Scott spark the tråd
Jonnieboy55 sa:Vad kan vara rimligt att betala för en begagnad Scott rc900 wc 2018? Stora skillnader mot 2019/2020?
Reas ut nya nu för ~55k så 40k kanske
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jonnieboy55 sa:Vad kan vara rimligt att betala för en begagnad Scott rc900 wc 2018? Stora skillnader mot 2019/2020?
Länkaget som binder ihop bakdämparen med bakttriangeln kan ibland vara glapptJonnieboy55 sa:Något speciellt man ska kolla efter? Kända svagheter?
Sörmlandsleden sa:JockeS sa:Måste få klarhet i något jag funderat på sedan jag köpte min RC 900 Team.
När jag låser dämparna så har jag ett ”glapp/spel” i bakdämparen när jag trycker nedåt.
Har tänkt att jag ska kolla om andra likadana RC har samma fenomen men alltid glömt av det.
Är det glapp i själva dämparen eller i infästningen? Övre dämparskruven kan glappa på Spark.
JockeS sa:Sörmlandsleden sa:JockeS sa:Måste få klarhet i något jag funderat på sedan jag köpte min RC 900 Team.
När jag låser dämparna så har jag ett ”glapp/spel” i bakdämparen när jag trycker nedåt.
Har tänkt att jag ska kolla om andra likadana RC har samma fenomen men alltid glömt av det.
Är det glapp i själva dämparen eller i infästningen? Övre dämparskruven kan glappa på Spark.
Det ser ut som det är infästningen för dämparen är tvärstum
JockeS sa:Sörmlandsleden sa:JockeS sa:Måste få klarhet i något jag funderat på sedan jag köpte min RC 900 Team.
Det ser ut som det är infästningen för dämparen är tvärstum
Geiger sa:En dämparfundering...
Bottnar era bakdämpare ut helt, alltså används hela slaglängden när ni mätt in rätt sag? Min får jag inte att gå hela vägen i botten, även om jag kör med lägre tryck.
Cykeln är en RC Team -19.
Tar också gärna emot tips på hjul att ersätta originalen med. Budget ca 8000:-
Geiger sa:Hoppat så mycket det går, både i hopp, och studsat stående på cykeln.
Har du rätt sag ska du inte sänka trycket. Plocka ur/byta till mindre volume spacers om det sitter någon i kan du göra dock.hm sa:Geiger sa:Hoppat så mycket det går, både i hopp, och studsat stående på cykeln.
Sänk trycket i dämparen isf .
dalaride sa:Mekfråga.
Oval klinga till Sram GX Eagle på en Spark 940 (2018), ska det vara med 3mm el. 6mm offset?
Vad innebär offset?
Petter.T sa:Har du rätt sag ska du inte sänka trycket. Plocka ur/byta till mindre volume spacers om det sitter någon i kan du göra dock.hm sa:Geiger sa:Hoppat så mycket det går, både i hopp, och studsat stående på cykeln.
Sänk trycket i dämparen isf .
JockeS sa:dalaride sa:Mekfråga.
Oval klinga till Sram GX Eagle på en Spark 940 (2018), ska det vara med 3mm el. 6mm offset?
Vad innebär offset?
Jag kör med Absolute Black 32T 3mm offset på mitt GX Eagle vevparti (ej DUB) till min RC 900 Team 2018.
Klockrent.
Kan dock inte köra större klinga då den tar i kedjestaget, men tror att 940n klarar 34T.
Luzen sa:Ni som har 900 RC, vilken dropper har ni köpt?
Jag blev rekommenderad denna, är det bra skit eller bara skit?
Lätt att montera själv?
https://www.cykloteket.se/artikel/bontrager-drop-line-sadelstolpe/
Luzen sa:Ni som har 900 RC, vilken dropper har ni köpt?
Lätt att montera själv?
Köpte brand-x med 150mm slag.Luzen sa:Ni som har 900 RC, vilken dropper har ni köpt?
Lätt att montera själv?
Geiger sa:Ja, inte helt lätt att mäta in sag.
Hur mycket PSI har ni och vad väger ni?
Jag kör nu 250 PSI och väger ca 92 med kläder och skor.
Hamnar på ca 25% sag då, när jag sätter mig på sadeln. Blir sen ca 30% av slaglängden kvar, som aldrig används.
hm sa:Geiger sa:Ja, inte helt lätt att mäta in sag.
Hur mycket PSI har ni och vad väger ni?
Jag kör nu 250 PSI och väger ca 92 med kläder och skor.
Hamnar på ca 25% sag då, när jag sätter mig på sadeln. Blir sen ca 30% av slaglängden kvar, som aldrig används.
Låter mycket tycker jag . Jag har ca 150 till mina 75kg , alltså vikten ×2
Luzen sa:Varför bryr ni er om sag? Det är bara en utgångspunkt att starta inställningen från.
Slår du igenom, dra i lite mer luft.
Används inte hela slaglängden, ta ur lite luft.
Hedlund80 sa:Sag på gaffel ställer man väll från stående på cykeln?
Mordaan sa:Funderar på en Scott RC 900 Team. Men läst att RC är rätt så låga. Hur funkar dom på steniga långlopp som t.ex. Obbola Challenge?
Mordaan sa:Funderar på en Scott RC 900 Team. Men läst att RC är rätt så låga. Hur funkar dom på steniga långlopp som t.ex. Obbola Challenge?
Undra om vi låg bakom samma snubbe bitvis. Stående inslag på långlopp att det alltid finns knakande scottar som slår i rätt ofta ?. Tråkigt! Såklart vanesak och träning... Men den är ju lägre vilket som.HenkeN sa:Mordaan sa:Funderar på en Scott RC 900 Team. Men läst att RC är rätt så låga. Hur funkar dom på steniga långlopp som t.ex. Obbola Challenge?
Det är ju helt klart en väldigt stor nackdel med RC-modellerna. Jag led av det med min RC, när jag sedan bytte till annat märke så var det en befrielse att inte behöva tänka på detta hela tiden, man tappar ju trots allt lite momentum när man ibland måste sluta trampa för att inte riskera slå i. På Finnmarksturen låg jag bakom en kille på en RC under några mil och han höll på och jävlades på varje stigparti medans jag kunde trampa problemfritt överallt.
Nu funderar jag på en ny RC men detta problem gör mig lite skeptisk. Vissa anser ju att gå upp i däckstorlek kan underlätta t ex 2.35, kanske därför alla RC-modeller nästa år levereras med 2.35 som standard?