ny medlem
NickPick sa:
Classe75 sa:
crillez sa:
XTR-pedaler är väl mer slim.
Blir väldigt tydligt fler pedalislag för sparkcyklister än övriga man stöter på. Annat tryck i dämparen lät ju rätt trist också...
Ja, alltså jag blev galen på dessa pedalislag när jag körde Spark. Nu kör jag annan cykel i år och kan trampa överallt och hela tiden, otrolig skillnad. Fattar inte varför de löst det på detta sätt.

MZKjelle

Ny medlem
Jag lackade på att bryta min Spark 930 -18 på steniga singeltracks, visste aldrig om framhjulet skulle klippa stenen eller gå på sidan. Beställde ett 27,5 framhjul för att testa, var lite orolig för att pedalerna skulle fastna på varje sten jag passerade.... Men det blev en helt annan cykel, fungerade helt suveränt i skogen. Styrresponsen helt annan, nu åker jag dit jag tänkt mig bland stenar och rötter och inte dit cykeln vill. Minskade saggen till 18-20mm för att kompensera den lägre framändan, märkte inte att pedalerna fick marksyn mer nu än innan. Fick på köpet lite brantare framgaffelvinkel men det fungerade mycket bra utför då jag har bättre precision i spårvalet, bromsar mindre då jag känner mig säkrare.

Wilkas

Ny medlem
Är behov av att byta ut orginalhjulen på min Spark 930 -17 och surfat runt lite och funderar på hur breda fälgar man kan kasta på nån som bytt hjul o har nån erfarenhet?

johangastorp

Ny medlem
Tänkte byta framklinga på min RC Pro 19 med raceface vev, Jag hittar inget större än 34 taggars som lirar med raceface cinch och shimano xtr 12spd kedja. Någon som vet om det finns ?

PeterStrom

Ny medlem
Hej!

Funderar på att skaffa en Spark som komplement till min Scale och siktat in mig på en Large 950 begagnad. Funderar på en 2017 (Kalla mig gammalmodig men vill ha två fram....). Vad skall man ge begagnad för en 2017 förutsatt att den är i bra skick?. Ligger en på blocket för 19.000:-. Är det inte lite väl mycket?

joacef

Medlem
PeterStrom sa:
Hej!

Funderar på att skaffa en Spark som komplement till min Scale och siktat in mig på en Large 950 begagnad. Funderar på en 2017 (Kalla mig gammalmodig men vill ha två fram....). Vad skall man ge begagnad för en 2017 förutsatt att den är i bra skick?. Ligger en på blocket för 19.000:-. Är det inte lite väl mycket?
En snabb googling och en ny kostar 30 papp så några 19 hade jag aldrig gett. 10 kanske.

cykloton

Medlem
joacef sa:
PeterStrom sa:
Hej!

En snabb googling och en ny kostar 30 papp så några 19 hade jag aldrig gett. 10 kanske.
10 var snålt. Är den i bra skick tycker jag 19 är rimligt.

joacef

Medlem

GetLucky

Ny medlem
19K är nog i högsta kant, sålde en 940 -17 förra året för ~16K (hade dock gått en del). Men den är definitivt värd mer än 10K, Spark's är väldigt populära på andrahandsmarknaden.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer