Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Är i full färd att beställa en ny spark 930 2017. (Lbs har 1 kvar i butik)
Men funderar över om det är värt att gå upp på en 920 eller t.om 910. ?
Eller räder bättre å köpa 930; sen uppgradera efterhand ?

Vill köra med singelklinga så blir ju att bygga om lite isfl på 920,910.

Gott nytt

Scott spark the tråd
Har testat min 930 i dagarna två. Fantastisk cykelväder med 9 grader varm och relativt torrt(i morgon verkar vintern komma). Har förut haft Ibis Ripley och Canyon Lux att jämföra med. LUX är mer grusväg och fin stig-cykel. Ripley och Spark är ganska lika. Sparkens "gaffellåsningssystem" är väldigt bra och något jag saknade på Ripleyn (som knakade så mycket att ja tillslut fick pengarna tillbaka). Hoppas inte de blir fallet med Sparken. Spark som skogs-hoj helt fantastisk och kommer även funka på nått långlopp om man vill. Gott Nytt år på er!

Scott spark the tråd
Hoppar in här en sväng. Är ny på detta med MTB men funderar på att uppgradera till en heldämpad hoj. Har idag en Scale 960.

Givetvis kommer då lite frågor till er experter.
Hjulstorlek 27,5 eller 29, cyklar en hel del stigar och samt olika lopp, tycker ibland mina 29" kan kännas klumpiga på stigar
Tittar lite på en Spark 750/950, Vad är det för skillnad mellan 2017 och 2016, mer än att man flyttat dämparen, finns fortfarande en del 2016 kvar till ca 5000:- lägra pris. Vad jag sett är det i princip samma komponenter, men 2016 verkar vara 1 kg lättare.
Är det en OK hoj eller bör jag gå upp i smodell, vad får jag för det? Är inte tävlingsinriktad utan mest bra träning och motionslopp

Hoppas ni kan hjälpa mig i mina val

Scott spark the tråd
Mikahn sa:
Hjulstorlek 27,5 eller 29, cyklar en hel del stigar och samt olika lopp, tycker ibland mina 29" kan kännas klumpiga på stigar
Tittar lite på en Spark 750/950, Vad är det för skillnad mellan 2017 och 2016, mer än att man flyttat dämparen, finns fortfarande en del 2016 kvar till ca 5000:- lägra pris. Vad jag sett är det i princip samma komponenter, men 2016 verkar vara 1 kg lättare.
Är det en OK hoj eller bör jag gå upp i smodell, vad får jag för det? Är inte tävlingsinriktad utan mest bra träning och motionslopp

Ok, till att börja med:
1. Hur kommer denna FS att framföras? Slät/brötig stig
2. Hur lång är du?
3. Hur långa turer tar du?

Nya Sparken verkar vara en fullträff med modern geometri och skapligt trampvänligt länkage, gamla var väl igentligen bara bra på att klättra...

Skiljer det inte "mer" än 5Tkr skulle jag gått på den nyare, ev sunkiga komponenter kan du uppgradera i efterhand INTE en sunkig geometri...
Kan inte Scott's nummerserier i huvudet men tyvärr brukar Scott (o alla andra märkeshojar) vara rätt skralt utrustade.
Spark'ns x50-serien har t.ex. bara den rätt mediokra och flexiga FOX 32 Performance-gaffeln, bara ett snäpp upp till x45-serien så sitter det FOX 34 som är stabilare när det börjar gå undan, dock samma enklare GRIP-dämparenhet som den sämre modellen...
För att komma åt den finare FOX FIT-dämparen så måste ni upp till minst x10-modellerna, GRIP-dämparen är dock inte mycket sämre än FIT-enheten verkar det som: http://m.pinkbike.com/u/mikelevy/blog/fox-34-float-grip-review.html

Scott spark the tråd
Mikahn sa:
Hoppar in här en sväng. Är ny på detta med MTB men funderar på att uppgradera till en heldämpad hoj. Har idag en Scale 960.

Givetvis kommer då lite frågor till er experter.

Skulle säga det skiljer betydligt mindre på 7xx serierna -16 och - 17 typ bara dämparen som bytt plats .
Än på 9xx där geometrin ändras helt och fått mer slaglängd( inte rc)...

Scott spark the tråd
1. Hur kommer denna FS att framföras? Slät/brötig stig: Kommer att framföras både på knixiga stigar av varierande brötighet. Gillar även byggda leder nedför som de i Falun
2. Hur lång är du? 178 cm
3. Hur långa turer tar du? allt upp till CV

Största frågan just nu är väl 29 eller 27,5 Sedan är det ju precis som ni säger att det går att uppgradera komponenter i framtiden
Tack för svaren hittills..

Scott spark the tråd
Mikahn sa:
1. Hur kommer denna FS att framföras? Slät/brötig stig: Kommer att framföras både på knixiga stigar av varierande brötighet. Gillar även byggda leder nedför som de i Falun
2. Hur lång är du? 178 cm
3. Hur långa turer tar du? allt upp till CV

Största frågan just nu är väl 29 eller 27,5 Sedan är det ju precis som ni säger att det går att uppgradera komponenter i framtiden
Tack för svaren hittills..

Precis, men om jag vore i dina kläder hade jag sparat in lite mera slantar till åtminstonne ha råd till 7/945-modellerna som kommer med den stabilare FOX 34-gaffeln.
Resten kommer funka finfint tills det är utnött, gått i krach...

Scott spark the tråd
Låter bra med en stabilare gaffel, men den har ju singelklinga och det år inget för mig just nu i alla fall

Har funderat mera hur jag åker och inser att en 29" är det bästa. Just nu ligger det två kandidater i pipe: synpunkter:
Spark 950 (2017) samt en Spark 930 (2016) i princip samma pris.
skillnader som jag ser det, 950 har bättre slag i dämpare och gaffel samt en droppost till sadelstolpe, 930 har bättre bromsar och växelväljare samt karbonram men 20 mm sämre slag. Då kvarstår bättre dämpning på 950, inkl droppost mot karbonram och bättre bromsar och växelreglage.

Inte ett lätt val dock för mig

Scott spark the tråd
Mikahn sa:
Låter bra med en stabilare gaffel, men den har ju singelklinga och det år inget för mig just nu i alla fall

Har funderat mera hur jag åker och inser att en 29" är det bästa. Just nu ligger det två kandidater i pipe: synpunkter:
Spark 950 (2017) samt en Spark 930 (2016) i princip samma pris.
skillnader som jag ser det, 950 har bättre slag i dämpare och gaffel samt en droppost till sadelstolpe, 930 har bättre bromsar och växelväljare samt karbonram men 20 mm sämre slag. Då kvarstår bättre dämpning på 950, inkl droppost mot karbonram och bättre bromsar och växelreglage.

Inte ett lätt val dock för mig

Hur mycket dämpning behöver du... egentligen? Mer dämpning behöver inte vara samma sak som bättre.

Scott spark the tråd
IMG_1246.JPG

Då var dagen här!
930 med am classic wide lightning fälgar.

Bytte även till bredare styre samt kortare styrstam efter att jag tog bilden.

Scott spark the tråd
Min 710 plus borträknat pedaler väger 13.0 kg, vägd med digital personvåg. Med originaldäcken (Maxxis Rekon+), tubeless.

Har sedan satt på 27.5" / 2.25" ice spiker pro, de känns lite små. Men jag är sjukt nöjd med cykeln, är väldigt styv och kvick. Ska bli spännande att köra den när det blivit lite bättre före, har varit så blött och isigt omvartannat länge nu...

Bilagor

• DSC_9685.jpg
    DSC_9685.jpg
    411.3 KB · Besök: 132
  • IMG_2168.jpg
    IMG_2168.jpg
    289.2 KB · Besök: 166
Scott spark the tråd
Fredahead sa:
Å varför sitter de en papplapp mellan 2 av skruvarna med texten "Asymetric"?

Det står väl "Asymetric OK"
Hålen verkar inte vara placerade i mitten av ramen och Scott sätter väl lappen där för att ingen ska behöva fråga varför dom missade med hålbilden i sidled. Alla vanliga flaskhållare passar och man får välja om man vill sätta den i dom övre eller undre hålen.

2st Spark 710 har stått hemma sen i november, en till sambon och en till mig :)

Bilagor

• IMG_6678.JPG
    IMG_6678.JPG
    132.1 KB · Besök: 145
Scott spark the tråd
tvillingett sa:
Min 710 plus borträknat pedaler väger 13.0 kg, vägd med digital personvåg. Med originaldäcken (Maxxis Rekon+), tubeless.

Har sedan satt på 27.5" / 2.25" ice spiker pro, de känns lite små. Men jag är sjukt nöjd med cykeln, är väldigt styv och kvick. Ska bli spännande att köra den när det blivit lite bättre före, har varit så blött och isigt omvartannat länge nu...

Nice.

Tvillingett vad är det för chainstay protector du har, innerslang?

Scott spark the tråd
Japp, de hade ingen hemma när jag hämtade ut den så det fick bli en ghetto-kedjestagskydd... det är väl den som skiljer i vikt mellan Scotts specade 12.8 kg och min cykels uppmätta vikt :)

Scott spark the tråd
tvillingett sa:
Japp, de hade ingen hemma när jag hämtade ut den så det fick bli en ghetto-kedjestagskydd... det är väl den som skiljer i vikt mellan Scotts specade 12.8 kg och min cykels uppmätta vikt :)

Någon som har koll på vilket/vilka kedjestagskydd som kan tänkas passa till en 930?

Scott spark the tråd
Wilkas sa:
joakimwg sa:
Verkar som att flera redan fått sin 930. Min ligger fortfarande kvar på leverans till den 13:e februari. :(
Har du som jag beställt en XL? Tydligen längre leveranstid på dessa..

Har beställt en L, känns lite konstigt att andra fått sina när det verkar som vi beställde samtidigt. Kanske är så att min LBS har lagt in detta som en XL, får nog kolla upp detta nästa vecka.

Vad har du fått för leveransdatum?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
joakimwg sa:
Wilkas sa:
joakimwg sa:
Verkar som att flera redan fått sin 930. Min ligger fortfarande kvar på leverans till den 13:e februari. :(

Har beställt en L, känns lite konstigt att andra fått sina när det verkar som vi beställde samtidigt. Kanske är så att min LBS har lagt in detta som en XL, får nog kolla upp detta nästa vecka.

fått 13:e feb oxå, beställde min i början av oktober

Scott spark the tråd
Wilkas sa:
joakimwg sa:
Wilkas sa:
joakimwg sa:

fått 13:e feb oxå, beställde min i början av oktober

Då är det nog så att min ligger inne som en XL. :( Får fixa detta nästa vecka.

Scott spark the tråd
Står i valet och kvalet att beställa en 900 RC pro alt 930:n
Lev.tiden ligger dock i maj för 900:an så det känns rätt surt.

Alternativet är att gå på 930 och uppdatera med lite fina hjul.
Va tror ni om det?
Men jag hade gärna då viljat sätta på orginalhjulen på min andra
cykel då de är rätt slitna och skeva. Men hur vet man om det passar? Den andra cykeln är en Focus Black forest
från 2011 så det behövs säkert modifieras, eller det kanske inte ens går?

Tacksam för lite input!
Hur hade ni själva gjort? Det skiljer ju ca 1,4kg cyklarna emellan men det går ju få bort en del vikt
med andra hjul på 930:n.

Tillbaka
Topp