Tergorotas
Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Mathias_h sa:En fråga till er som kör Scott spark:
Jag går själv i tankarna att köpa en spark, men velar mellan en Spark och en Spark RC, man kan inte riktigt bestämma mig.
Provkörning av cyklarna runt cykelbutiken svarar inte direkt på mina frågor heller.
Tänkt användningsområde och nivå:
Tanken är å ena sidan att ha en MTB jag kan köra stig med och ha roligt. Jag kör inte jättetekniskt, mest för att jag inte är så duktig. Tänk fiskartorpet, nickspåret eller de lite enklare grejerna i Hellas för er som känner till Stockholm, eller Högbo MTB-park för er som kört där. Utförsorienterad körning är inte riktigt min grej.
Å andra sidan vill jag gärna kunna köra tävling, typ långloppscupen, även om jag inte lär var med och göra upp om pallplatserna.
Jag förstår att om man skall en cykel till två olika användningsområden blir det en kompromiss, men frågan är vilken kompromiss jag kommer trivas bäst med.
Ni som kör Spark RC; upplever ni cykeln som begränsande i skogen? Kommer RC-varianten döda glädjen med stigcykling eller kasta mig OTB så fort jag kör ned för något?
Spontant tänker jag att den borde vara ganska kompetent om man tittar på geometrin. Bla. Gaffelvinkeln på 68,5 är ju samma vinkel som ex. Specialized Camber, och den gör ju inte bort sig på stigarna.
Ni som kör Spark: Hur känns cykeln om man skall försöka köra fort på lättåkta lopp. Hålls man tillbaka av cykeln här?
Är det någon som provat båda cyklarna och kan komma med lite insikt i mitt dilemma?
(Trist att behöva följa upp inlägget om 2019-års modeller med ett inte lika festligt inlägg).
Lätt att svara på skulle jag säga!
Spark RC är den där killen i skolan som var smal och klen, bar ett par runda glasögon valda av dennes inte allt för stilmedvetna mor. Han var duktig på matte och orientering, som du nu kanske förstår så gick han inte hem hos tjejerna.
Spark är killen som satt längst bak i klassen, inte den med de bästa betygen men ändå okej när han väl ansträngde sig. I idrott så var han gudabenådad och den som valde tjejer först. Kan vara så att RC-killen inte blev allt för väl behandlad av honom, en ungdomlig alfahane helt enkelt.
Nu är det så att Kille nr 2 i historien inte var lika framgångsrik efter skoltiden men det är inte relevant, det är trots allt cyklar vi pratar om. :)
Senast ändrad: