Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Rätt likt denna skada som inte blev något garantiärende enligt Scott.

Kan tillägga att Scott tog triangeln på Goodwill till slut, resten fick jag ta på försäkring med 25% i självrisk.
Baktriangeln gick av på en hyfsat slät skogsväg i 35km/h, cykeln vek sig och jag gick i backen och bröt av styret mm.
Min Scott är som ny, inte ett i slag eller märke på den. Jag har kört med top of the line xc hojar i flera år utan några som helst hållbarhets problem så vi får väl hoppas att detta var en engångshändelse.
Jag har en Scott 700+ tuned 2017.
MVH
Bosse

Scott spark the tråd
Nån som vet hur detta lager tas bort/byts? Jag skruvar och skruvar men det verkar inte hända så mycket mer än att kedjestyraren på ena sidan lossnade...

IMG_5161.JPG

IMG_5160.JPG

Scott spark the tråd
Kedjestyraren är väl muttern på bulten , bulten får du knacka ur sen .

Hur får man däremot bort intorkade punkteringsguckan vetefan, men tips mottages...

Scott spark the tråd
Ted_B sa:
konscious sa:
Jag väljer mellan en Spark RC 900 PRO 10,5Kg eller en Lux CF SL 8.0 RACE TEAM 10,7kg.

Quarq XX1 Eagle GXP med 49mm kedjelinje, ganska säker på att 32t går bra men 34t blir nog gränsfall.
Om du väljer mellan de cyklarna så låter det som om du vill köra race, då är ju en 32 klinga lite väl liten tycker jag om det handlar om långloppscupen.

Dessutom blir kedjelinjen mycket bättre med en 34 lr 36 då man kan utnyttja lägre utväxling på kassetten i jfr med 32.
Nackdelen med boost är att kedjestaget kommer väldigt nära klingan en ideal kedjelinje torde ligga runt 45.

Det lutar åt att man får uppgradera hela skiten med x hjul och effektvev, billigt och bra det här eller som farsan sa att allt är sossarnas fel.

Scott spark the tråd
Jag kör med 34 oval på tävlingarna men tränar ofta med 36 oval just för att slita mindre på de små dreven på kassetten när jag tränar.

Scott spark the tråd
Scott spark 930 2017.
Blir inte klok på det här med vevlagerstandard...
Om jag vill byta vevpart på cykeln,
vad är det för spec. som måste överensstämma? Om det står boost och pf30, är det automatiskt rätt rätt bultinfästning för drevet då?

Så här står det i hojens spec:
Vevparti: Sram Custom GX1 GXP Boost PF

Funkar detta i länken nedan?Vill ha det ovala framdrevet kvar som jag har på orginalveven nu.

http://www.wiggle.se/sram-gx-eagle-bb30-boost-vevparti/

Pertan

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Varför vill du byta för ?
Nej alla klinjor passar inte på alla Vevpartiet.
Men i det här fallet lär det göra det .
Ja , det passar om du väljer gxp varianten.

Scott spark the tråd
Sedan jag skaffade hojjen har jag funderat på kortare vevarmar för att minska pedalstrikes.
Nu tycker jag att antalet strikes minskat rejält, har väl börjat känna hojjen lite bättre kanske.
Eller nött ner vevarmsändarna...
Nu känner jag inte nåt skriande behov av att testa kortare vevarmar men är ändå lite nyfiken på att testa.
Framförallt var jag intresserad av begripa vilka prylar som funkar ihop.

Hur är det här med bultcirklarna på framdrev, har vissa tilverkare av vevarmar sina egna bcdmått eller är det hullerombuller?
Pertan

hm sa:
Varför vill du byta för ?
Nej alla klinjor passar inte på alla Vevpartiet.
Men i det här fallet lär det göra det .
Ja , det passar om du väljer gxp varianten.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Nybörjarfrågor..
Har tänkt köra singelklinga på min spark contessa 710 2017.
Vilka komponenter behöver jag byta och förslag på dessa?
Har tänkt köra 32T klinga, hur vet jag hur lång kedjan ska vara?
Tack på förhand!

Scott spark the tråd
Har skaffat en Spark RC Team och funderar på dropper. Någon som eftermonterat? Är det invändig eller utvändigt dragning som gäller? Kan inte se några utgångshål från ramen.

Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
Har skaffat en Spark RC Team och funderar på dropper. Någon som eftermonterat? Är det invändig eller utvändigt dragning som gäller? Kan inte se några utgångshål från ramen.
Jag har monterat en med invändig dragning. In med höljet uppe vid styrhuvudet där de andra går in, sen kan man öppna luckan på undersidan av diagonalröret. Ut med höljet där och sen får du sikta in höljet igen upp mot sadelröret. Hoppas du hängde med.

Scott spark the tråd
Bergsmannen sa:
Ubbe73 sa:
Jag har monterat en med invändig dragning. In med höljet uppe vid styrhuvudet där de andra går in, sen kan man öppna luckan på undersidan av diagonalröret. Ut med höljet där och sen får du sikta in höljet igen upp mot sadelröret. Hoppas du hängde med.

Då är det bara att fortsätta leta ?

Scott spark the tråd
Har en 2018 spark rc world cup som det satt en dropper med invändig dragning på. Uppe vid styrhuvudet va det bytt till en genomföring med hål för 2 höljen och sen ner till vevpartiet och upp i sadelröret. Funkade jättebra. Vet dock inte om det är likadan ram på din

Scott spark the tråd
Är lite sugen på en 27.5+ till hösten och kan få loss en 2018 tuned till hyffsat pris men hittar inte direkt några uppgifter om vad man kan trycka dit för 29ers?
Klarar den typ 2.35 NN? Eller i alla fall ett par 2.25 RaRa/RoRo? (inte nödvändigtvis just dessa men det är dom jag har bäst referens storlekmässigt till)
Eller skall man sikta på en Genius så man kan få dit 2.6 29er och få flipswitch, har inget egentligt behov av 150mm för min cykling utan någonstans i gränslandet mellan XC och trail skulle nog passa bättre.

Scott spark the tråd
När jag bytte styrstam och styre på min RC 900 Team idag så blev jag lite förvånad över hur mycket flex det är i gaffeln.
Har framhjulet stående i ett ställ så cykeln står stabilt.
Trycker lätt på ena aidan av styret och gaffeln flexar i sidleds rätt rejält utan någon kraft övht.

FOX 32 SC har blivit prisad för sin styvhet mm så jag blev mäkta förvånad över detta.

Jämförde med min FOX 32 Factory FIT4a som sitter på min Anthem, och den är inte i närheten av flex som denna??

Scott spark the tråd
såkket sa:
Är lite sugen på en 27.5+ till hösten och kan få loss en 2018 tuned till hyffsat pris men hittar inte direkt några uppgifter om vad man kan trycka dit för 29ers?
Klarar den typ 2.35 NN? Eller i alla fall ett par 2.25 RaRa/RoRo? (inte nödvändigtvis just dessa men det är dom jag har bäst referens storlekmässigt till)
Eller skall man sikta på en Genius så man kan få dit 2.6 29er och få flipswitch, har inget egentligt behov av 150mm för min cykling utan någonstans i gränslandet mellan XC och trail skulle nog passa bättre.
Jag har en 720+ som klarar 29 2.25 RoRo med mycket god marginal.

Scott spark the tråd
JockeS sa:
När jag bytte styrstam och styre på min RC 900 Team idag så blev jag lite förvånad över hur mycket flex det är i gaffeln.
Har framhjulet stående i ett ställ så cykeln står stabilt.
Trycker lätt på ena aidan av styret och gaffeln flexar i sidleds rätt rejält utan någon kraft övht.

FOX 32 SC har blivit prisad för sin styvhet mm så jag blev mäkta förvånad över detta.

Jämförde med min FOX 32 Factory FIT4a som sitter på min Anthem, och den är inte i närheten av flex som denna??

Nja, Fox 32 SC är väl styv för sin vikt, men den väger åas väldigt lite... brukar ha sämst värden av 32-gafflarna i tyskarnas vridstyvhetstester (förutom Rs1 då, men den är ju en annan konstruktion).
Jag har en cykel med Fox 32 sc och en med Fox 34 (120mm), upplever stor skillnad mellan dem i hur mycket de flexar när man kör med dem.

Scott spark the tråd
Bytte idag styrstam till en lättare och något längre.
Övre delen löste jag med ny topcap och en spacer jag hade sedan tidigare.

Sen har jag lite delar från slaktade styrlager men hittar ingen bra passade bricka som ska ligga mot styrlagret då det blir ett mellanrum mellan ram o brickan.

Någon som vet vilken bricka som funkar?

Scott spark the tråd
Fox är inte styva. Rockshox reba kändes mer styv å skön än fox 34 som ja hade pp spark 920. Nuvarande med lefty är klart mycket bättre känsla å ytterligare styvare

Scott spark the tråd
Hej!

Har en liten fråga. Ska försöka ställa in SAG:en på min Scott Spark 700 Contessa. Det står att jag ska ha ca 82 psi för min vikt på 80kg men när jag pumpat i ca 60 psi så har jag en SAG på uppskattningsvis 15%.

Tog en superkort premiär runda i parken utanför där jag bor, dämparn bak är nog ganska ok, men fram så har jag i princip använt hela dämparns slaglängd, och jag har väl inte direkt kört spec våldsamt.

Vad är era erfarenheter av psi tryck etc? Framgaffeln är en FOX 34 Float Performance Elite Air

Scott spark the tråd
Har du jämnat ut trycket genom att komprimera dämparen 10-15ggr innan du mäter sag?
Jag har iofs 130mm dämpare fram på min spark men kör 70psi fram för 15% sag och 210 bak för 25%
har inte lyckats trycka någon av dämparna mer än 75% av deras slaglängd.

Finns en bra beskrivning för att få till grundinställning på Fox hemsida
https://www.ridefox.com/subhome.php?m=bike&ref=offcanvas#tuning

edit: väger väl 76-77kg

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Hej!

Jag har komprimerat dämparn efter jag pumpat klart, utan att pumpen sitter i och det är 60psi och ca 15 i sag. Men när jag var ute så var typ 90% av dämparn använd.

Jag har kollat på Fox hemsida. Men jag ska göra om det i morgon igen och kolla efter. Tack för din input.

Scott spark the tråd
Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?

Scott spark the tråd
såkket sa:
Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?

Har kontaktat Scott Sverige och fick svaret. På Contessan sitter likadana dämpare som herr men är annorlunda shimsad för att få lite mer smooth compression och rebound curves. Man kan alltså shimsa om dem genom att addera tokens i dämparen om man upplever den för mjuk. Det kan göras hos FOX eller en verkstad som servar dämpare. Eller om man är lite händig själv.

Scott spark the tråd
sbozic sa:
såkket sa:

Har kontaktat Scott Sverige och fick svaret. På Contessan sitter likadana dämpare som herr men är annorlunda shimsad för att få lite mer smooth compression och rebound curves. Man kan alltså shimsa om dem genom att addera tokens i dämparen om man upplever den för mjuk. Det kan göras hos FOX eller en verkstad som servar dämpare. Eller om man är lite händig själv.

Ja då lär det ju vara lätt åtgärdat, kostar väl dryga 50lappen styck, har för mig att det sitter 5st standard i en 120mm 34a vilket lär vara ganska bra utgångspunkt, chansen är väl att du även behöver stoppa i lite mer bak också om du vill få det perfekt.

Scott spark the tråd
såkket sa:
sbozic sa:
såkket sa:

Ja då lär det ju vara lätt åtgärdat, kostar väl dryga 50lappen styck, har för mig att det sitter 5st standard i en 120mm 34a vilket lär vara ganska bra utgångspunkt, chansen är väl att du även behöver stoppa i lite mer bak också om du vill få det perfekt.

Ja enligt manualen på fox så är det 5 st i och det får plats 6, men nu så är det ju en Contessa, så frågan är. Gör dom verkligen besväret att sätta i något annat på en Large cykel bara för att det är en Contessa? Jag ska skicka min fråga vidare till Scott Sverige för att fråga hur många Tokens det sitter i gaffeln och vilken "dämpning" dom har i bakdämparen.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
sbozic sa:
såkket sa:
sbozic sa:
såkket sa:

Ja enligt manualen på fox så är det 5 st i och det får plats 6, men nu så är det ju en Contessa, så frågan är. Gör dom verkligen besväret att sätta i något annat på en Large cykel bara för att det är en Contessa? Jag ska skicka min fråga vidare till Scott Sverige för att fråga hur många Tokens det sitter i gaffeln och vilken "dämpning" dom har i bakdämparen.

Bakdämparen funkar typ på samma sätt fast man byter den till en större (eller mindre om man vill åt andra hållet) istället för att sätta i fler.
Det handlar bara om att balansera hur mycket volym luft det finns i dämparen, mindre volym så kommer trycket byggas upp fortare på samma ihoptryckningssträcka så den blir progressivare.

Scott spark the tråd
Hello. Blev av med min fatbike i en skilsmässa jag genomgick nyligen och sålde DH-hojen på grund av uteblivna möjligheter men plötsligt hände det och jag spontanshoppade en Scott Spark efter mycket läsande och jämförande. Den bara stod där med exakt dom specar jag letat efter, heldämpad, dropper, singelklinga sram

Jag hittar såklart väldigt lite info om just den här versionen av spark men det är väl nån deal XXL gjort med Scott om en specialmodell antar jag.

Så, är det något jag bör tänka på med just den här hojen som den är nu, förutom att droppervajern borde kortas med ungefär en kilometer? Dämparna är redan justerade efter min vikt.

Bilagor

• 42378191_10155777407937322_6242819773160226816_n.jpg
    42378191_10155777407937322_6242819773160226816_n.jpg
    148.7 KB · Besök: 204
Scott spark the tråd
Sebastiangronkvist sa:
Hello. Blev av med min fatbike i en skilsmässa jag genomgick nyligen och sålde DH-hojen på grund av uteblivna möjligheter men plötsligt hände det och jag spontanshoppade en Scott Spark efter mycket läsande och jämförande. Den bara stod där med exakt dom specar jag letat efter, heldämpad, dropper, singelklinga sram

Jag hittar såklart väldigt lite info om just den här versionen av spark men det är väl nån deal XXL gjort med Scott om en specialmodell antar jag.

Så, är det något jag bör tänka på med just den här hojen som den är nu, förutom att droppervajern borde kortas med ungefär en kilometer? Dämparna är redan justerade efter min vikt.
2018 Spark 740 med dropper monterat av butik?

Väldigt nöjd med min 700 plus som jag köpte nyligen
IMG_0307.jpeg

Ända negativa är väl det jävla råttbot av kablar det blir med twinlock och dropper

Tillbaka
Topp