Scott spark the tråd

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd

grellrider

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej. Har ett tickande ljud framifrån cykeln när jag åker i stökig terräng eller när jag står upp och trampar. Vad kan det vara? Spark rc 900 comp 2020

Scott spark the tråd
Ungefärligt värde på försiktigt/gubbkörd RC team 2018 (knappt 60 mil enligt Strava)? Aldrig haft problem så har inte haft den inne på service eller liknande än.

Ubbe73

Medlem
Scott spark the tråd
Funderar på att byta gaffel på en Spark RC till en 120mm. Hittar en del men vill ha samma möjlighet till remote som idag (3-pos). R2 har jag frågat och de har endast med 2-pos. Någon som kan tipsa på en 120mm gaffel med 3-pos remote? Eller är det ett tillbehör som behövs för att bygga om till 3-pos remote?

Schleyer

Ny medlem
Scott spark the tråd
Funderar på att byta gaffel på en Spark RC till en 120mm. Hittar en del men vill ha samma möjlighet till remote som idag (3-pos). R2 har jag frågat och de har endast med 2-pos. Någon som kan tipsa på en 120mm gaffel med 3-pos remote? Eller är det ett tillbehör som behövs för att bygga om till 3-pos remote?
Fox 34 som sitter på vanlig Spark känns som ett givet alternativ. Fox har modeller med 3-Position Lever eller Remote, båda borde vara kompatibla med Twinloc som jag förstår, men du bör kanske dubbelkolla.

Ubbe73

Medlem
Scott spark the tråd
Få kolla lite vad som finns. RockShox sitter på Team 2020 dock 100mm. Kan inte hitta motsvarande för en RockShox 120mm med 3-pos.

joacef

Medlem
Scott spark the tråd
2021 Spark RC World Cup AXS 96.995:-
2021 Spark RC World Cup 82.995:-

Har dock ingen spec ännu men det är säkert samma som 2020.

glitch

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
130 på Spark och 120 på RC.
Men flummigt om de in ändrat geo alls. Ännu flackare sadelrör liksom och kortare reach. På uppsidan åker BB upp.

Fast den där Jensen postade var seriöst snygg. Däcken ser feta ut?

hm

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag gissar på 110 både bak och fram på RC helt utan belägg iofs förutom att jag tror inte dom vågar gå på 120mm

Luzen

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Vevlager RC900 Pro
Är denna plastringen någon form av förspänning? Skall den dras lätt med fingerkraft och sedan låsas med insexan?
Eller hur är det tänkt att den skall hanteras?

Den har en förmåga att skruva upp sig efter bara någon minuts cykling.

Bilagor

glitch

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Yes det är för lagerförspänningen. Låses sen på plats med insexorna och loctite. Obs väldigt lågt moment, vanligt att folk drar sönder dem.

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej!
jag har problem med lockouten på min bakdämparen. När den varit i låst eller mittläget vill den inte tillbaka till öppet läge. Den känns liksom trög om man vrider tillbaka den med handen.
är det någon som vet om man kan skruva bort reboundvredet och lockoutvredet för att rengöra eller är det lämna in för en full service som gäller?
Sitter på en Scott Spark RC 900 Comp.

Senast ändrad:

poqa

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej!
jag har problem med lockouten på min bakdämparen. När den varit i låst eller mittläget vill den inte tillbaka till öppet läge. Den känns liksom trög om man vrider tillbaka den med handen.
är det någon som vet om man kan skruva bort reboundvredet och lockoutvredet för att rengöra eller är det lämna in för en full service som gäller?
Jag rekommenderar inte att skruva bort lockout- och returvred. Du behöver öppna upp dämparen för att få tillbaka dem på plats. Lämna in på service.

RDFG

Medlem
Scott spark the tråd
Har ett knak som jag inte kan lokalisera i min spark rc team 2020. låter som vanligt som det kommer från vevlagret. Kommer när jag står och klättrar eller ”spurtar” främst. Låter både med lockouten öppen och stängd.

Har loctitat och dragit åt drevbultar, limmat mellan drev och vevarm. Fettat om alla delar i vevpartiet. Dragit alla bultar i länkaget med momentnyckel samt dragit åt axlarna fram och bak.

Någon som har nåt mer förslag eller är det bara vevlagret kvar?

larrygus

Ny medlem
Scott spark the tråd
Har ett knak som jag inte kan lokalisera i min spark rc team 2020. låter som vanligt som det kommer från vevlagret. Kommer när jag står och klättrar eller ”spurtar” främst. Låter både med lockouten öppen och stängd.

Har loctitat och dragit åt drevbultar, limmat mellan drev och vevarm. Fettat om alla delar i vevpartiet. Dragit alla bultar i länkaget med momentnyckel samt dragit åt axlarna fram och bak.

Prova med andra trampor/pedaler.

Scott spark the tråd

Kolla igenom styre o styrstam.

Doominator1

Aktiv medlem
Scott spark the tråd

Vänta lite här nu... LIMMAT fast drevet?!!?

i övrigt gissar jag också på styrlager/styrstam/styre.

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd
Det är inte vajern som kärvar?
Stoppa dit en ny rostfri och testa.
Så var det på min.
Trodde först det var vajern så jag bytte men problemet kvarstår. Men är lite misstänksam om det ändå kan vara något strul med vajern i sista böjen innan dämparen. Där är det lite knepigt att få till dragningen när man ska pilla dit det sista och skruva fast dämparen. Eller har du något bra tips?

Tomas m

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Trodde först det var vajern så jag bytte men problemet kvarstår. Men är lite misstänksam om det ändå kan vara något strul med vajern i sista böjen innan dämparen. Där är det lite knepigt att få till dragningen när man ska pilla dit det sista och skruva fast dämparen. Eller har du något bra tips?
Lossa hela dämpare så du kan dra ut höljet en bit, mata ner lite hölje från styret så går det att kolla att allt funkar innan du sätter tillbaka allt.

pme

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej!
Prova att vrida blå ”vredet” utan vajer. Exempelvis mha en insexnyckel i skruven.
Om vredet åker tillbaka snabbt är det vajern som strular.

Är det vajern som strular kan det var det fiskkroksformade röret som blivit lite för böjt (t ex från att någon varit oförsiktig och dragit för hårt i höljet uppe vid styrröret). Då hjälper en ny vajer bara några få cykeltimmar.

RDFG

Medlem
Scott spark the tråd
Vänta lite här nu... LIMMAT fast drevet?!!?

i övrigt gissar jag också på styrlager/styrstam/styre.
Jepp, det finns ett spel mellan drev och vevarm som brukar ge upphov till knak (sram direct mount). En sträng lim mellan när man installerar förhindrar det. Sen lite aceton eller så när man ska ta isär brukar funka bra.

jarna

Medlem
Scott spark the tråd
Jag har också knak, det blev bättre när jag bytte vevlagret som var slut men har kommit tillbaka i år, har pillat på det mesta och sett att en nit lossnat från framväxeln så jag byter den också, men till min fråga hur mycket/lite loctite och vilken av dom ska jag använda för att vevlagret ska vara tyst?

jarna

Medlem
Scott spark the tråd
Jag har också knak, det blev bättre när jag bytte vevlagret som var slut men har kommit tillbaka i år, har pillat på det mesta och sett att en nit lossnat från framväxeln så jag byter den också, men till min fråga hur mycket/lite loctite och vilken av dom ska jag använda för att vevlagret ska vara tyst?
svara på mitt eget inlägg, Frågade min lbs och dom använder loctite när dom monterar pressfit lager men att den dunstar med tiden och då tänkte jag att det kanske är bra att fylla på lite ibland

NickPick

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
svara på mitt eget inlägg, Frågade min lbs och dom använder loctite när dom monterar pressfit lager men att den dunstar med tiden och då tänkte jag att det kanske är bra att fylla på lite ibland
Mycket nytt lär man sig här... Att klingorna ska limmas på sram direct mount, och att loctite dunstar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer