Scott spark the tråd

Jay Jay

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Håller på att bli galen. Google hjälper mig inte. Vilka bakaxlar passar till spark 2018 alu ramar (940 om det spelar roll)? Bakaxlar är ju en djungel.

Pikebuster

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hejsan! Är en nybörjare inom MTB och ska skaffa min första FS. Har hittat en Scott Spark 920 2018, väl använd, men regelbundet servad och en del delar utbytta som t.ex kedja, drev, växelförare, tramplager och bakhjulslager. Den ser ut att vara i bra skick när jag tittat på den.

Nu till min fråga: är 25000 ett rimligt pris för en sådan cykel? Jag har som sagt ingen aning vad en sån bör kosta.

Jajjas

Medlem
Scott spark the tråd
Hejsan! Är en nybörjare inom MTB och ska skaffa min första FS. Har hittat en Scott Spark 920 2018, väl använd, men regelbundet servad och en del delar utbytta som t.ex kedja, drev, växelförare, tramplager och bakhjulslager. Den ser ut att vara i bra skick när jag tittat på den.

Nu till min fråga: är 25000 ett rimligt pris för en sådan cykel? Jag har som sagt ingen aning vad en sån bör kosta.
kostade ~32000 ny
~28000 på höstrea
Jag sålde min för 19000 för ett år sedan.

Scott spark the tråd
Hur upplever du klättrings egenskaperna?
Har inte så branta och långa backar där jag kör. Men något lättare fram än original men inget som stör mig. Att slippa islag är värt mycket för mig. Cykeln är ju fortfarande väldigt lätt och rapp. Kör kolfiberfälgar så vikten är forfarande låg. Längre upp i denna tråd finns en bild.

Ubbe73

Medlem
Scott spark the tråd
Har inte så branta och långa backar där jag kör. Men något lättare fram än original men inget som stör mig. Att slippa islag är värt mycket för mig. Cykeln är ju fortfarande väldigt lätt och rapp. Kör kolfiberfälgar så vikten är forfarande låg. Längre upp i denna tråd finns en bild.
Bor själv i Huskvarna och har mycket backar att tillgå. Min hoj väger 11,2 och ett litet viktillägg kan jag ta. Får fundera vidare......

crillez

Medlem
Scott spark the tråd
Någon som har koll på om Scotts senaste twinloc reglage inkl droppern från 2019 passar bakåt på en 2018???
Står i texten att droppern passar 2019 men det var väl inga större skillnader på gaffel och dämp mellan 2018 och 2019 ??

Scott spark the tråd
Hittills har jag haft min Spark uppe i lägenheten, men i sommar är det dags för lite längre cykelsemester, och då lär ett relativt kraftigt lås införskaffas för perioder man går in i butik/sover osv.
Tittar främst på Kryptonite New-U New York standard lock och Abus Granit X-plus 540, de verkar gå att montera på sadelstolpe. Någon av er som har reält bygellås som faktiskt fungerar att ha monterat på en Spark? Vill helst inte ha låset i ryggsäck eller i annan packning, om det går att undvika.

JockeS

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Nån som har en scott spark 900 rc team från 2020? Hur upplevs den?

Faktiskt vikt i strl L?
Jag har en Team Green 2020.
Körde innan en 2018.
Den tidigare hade FOX SC 32 som jag inte kom överens med. Tyckte den kändes lite oberäknelig nedför.
På årets är det en RS SID och jag är förälskad.
Hela hojjen har en annan karaktär mot tidigare.

Från fabrik var den riktigt trevlig med med nya lättare hjul mm så är jag fruktansvärt nöjd vs förra hojjen.

Min är en medium och vägde in på 11,4 utan pedaler.
Nu väger den ca 10,4

RDFG

Medlem
Scott spark the tråd
Jag har en Team Green 2020.
Körde innan en 2018.
Den tidigare hade FOX SC 32 som jag inte kom överens med. Tyckte den kändes lite oberäknelig nedför.
På årets är det en RS SID och jag är förälskad.
Hela hojjen har en annan karaktär mot tidigare.

Från fabrik var den riktigt trevlig med med nya lättare hjul mm så är jag fruktansvärt nöjd vs förra hojjen.

Min är en medium och vägde in på 11,4 utan pedaler.
Nu väger den ca 10,4
tack för ett utförligt svar! Det låter ju bra :) har också just den gröna på ingång.

Jag kommer senast från en vanlig spark 930 och är nyfiken på hur stor skillnaden är i geo och dämperi.

JockeS

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
tack för ett utförligt svar! Det låter ju bra :) har också just den gröna på ingång.

Jag kommer senast från en vanlig spark 930 och är nyfiken på hur stor skillnaden är i geo och dämperi.
Jag tror du kommer uppleva rätt stor skillnad. Speciellt med drivlinan NX vs GX.
Sen skiljer det i slaglängd.
Men jag har inga problem med 100mm.
Kan bomba på riktigt bra

Jay Jay

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Har en scott spark 940 från 2018. Har ännu inte konverterat till tubelss och har heller aldrig gjort det på ngn annan cykel. Fälgarna står angivna som TL-ready. Innebär det att jag då inte behöver tejpa alls? Typ ut med slangen, i med ventiler, poppa däcket och därefter i med vätska och snurra runt? Verkar för enkelt för att det ska stämma... hjälp mig.

såkket

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Har en scott spark 940 från 2018. Har ännu inte konverterat till tubelss och har heller aldrig gjort det på ngn annan cykel. Fälgarna står angivna som TL-ready. Innebär det att jag då inte behöver tejpa alls? Typ ut med slangen, i med ventiler, poppa däcket och därefter i med vätska och snurra runt? Verkar för enkelt för att det ska stämma... hjälp mig.
På min 2018 700 var det exakt så enkelt.

bearthefear

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Svårare än så är det inte. Är väl poppandet som är utmaningen! Lycka till!

JockeS

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Du missade: ”däcket måste vara TL-ready”

Hacki

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej,
Har en Scott Spark 920 från 2019
Är det någon som vet var man kan hitta vilket tryck man ska ha i bakdämparen?
Det är en FOX NUDE DPS Sen står det även DK9H på den

såkket

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej,
Har en Scott Spark 920 från 2019
Är det någon som vet var man kan hitta vilket tryck man ska ha i bakdämparen?
Det är en FOX NUDE DPS Sen står det även DK9H på den
Fox rekomenderar din vikt i lbs i PSI som startpunkt
Jag kör 180 PSI och väger 70kg, samt så har jag langat ur spacern som exempel och det ger mig ca 25-30% sag.
Oavsett så är det något man måste testa sig fram till beroende på vart och hur man cyklar för att få till ordentligt.

Kruwgah

Medlem
Scott spark the tråd
Är inne på att köpa mig en Scott Spark RC 900 World Cup 2019.
Är 174 lång med 82 i grenmått. Vad tror ni om en medium?

Ska iväg i helgen och klämma lite på en Team Issue 2020 och hoppas att geo är snarlik WC 2019.

Dalslanderik

Ny medlem
Scott spark the tråd
Någon som har koll på om Scotts senaste twinloc reglage inkl droppern från 2019 passar bakåt på en 2018???
Står i texten att droppern passar 2019 men det var väl inga större skillnader på gaffel och dämp mellan 2018 och 2019 ??

Jag monterade faktiskt precis en sådan igår kväll på min spark 910 från 2018. tog bort de två gamla reglagen och ersatte med detta. Fick det att funka fint efter lite pill. Finns ju också finjustering i reglaget om man behöver spänna eller släppa bara lite på nån vajer.

Hacki

Ny medlem
Scott spark the tråd
Fox rekomenderar din vikt i lbs i PSI som startpunkt
Jag kör 180 PSI och väger 70kg, samt så har jag langat ur spacern som exempel och det ger mig ca 25-30% sag.
Oavsett så är det något man måste testa sig fram till beroende på vart och hur man cyklar för att få till ordentligt.
Tusen tack för hjälpen nu har jag något att utgå ifrån.

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd
Tjena! Jag har en Scott Spark RC 900 comp 2018 och är supernöjd med geo och hur cykeln känns! Är dock sugen på att lätta lite och funderar på att köpa nya hjul. Är det värt att satsa pengar på en alu-ram eller ska man istället sikta på att byta upp till en begangad Team eller PRO? Hur resonerar ni?

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Tjena! Jag har en Scott Spark RC 900 comp och är supernöjd med geo och hur cykeln känns! Är dock sugen på att lätta lite och funderar på att köpa nya hjul. Är det värt att satsa pengar på en alu-ram eller ska man istället sikta på att byta upp till en begangad Team eller PRO? Hur resonerar ni?
Hade bytt hjul, även om du byter till tex team eller pro så kommer hjulen inte vara speciellt bra på standardspecen. Hjulen du köper kan du använda på andra cyklar, så alltid en bra uppgradering.

pkm

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej! Jag är inne på att köpa en begagnad Scott Spark World Cup 2017 i fint men använt skick. Cykeln är nyservad hos LBS. Ungefär vad tycker ni priset bör ligga på den cykeln? Är 25 000 kr ett bra pris?

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej! Jag är inne på att köpa en begagnad Scott Spark World Cup 2017 i fint men använt skick. Cykeln är nyservad hos LBS. Ungefär vad tycker ni priset bör ligga på den cykeln? Är 25 000 kr ett bra pris?
Utan att ha sett hojen är 25 ett bra pris, eftersom det är samma ram 2020 och ett lös ram ligger på 30+ så finns det alla chanser till en grym hoj!

joacef

Medlem
Scott spark the tråd
Hade nog prutat några tusenlappar. Jag har en 2018 och jag hade väl räknat med ca 25 om jag sålt den idag så en 2017 bör vara lite billigare. Men det är många faktorer som påverkar priset.

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hade nog prutat några tusenlappar. Jag har en 2018 och jag hade väl räknat med ca 25 om jag sålt den idag så en 2017 bör vara lite billigare. Men det är många faktorer som påverkar priset.
Jag försökte pruta ner en 2018 i våras till 30, men han sålde den för 34 på några timmar. Så tror dom är mer värda idag med tanke på att alla butiker och lager är slut på typ alla cyklar oavsett märke.

pkm

Ny medlem
Scott spark the tråd
Ja det är lite svårt att säga exakt vad den är värd. Jag tänker att 25 känns som ett bra pris om den är i fint skick och nyservad hos LBS som sett till att allting är ok.

Har ni tips på vad man ska titta på vid provkörning?

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ja det är lite svårt att säga exakt vad den är värd. Jag tänker att 25 känns som ett bra pris om den är i fint skick och nyservad hos LBS som sett till att allting är ok.

Har ni tips på vad man ska titta på vid provkörning?
Det vanliga, plus på en 3år gammal kan man noga titta efter knak och glapp i baksving. Iof lätt byte men bra diskussionsområde om man vill pruta lite :)

Oggler

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Tänk på att det inte är några garantier på ramen. Just garantiåtaganden tycker jag är en viktig fråga. Buggade hojar borde vara billigare. Det är så lätt att dra sönder någon känslig viktig gänga också. Man vet aldrig vad tidigare ägare haft för sig. Eller vem som servat.

Jensen

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Tänk på att det inte är några garantier på ramen. Just garantiåtaganden tycker jag är en viktig fråga. Buggade hojar borde vara billigare. Det är så lätt att dra sönder någon känslig viktig gänga också. Man vet aldrig vad tidigare ägare haft för sig. Eller vem som servat.
samtidigt är den ju billigare än ny. Vilket är enda alternativet för att få garantin. Säg att den kostat 60-70k från början så är inte 25k ett dåligt pris förutsatt att den är i gott skick. Hur en hoj skötts säger nästan mer. Vissa förstör en hoj mer på en säsong än andra på tre.

Jonas U

Ny medlem
Scott spark the tråd
Halloj,
Lyckades att knäcka till växelörat i förra veckan på min Spark 920 -19. Har böjt tillbaka någorlunda, men det är inte 100 plus att örat är försvagat....
Försöker jaga rätt på ett par nya(kan vara bra att ha ett till i reserv..) Just den reservdelen verkar inte finnas i drivor direkt... Någon som kan peka mig i rätt riktning? Gärna i sthlms-området, eller vilken pålitlig webshop som helst.
Tack på förhand
// Jonas

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Halloj,
Lyckades att knäcka till växelörat i förra veckan på min Spark 920 -19. Har böjt tillbaka någorlunda, men det är inte 100 plus att örat är försvagat....
Försöker jaga rätt på ett par nya(kan vara bra att ha ett till i reserv..) Just den reservdelen verkar inte finnas i drivor direkt... Någon som kan peka mig i rätt riktning? Gärna i sthlms-området, eller vilken pålitlig webshop som helst.
Tack på förhand
// Jonas
Om du behöver ett växelöra snabbt i stockholm så kan du köpa ett av mig, men behöver det om 2-3veckor så det blir fullpris :D

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer