Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
J-CO sa:
Jensen sa:
Fast Alu mattas när der böjs. Så det är inte alls säkert att det blir en harmlös buckla. Dessutom kan man i de flesta fall laga en kolfiber ram, en Alu är det inte att rekommendera att laga, brukar sällan hålla.

Så just den biten skulle kag personligen inte vara rädd för. För mig hade det mer handlat om jag tyckte det var värt extra kostnaden för en lättare hoj. Bör ju vägas in att det kostar att ångra sig med om man köper Alu o sen saknar kolfiber.

Men allt beror som sagt vad du ska ha den till

Cykeln är tänkt att köra i varierande terräng! Egentligen ute efter en trail/stig cykel men som känns hyfsat rapp när det är platt.

Spark var ingen kandidat från början. Men det verkar som den är rätt kompetent för lite stökigare cykling enligt tester. Med den nya geon och lite mer slag.

Men vet inte kanske är fel cykel att kolla på öht.

Absolut inte. Spark är rakt på "rapp trail-cykel" så där är du rätt ute om det är vad du vill ha. Jag tycker inte du ska lägga för stor vikt vid "ram-krossar-debatten".

Scott spark the tråd
J-CO sa:
Cykeln är tänkt att köra i varierande terräng! Egentligen ute efter en trail/stig cykel men som känns hyfsat rapp när det är platt.

Spark var ingen kandidat från början. Men det verkar som den är rätt kompetent för lite stökigare cykling enligt tester. Med den nya geon och lite mer slag.

Har en 940 som jag använder till allting, mycket nöjd. Väldigt praktiskt med lock-out på styret.
Kan bara rekommendera Spark. Fö har 930 annat vevparti, EVOL aircan på bakdämparen, 120TPI däck och andra fälgar som tidigare nämnts jämfört med 945.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Låter som en vanlig spark eller spark plus? Om man bara kollar scott då.
Visst finns genius men den har de ju ännu inte arbetat om ännu

Scott spark the tråd
Hur kommer man åt torx-skruven för att lossa det kombinerade dropper/twinlock-reglaget på Scott Spark 930 (-17)? Vajern och dess kortare utgående solida hölje är i vägen.

Scott spark the tråd
Då går man i väntans tider...
Spark 930 beställd!

Återstår att se om det var ett bra val !
Som sagt så hade jag inte alls tänkt mig att köpa Scott. Utan kikade på andra fabrikat.
Och framförallt annan färgsättning, men det blir nog topp!

Scott spark the tråd
Ska vara om det skiljer sig lite mellan fabrikaten. Min 36 original har inte mkt till avstånd, tyvärr svårt att få något begrepp på bild hur avståndet är i verkligheten.

Scott spark the tråd
Får ju att mäta sånär hur mycket offset du har med spindel o allt. Är ju som jag förstått det från anläggningsytan mot vevarm till centrum tänderna som ä offset. Har dålig koll på hur mycket offset sram har som minst eller om de ens talar om det på annat än direct mount

Scott spark the tråd
Någon som upplever att spark 9xx är för låg i vevlagershöjd?
Slår ni i mycket jämfört med andra cyklar ni haft/ cyklat på när det ska trampas genom stök?

Scott spark the tråd
J-CO sa:
Slår ni i mycket jämfört med andra cyklar ni haft/ cyklat på när det ska trampas genom stök?

Har egentligen inte någon uppfattning om den är lägre än andra och har ännu inte slagit i men är livrädd att göra det. Nån som vet om det finns några vettiga skydd som passar? Typ https://www.rockguardz.com/rockguar...-carbon-2016-rockguardz.html#productViewTabs1 fast för 2017-modellerna?

Scott spark the tråd
Jag tänker främst på att slå i pedalerna vid stök där man behöver trampa.

Det är väl iofs en vanesak kanske och att man lär sig sin cykel. Vet att jag hade betydligt fler smällar i pedalerna första gångerna jag cyklade på den jag har idag kontra nu.

Tillräckligt med fart, halvtramp, "slunga" sig fram där det inte går att trampa får det bli ibland. Men man vill ju kunna trampa ibland också.

Scott spark the tråd
goeransson sa:
J-CO sa:

Har egentligen inte någon uppfattning om den är lägre än andra och har ännu inte slagit i men är livrädd att göra det. Nån som vet om det finns några vettiga skydd som passar? Typ https://www.rockguardz.com/rockguar...-carbon-2016-rockguardz.html#productViewTabs1 fast för 2017-modellerna?

Du behöver nog spänning i ditt liv om du är livrädd just för att slå i vevarna ... :)

Scott spark the tråd
hm sa:
goeransson sa:
J-CO sa:

Du behöver nog spänning i ditt liv om du är livrädd just för att slå i vevarna ... :)

Haha, ja. Jag lever ett innehållsfattigt liv utan risktillägg på jobbet och uteslutande grusvägscykling på fritiden ;) Närå, jag syftade väl inte på vevarna i första hand utan på själva ramen som omgärdar vevpartiet. Typ nedre delen av underröret.

Scott spark the tråd
J-CO sa:
Jensen sa:
Fast Alu mattas när der böjs. Så det är inte alls säkert att det blir en harmlös buckla. Dessutom kan man i de flesta fall laga en kolfiber ram, en Alu är det inte att rekommendera att laga, brukar sällan hålla.

Så just den biten skulle kag personligen inte vara rädd för. För mig hade det mer handlat om jag tyckte det var värt extra kostnaden för en lättare hoj. Bör ju vägas in att det kostar att ångra sig med om man köper Alu o sen saknar kolfiber.

Men allt beror som sagt vad du ska ha den till

Jag köpte mig en spark, med 26" hjul. Värstingen med kolfibersving, tror det är en 2010. Köttat utför riktigt ordentligt och kört i hellas, den funkar bra samtidigt som den gör sig bra på långlopp. Jag personligen skulle köpa en 27.5 plus idag om jag hade råd, det verkar vara det perfekta mellanmjölksalternativet.

Scott spark the tråd
goeransson sa:
hm sa:
goeransson sa:
J-CO sa:

Haha, ja. Jag lever ett innehållsfattigt liv utan risktillägg på jobbet och uteslutande grusvägscykling på fritiden ;) Närå, jag syftade väl inte på vevarna i första hand utan på själva ramen som omgärdar vevpartiet. Typ nedre delen av underröret.

Ja det går ju att slå i om du kilar in cykeln mellan två stenar . Men i 99.5 fall av 100 tar det stopp mot vevarna eller klinjan först.

Scott spark the tråd
hm sa:
goeransson sa:
hm sa:
goeransson sa:
J-CO sa:

Ja det går ju att slå i om du kilar in cykeln mellan två stenar . Men i 99.5 fall av 100 tar det stopp mot vevarna eller klinjan först.

Jag upplevde samma sak som J-CO tidigare i våras, dvs att pedalerna slår i lite oftare än jag är van vid. Jag har dock bara hardtails att jämföra med. Men det var bara 1-2 turen som det var ett litet bekymmer. Nu har jag antagligen anpassat min körstil så det är inget problem. Vill man ha fjädringsväg lär det ju bli lite kortare väg till marken när man har komprimerat fjädrarna.

Scott spark the tråd
Medans jag väntar på den nya cykeln så har jag börjat storleksnojja. Alltid är det något...

Någon som har en uppfattning om medium kan vara rätt för 176cm, 83 i gren?

Scott spark the tråd
J-CO sa:
Medans jag väntar på den nya cykeln så har jag börjat storleksnojja. Alltid är det något...

Någon som har en uppfattning om medium kan vara rätt för 176cm, 83 i gren?

Låter vettigt ja. Är själv 183 oxh 86 i gren o skulle tagit en large. Så en medium borde vara vettig för dig ja

Scott spark the tråd
Jag är 178/84 cm och kör medium, känns bra. Möjligtvis att jag skulle vilja ha en cm längre styrstam eller så ska sadeln bak lite, nu sitter jag mer över vevpartiet än på min gamla cykel.

Scott spark the tråd
Tack för svar! Hyggligt!

Känner lite att en L och eventuellt kortare stam kanske kunde varit något. Men är det ingen jättekatastrof så kör jag väl med M

Det blir nog bra men vet inte om man kanske tappar grejen med "lång reach" ifall man går på en storlek i minsta laget.

Scott spark the tråd
Large blir väl tre cm längre än medium, det känns som ganska mycket tycker jag men vill du sitta ordentligt utsträckt så kan du köra large.
För långlopp skulle det väl funka för mig men kör man mer stig så skulle jag nog inte vilja ha en så lång cykel.

Scott spark the tråd
J-CO sa:
Tack för svar! Hyggligt!

Känner lite att en L och eventuellt kortare stam kanske kunde varit något. Men är det ingen jättekatastrof så kör jag väl med M

Det blir nog bra men vet inte om man kanske tappar grejen med "lång reach" ifall man går på en storlek i minsta laget.

Är det inte redan kort stam på dem?

Scott spark the tråd
Jensen sa:
J-CO sa:
Tack för svar! Hyggligt!

Tror att det är 60mm på M och 70mm på large.

Scott spark the tråd
70 på M och 80 på L. Jag bytte från 80 till 100 mm stam på min SPARK RC ULT 2017 L. Tror du ska öka stammen och inte fundera så mkt över storlek på hojen. Du uppfyller M enl Scotts rekommendation och jag L enl samma. Jag tolkar det som att du redan beställt M?

Scott spark the tråd
Jensen sa:
J-CO sa:
Tack för svar! Hyggligt!

Ja 70mm är väl ganska kort, dock tyckte jag personligen att det var för långt på en L då jag vill sitta mer upprätt, så jag bytte till en 50mm. (Är 184 cm)

Scott spark the tråd
JohanPerplex sa:
Hur kommer man åt torx-skruven för att lossa det kombinerade dropper/twinloc-reglaget på Scott Spark 930 (-17)? Vajern och dess kortare utgående solida hölje är i vägen.

Jag förtydligar med en bild. Är det tänkt att vajern måste slackas så att höljet kan tas bort?

Bilagor

• IMG_1709.JPG
    IMG_1709.JPG
    167.8 KB · Besök: 112
Scott spark the tråd
JohanPerplex sa:
JohanPerplex sa:
Hur kommer man åt torx-skruven för att lossa det kombinerade dropper/twinloc-reglaget på Scott Spark 930 (-17)? Vajern och dess kortare utgående solida hölje är i vägen.

Jag förtydligar med en bild. Är det tänkt att vajern måste slackas så att höljet kan tas bort?

Att slaka vajern är vad jag har gjort. Känns inte helt rätt men har inte kommit på något annat sätt.

Scott spark the tråd
Precis som nämns ovan, testa att dra ordentligt i det solida höljet för att få det åt sidan så du kommer åt med verktyget och finns det inte tillräckligt mycket spel så slaka på vajern så du kommer åt. :)

Scott spark the tråd
Blir det stor skillnad? Har det äldre reglaget på Scale och det klarar ett barn av att reglera. Efter att ha kört ett längre tag och vibrationerna givit trötta underarms- och handmuskler kan det kännas onödigt jobbigt det nya reglaget.

Scott spark the tråd
joakimwg sa:
Att slaka vajern är vad jag har gjort. Känns inte helt rätt men har inte kommit på något annat sätt.

Cyklist sa:
Precis som nämns ovan, testa att dra ordentligt i det solida höljet för att få det åt sidan så du kommer åt med verktyget och finns det inte tillräckligt mycket spel så slaka på vajern så du kommer åt. :)

Tack för svaren. Jag slakade vajern genom att skruva hylsan i botten, men jag fick ändå inte riktigt ur höljet ur spåret. Dock blev det i varje fall tillräckligt för att kunna böja bort höljet och halvvägs komma ner i torx-spåren med en nyckel. Inte helt optimalt. Med tanke på färgavskrapet på hylsan ifrån när cykeln var ny, lär min LBS haft samma problem när de monterade/justerade. Kanske inte de schweiziska ingenjörernas finaste konstruktion....

Det är dock rejält trångt mellan reglagen och jag skulle vilja få ner dropper-reglaget något, men det går emot bromshandtaget. Hur upplever ni andra placeringen av dropper-reglaget ovan och dämpar-reglaget under styret? Kanske att jag hade föredragit det omvända, som det är monterat på (i varje fall) årets Spark 910.

Scott spark the tråd
Fråga till expertisen. Har ett glapp i övre bakdämparleden. Känns tydligt när man lyfter cykeln i sadeln och håller emot bakhjulet. Så borde det väl inte vara? Det är en RC Pro 2017.

Scott spark the tråd
CarlMagnusH sa:
Fråga till expertisen. Har ett glapp i övre bakdämparleden. Känns tydligt när man lyfter cykeln i sadeln och håller emot bakhjulet. Så borde det väl inte vara? Det är en RC Pro 2017.
Hade samma på min RC Utimate när den var ny. Vet flera som haft liknande "problem". Efter att ha efterdragit skruvarna i länkaget fungerar det felfritt och har gjort så i ett par månader.

Scott spark the tråd
Det var skruven som var lös. Borde jag självfallet kollat upp först men fick ju lite panik. Tack för er hjälp! Man kanske borde ha en lätt gänglåsningsvätska på den skruven.

Scott spark the tråd
Twinlock vill inte låsa sig

Har en relativt ny Spark 950 (2017) mitt problem är att Twinlock reglaget inte vill gå i låsläge, bara mitten läge och mjuk läge.
Kan jag skruva däruppe på styret och i så fall vilket håll?
Är det svårt får min handlare ta en titt på det inom garantin.
Jag saknar låst läge uppför Hammarby och Högdalstopparna samt på transporten.

Scott spark the tråd
JohanPerplex sa:
Det är dock rejält trångt mellan reglagen och jag skulle vilja få ner dropper-reglaget något, men det går emot bromshandtaget. Hur upplever ni andra placeringen av dropper-reglaget ovan och dämpar-reglaget under styret? Kanske att jag hade föredragit det omvända, som det är monterat på (i varje fall) årets Spark 910.

Jag upplever att det är svårt att få till placeringen på reglage mot broms. Har lyckats hitta en ok inställning mellan twinlock och broms. Men största problemet tycker jag är att man inte kan reglera dropper reglage och twinlock individuellt.

Tillbaka
Topp