Scott spark the tråd

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Har aldrig använt loctite eller annat lim, haft 2 sparkar, Ransom och flera andra LVG och MTBs med pressfit och aldrig haft problem med knakande vevlager. Om loctite används av LBS, hur kommer det sig att sram rekommenderar fett?

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd
Prova att vrida blå ”vredet” utan vajer. Exempelvis mha en insexnyckel i skruven.
Om vredet åker tillbaka snabbt är det vajern som strular.

Är det vajern som strular kan det var det fiskkroksformade röret som blivit lite för böjt (t ex från att någon varit oförsiktig och dragit för hårt i höljet uppe vid styrröret). Då hjälper en ny vajer bara några få cykeltimmar.
Tack för bra tips. Det var det tunna plasthöljet inuti fiskkroken som kärvat ihop. Tog bort plasten och nu går det fint igen👍🏻 Kanske kommer slita vajern lite snabbare men det kan jag leva med...

solgule

Medlem
Scott spark the tråd
Luftburken brukar jag göra ren och kleta på tjockt lager fox fluid blå med 50-80 timmars mellanrum. Har hiittills bara borstat seals med pensel doppad i fluid och torkat rent med trasor. Risk att man skadar quad-seals och annat om man plockar bort dem. Tror det är standard fox float dps seals.

Bild på nude luftkammaren, om man undrar hur fjäderbrickan och volume spacer ska sitta, de kan trilla ur läge när man öppnar luftburken:

Mtbr-tråd med bilder på isärplockad nude luftkammare i länk nedan. Verkar som volume spacern monteras felvänd där, så gå efter ovan bild istället. Jag har inte vågat mig på att ta isär nude luftkammaren ännu. Någon modig får gärna prova och sedan rapportera här.

joakimwg

Medlem
Scott spark the tråd
Luftburken brukar jag göra ren och kleta på tjockt lager fox fluid blå med 50-80 timmars mellanrum. Har hiittills bara borstat seals med pensel doppad i fluid och torkat rent med trasor. Risk att man skadar quad-seals och annat om man plockar bort dem. Tror det är standard fox float dps seals.

Bild på nude luftkammaren, om man undrar hur fjäderbrickan och volume spacer ska sitta, de kan trilla ur läge när man öppnar luftburken:

Mtbr-tråd med bilder på isärplockad nude luftkammare i länk nedan. Verkar som volume spacern monteras felvänd där, så gå efter ovan bild istället. Jag har inte vågat mig på att ta isär nude luftkammaren ännu. Någon modig får gärna prova och sedan rapportera här.

Känns som att detta bör räcka som alternativ till att skicka iväg dämparen ett par gånger per år.
Var köper du Fox blå fluid och vilken olja fyller du på med och hur mycket?

solgule

Medlem
Scott spark the tråd
Jag köpte fox blå fluid dunk från bike-components, men de verkar inte ha längre, bike24 har dunken (pytteliten dunk, men räcker länge).

Här finns video som visar mängden blå fluid som fox rekommenderar:

Jag brukar kleta på ett lager blå på alla invändiga ytor med fingrarna, så det kan rinna runt lite när jag har cykeln upp o ned innan varje cykeltur. Kan bli för mycket, så häll inte i.
Tror slick honey ska användas tunt på dust seal enbart, för det kan täppa till kanaler mellan luftkammare, och det finns fler kanaler att täppa till i nude.

Utjämna i 25-50 psi steg innan man skruvar av luftburk så undviks kanonskott vid öppning. Utjämning görs lättast när dämparen är monterad i ramen, så man kan pressa förbi utjämningshålen i luftburk med hjälp av ramen. Det märks när det utjämnar. Sugs kolven in långt så är det tryck kvar, fyll på luft igen och utjämna i mindre steg.

Skruva bort luftburk görs lättast genom att montera undre fästen i ram, efter man tömt på luft och tagit bort allt utom de ljusa plastbussningarna från övre fäste (annars skadas seals vid borttag av luftburk). Vira en slang runt burk ger bättre grepp för att skruva första bit. Glöm ej trasan i öglan när lossar luftburk ifall tryck är kvar.

Tunna nitrilhandskar och skyddsglasögon finns på biltema för de som inte vill ha fox fluid som hudlotion och tårvätska ;)

joakimwg

Medlem
Scott spark the tråd
Jag köpte fox blå fluid dunk från bike-components, men de verkar inte ha längre, bike24 har dunken (pytteliten dunk, men räcker länge).

Här finns video som visar mängden blå fluid som fox rekommenderar:

Jag brukar kleta på ett lager blå på alla invändiga ytor med fingrarna, så det kan rinna runt lite när jag har cykeln upp o ned innan varje cykeltur. Kan bli för mycket, så häll inte i.
Tror slick honey ska användas tunt på dust seal enbart, för det kan täppa till kanaler mellan luftkammare, och det finns fler kanaler att täppa till i nude.

Utjämna i 25-50 psi steg innan man skruvar av luftburk så undviks kanonskott vid öppning. Utjämning görs lättast när dämparen är monterad i ramen, så man kan pressa förbi utjämningshålen i luftburk med hjälp av ramen. Det märks när det utjämnar. Sugs kolven in långt så är det tryck kvar, fyll på luft igen och utjämna i mindre steg.

Skruva bort luftburk görs lättast genom att montera undre fästen i ram, efter man tömt på luft och tagit bort allt utom de ljusa plastbussningarna från övre fäste (annars skadas seals vid borttag av luftburk). Vira en slang runt burk ger bättre grepp för att skruva första bit. Glöm ej trasan i öglan när lossar luftburk ifall tryck är kvar.

Tunna nitrilhandskar och skyddsglasögon finns på biltema för de som inte vill ha fox fluid som hudlotion och tårvätska ;)
Tack för utförlig beskrivning!

Hobbes

Medlem
Scott spark the tråd

Supersonic

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Är det där med 110-slag för att få upp den sanslöst låga vevlagerhöjden som är ett seriöst problem med nuvarande RC med 100?

InlineOla

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Är det där med 110-slag för att få upp den sanslöst låga vevlagerhöjden som är ett seriöst problem med nuvarande RC med 100?
Dom har ju målat in sig i ett hörn, mer slaglängd fram gör att den redan flacka sadelrörsvinkeln (67 grader actual) blir än mer flack. Ser ok ut med sadel i höjd med styre som på bilden men på "riktig" tramphöjd sitter man ju typ över bakaxeln redan med 100 fram. Känns lite som konstgjord andning av en redan utdaterad ram.

Bprct

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Nån som vet vad som skiljer på servicekit till swingarm på 120mm och 100mm fjädringsväg? Vad jag kan se så är det olika längd på nedre genomgående bult.

Alfred_

Ny medlem
Scott spark the tråd
Har precis köpt en worldcup och undrar var man hittar info om serviceintervall?
Är det något speciellt man behöver tänka på gällande rutinmässigt underhåll?

RDFG

Medlem
Scott spark the tråd
Är det någon som vet nåt smidigt sätt att demontera xd bodyn på spark rc team 2020? Vart bör man hålla emot och med vilket verktyg för att kunna lossa ”muttern” på drivsidan?

Hade samma konstruktion på min tidigare spark 930 men då gick det lätt att lossa med handkraft

såkket

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Är det någon som vet nåt smidigt sätt att demontera xd bodyn på spark rc team 2020? Vart bör man hålla emot och med vilket verktyg för att kunna lossa ”muttern” på drivsidan?

Hade samma konstruktion på min tidigare spark 930 men då gick det lätt att lossa med handkraft
På de syncroshjulen som kom på min (2018 700 tuned så inte samma) fanns det ett hål genom axeln på andra sidan så man kan hålla mot med valfri pinne av någe slag. Kan varit så man behövde ta bort skivan för att koma åt, minns inte riktigt.

edit: axel är väl fel ord utan det är röret som throughaxeln går igenom

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd
Har precis köpt en worldcup och undrar var man hittar info om serviceintervall?
Är det något speciellt man behöver tänka på gällande rutinmässigt underhåll?
Jag har en 900 RC comp. Vet inga serviceintervall men jag kollar så bultarna i svingen med jämna mellanrum. Särskilt huvudbulten genom dämparen. Vet flera som haft problem med den.
Sedan skruvar jag ner svingen emellanåt och rengör alla bussningar och lager när det känns segt och om det börjar knaka/gnissla..

joacef

Medlem
Scott spark the tråd
Vad har ni för tryck i Sid-gaffeln på 900RC?
Jag väger 86kg naken och 85 psi verkar vara för mycket.
Jag kör på 70 psi men ska gå ner lite. Har petat i 2 tokens. Vikt 67 kg. Jag hade inte gått ner mer om du inte har tokens i, du kommer garanterat bottna annars. Innan jag stoppade i tokens körde jag på 85 psi.

Nisanob

Medlem
Scott spark the tråd
Vad heter täckbrickan som ska sitta här och var finns den att köpa?
Gaffeln är; FOX 34 Float Performance Air Grip 3 / 3-Modes / 15x110mm QR axle / tapered steerer Reb. Adj. / Lockout / 120mm travel och siiter original på Scott Spark 940 2017.

Bilagor

Tomas m

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Gaffeln är; FOX 34 Float Performance Air Grip 3 / 3-Modes / 15x110mm QR axle / tapered steerer Reb. Adj. / Lockout / 120mm travel och siiter original på Scott Spark 940 2017.
Du kan sätta dit en ventilhatt från en bil om du inte hittar rätt

Hobbes

Medlem
Scott spark the tråd

Nisanob

Medlem
Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Har påbörjat "renovering" av min scott spark expert 29 2012. Pumpade bakdämparen och när jag kollade lufttrycket några timmar senare hade det sjunkit till hälften. Doppade den i vattnet och såg att det läckte ut längst nere vid luftbehållare. Alltså inte den sidan där gängorna är. Antar att det är en o-ring som är kass eller vad tror ni? Var kan man köpa nya sådana? Finns så många sidor och vill gärna ha delarna asap. Tips?

Kruwgah

Medlem
Scott spark the tråd
Någon som cyklar på en RC Team 2020?
Känns den rapp eller måste man uppgradera hjulen?
Mer värt att köpa en Pro eller WC 2020? Skiljer ungefär 7000:- till Pro och WC 17000:-

Kommer från en 27,5" trail med 130/120 slag, 13kg med pedaler och flaskhållare.

Jajjas

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Någon som cyklar på en RC Team 2020?
Känns den rapp eller måste man uppgradera hjulen?
Mer värt att köpa en Pro eller WC 2020? Skiljer ungefär 7000:- till Pro och WC 17000:-

Kommer från en 27,5" trail med 130/120 slag, 13kg med pedaler och flaskhållare.
hjulen på min rc team 2019 vägde 1900g har jag för mig. Inga lätta hjul direkt.

Morbid

Medlem
Scott spark the tråd
Jag har en RC Team 2020 och har bytt till carbonhjul. Mina carbonhjul är 500g lättare än originalhjulen. Den stora fördelen är att den accelerear snabbare.
Hade en spark 950 innan jag köpte men RC Team. RC Team kändes helt klart snabbare med original hjulen än min spark 950 med DT Swiss M1700 hjul.

Kruwgah

Medlem
Scott spark the tråd
Vad kostar ett par prisvärda lättare hjul? För jag tänker, lägger man till 7000:- så får man plötsligt en Pro som väger in på 10,8

Kruwgah

Medlem
Scott spark the tråd
Jag har en RC Team 2020 och har bytt till carbonhjul. Mina carbonhjul är 500g lättare än originalhjulen. Den stora fördelen är att den accelerear snabbare.
Hade en spark 950 innan jag köpte men RC Team. RC Team kändes helt klart snabbare med original hjulen än min spark 950 med DT Swiss M1700 hjul.

Den är ganska intressant. Spelar den roterande vikten verkligen någon roll?

Morbid

Medlem
Scott spark the tråd
Det är min egna upplevelse att carbonhjulen accelererar snabbare. Har verkligen funderat när jag cyklat om vad som känns annorlunda.
Köp den cykel du vill och har råd med. Jag är en människa som gillar att skruva och uppgradera komponenter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer