Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Hej!

Har precis fått hem min Spark och körde Engelbrektsturen på den igår. Upplever att den är mycket lägre vid vevpartiet än min förra cykel för jag slår i vevarmarna hela tiden, kan det vara så? Nån annan som upplevt samma sak?

Scott spark the tråd
Ja det är möjligt. Sådant får man jämföra själva när man köper cykeln. BB drop 50mm på nya spark va?

Det blir ju ännu viktigare att ta reda på vad man har och vill ha om man gör som många: köper osett och ocyklat.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
HenkeN sa:
Hej!

Har precis fått hem min Spark och körde Engelbrektsturen på den igår. Upplever att den är mycket lägre vid vevpartiet än min förra cykel för jag slår i vevarmarna hela tiden, kan det vara så? Nån annan som upplevt samma sak?
Det är den gängse uppfattning som jag och flera som köpt Spark häromkring också upplevt. Började med MTB i fjol och har inget minne av att det var så lätt att slå i då som nu. Man anpassar sig, men visst påverkar det på marginalen när man inte "vågar" trampa i vissa lägen. Å andra sidan får man trycka på lite innan och efter vissa kritiska partier där det inte är värt chansa.

Scott spark the tråd
Ja, jag slår också i oftare med min spark rc än vad jag gjorde med gamla cykeln.
Det är det enda negativa jag hittat med sparken, allt annat är jag supernöjd med.
Jag tänker nog inte ens uppgradera till lätta hjul utan gillar de stabila standardhjulen.

Scott spark the tråd
angående 38-klingan; den lär tåla att du slipar av yttre delen vid infästningen typ 1,5 mm. det här är ändå bara en förbrukningsartikel.

förstår absolut varför du vill ha 38 och undvika leksaken 10-drevet annat än som överväxel:))

Scott spark the tråd
Har en spark 930 2017 som jag tycker känns lite skum i bakdämparen. Upplever inte någon större skillnad mellan öppet läge och mittenläge, något jag tycks minnas jag kände stor skillnad på när jag hade en 2015 spark 730.

Det ser ut som att reglage på dämpare går tillbaka helt (nude texten ser horisontell ut) men jag vet inte..

Måste ner på typ 45% sag innan jag kan få dämpare att bottna om jag försöker med precis all kraft jag kan för att hoppa och slå ner cykeln hårt..
Tycker den känns allmänt studsig också, förutom om jag drar ner rebounden nästan hela vägen mot slow.

Har dock inte så mycket erfarenhet av heldämpat. Min förra spark körde jag typ 25 mil med.

Scott spark the tråd
kais01 sa:
angående 38-klingan; den lär tåla att du slipar av yttre delen vid infästningen typ 1,5 mm. det här är ändå bara en förbrukningsartikel.

förstår absolut varför du vill ha 38 och undvika leksaken 10-drevet annat än som överväxel:))
Ska kika när jag kommer hem. Härligt att någon förstår att 38-10 är för utförsåkning på lättåkta partier. Så många som har huvudet upp i sitt eget....

Scott spark the tråd
Det är 4 mm vid infästningen, varav 2 mm åt vardera hållet där hålets dimension är olika för att skruvhanen och honan ska mötas där. Vete katten om detta är något att fila i. Filar jag ner 1,5 mm så riskerar jag att inte få fast klingan med originalskruvarna sen.

Scott spark the tråd
HenkeN sa:
Hej!

Har upplevt samma sak med min. Kollade lite närmare på geometrin och Sparken är 1cm lägre än min Canyon. Var värst i början men nu efter några månader tycker jag inte att det är ett problem.

Scott spark the tråd
Garbaruk 38 har en diameter på 163,8. Det är 8-10 mm mer än Eagle. Då kommer det inte passa iaf. Suck. Tveksamt om 38-50 med ännu sämre kedjelinje är något jag vågar köra med heller. Kedjan är riktigt sned I detta ytterläge. Fan man skulle haft dubbla klingor fram och en lvg-kassett istället...

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Garbaruk 38 har en diameter på 163,8. Det är 8-10 mm mer än Eagle. Då kommer det inte passa iaf. Suck. Tveksamt om 38-50 med ännu sämre kedjelinje är något jag vågar köra med heller. Kedjan är riktigt sned I detta ytterläge. Fan man skulle haft dubbla klingor fram och en lvg-kassett istället...

http://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-104bcd-narrow-wide.htm

Kan du inte bara köpa en billig klinga och fila ner insidan lite...? Ytterdiameter bör dessutom vara mindre än eagle.

Scott spark the tråd
Jag kör på en Spark RC 900 Pro-17, hittade en bild från Engelbrektsturen där jag syns som fjärde man. Det roliga är att de tre före mig har likadan cykel som jag har, vi är alltså fyra Spark RC Pro i rad :) (om jag inte ser fel)
(foto: Matti Narkkiniemi)

Bilagor

• DSC_0262.JPG
    DSC_0262.JPG
    390.8 KB · Besök: 103
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Ted_B sa:
Jag kör på en Spark RC 900 Pro-17, hittade en bild från Engelbrektsturen där jag syns som fjärde man. Det roliga är att de tre före mig har likadan cykel som jag har, vi är alltså fyra Spark RC Pro i rad :) (om jag inte ser fel)
(foto: Matti Narkkiniemi)

Du ser fel för nummer två har en scale rc pro. Vet då jag känner alla tre.

Scott spark the tråd
Någon som testat med om någon variant av oval 36 klinga går på spark 2017? Såg nu att Sram kommit med oval Eagle klinga men den var både ett, två och tre snäpp för dyr tycker jag

Scott spark the tråd
Tergorotas sa:
Mjölksyra sa:
43k för 920
39k för 930
33k för 940
30k för 950

Herre j***ar, de är ju redan dyra som det är?
Är inne på att köpa en 910 om mitt sparande till en Yeti misslyckas, kanske lika bra att köra på årets och hålla tummarna för en fin och trevlig höst-REA,
Observera att det är helt andra specar på 2018 mot 2017 så det är svårt att jämföra priser rakt av bara utifrån modellnamnet.

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
På Evalds.se finns en Spark Ultimate i Large som du säkert kan göra pris på nu när dem nya är på g! Den va tyvärr för liten för mej :(

Maila info@evalds.se å kolla.

Scott spark the tråd
kakan_polen2 sa:
På Evalds.se finns en Spark Ultimate i Large som du säkert kan göra pris på nu när dem nya är på g! Den va tyvärr för liten för mej :(

Maila info@evalds.se å kolla.

Scyhh, den har jag ögonen på bara dom nya kommer in ? eller ska nån här sälja sin till nästa år ?...

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Dom däcken som sitter standard på en Spark 945 går dom att köra tubeless på? Står inget i specen om att dom är TR, men kollar man Maxxis hemsida så ska alla Forekaster vara TR.
Någon som provat köra Tubeless på dom?

Scott spark the tråd
Stuntman88 sa:
Dom däcken som sitter standard på en Spark 945 går dom att köra tubeless på? Står inget i specen om att dom är TR, men kollar man Maxxis hemsida så ska alla Forekaster vara TR.
Ja kör slanglöst med mina Forekaster, dom är märkta med TR på sidan

Scott spark the tråd
jarna sa:
Stuntman88 sa:

Står inget om TR på mina däck vad jag kan se. Vågar man prova ändå?

Scott spark the tråd
Stuntman88 sa:
jarna sa:
Stuntman88 sa:

Står inget om TR på mina däck vad jag kan se. Vågar man prova ändå?
Klart du vågar!

Om de nu inte är TR-ready så har du lite mer pyssel med att få dem täta, men det går. Just Maxxis skulle jag inte tveka att prova.

Jag skulle kunna berätta om ett par Conti Raceking jag stansade för länge sedan, men jag avstår. De gav sår i själen som ännu inte har läkt helt, men jag "vann" tillslut. Typ.

Tillbaka
Topp