Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Tack för svaret Cyklist! Du om någon vet ju vad en coolfiberspark klarar av.

Körde ner i lokala DH-slingan i går och bottna bak ordentligt i ett hopp. Ska ut å kolla hänget nu. Vad kör ni med för tryck bak som väger runt 70kg?

Fick dit singelklinga i går. Ser kedjelängden ok ut? Bakväxeln rör sig aningens (3-6 mm ) så de har inte fått till drevet helt 100. Ingen fara för tex Clutchen?

Bilagor

• F2FA0B3A-86BD-4F7B-AA80-3D4641ADDC02.jpeg
    F2FA0B3A-86BD-4F7B-AA80-3D4641ADDC02.jpeg
    244 KB · Besök: 141
  • 3CCEF047-1BA5-4FCF-ADF4-60A5515E4183.jpeg
    3CCEF047-1BA5-4FCF-ADF4-60A5515E4183.jpeg
    170.2 KB · Besök: 121
Scott spark the tråd
Lite lat här och orkar inte riktigt plöja 39 sidor tråd, men är nyfiken på viktskillnaden på en Spark-ramarna för 120-slag. Hur stor är skillnaden mellan den som är helt i Alu och den som är i kol med alusving? Kikar på beggat och har egentligen inget emot om hela hojen är i alu, men om det skiljer avsevärt mycket i vikt går jag nog på en finare.

Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
Kolla denna länken. Här kan du jämföra katalogvikten. Har för mig att en 920 ligger på 12,6 och en 940 på 13,4.
https://www.scott-sports.com/us/en/products/bike-bikes-mountain-crosscountry

Jag kommer nog bara använda ramen så lite svårt när alla cyklar är specade olika. HIttade denna som pratar om 1 kg tyngre för alu och 500g skillnad för alu vs alu/kol. Frågan är om det även gäller 2017 års ramar då jag även kollar på beggat. Oavsett så är ju 3kg för ram + dämpare och hardware väldigt lätt för en trailhoj.

https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...pension/product/scott-spark-940-review-52036/

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Hej!
Är ny på cykel och har lite frågor kring Spark 950 och 960 2018. Är det värt att lägga dom tusenlappar det skiljer? Vad jag kan se är det vikt, dämpare, bromsar och växlar som är den stora skillnaden.

Scott spark the tråd
Kum sa:
Hej!
Är ny på cykel och har lite frågor kring Spark 950 och 960 2018. Är det värt att lägga dom tusenlappar det skiljer? Vad jag kan se är det vikt, dämpare, bromsar och växlar som är den stora skillnaden.

Jag valde 960 men hade jag köpt nu så 950.

Bättre dämpare/gaffel.
960 har snabbkoppling 141mm med booststandard och 950 har boost 148mm med genomgående axel. Typ bara dt swiss som har nav/hjul som passar 960.

Bakväxeln på 950 saknar clutch så be att få den utbytt om du har möjlighet. så slipper du att kedjan slår skramlar.

Scott spark the tråd
Tomas m sa:
Kum sa:
Hej!

Bättre dämpare/gaffel.
960 har snabbkoppling 141mm med booststandard och 950 har boost 148mm med genomgående axel. Typ bara dt swiss som har nav/hjul som passar 960.

Bakväxeln på 950 saknar clutch så be att få den utbytt om du har möjlighet. så slipper du att kedjan slår skramlar.

Tack för svaret Tomas!
Har du någon koll på va det kostar att göra bytet i bakväxeln?

Scott spark the tråd
Kum sa:
Tomas m sa:
Kum sa:
Hej!

Bättre dämpare/gaffel.

Tack för svaret Tomas!
Har du någon koll på va det kostar att göra bytet i bakväxeln?
En ny kostar runt 600kr från de tyska butikerna. Tar 10min att byta.
Men det behöver du bara göra om du blir missnöjd med den som sitter på.

Scott spark the tråd
Fick min nya spark idag, fin hoj!
Fox droppern verkar inte funka som den ska. Den sjunker sakta men säkert när man sitter på sadeln. Har justerat vajern så löst det går och det verkar som att vajer är slapp då. Ändå sjunker sadeln.
Några tips om fix, eller reklamation?

Scott spark the tråd
Climb_76 sa:
Fick min nya spark idag, fin hoj!
Fox droppern verkar inte funka som den ska. Den sjunker sakta men säkert när man sitter på sadeln. Har justerat vajern så löst det går och det verkar som att vajer är slapp då. Ändå sjunker sadeln.
Några tips om fix, eller reklamation?

Fick min Spark i september förra året med samma problem på Fox Transfer droppern. Har också dragit om kabel etc. men felet kvarstår. Har dock inte skickat in den, hoppas att det blir bättre när jag servar den första gången snart.

Scott spark the tråd
När Westbrook Cycles kör 30% på en Spark 910 så kan en som jag som fortfarande gillar Shimano och framväxel inte hålla mig. Klickade hem den i morse, mailade och bad dom ändra bromsarna till icke-UK-standard.

6AB70A69-FEDD-4E17-BB04-F9FE4A123CE5.png

En timme senare kommer svar, nemas problemas. Efter lunch är cykeln under transport. Snabba puckar! Lär väl förhoppningsvis landa innan nästa helg.

Är någon sugen så finns den här:
https://www.westbrookcycles.co.uk/scott-spark-910-full-suspension-mountain-bike-2018-p329327

Scott spark the tråd
Vad blev det för pris i svenska pengar? Verkar finnas mycket sparkar till övers lite överallt, ska man ha is i magen och vänta på ännu lägre priser.....

Scott spark the tråd
landen sa:
Stämmer vikterna som Scott anger på hela cyklarna? Kan någon bekräfta att Scott Spark 940 2018 väger 13,3 kg?

Om jag inte minns fel så vägde min XL 14,5kg inkl pedaler, vägt med billig bagagevåg.
13,5 kg väger den nu med newmen hjul (1450g), roro och rara däck slanglöst och lättare bromsskivor.

Scott spark the tråd
Tomas m sa:
Åkerskog sa:
Fick dit singelklinga i går. Ser kedjelängden ok ut? Bakväxeln rör sig aningens (3-6 mm ) så de har inte fått till drevet helt 100. Ingen fara för tex Clutchen?

Normalt då du satt dit en oval klinga.....

Tanken måste ju va att det inte ska påverka växeln antar jag. Rör sig växeln på dyrare landsvägsgrupper med ovala drev med?

Scott spark the tråd
Åkerskog sa:
Tomas m sa:
Åkerskog sa:

Normalt då du satt dit en oval klinga.....

Tanken måste ju va att det inte ska påverka växeln antar jag. Rör sig växeln på dyrare landsvägsgrupper med ovala drev med?

Växeln har inte mycket val om klingan är oval.

Scott spark the tråd
NickPick sa:
marr sa:
NickPick sa:
Alla mina 4 cyklar med ovala framklingor så har bakväxeln rört på sig.

Det är ju det som är grejjen med en oval. Olika belastning jämns varvet. Vill man inte ha det, så kör man rund.
Absolut. Grymt, därför använder jag det alltid.

Ok Tack då vet jag att det är normalt. Å inga problem med clutchen? Var någon här som trodde att rörelsen pajat hanns. (Sen tror jag fortfarande på att det skulle gå att göra ett ovalt drev som inte påverkar kedjespänningen alls)

Scott spark the tråd
Åkerskog sa:
NickPick sa:
marr sa:
NickPick sa:
Alla mina 4 cyklar med ovala framklingor så har bakväxeln rört på sig.

Det är ju det som är grejjen med en oval. Olika belastning jämns varvet. Vill man inte ha det, så kör man rund.
Absolut. Grymt, därför använder jag det alltid.

Ok Tack då vet jag att det är normalt. Å inga problem med clutchen? Var någon här som trodde att rörelsen pajat hanns. (Sen tror jag fortfarande på att det skulle gå att göra ett ovalt drev som inte påverkar kedjespänningen alls)

Borde ju gå om du har ett lika stort ovalt bakdrev som tar ut rörelsen som framdrevet skapar .

Själv vill jag inte ha ovalt fram pga av att jag inte vill lägga energi på att vicka clutchväxeln fram och tillbaka flera gånger per pedalvarv...

Scott spark the tråd
Henrik83 sa:
Vilka komponenter/delar är det som skiljer en vanlig Spark från en Spark RC?

En vanlig Spark har 120/120 slaglängd istället för 100/100, 67.2° head tube angle istället för 68.5° samt dropper post original.
Med andra ord är Spark mer trail orienterad jämfört med Spark RCn som är en mer renodlad XC cykel.

Scott spark the tråd
Har en Spark RC och har ett högljutt knäppande ljud från ramen när jag ställer mig upp och trampar...har uteslutit vevlager men funderar på om ljudet kan komma från svingen om lager/bussningar är dåliga? Nån som varit med om något dylikt?

Scott spark the tråd
bearthefear sa:
De mått som Scott anger på hjulen, t.ex. 25mm för Syncros XR2.0, är det innerbredd på fälgen eller är det något annat?

Det är ID!

Jag väljer mellan en Spark RC 900 PRO 10,5Kg eller en Lux CF SL 8.0 RACE TEAM 10,7kg.
Frågan är om non-boost effektveven kommer platsa boostramen med 32 klinga utan att ramen tar i?

Scott spark the tråd
konscious sa:
bearthefear sa:
De mått som Scott anger på hjulen, t.ex. 25mm för Syncros XR2.0, är det innerbredd på fälgen eller är det något annat?

Det är ID!

Jag väljer mellan en Spark RC 900 PRO 10,5Kg eller en Lux CF SL 8.0 RACE TEAM 10,7kg.
Frågan är om non-boost effektveven kommer platsa boostramen med 32 klinga utan att ramen tar i?

Vad är det för vev?

Scott spark the tråd
Bprct sa:
konscious sa:
bearthefear sa:

Det är ID!

Vad är det för vev?

Quarq XX1 Eagle GXP med 49mm kedjelinje, ganska säker på att 32t går bra men 34t blir nog gränsfall.

Scott spark the tråd
GetLucky sa:
Henrik83 sa:
Vilka komponenter/delar är det som skiljer en vanlig Spark från en Spark RC?

En vanlig Spark har 120/120 slaglängd istället för 100/100, 67.2° head tube angle istället för 68.5° samt dropper post original.
Med andra ord är Spark mer trail orienterad jämfört med Spark RCn som är en mer renodlad XC cykel.

Det bitarna har jag koll på. Tänkte mer på vad som faktiskt ger geometriskillnaderna (utom den uppbara gaffeln).

Vanliga modellen har en 165x45 dämpare medan RCn har 165x40. Är ram, sving & länkage lika i övrigt och det är bara bakdämparen samt gaffeln som faktiskt skiljer dom åt?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
HenkeN sa:
Har en Spark RC och har ett högljutt knäppande ljud från ramen när jag ställer mig upp och trampar...har uteslutit vevlager men funderar på om ljudet kan komma från svingen om lager/bussningar är dåliga? Nån som varit med om något dylikt?

Ja, på samtliga FS jag äger. Riv isär och fetta in brukar lösa problemet. Om lagren är helt slut är det bara att byta. Ett problem kan vara att lagren rör sig i lagerskålen, då kan cylindrisk fastsättning (locktite) lösa problemet, men brukar inte behövas. Men testa enklare saker först, pedaler, växeöra, hjul, mycket som kan knaka :)

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
konscious sa:

Quarq XX1 Eagle GXP med 49mm kedjelinje, ganska säker på att 32t går bra men 34t blir nog gränsfall.
Om du väljer mellan de cyklarna så låter det som om du vill köra race, då är ju en 32 klinga lite väl liten tycker jag om det handlar om långloppscupen.

Tillbaka
Topp