Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Har någon erfarenheter av Spark 950 (2017) alt. sett någon test? De flesta tester är på de dyrare med karbonram.
Vilken aluminium-modell är mest prisvärd?

Frega

Scott spark the tråd
Kört premiärtur på min 950 (2017) och fick problem med remoten för framgaffeln efter ca 45 min cykling.
När jag haft den i låst läge (climb) och släpper den så åker den inte tillbaka till löst läge (descend).
Pillar jag på toppen av dämparen så åker den tillbaka på rätt sätt; om inte vajerhöljet fastnat på någon kant...

Tycker jag har följt den anvisning jag hittat på nätet för att ställa in det men får det inte att fungera.
Dvs, jag satte remoten i climb och skruvade toppen medsols och skruvade fast vajern. Såg till att allt satt rätt och att inget slack fanns innan jag skruvade åt.

Det jag funderar på är om vajerhöljet är för långt; går i en skaplig båge framåt innan den går in på plats på gaffeln. Blir det för trögt för fjädern att dra tillbaka till descend.

Jag kan självklart gå tillbaka till LBS men det hinns inte med innan helgen då jag åker bort och vill ha cykeln med mig.

Tips?

Scott spark the tråd
Hände samma för mig igår. Ska gå ut och skruva nu efter att kikat på Fox sidor.
Det enda som förbryllar mig är att min vajer-exit låg från fabrik i kl 11 (sett från åkarens perspektiv). Enligt Fox sidor står det att endast kl 7 och kl 1 är rätt.

https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=779

Gäller detta endast med Fox egen remote? Kan någon knäppa en bild på sin gaffel eller bekräfta i vilket "klockslag" er vajer-exit är? Jag har 34 gaffel om det är skillnad mellan Stepcasten och den..

Scott spark the tråd
sparhawk sa:
Kört premiärtur på min 950 (2017) och fick problem med remoten för framgaffeln efter ca 45 min cykling.
När jag haft den i låst läge (climb) och släpper den så åker den inte tillbaka till löst läge (descend).
Pillar jag på toppen av dämparen så åker den tillbaka på rätt sätt; om inte vajerhöljet fastnat på någon kant...

Tycker jag har följt den anvisning jag hittat på nätet för att ställa in det men får det inte att fungera.
Dvs, jag satte remoten i climb och skruvade toppen medsols och skruvade fast vajern. Såg till att allt satt rätt och att inget slack fanns innan jag skruvade åt.

Det jag funderar på är om vajerhöljet är för långt; går i en skaplig båge framåt innan den går in på plats på gaffeln. Blir det för trögt för fjädern att dra tillbaka till descend.

Jag kan självklart gå tillbaka till LBS men det hinns inte med innan helgen då jag åker bort och vill ha cykeln med mig.

Tips?

Samma problem hade jag och enligt Evalds va detta ett vanlig åkomma med reglage och gaffeln. Jag har löst det genom att skruva av och "fetta" in gaffelhuvudet under där vajern låser. De har hjälpt mig. annars tipsar Evalds om följande https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=619

Scott spark the tråd
Tyvärr är det där med att remoten inte släpper en del av designen.

Så här skriver Fox själva:

"NOTE: Actuate the release lever with the suspension unweighted for immediate changes between damping settings. Actuating the release lever with the suspension under load may cause a slight delay transitioning between damping modes."

Jag har samma på min Fit4 från 2016.

Scott spark the tråd
eiskall sa:

"NOTE: Actuate the release lever with the suspension unweighted for immediate changes between damping settings. Actuating the release lever with the suspension under load may cause a slight delay transitioning between damping modes."

Men när den inte släpper alls så har man problem och de går att åtgärda. Viss "delay" är de men du ska ju kunna ändra läge.

Scott spark the tråd
Fredahead sa:
eiskall sa:

Men när den inte släpper alls så har man problem och de går att åtgärda. Viss "delay" är de men du ska ju kunna ändra läge.

Ja, om det inte släpper alls så är det ju förmodligen något med vajer, reglage eller att det kommit ner skräp i själva interfacet.

Men det vanligaste är nog att man kört med gaffeln låst och släpper, då släpper oftast inte låsningen förrän första gången det fjädrar.

Scott spark the tråd
Samma här. Lämnade in den där jag köpte den pga det. Fortfarande samma problem. Måste höra efter om de gjort exakt en guiden ovan. Det var mkt olja under capen iaf.
Det är ju inte så att de är låst i ett läge utan det handlar snarare att det kan ta tid att byta läge. Vill man ju inte ska hända i fel läge på tävling. FOX SC 32 Factory gaffel på min.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Det är ju inte så att de är låst i ett läge utan det handlar snarare att det kan ta tid att byta läge. Vill man ju inte ska hända i fel läge på tävling. FOX SC 32 Factory gaffel på min.

Just den biten verkar Fox anse vara normalt, tyvärr.

För mig så släpper det första fjädringen efter jag släppt låsningen, om du förstår hur jag menar.

Scott spark the tråd
eiskall sa:
Fredahead sa:
eiskall sa:

Ja, om det inte släpper alls så är det ju förmodligen något med vajer, reglage eller att det kommit ner skräp i själva interfacet.

Men det vanligaste är nog att man kört med gaffeln låst och släpper, då släpper oftast inte låsningen förrän första gången det fjädrar.

OK. Jag "Fettade" in och bytte vajern till reglaget. Innan så gick de inte att ändra från CLIMB till TRAIL eller DECEND. Min lilla operation löste detta problem. Kommer även lämna in den för att få de ordnat som länken jag postade visar.

Scott spark the tråd
Hej
Hade samma problem med min 920. Visade sig att vridfjädern som drar tillbaka hade hoppat ur sitt spår. Vajern gick också in klockan 11 istället för klockan 1. Efter att satt den klockan 1 och följt instruktion länkad till tidigare fungerar det bra igen. Notera att man får justera spänningen på vajern tills den låser helt. Att bara sträcka vajern med tång och dra fast låsskruven är inte tillräckligt för att låsa helt.

Scott spark the tråd
Vart vajern går in beror ju på hur man har dragit vajer plus hölje från handtaget. Det går väl att flytta den i princip hur man vill bara fjädern under sitter i spänn.

Scott spark the tråd
eiskall sa:
Clipper sa:
Ursäkta , menade 11-delat med 10t som minsta drev. Ganska ny på det här, men googlat lite och hittade svaret att det inte finns. Men funderar vidare och undrar om det går att sätta på en XD drive på deorenavet, eller är det navbyte som gäller om man vill ha 10t?

Shimano tillverkar inte 10t, eftersom de anser att transmissionsförlusterna blir för stora. Läste en intervju men nån representant där de tyckte att 11t var illa nog.

Det har nog mer att göra med att man måste överge sin body-standard för att få det bra än transmissionsförluster. Det var väl ett svepsjäl till att man tyckte att mer än 40T bak också var fel. Shimano slår väl på stort snart och inför 4-delat fram :)

Scott spark the tråd
Så borde det vara. Förstår inte heller varför de enbart säger klockan ett och klocka 7 men satte enligt instruktioner från Fox bara för att vara säker:-)

Scott spark the tråd
Det är inte meningen att det ska ses som reklam, men vi vill väldigt gärna ha feedback från cyklister som pratar om och letar efter just den produkten. Och det här är ju ett utmärkt ställe för en sådan diskussion, tänker vi :) Hoppas det är ok!

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
KJS sa:
eiskall sa:
Clipper sa:
Ursäkta , menade 11-delat med 10t som minsta drev. Ganska ny på det här, men googlat lite och hittade svaret att det inte finns. Men funderar vidare och undrar om det går att sätta på en XD drive på deorenavet, eller är det navbyte som gäller om man vill ha 10t?

Shimano tillverkar inte 10t, eftersom de anser att transmissionsförlusterna blir för stora. Läste en intervju men nån representant där de tyckte att 11t var illa nog.

Det har nog mer att göra med att man måste överge sin body-standard för att få det bra än transmissionsförluster. Det var väl ett svepsjäl till att man tyckte att mer än 40T bak också var fel. Shimano slår väl på stort snart och inför 4-delat fram :)

Transmissionsförluster på 11-an pratades det väl redan om för 15 år sedan. Inte vet jag om det stämmer.

Scott spark the tråd
Jag är lite sugen på att slänga på en oval-klinga på min 930. Nån som har gjort det och vet om det går och isf vad som är kompatibelt? Tänker mig att 32t el. 34t kan bli lagom.

Scott spark the tråd
goeransson sa:
Jag är lite sugen på att slänga på en oval-klinga på min 930. Nån som har gjort det och vet om det går och isf vad som är kompatibelt? Tänker mig att 32t el. 34t kan bli lagom.

Jag har monterat en oval 34 från AbsoluteBlack på min 720+, funkar bra. Men det är inte många millimeter kvar till kedjestaget.
Ovalt FTW!

Scott spark the tråd
sparhawk sa:

Tips?

OK, det här har jag nu gjort.
1. Kortat vajerhöljet då mitt var mycket längre än alla andra jag sett på videos eller bilder.
2. Ändrat vinkel på ingången av vajern från kl 11 till kl 1.
3. Fettade in under top cap och runt dess kant (var snustorrt).
4. Justerat in "ställskruven" som finns under top cap, dvs den som vredet greppar tag i och som är den som faktiskt ändrar ventilerna i gaffeln. Den var åtskruvad för mycket så att när gaffeln sattes i climb läge så "nöp den fast" och ville inte riktigt släppa. Tog några försök innan jag hittade rätt läge.
5. Vid montering sattes fjädern i lite förspänning när det monterades på plats på gaffeln.
6. Satte dit ny vajer (eftersom LBS hade nypt av 2 trådar i vajern). Satte dämparen i climb, spännde vredet och skruvade fast vajer.

Har bara testat lite kort på vägen hemma men helt annan känsla i reglaget när jag byter mellan de olika lägena. Känslan är klockren.

Känns som om LBS inte hade många rätt vid montering/justering av gaffeln.

Ska gå in och kräva (be om är kanske mer korrekt då jag inte direkt vill gå i clinch med dem...) ersättningsvajer och vajerhölje så jag har i reserv. Tycker det är det minsta de kan bjuda på.

Ser fram emot nästa tur i skogen...

Scott spark the tråd
Hämtade ut en 930 idag. Otroligt trevlig hoj!

Är det någon som provat att vända styrstammen? Upplever att man satt väldigt upprätt?

Scott spark the tråd
RDFG sa:
Hämtade ut en 930 idag. Otroligt trevlig hoj!

Är det någon som provat att vända styrstammen? Upplever att man satt väldigt upprätt?

Har haft samma känsla och funderat på samma. Ville ge det mer tid som det var innan jag vände, men efter drygt en månad så kommer det nu att bli vändning.

Scott spark the tråd
Någon som har mått på underrör på spark 930 (2017)? Har beställt en men inte fått och är nu i full färd att köpa takmonterad cykelhållare till bilen som klarar ovalt rör max 100x80 mm. Funkar det?

Scott spark the tråd
Om det står mellan 945 och 930. Är det bara alu vs carbon som skiljer?

Skiljer väl typ 6-7 tusen på dessa två. Är det värt det, eller hur tänker ni som vet?

Scott spark the tråd
Den första frågan du borde ställa dig är som 930 finns i lager ;-) Jag gissar att den kan vara svår att få tag på.
Annars så är de i stort sett identiskt utrustade så när som på några smådetaljer. Fälgarna skiljer sig åt t.ex. Så har du så klart kolfiber vs. aluminium och en viktskillnaden på drygt 1 kg. Vad som passar dig kan nog bara du svara på. Det är också länkat till hur du använder din cykel. Vill du vara snabbast och lättast ... eller spelar det mindre roll och du skulle sova bättre om du hade alu-ram som du inte behöver gråta blod över om det blir en liten skråma på när du är ute och mosar stenkistor?

Scott spark the tråd
onyx3 sa:
Den första frågan du borde ställa dig är som 930 finns i lager ;-) Jag gissar att den kan vara svår att få tag på.
Annars så är de i stort sett identiskt utrustade så när som på några smådetaljer. Fälgarna skiljer sig åt t.ex. Så har du så klart kolfiber vs. aluminium och en viktskillnaden på drygt 1 kg. Vad som passar dig kan nog bara du svara på. Det är också länkat till hur du använder din cykel. Vill du vara snabbast och lättast ... eller spelar det mindre roll och du skulle sova bättre om du hade alu-ram som du inte behöver gråta blod över om det blir en liten skråma på när du är ute och mosar stenkistor?

Är alu mycket stryktåligare? Måste man vara försiktigare med kolfiber? Isåfall så går det fetbort känner jag.

Eller menar du att man blir ledsnare om man skrapar en dyrare ram?

Scott spark the tråd
En kolfiberram är konstruerad för att vara lätt, stark och styv i de riktningar som tillverkaren önskar men den kan vara känslig för vassa slag som t.ex. ett fall mot en sten där en alu-ram troligen bara skulle få en harmlös buckla eller repa. Nu kommer någon säkert länka till det klassiska youtube klippet där de saftar en Santa Cruz-ram mot ett betongblock för att motbevisa det påståendet. Jag skulle iofs tro att Santa-ramen i klippet är betydligt biffigare byggd än lättviktaren Spark. Jag säger inte att en kol-Spark kommer att implodera om man tar den ut i skogen, den är byggd för att köra på. Men vid en eventuell krasch hade jag personligen suttit "lugnare" på en alu-ram. Nu kör jag trots det kolfiber och gillar det. Men lever bara en gång eller hur det nu var :-)

Scott spark the tråd
Fast Alu mattas när der böjs. Så det är inte alls säkert att det blir en harmlös buckla. Dessutom kan man i de flesta fall laga en kolfiber ram, en Alu är det inte att rekommendera att laga, brukar sällan hålla.

Så just den biten skulle kag personligen inte vara rädd för. För mig hade det mer handlat om jag tyckte det var värt extra kostnaden för en lättare hoj. Bör ju vägas in att det kostar att ångra sig med om man köper Alu o sen saknar kolfiber.

Men allt beror som sagt vad du ska ha den till

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Fast Alu mattas när der böjs. Så det är inte alls säkert att det blir en harmlös buckla. Dessutom kan man i de flesta fall laga en kolfiber ram, en Alu är det inte att rekommendera att laga, brukar sällan hålla.
Du har en poäng. Det finns så klart reducerade aluminium-ramar som lätt tar stryk och inte skulle gå att laga.

Scott spark the tråd
Jensen sa:

Så just den biten skulle kag personligen inte vara rädd för. För mig hade det mer handlat om jag tyckte det var värt extra kostnaden för en lättare hoj. Bör ju vägas in att det kostar att ångra sig med om man köper Alu o sen saknar kolfiber.

Men allt beror som sagt vad du ska ha den till

Cykeln är tänkt att köra i varierande terräng! Egentligen ute efter en trail/stig cykel men som känns hyfsat rapp när det är platt.

Spark var ingen kandidat från början. Men det verkar som den är rätt kompetent för lite stökigare cykling enligt tester. Med den nya geon och lite mer slag.

Men vet inte kanske är fel cykel att kolla på öht.

Tillbaka
Topp