Scott spark the tråd

JockeS

Aktiv medlem
Sörmlandsleden sa:
JockeS sa:
Måste få klarhet i något jag funderat på sedan jag köpte min RC 900 Team.
När jag låser dämparna så har jag ett ”glapp/spel” i bakdämparen när jag trycker nedåt.


Har tänkt att jag ska kolla om andra likadana RC har samma fenomen men alltid glömt av det.
Är det glapp i själva dämparen eller i infästningen? Övre dämparskruven kan glappa på Spark.
Det ser ut som det är infästningen för dämparen är tvärstum
 

Jajjas

Medlem
JockeS sa:
Sörmlandsleden sa:
JockeS sa:
Måste få klarhet i något jag funderat på sedan jag köpte min RC 900 Team.
När jag låser dämparna så har jag ett ”glapp/spel” i bakdämparen när jag trycker nedåt.


Har tänkt att jag ska kolla om andra likadana RC har samma fenomen men alltid glömt av det.
Är det glapp i själva dämparen eller i infästningen? Övre dämparskruven kan glappa på Spark.
Det ser ut som det är infästningen för dämparen är tvärstum
Som sagt, testa spänna översta skruven.
 
JockeS sa:
Sörmlandsleden sa:
JockeS sa:
Måste få klarhet i något jag funderat på sedan jag köpte min RC 900 Team.
När jag låser dämparna så har jag ett ”glapp/spel” i bakdämparen när jag trycker nedåt.


Har tänkt att jag ska kolla om andra likadana RC har samma fenomen men alltid glömt av det.
Är det glapp i själva dämparen eller i infästningen? Övre dämparskruven kan glappa på Spark.
Det ser ut som det är infästningen för dämparen är tvärstum
Lite högre upp i tråden finns en diskussion om detta fenomen. Ta bort, gör rent, lite fett mellan skruv och dämpare, blå loctite på gängan och dra åt.
 

Geiger

Ny medlem
En dämparfundering...
Bottnar era bakdämpare ut helt, alltså används hela slaglängden när ni mätt in rätt sag? Min får jag inte att gå hela vägen i botten, även om jag kör med lägre tryck.

Cykeln är en RC Team -19.

Tar också gärna emot tips på hjul att ersätta originalen med. Budget ca 8000:-
 

hm

Aktiv medlem
Geiger sa:
En dämparfundering...
Bottnar era bakdämpare ut helt, alltså används hela slaglängden när ni mätt in rätt sag? Min får jag inte att gå hela vägen i botten, även om jag kör med lägre tryck.

Cykeln är en RC Team -19.

Tar också gärna emot tips på hjul att ersätta originalen med. Budget ca 8000:-

Efter hur höga hopp ?
 

JockeS

Aktiv medlem
dalaride sa:
Mekfråga.

Oval klinga till Sram GX Eagle på en Spark 940 (2018), ska det vara med 3mm el. 6mm offset?
Vad innebär offset?
Jag kör med Absolute Black 32T 3mm offset på mitt GX Eagle vevparti (ej DUB) till min RC 900 Team 2018.
Klockrent.
Kan dock inte köra större klinga då den tar i kedjestaget, men tror att 940n klarar 34T.
 

hm

Aktiv medlem
Petter.T sa:
hm sa:
Geiger sa:
Hoppat så mycket det går, både i hopp, och studsat stående på cykeln.
Sänk trycket i dämparen isf .
Har du rätt sag ska du inte sänka trycket. Plocka ur/byta till mindre volume spacers om det sitter någon i kan du göra dock.
Fast att mäta sagget rätt är ju "omöjligt" också , beror ju så mycket på om du har vikten på sadeln , pedalerna, eller styret .
 

pang

Ny medlem
JockeS sa:
dalaride sa:
Mekfråga.

Oval klinga till Sram GX Eagle på en Spark 940 (2018), ska det vara med 3mm el. 6mm offset?
Vad innebär offset?
Jag kör med Absolute Black 32T 3mm offset på mitt GX Eagle vevparti (ej DUB) till min RC 900 Team 2018.
Klockrent.
Kan dock inte köra större klinga då den tar i kedjestaget, men tror att 940n klarar 34T.
3mm offset är för boost. 6mm offset är när du inte har boost.

Är du säker på att du bara kan ha 32T? 36T specar Scott som max. Jag kör med 36T på min RC PRO utan problem. Eller kör du oval?
 

dalaride

Ny medlem
Hade 32t på min HT tidigare...där av, men kanske ska gå upp till 34t?

Hur stor blir skillnaden mellan 32t 11-50 och 34t 11-50?

Den är orginalspecad så då borde det vara 3mm jag ska ha.
(Rear Hub Formula CL14811 / Boost 12x148mm / XD)

Tack för hjälpen!
 

såkket

Medlem
Luzen sa:
Ni som har 900 RC, vilken dropper har ni köpt?
Jag blev rekommenderad denna, är det bra skit eller bara skit?
Lätt att montera själv?
https://www.cykloteket.se/artikel/bontrager-drop-line-sadelstolpe/
Skulle jag haft behovet av en dropper på en XCracer så hade jag nog gått på en 65mm KS LEV CI (kör medium så är man längre kanske man vill gå upp till 100mm) eller liknande lättare stolpe med mindre slaglängd, men det är väl personliga preferenser och hur man använder cykeln. Ingen aning om droppen du länkar till dock.

Kan kanske vara lite klurigt att med vajerdragningen förbi vevpartiet utan att knacka ur det men annars är det inte speciellt svårt, kan vara läge att köpa ett set täckbrickor samtidigt så du får en med ett hål extra för vajeringången i ramen.
 

Geiger

Ny medlem
Ja, inte helt lätt att mäta in sag.
Hur mycket PSI har ni och vad väger ni?
Jag kör nu 250 PSI och väger ca 92 med kläder och skor.
Hamnar på ca 25% sag då, när jag sätter mig på sadeln. Blir sen ca 30% av slaglängden kvar, som aldrig används.
 

villeit

Medlem
Hej,

Köpte min första XC, en Spark 940 2018 Stl M beggad. Vart på ett par turer nu på á 2,5 mil. Första turen gick fint med några stopp för vatten.

Men igår var jag på en till runda själv och utan stopp. Körde på hårt men mot slutet började jag få känningar i nedre delen av ryggen.

Jag har mest cyklat landsväg genom åren och där har det funkat bra även 6-7 timmar+. Men idag så känner jag mig "slut" i ryggen.

Beror det på att jag är otränad?
Eller är det felinställd cykel?
Eller för att man har rakt handtag på Mtbs och bockstyre på lvg?

Jag är 176 cm och har Ape index.
Det var ju delvis rätt krävande terräng och en del stigning. Men anser mig ändå lite tränad.

Jag har inte upplevt detta på landsvägscykel. Och om jag gjorde det så måste det ha varit flera år sedan senast.

Mvh,
Ville
 

hm

Aktiv medlem
Geiger sa:
Ja, inte helt lätt att mäta in sag.
Hur mycket PSI har ni och vad väger ni?
Jag kör nu 250 PSI och väger ca 92 med kläder och skor.
Hamnar på ca 25% sag då, när jag sätter mig på sadeln. Blir sen ca 30% av slaglängden kvar, som aldrig används.

Låter mycket tycker jag . Jag har ca 150 till mina 75kg , alltså vikten ×2
 

crillez

Medlem
hm sa:
Geiger sa:
Ja, inte helt lätt att mäta in sag.
Hur mycket PSI har ni och vad väger ni?
Jag kör nu 250 PSI och väger ca 92 med kläder och skor.
Hamnar på ca 25% sag då, när jag sätter mig på sadeln. Blir sen ca 30% av slaglängden kvar, som aldrig används.

Låter mycket tycker jag . Jag har ca 150 till mina 75kg , alltså vikten ×2
Tycker med det låter mycket, har ca 130psi på mina 76kg i dämparen, gaffeln åker jag på ca 90 psi.
 

Jajjas

Medlem
Sist så fick jag också pumpa i ca 250psi för att få rätt sag. Väger 84kg.
Tyckte också att det var mycket då max är 300psi. Använder bara runt halva slaget nu så något är nog fel.
Undra bara vad? Service kanske?
 

Hedlund80

Ny medlem
Tänker jag fel om vikt + sadelhöjd bör påverka belastning på bakdämparen, bör det inte bli lite hävstångseffekt på sparkens flacka sadelstolpsvinkel?

Själv sitter jag typ på 79cm på en Spark RC xl 90mm styrstam väger 100kg + brukar ha mellan 200-230 psi i bakdämparen för lagom 20-25% sag.
 

Luzen

Aktiv medlem
Varför bryr ni er om sag? Det är bara en utgångspunkt att starta inställningen från.
Slår du igenom, dra i lite mer luft.
Används inte hela slaglängden, ta ur lite luft.
 

Supersonic

Aktiv medlem
Luzen sa:
Varför bryr ni er om sag? Det är bara en utgångspunkt att starta inställningen från.
Slår du igenom, dra i lite mer luft.
Används inte hela slaglängden, ta ur lite luft.
Mja som jag ser det är det där är allt för endimensionellt.

Man ska inte underskatta effekten av att ta ur/sätta i tokens för att både få användning av hela dämparlängden, och samtidigt kunna köra med rätt sag. Har man fel sag blir ju cykeln antingen hård, stötig och obekväm, eller allt för mjuk och saggig att cykla med.
 

Geiger

Ny medlem
Finns det några direkta riktlinjer vad gäller tokens? Tung förare, färre tokens eller vice versa?
Ställer jag in rätt sag, hamnar jag på ca 250 psi, och då använder jag bara drygt halva slaget. Väger ca 92 kg.
Kan det hända att det sipprar ut olja ur luftpåfyllningshålet? Var lite kladdigt när jag tog bort pumpen...
 
Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Jag tycker sitta på sadeln ger på tok för stel bakända och mjuk front om man nu försöker mäta sag, vilket jag inte gör , utan har i luft så hela slaglängden använts fram och bak .
Genom att stå på pedalerna och hålla lätt i styret hamnar jag närmare isf.
 

Supersonic

Aktiv medlem
Mordaan sa:
Funderar på en Scott RC 900 Team. Men läst att RC är rätt så låga. Hur funkar dom på steniga långlopp som t.ex. Obbola Challenge?
Enkelt, de funkar helt enkelt på det viset att man slår i vevarmarna i stenarna.

Enligt min erfarenhet av RC så är de markant lägre än andra cyklar. Tydligt lägre på ett sånt sätt att man i än klart högre grad än på andra hojar måste tänka hela tiden på sin trampteknik för att matcha in den mot hinder på stigen. Även slätare stig kan man slå i vad jag uppfattar som låga rötter. Det är en sån sak man antingen får vänja sig med eller så får man byta cykelmodell.
 

HenkeN

Ny medlem
Mordaan sa:
Funderar på en Scott RC 900 Team. Men läst att RC är rätt så låga. Hur funkar dom på steniga långlopp som t.ex. Obbola Challenge?
Det är ju helt klart en väldigt stor nackdel med RC-modellerna. Jag led av det med min RC, när jag sedan bytte till annat märke så var det en befrielse att inte behöva tänka på detta hela tiden, man tappar ju trots allt lite momentum när man ibland måste sluta trampa för att inte riskera slå i. På Finnmarksturen låg jag bakom en kille på en RC under några mil och han höll på och jävlades på varje stigparti medans jag kunde trampa problemfritt överallt.
Nu funderar jag på en ny RC men detta problem gör mig lite skeptisk. Vissa anser ju att gå upp i däckstorlek kan underlätta t ex 2.35, kanske därför alla RC-modeller nästa år levereras med 2.35 som standard?
 

NickPick

Aktiv medlem
HenkeN sa:
Mordaan sa:
Funderar på en Scott RC 900 Team. Men läst att RC är rätt så låga. Hur funkar dom på steniga långlopp som t.ex. Obbola Challenge?
Det är ju helt klart en väldigt stor nackdel med RC-modellerna. Jag led av det med min RC, när jag sedan bytte till annat märke så var det en befrielse att inte behöva tänka på detta hela tiden, man tappar ju trots allt lite momentum när man ibland måste sluta trampa för att inte riskera slå i. På Finnmarksturen låg jag bakom en kille på en RC under några mil och han höll på och jävlades på varje stigparti medans jag kunde trampa problemfritt överallt.
Nu funderar jag på en ny RC men detta problem gör mig lite skeptisk. Vissa anser ju att gå upp i däckstorlek kan underlätta t ex 2.35, kanske därför alla RC-modeller nästa år levereras med 2.35 som standard?
Undra om vi låg bakom samma snubbe bitvis. Stående inslag på långlopp att det alltid finns knakande scottar som slår i rätt ofta ?. Tråkigt! Såklart vanesak och träning... Men den är ju lägre vilket som.
Nästa cykel kan mycket väl bli en spark.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer