Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Halå! Behöver råd! Vad säger ni, köpa en 3 år gammal spark 920/910, byta växelgrupp, uppdatera hjul och serva dämpare eller köpa en sprillans 940?

Scott spark the tråd
Håller med om att du ska köpa en 2017 eller 2018, inte äldre. Om du väntar några veckor kommer det ut begagnade hojar, där du får klart bättre hojar än 940 för samma peng.

Scott spark the tråd
Jag skulle köpa en fin beggad cykel, du får så mycket roligare och bättre cykel.
Jag lägegr mer än gärna 35K för en 2017 RC WC beggad än 30k för en ny scale 940.

Lycka till med köpet.

Scott spark the tråd
Har en spark 2018 med aluram som gnirkar från plastbussningarna i länkaget till fjädringen.
Någon som fått bort gnirket?

Bilagor

• 20180702_144601.png
    20180702_144601.png
    170.2 KB · Besök: 214
Scott spark the tråd
Hej
Har en Scott spark 940 2013

Bakdämparen (DT swiss nude 2)tappar luft bara så där. Så jag bestämde ett repair kit från bike discount.

Bytt, insmort med silikon å ihop satt å klart. Men den vägrar gå ihop, varför?
Kan det vara så att kolven har pajat å service är ända lösningen?
Å är någon i götet som kan fixa detta tro?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Någon som bytt lagren där svingen fäster in i ramen och kan bekräfta om de är simpelt eller om jag lär införskaffa nått verktyg? Gäller en Spark RC 2017

Kan man dessutom dimensionen på lagren får man pluspoäng ;)

Scott spark the tråd
Hej,

Jag är 188cm med benmått på 90cm. Ligger mellan L och XL. Lite osäker vad man ska ha och XL verkar inte finnas några kvar nu att prova...

Någon i liknande längd och vad kör ni?

Mvh

Scott spark the tråd
Paulie sa:
Hej,

Jag är 188cm med benmått på 90cm. Ligger mellan L och XL. Lite osäker vad man ska ha och XL verkar inte finnas några kvar nu att prova...

Mvh

Jag är 187 med benmått 89. Kör en XL och trivs bra på den. Har dock inte testat L.

Scott spark the tråd
Paulie sa:
Hej,

Mvh

Hej!
Är 188cm, skrevhöjd okänd.
Åker Large 930 2017.
Inga problem med längd på sadelstolpen. Trivs bra med cykeln.
Vad cyklar du?
Snabb xc= XL, brötigare stig =L skulle jag säga.
Lycka till med ditt köp!

Scott spark the tråd
Hej, har nu bytt alla länkagedelar, lager och bussningar. Men något jag funderat över länge är att på alla länkagebultar står det 10NM, 88 LBS på förutom till den genomgående bulten där kedjestagen fäster i ramen där de står 20NM, 88 LBS.

Så vilket moment gäller på just den genomgående bulten tro?

Scott Spark RC 2017

Scott spark the tråd
Jim.E sa:
Hej, har nu bytt alla länkagedelar, lager och bussningar. Men något jag funderat över länge är att på alla länkagebultar står det 10NM, 88 LBS på förutom till den genomgående bulten där kedjestagen fäster i ramen där de står 20NM, 88 LBS.

Scott Spark RC 2017

20NM

Scott spark the tråd
hej! styrlager spark 2018

någon som bytt styrlager på 2017- spark och vet vilken modell av cane creek eller liknande om man inte hinner få tag på original lager
/1‐1/8"‐ 1.5"/42‐52MM går att köra på, tänkte på vinklar och höjd

/C

Scott spark the tråd
En fråga till er som kör Scott spark:

Jag går själv i tankarna att köpa en spark, men velar mellan en Spark och en Spark RC, man kan inte riktigt bestämma mig.
Provkörning av cyklarna runt cykelbutiken svarar inte direkt på mina frågor heller.

Tänkt användningsområde och nivå:
Tanken är å ena sidan att ha en MTB jag kan köra stig med och ha roligt. Jag kör inte jättetekniskt, mest för att jag inte är så duktig. Tänk fiskartorpet, nickspåret eller de lite enklare grejerna i Hellas för er som känner till Stockholm, eller Högbo MTB-park för er som kört där. Utförsorienterad körning är inte riktigt min grej.
Å andra sidan vill jag gärna kunna köra tävling, typ långloppscupen, även om jag inte lär var med och göra upp om pallplatserna.

Jag förstår att om man skall en cykel till två olika användningsområden blir det en kompromiss, men frågan är vilken kompromiss jag kommer trivas bäst med.

Ni som kör Spark RC; upplever ni cykeln som begränsande i skogen? Kommer RC-varianten döda glädjen med stigcykling eller kasta mig OTB så fort jag kör ned för något?
Spontant tänker jag att den borde vara ganska kompetent om man tittar på geometrin. Bla. Gaffelvinkeln på 68,5 är ju samma vinkel som ex. Specialized Camber, och den gör ju inte bort sig på stigarna.

Ni som kör Spark: Hur känns cykeln om man skall försöka köra fort på lättåkta lopp. Hålls man tillbaka av cykeln här?

Är det någon som provat båda cyklarna och kan komma med lite insikt i mitt dilemma?

(Trist att behöva följa upp inlägget om 2019-års modeller med ett inte lika festligt inlägg).

Scott spark the tråd
Det är ju faktiskt inte helt svartvitt, jag skulle rösta för att du köper en RC och kompletterar med en dropper-stolpe och möjligtvis två uppsättningar däck (exempelvis ett par lite lättare snällare om det är torra långlopp och ett par lite grövre mönstrade när du ska köra för skojs skull).

Med dropper och däck som bjuder på grepp är RC'n i min mening väldigt kapabel till stigcykling så länge det är åt det mer xc/trail-orienterade hållet vilket det låter som att det kommer vara. Kör du inte så jättetekniskt eller står på alltför hårt utför så kommer du tränings- och tävlingsmässigt uppskatta att du valde RC men ändå kunna ha roligt i skogen.

Scott spark the tråd
Jag gick ganska nyligen från förra modellen Spark till en Spark Rc och ångrar mig inte en sekund....
Känner mig absolut inte begränsad i skogen utan snarare tvärtom, på vissa ställen begränsar nog jag cykeln istället.
Kör precis som du lagom tekniskt i skogen kombinerat med långlopp, alltså en blandning av xco och xcm typ.
Körde Ränneslätt för några veckor sen och där kom verkligen cykeln till sin rätt, långlopp med mycket stig.

Scott spark the tråd
Hej, hjälp en rookie :) Sitter det en genomgående axel i den här leden? Hur får man ur den isf, bara lossa skruvarna, ta ett don och knacka ur den?
Tänkte försöka fetta in den i min jakt på knakljud.

D6AE5B9A-0877-4290-B4A3-2701215FD451.jpeg

Scott spark the tråd
Skalman99 sa:
Hej, hjälp en rookie :) Sitter det en genomgående axel i den här leden? Hur får man ur den isf, bara lossa skruvarna, ta ett don och knacka ur den?

Har du smort alla leder med krypolja som felsökning? Lätt att hitta var det är då.

Scott spark the tråd
Skalman99 sa:
Sitter lager pressade i länkarmarna där du ringat in, så lossar du det övriga är det bara att dra/vicka av länkarmarna rakt utåt. Uppe till vänster i bild sitter det glidbussningar i länken.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jim.E sa:

Scott Spark RC 2017

Ska göra detsamma, köper man alla lager och bussningar i ett paket eller måste man köpa löst? Är det svårt att byta?

Scott spark the tråd
HenkeN sa:
Jim.E sa:

Scott Spark RC 2017

Ska göra detsamma, köper man alla lager och bussningar i ett paket eller måste man köpa löst? Är det svårt att byta?

Köpte allt i paket från Evalds, lagerpress kan ju va bra å ha men jag gjorde en egen av gängstång å lite brickor

http://www.evaldsmtb.se/mountainbik...t-kit-swingarm-repair-kit-spark-rc-100mm-2017

Scott spark the tråd
Fjädern under "top cap" på lockouten på min fox 34 är helt mosad. Hittar ingen ny på nätet. Vet nån vart det finns, ser ut som på bilden. Passar kanske den på bilden som är till 32an?

Bilagor

• Screenshot_20180714-215938.png
    Screenshot_20180714-215938.png
    53 KB · Besök: 110
Tillbaka
Topp