Scott spark the tråd

JockeS

Aktiv medlem
Ni som säger att ni underhåller länkaget m.m.
Hur går ni tillväga för att göra detta?

Har tidigare kört 1 år på samma lager m.m. och sen bytt lager helt. Men aldrig gjort någon underhållsrengöring på länkage.
 

Bergendahl

Ny medlem
Hej. Nybörjare här.

Har funderat till och från under nåt år att det vore kul att börja med mtb. Mycket för att jag vill ha varierande träningsformer/aktiviteter så har nu bestämt med.

Men jag är nybörjare. Var in i lokal butik och det slutade med att jag fick tips om att Scott scale 940 var väldigt bra att börja med.

Jag har svårt i det mesta att nöja mej med saker och i detta fall grubblar jag om jag inte framöver kmr ångra att jag inte köpte mej en fulldämpad hojj direkt. Kan inte släpp den tanken.

Klart pengar är en stor del i det hela och jag gärna kunnat hållt mej vid 20000kr.

Har tittat lite nu. Men behöver era råd. Vad hade ni gjort? Vad är mest cykel för pengarna?

Scale 940 med carbonram, 12 vxl etc för 18000kr
Ny Spark 950, 12 vxl etc för 29990kr
Spark 930, 2018 årsmodell, demo-x 22 vxl (2x11) för 29000kr.

Smärtgränsen är väl nådd egentligen men vet inte om jag kan släppa tanken på en heldämpad.

Vilken är mest valuta för pengarna?
 
Bergendahl sa:
Hej. Nybörjare här.

Har funderat till och från under nåt år att det vore kul att börja med mtb. Mycket för att jag vill ha varierande träningsformer/aktiviteter så har nu bestämt med.

Men jag är nybörjare. Var in i lokal butik och det slutade med att jag fick tips om att Scott scale 940 var väldigt bra att börja med.

Jag har svårt i det mesta att nöja mej med saker och i detta fall grubblar jag om jag inte framöver kmr ångra att jag inte köpte mej en fulldämpad hojj direkt. Kan inte släpp den tanken.

Klart pengar är en stor del i det hela och jag gärna kunnat hållt mej vid 20000kr.

Har tittat lite nu. Men behöver era råd. Vad hade ni gjort? Vad är mest cykel för pengarna?

Scale 940 med carbonram, 12 vxl etc för 18000kr
Ny Spark 950, 12 vxl etc för 29990kr
Spark 930, 2018 årsmodell, demo-x 22 vxl (2x11) för 29000kr.

Smärtgränsen är väl nådd egentligen men vet inte om jag kan släppa tanken på en heldämpad.

Vilken är mest valuta för pengarna?
Spark 930 är klart bäst valuta för pengarna. Däremot är det en annan fråga jag skulle vilja belysa. Det gäller huruvida du faktiskt vill lära dig cykla i skogen eller bara vill cykla ”snabbt” i skogen. Med en HT som första mtb kommer du ofrivilligt få bättre teknik än om du går direkt på FS. Detta för att en HT är svårare att cykla effektivt och bekvämt på. Om målet däremot är att hänga med sitt kompis-gäng ut i skogen och ha en go förmiddag, så kommer du antagligen ha mer kul på em FS. Hopps jag inte rörde till det för mycket nu.
 

krip

Ny medlem
Skulle valt en 950 för jag hatar framväxlar och 12 växlat funkar grymt bra! Köpte en Scale 930 i höstas men insåg ganska omgående att det är mycket roligare med FS så det blev en Spark 900 i vintras. Är så sjukt nöjd med den cykeln! Har aldrig cyklat så mycket som jag gjort det senaste halvåret!
 

Bergendahl

Ny medlem
Doominator1 sa:
Bergendahl sa:
Hej. Nybörjare här.

Har funderat till och från under nåt år att det vore kul att börja med mtb. Mycket för att jag vill ha varierande träningsformer/aktiviteter så har nu bestämt med.

Men jag är nybörjare. Var in i lokal butik och det slutade med att jag fick tips om att Scott scale 940 var väldigt bra att börja med.

Jag har svårt i det mesta att nöja mej med saker och i detta fall grubblar jag om jag inte framöver kmr ångra att jag inte köpte mej en fulldämpad hojj direkt. Kan inte släpp den tanken.

Klart pengar är en stor del i det hela och jag gärna kunnat hållt mej vid 20000kr.

Har tittat lite nu. Men behöver era råd. Vad hade ni gjort? Vad är mest cykel för pengarna?

Scale 940 med carbonram, 12 vxl etc för 18000kr
Ny Spark 950, 12 vxl etc för 29990kr
Spark 930, 2018 årsmodell, demo-x 22 vxl (2x11) för 29000kr.

Smärtgränsen är väl nådd egentligen men vet inte om jag kan släppa tanken på en heldämpad.

Vilken är mest valuta för pengarna?
Spark 930 är klart bäst valuta för pengarna. Däremot är det en annan fråga jag skulle vilja belysa. Det gäller huruvida du faktiskt vill lära dig cykla i skogen eller bara vill cykla ”snabbt” i skogen. Med en HT som första mtb kommer du ofrivilligt få bättre teknik än om du går direkt på FS. Detta för att en HT är svårare att cykla effektivt och bekvämt på. Om målet däremot är att hänga med sitt kompis-gäng ut i skogen och ha en go förmiddag, så kommer du antagligen ha mer kul på em FS. Hopps jag inte rörde till det för mycket nu.
Jag har väl inget direkt mål med cyklingen mer än att komma ut och få röra på sej på ett annorlunda och kul sätt. Sen kanske det förvandlas till något mycket mer framöver så känner att jag vill köpa rätt direkt.

Blir väl cykla mycket skogsvägar och stigar och en del cykelspår som finns att tillgå.

Fick ju berättat att det var bättre att satsa på en klinga fram för mindre strul.

2019 spark 950 har ju 12 vxl medans 2018 års 930 har 22 vxl, 2 drev? Men den ses ändå som bättre alternativ för samma peng som 950in?

Har sett denna på blocket:

https://www.blocket.se/vi/85162563.htm
 

GetLucky

Ny medlem
930 har bättre spec, det är bara ta bort en klinga fram så får du 1x11, och vill du ha 1x12 så sätter du bara dit en NX kassett bak (samma som 950in har).
 
Senast ändrad:

Mrahvin

Medlem
930n hade ju kolfiberram 2017 och verkar ha det 2019 igen, men tror inte det var så 2018. Det gör att det inte är riktigt lika stor skillnad mellan dessa 2018 som andra modellår. Sen är ju bättre spec aldrig fel men jämförelsen de gör till årets modell håller inte. Kolfiber eller inte är en av de stora "hoppen" i modellprogrammet.

Jag förstår tanken om att "inte köpa för enkelt" från början. Tänker ofta så själv om mycket. Samtidigt tror jag det är knepigt att tänka så om cykel och särskilt mtb. Man vet verkligen inte vad man gillar att cykla eller om man gillar det alls förrän man kört en del. Därför är nog mitt råd att satsa på något enklare först (gärna HT, gärna begagnat) och prova vad du gillar först. FInns så många knappt cyklade begagnade cyklar ute just för att det ofta inte blir som man tänkt sig. Men de är ju en guldgruva för den som letar cykel :).
 

Besv

Medlem
Calibre bossnut Evo har ju rätt lik geo som Sparken och går lös på 13 k inkl frakt till Sverige, kommer diverse rabattkoder oxå så kan man ibland kunna få dom för 10-20% rabatt.
 

krip

Ny medlem
Mrahvin sa:
930n hade ju kolfiberram 2017 och verkar ha det 2019 igen, men tror inte det var så 2018. Det gör att det inte är riktigt lika stor skillnad mellan dessa 2018 som andra modellår. Sen är ju bättre spec aldrig fel men jämförelsen de gör till årets modell håller inte. Kolfiber eller inte är en av de stora "hoppen" i modellprogrammet.

Jag förstår tanken om att "inte köpa för enkelt" från början. Tänker ofta så själv om mycket. Samtidigt tror jag det är knepigt att tänka så om cykel och särskilt mtb. Man vet verkligen inte vad man gillar att cykla eller om man gillar det alls förrän man kört en del. Därför är nog mitt råd att satsa på något enklare först (gärna HT, gärna begagnat) och prova vad du gillar först. FInns så många knappt cyklade begagnade cyklar ute just för att det ofta inte blir som man tänkt sig. Men de är ju en guldgruva för den som letar cykel :).
Den hade det även 2018!
 

Mrahvin

Medlem
krip sa:
Mrahvin sa:
930n hade ju kolfiberram 2017 och verkar ha det 2019 igen, men tror inte det var så 2018. Det gör att det inte är riktigt lika stor skillnad mellan dessa 2018 som andra modellår. Sen är ju bättre spec aldrig fel men jämförelsen de gör till årets modell håller inte. Kolfiber eller inte är en av de stora "hoppen" i modellprogrammet.

Jag förstår tanken om att "inte köpa för enkelt" från början. Tänker ofta så själv om mycket. Samtidigt tror jag det är knepigt att tänka så om cykel och särskilt mtb. Man vet verkligen inte vad man gillar att cykla eller om man gillar det alls förrän man kört en del. Därför är nog mitt råd att satsa på något enklare först (gärna HT, gärna begagnat) och prova vad du gillar först. FInns så många knappt cyklade begagnade cyklar ute just för att det ofta inte blir som man tänkt sig. Men de är ju en guldgruva för den som letar cykel :).
Den hade det även 2018!
Miss av mig då. Men enligt dessa är det alloy/aluminium:

https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Scott/Spark-930,22917

https://www.evanscycles.com/scott-spark-930-2018-mountain-bike-EV313820

Har en 930 2017 själv och kom ihåg just att jag inte behövde vara avundsjuk på 2018-modellen eftersom den försämrades på flera punkter, men inte 100 på det där med ramen.
 

Johge

Medlem
Om någon orkar länka till de komponenter jag behöver för att bygga om från 2x11 till 1x11 alt 1x12 så skulle det uppskattas.
Nx eller motsvarande duger utmärkt

Cykeln är en 950 från 2018
 

såkket

Medlem
1x11
NW framklinga
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=164593;menu=1000,2,84;pgc[14740]=17188;pgc[17707][17708]=1;orderby=2

Växelgrupp
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=178143;menu=1000,2,16;pgc[66]=24533;orderby=2

1x12
NW framklinga (samma som för 1x11 funkar)
SRAMs motsvarigheter i eagleutförande som ovanstående dock viktigt att det är NX kassett eller annan som passar HG body
Samt så behöver du troligen ett växelöra för det sitter antagligen för Shimano Direct mount
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=222142;menu=1000,2,99,101;mid[193]=1;pgc[3199]=0;pgc[10396]=0;pgc[18212]=18215
 

Oggler

Aktiv medlem
Igår hade jag förmånen att prova en Spark 920 2019 för första gången. Jag är ju van att hoja på typiskt långloppskittade hojar. Jag kommer närmast från en Epic. Jag blev väldigt förvånad över hur tung och sävlig den där sparken kändes. Det är ju ändå en hoj för över 40 000SEK Jag misstänker att mkt sitter i däcken. Men att de lyckas få en så pass tung hoj av en så pass lätt ram förvånar mig. Det kändes som att det inte gick att få fart på ekipaget riktigt. Den kändes inte spurtvillig precis, eller hur jag nu ska uttrycka mig.
 

Doctor C

Medlem
Lycra-svetton kan sluta läsa här.

Spark 930 som den borde levererats från fabrik enligt mig:

* 130mm fjädringsväg fram
* XM481 (30mm innerbredd)
* Nobby Nic 2.35” (TS fram, PS bak)
* 150mm dropper (får iofs precis plats för mig)
* Twinloc på ovansidan av styret
* Reglage för dropper på undersidan av styret

Dessutom:
* X01 kassett
* X01 vevparti
* Answer ProTaper SL styre, 750mm

Perfekt för småstökig, lätt kuperad Stockholmsterräng.

(Tack Sixten Fors för inspiration)

0E4D3EA7-4056-410B-A489-7F46B9D974D9.jpeg


8B172846-081A-4A16-8721-D29A3B423F74.jpeg


64F76EDC-73AB-4BFA-AAD9-021F8D93F605.jpeg


1E4E663A-BB52-4511-A0CA-FDC7C3BFBF59.jpeg
 

JockeS

Aktiv medlem
Oggler sa:
Igår hade jag förmånen att prova en Spark 920 2019 för första gången. Jag är ju van att hoja på typiskt långloppskittade hojar. Jag kommer närmast från en Epic. Jag blev väldigt förvånad över hur tung och sävlig den där sparken kändes. Det är ju ändå en hoj för över 40 000SEK Jag misstänker att mkt sitter i däcken. Men att de lyckas få en så pass tung hoj av en så pass lätt ram förvånar mig. Det kändes som att det inte gick att få fart på ekipaget riktigt. Den kändes inte spurtvillig precis, eller hur jag nu ska uttrycka mig.
mkt av vikten sitter i hjulen, styrstam+styre på den hojjen...
 

Johge

Medlem
såkket sa:
Johge sa:
såkket sa:
950 anno 2018 är väl 2x10 så även växelgruppen behöver bytas?
om jag ska snåla och bara bygga om till 1x10 är det väl bara att byta framklingan?
I grunden ja, bakväxeln saknar väl iofs clutch så du bör nog i alla fall investera i en kedjestyrare som passar i monteringshålen för den främre växeln fall du kör annat än finstig och grusväg.
Tack för hjälpen, det uppskattas
 

Oggler

Aktiv medlem
JockeS sa:
Oggler sa:
Igår hade jag förmånen att prova en Spark 920 2019 för första gången. Jag är ju van att hoja på typiskt långloppskittade hojar. Jag kommer närmast från en Epic. Jag blev väldigt förvånad över hur tung och sävlig den där sparken kändes. Det är ju ändå en hoj för över 40 000SEK Jag misstänker att mkt sitter i däcken. Men att de lyckas få en så pass tung hoj av en så pass lätt ram förvånar mig. Det kändes som att det inte gick att få fart på ekipaget riktigt. Den kändes inte spurtvillig precis, eller hur jag nu ska uttrycka mig.
mkt av vikten sitter i hjulen, styrstam+styre på den hojjen...
Vad väger egentligen den där GIGANTISKA kassetten som sitter ibak. Är det eagle? När i herrans namn behöver man så låga växlar? Nu är jag väl relativt benstark och bor i platta ua. Här kan man ju köra landsvägskassetter på MTB. Men ändå.

Vad väger egentligen en eagelkassett?
 

såkket

Medlem
Johge sa:
såkket sa:
Johge sa:
såkket sa:
950 anno 2018 är väl 2x10 så även växelgruppen behöver bytas?
om jag ska snåla och bara bygga om till 1x10 är det väl bara att byta framklingan?
I grunden ja, bakväxeln saknar väl iofs clutch så du bör nog i alla fall investera i en kedjestyrare som passar i monteringshålen för den främre växeln fall du kör annat än finstig och grusväg.
Tack för hjälpen, det uppskattas
Se till att få på något skydd på kedjestaget också fall du går den vägen så slipper du att kedjan slår sönder lacken varje gång du kör över något brötigt.
 

Jensen

Aktiv medlem
Oggler sa:
JockeS sa:
Oggler sa:
Igår hade jag förmånen att prova en Spark 920 2019 för första gången. Jag är ju van att hoja på typiskt långloppskittade hojar. Jag kommer närmast från en Epic. Jag blev väldigt förvånad över hur tung och sävlig den där sparken kändes. Det är ju ändå en hoj för över 40 000SEK Jag misstänker att mkt sitter i däcken. Men att de lyckas få en så pass tung hoj av en så pass lätt ram förvånar mig. Det kändes som att det inte gick att få fart på ekipaget riktigt. Den kändes inte spurtvillig precis, eller hur jag nu ska uttrycka mig.
mkt av vikten sitter i hjulen, styrstam+styre på den hojjen...
Vad väger egentligen den där GIGANTISKA kassetten som sitter ibak. Är det eagle? När i herrans namn behöver man så låga växlar? Nu är jag väl relativt benstark och bor i platta ua. Här kan man ju köra landsvägskassetter på MTB. Men ändå.

Vad väger egentligen en eagelkassett?
Beror väll på vilken eagle kassett. X01 och xx1 runt 360g. Tanken med eagle kassett är ju att kunna ha större fram. Så nog kan den användas i platta Uppsala (säger en uppsala bo, och visst kan man finna backar även här)
 

Oggler

Aktiv medlem
Jag såg just var en XX1 kostade. Går verkligen utvecklingen framåt, undrar man ibland? Man får 10st vanliga 10sp 11-36-kassetter som var och en väger lika mkt som en Eagel, för samma pris. Behöver man inte mer än en 36a som största ibak så kommer man billigt undan.
 

Jensen

Aktiv medlem
Oggler sa:
Jag såg just var en XX1 kostade. Går verkligen utvecklingen framåt, undrar man ibland? Man får 10st vanliga 10sp 11-36-kassetter som var och en väger lika mkt som en Eagel, för samma pris. Behöver man inte mer än en 36a som största ibak så kommer man billigt undan.
Fast du får inte 10 st xx1 11-delade. Rätt få som kör 1x med 10-delat idag annat än för att utnyttja det man redan har. Sen blir ju jämförelsen lite orättvis när du jämför en 3200kr kassett mot 10 st 320 kr kassett som knappast är top of the line kassett (mot en top of the line). Inte heller att du jämför en 12-delad med 10-delat som ju ändå var några år sen det var det ”värsta man kan ha”

Men alla är ju olika. Gissar att du inte kör 1x med 36 fram med en 10-delad 11-36 kassett? ? och jo 11 delat var klart trevligare än 10-delat och kan inte påstå att 12 blev sämre. Inte om man vill ja 1x i alla fall. Med 2x kan jag förstår. Men skulle ju då hellre ha 2x11 med en 11-36 kassett. Alltså en tät kassett.

Var det för övrigt en spark eller spark rc du prövade? Är ju rätt avgörande utrustningsmässigt. Om eu jämför med en xc raket. Jag tror din epic inte blir så mycket roligare med en va mig dämpare tex.
 
Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
Jensen sa:
Oggler sa:
Jag såg just var en XX1 kostade. Går verkligen utvecklingen framåt, undrar man ibland? Man får 10st vanliga 10sp 11-36-kassetter som var och en väger lika mkt som en Eagel, för samma pris. Behöver man inte mer än en 36a som största ibak så kommer man billigt undan.
Fast du får inte 10 st xx1 11-delade. Rätt få som kör 1x med 10-delat idag annat än för att utnyttja det man redan har. Sen blir ju jämförelsen lite orättvis när du jämför en 3200kr kassett mot 10 st 320 kr kassett som knappast är top of the line kassett (mot en top of the line). Inte heller att du jämför en 12-delad med 10-delat som ju ändå var några år sen det var det ”värsta man kan ha”

Men alla är ju olika. Gissar att du inte kör 1x med 36 fram med en 10-delad 11-36 kassett? ? och jo 11 delat var klart trevligare än 10-delat och kan inte påstå att 12 blev sämre. Inte om man vill ja 1x i alla fall. Med 2x kan jag förstår. Men skulle ju då hellre ha 2x11 med en 11-36 kassett. Alltså en tät kassett.

Var det för övrigt en spark eller spark rc du prövade? Är ju rätt avgörande utrustningsmässigt. Om eu jämför med en xc raket. Jag tror din epic inte blir så mycket roligare med en va mig dämpare tex.
Jag har kört med 36 i fram och 11-36 ibak några år nu. Och det är väl inte enbart ett aktivt val. Dvs jag hänger väl kvar med det jag har för att jag trivs med det. Men lite fundersam blir man ju när man ser vad som sitter på nya hojar idag. Behöver man 12-delat på en stigcykel? När man följer utvecklingen så får man lätt intrycket av att det enda som gäller är att maximera delningen och maximera omfånget. Och hojarna blir tyngre, bredare och dyrare. Samtidigt så har jag ju själv gått från 7-delat till 8. Till 9. Till 10. Så jag rör mig ju också in i framtiden, fast ett par steg bakom pionjärerna. Om ett par år sitter jag väl själv där med en 11-42-kassett och ifrågasätter vad man ska med 16-delade 8-63-kassetter till? Som kräver en navbredd på 200mm. Som väger 1kg. Och som kostar 12 000SEK.

Det var en spark 920 jag provade.
 

Jensen

Aktiv medlem
Oggler sa:
Jensen sa:
Oggler sa:
Jag såg just var en XX1 kostade. Går verkligen utvecklingen framåt, undrar man ibland? Man får 10st vanliga 10sp 11-36-kassetter som var och en väger lika mkt som en Eagel, för samma pris. Behöver man inte mer än en 36a som största ibak så kommer man billigt undan.
Fast du får inte 10 st xx1 11-delade. Rätt få som kör 1x med 10-delat idag annat än för att utnyttja det man redan har. Sen blir ju jämförelsen lite orättvis när du jämför en 3200kr kassett mot 10 st 320 kr kassett som knappast är top of the line kassett (mot en top of the line). Inte heller att du jämför en 12-delad med 10-delat som ju ändå var några år sen det var det ”värsta man kan ha”

Men alla är ju olika. Gissar att du inte kör 1x med 36 fram med en 10-delad 11-36 kassett? ? och jo 11 delat var klart trevligare än 10-delat och kan inte påstå att 12 blev sämre. Inte om man vill ja 1x i alla fall. Med 2x kan jag förstår. Men skulle ju då hellre ha 2x11 med en 11-36 kassett. Alltså en tät kassett.

Var det för övrigt en spark eller spark rc du prövade? Är ju rätt avgörande utrustningsmässigt. Om eu jämför med en xc raket. Jag tror din epic inte blir så mycket roligare med en va mig dämpare tex.
Jag har kört med 36 i fram och 11-36 ibak några år nu. Och det är väl inte enbart ett aktivt val. Dvs jag hänger väl kvar med det jag har för att jag trivs med det. Men lite fundersam blir man ju när man ser vad som sitter på nya hojar idag. Behöver man 12-delat på en stigcykel? När man följer utvecklingen så får man lätt intrycket av att det enda som gäller är att maximera delningen och maximera omfånget. Och hojarna blir tyngre, bredare och dyrare. Samtidigt så har jag ju själv gått från 7-delat till 8. Till 9. Till 10. Så jag rör mig ju också in i framtiden, fast ett par steg bakom pionjärerna. Om ett par år sitter jag väl själv där med en 11-42-kassett och ifrågasätter vad man ska med 16-delade 8-63-kassetter till? Som kräver en navbredd på 200mm. Som väger 1kg. Och som kostar 12 000SEK.

Det var en spark 920 jag provade.
Ja jag har ju gjort samma steg som dig från 7-delat. Som jag ser det, så är ju steget från 10 till 11 klart mer användbart än steget från 9 till 10-delat var. Tar du sen en 11-delad kassett, det är ju i realitet din kassett plus en nödväxel om man vill köra större klinga. Lika blir det ju upp på eagle, större framklinga mot att ha en nödväxel. Ingenstans där förlorar man ju något mot din 10-delade annat än lite i vikt och pris. Pratar vi de 10 st kassetter du pratar om att du får för priset av en xx1 eagle, så väger ju en 11-36 för runt 300 kr typ 20g mer än den 10-50 som xx1 eagle. Ska du ner på lätt 10-delat är du uppe över 2000kr och du får en 11-delad xx1 för mindre pengar än så tex. Nog om detta, passar 36/36 för dig som lättast och så som du kör så är det ju bra. Men såååå svårt kan det inte vara att förstå att folk gillar att ha lite spann i växlar.

Men du jämförde alltså en hoj som har kralligare hjul, däck osv än vad du har, har mer slag och grövre gaffel, aktiv dämpning mot din epic som är en ren xc raket? Rc hade ju känts mer som en jämförbar hoj
 

Oggler

Aktiv medlem
Jensen sa:
Oggler sa:
Jensen sa:
Oggler sa:
Jag såg just var en XX1 kostade. Går verkligen utvecklingen framåt, undrar man ibland? Man får 10st vanliga 10sp 11-36-kassetter som var och en väger lika mkt som en Eagel, för samma pris. Behöver man inte mer än en 36a som största ibak så kommer man billigt undan.
Fast du får inte 10 st xx1 11-delade. Rätt få som kör 1x med 10-delat idag annat än för att utnyttja det man redan har. Sen blir ju jämförelsen lite orättvis när du jämför en 3200kr kassett mot 10 st 320 kr kassett som knappast är top of the line kassett (mot en top of the line). Inte heller att du jämför en 12-delad med 10-delat som ju ändå var några år sen det var det ”värsta man kan ha”

Men alla är ju olika. Gissar att du inte kör 1x med 36 fram med en 10-delad 11-36 kassett? och jo 11 delat var klart trevligare än 10-delat och kan inte påstå att 12 blev sämre. Inte om man vill ja 1x i alla fall. Med 2x kan jag förstår. Men skulle ju då hellre ha 2x11 med en 11-36 kassett. Alltså en tät kassett.

Var det för övrigt en spark eller spark rc du prövade? Är ju rätt avgörande utrustningsmässigt. Om eu jämför med en xc raket. Jag tror din epic inte blir så mycket roligare med en va mig dämpare tex.
Jag har kört med 36 i fram och 11-36 ibak några år nu. Och det är väl inte enbart ett aktivt val. Dvs jag hänger väl kvar med det jag har för att jag trivs med det. Men lite fundersam blir man ju när man ser vad som sitter på nya hojar idag. Behöver man 12-delat på en stigcykel? När man följer utvecklingen så får man lätt intrycket av att det enda som gäller är att maximera delningen och maximera omfånget. Och hojarna blir tyngre, bredare och dyrare. Samtidigt så har jag ju själv gått från 7-delat till 8. Till 9. Till 10. Så jag rör mig ju också in i framtiden, fast ett par steg bakom pionjärerna. Om ett par år sitter jag väl själv där med en 11-42-kassett och ifrågasätter vad man ska med 16-delade 8-63-kassetter till? Som kräver en navbredd på 200mm. Som väger 1kg. Och som kostar 12 000SEK.

Det var en spark 920 jag provade.
Ja jag har ju gjort samma steg som dig från 7-delat. Som jag ser det, så är ju steget från 10 till 11 klart mer användbart än steget från 9 till 10-delat var. Tar du sen en 11-delad kassett, det är ju i realitet din kassett plus en nödväxel om man vill köra större klinga. Lika blir det ju upp på eagle, större framklinga mot att ha en nödväxel. Ingenstans där förlorar man ju något mot din 10-delade annat än lite i vikt och pris. Pratar vi de 10 st kassetter du pratar om att du får för priset av en xx1 eagle, så väger ju en 11-36 för runt 300 kr typ 20g mer än den 10-50 som xx1 eagle. Ska du ner på lätt 10-delat är du uppe över 2000kr och du får en 11-delad xx1 för mindre pengar än så tex. Nog om detta, passar 36/36 för dig som lättast och så som du kör så är det ju bra. Men såååå svårt kan det inte vara att förstå att folk gillar att ha lite spann i växlar.

Men du jämförde alltså en hoj som har kralligare hjul, däck osv än vad du har, har mer slag och grövre gaffel, aktiv dämpning mot din epic som är en ren xc raket? Rc hade ju känts mer som en jämförbar hoj

Precis. Men en sådan har jag inte haft förmånen att få prova ännu. Men det är ju i stort sett samma ram på RCn och Sparken. Så det var därför jag började fundera vad det är som väger på en Spark. Var har de gömt blytackan, liksom. Men det är väl många bäckar små, och hjul och däck då.
 

Mrahvin

Medlem
Oggler sa:
Precis. Men en sådan har jag inte haft förmånen att få prova ännu. Men det är ju i stort sett samma ram på RCn och Sparken. Så det var därför jag började fundera vad det är som väger på en Spark. Var har de gömt blytackan, liksom. Men det är väl många bäckar små, och hjul och däck då.
Kolfibersparken är ändå hyfsat lätt jämfört med många av alternativen, typ Spec Camber, Trek Fuel EX m fl. Känns som man där behöver lägga ännu mer för att komma ner i vikt. Jag gick på en 930 2017 just för att hitta en hyfsat kapabel stighoj som är kul i skogen till vardags men som ändå inte gör bort sig på långlopp. Funkat bra så långt. Vägde 12,5 med originaldäcken Forekaster ( i L utan pedaler). Med lite lättare däck så 12,2. Till den här säsongen blev det nya hjul som borde få ner den till ca 11,6.

De rekon-däck som sitter på från början nu på 920 verkar ännu tyngre än Forekaster. Du kan som sagt lätta den ganska snabbt genom att byta däcken. Kan nog ge upp till 0,5 kg. Byter du hjul har du 0,5 kg till hyfsat enkelt. Men visst, vill du prioritera långlopp och vikt bara ska du skaffa en RC. HIttills har jag dock tyckt att det är värt ett knappt kilo för att få en mer mångsidig hoj.
 

Oggler

Aktiv medlem
Förmodligen inte. Min ända insikt så här långt: Det är ingen ide att köpa kompletta hojar. Lös ram och lösa delar verkar vara vägen framåt.
 

error_fatsug

Ny medlem
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
 

såkket

Medlem
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
 

error_fatsug

Ny medlem
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
 
Senast ändrad:

Mrahvin

Medlem
Har ju skrivits mycket här i tråden om Scotts fantastiska twinloc-dropper-reglage för 2017-18 där skruven är nästan omöjlig att komma åt utan att montera bort droppern...

För ett par månader sen när jag hade i all hast skulle justera detta lyckades jag böja röret om går ut från droppereglaget och dessutom bryta av snabbjusteringen från själva röret. Har provat att byta vajer och sätta en vanlig ändhylsa mot röret men dropperreglaget funkar inget vidare nu. Behöver få tag i ett nytt sådant där rör, men inte kunnat hitta bara ett sånt. Någon som har koll?

Verkar som röret kallas "90 ° Noodle" och ingår om man köper ett helt nytt reglage men det känns ju lite väl för bara ett rör... https://r2-bike.com/SCOTT-Remote-Twinloc-for-Suspension-Fork-Damper-and-Seatpost
 

hm

Aktiv medlem
error_fatsug sa:
såkket sa:
error_fatsug sa:
Min scott spark 950 låser inte till 80 mm slag i framgaffeln (behåller istället samma läge som när den är helt öppen) när denna är inställd i traction control-mode.

Någon som har tips om hur man fixar detta?

Finns videos på youtube som visar hur remote-lockout ställs in (ej scotts twinlock) men hur vet jag hur mycket vajerns fäste ska flyttas så att det blir "rätt" (80 mm) i traction-control läget...?
Slaget fram minskar inte, den skall bara bli lite hårdare för att matcha bakre dämparens kortare slaglängd.
Tack det visste jag inte. Jag tycker dock inte jag känner någon skillnad mellan lägena när jag trycker till framdämparen.
Har haft min fox faktury inne ett par gr för det , och summan av kardemumman är det det inte är ska va nån skillnad på öppen o trail...
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer