Jag köpte fox blå fluid dunk från bike-components, men de verkar inte ha längre, bike24 har dunken (pytteliten dunk, men räcker länge).
FOX Factory ▶ The Fox Float fluid is a lubricant for the maintenance of the Float air chambers of Fox dampers and forks. This fully synthetic oil is engineered to reduce seal friction. ▶ Model: 235ml
www.bike24.com
Här finns video som visar mängden blå fluid som fox rekommenderar:
www.ridefox.com
Jag brukar kleta på ett lager blå på alla invändiga ytor med fingrarna, så det kan rinna runt lite när jag har cykeln upp o ned innan varje cykeltur. Kan bli för mycket, så häll inte i.
Tror slick honey ska användas tunt på dust seal enbart, för det kan täppa till kanaler mellan luftkammare, och det finns fler kanaler att täppa till i nude.
Utjämna i 25-50 psi steg innan man skruvar av luftburk så undviks kanonskott vid öppning. Utjämning görs lättast när dämparen är monterad i ramen, så man kan pressa förbi utjämningshålen i luftburk med hjälp av ramen. Det märks när det utjämnar. Sugs kolven in långt så är det tryck kvar, fyll på luft igen och utjämna i mindre steg.
Skruva bort luftburk görs lättast genom att montera undre fästen i ram, efter man tömt på luft och tagit bort allt utom de ljusa plastbussningarna från övre fäste (annars skadas seals vid borttag av luftburk). Vira en slang runt burk ger bättre grepp för att skruva första bit. Glöm ej trasan i öglan när lossar luftburk ifall tryck är kvar.
Tunna nitrilhandskar och skyddsglasögon finns på biltema för de som inte vill ha fox fluid som hudlotion och tårvätska ;)