Sebastiangronkvist
Ny medlem
Scott spark the tråd
Den kallas Spark 700 Elite verkar det som. Droppern är ju monterad som standard på modellen, den har dock inte twinlock alls.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
konscious sa:Mitt tips hitta en ny 2018 Pro uppgradera hjulen sparar 3-400g där https://www.ebay.com/itm/Asymmetric...912744?hash=item3d715ccee8:g:050AAOSwQDdbfoub
konscious sa:Team väger 11,3kg Pro 10,8 kg 2019. Motsvarande 2018 var Pro 10,5kg resp WC 10,3kg.
När det gäller RC serien har 2019 Pro har samma ram (HMF) som Team.
Mesta av viktskillnaden sitter i hjulen
Syncros Silverton 2.5 6 Bolt hjulen väger 1900g! på Team medan DT Swiss X1700 Spline CL1684g på Pro
2018 har Wc och Pro samma ram och viktskillnaden var "bara" 200g.
DT Swiss X1825 Spline CL 1730g resp Syncros XR 2.0 1825g
Mitt tips hitta en ny 2018 Pro uppgradera hjulen sparar 3-400g där https://www.ebay.com/itm/Asymmetric...912744?hash=item3d715ccee8:g:050AAOSwQDdbfoub
sbozic sa:såkket sa:sbozic sa:såkket sa:Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?
Har kontaktat Scott Sverige och fick svaret. På Contessan sitter likadana dämpare som herr men är annorlunda shimsad för att få lite mer smooth compression och rebound curves. Man kan alltså shimsa om dem genom att addera tokens i dämparen om man upplever den för mjuk. Det kan göras hos FOX eller en verkstad som servar dämpare. Eller om man är lite händig själv.
Ja då lär det ju vara lätt åtgärdat, kostar väl dryga 50lappen styck, har för mig att det sitter 5st standard i en 120mm 34a vilket lär vara ganska bra utgångspunkt, chansen är väl att du även behöver stoppa i lite mer bak också om du vill få det perfekt.
Ja enligt manualen på fox så är det 5 st i och det får plats 6, men nu så är det ju en Contessa, så frågan är. Gör dom verkligen besväret att sätta i något annat på en Large cykel bara för att det är en Contessa? Jag ska skicka min fråga vidare till Scott Sverige för att fråga hur många Tokens det sitter i gaffeln och vilken "dämpning" dom har i bakdämparen.
johfredda sa:sbozic sa:såkket sa:sbozic sa:såkket sa:Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?
Har kontaktat Scott Sverige och fick svaret. På Contessan sitter likadana dämpare som herr men är annorlunda shimsad för att få lite mer smooth compression och rebound curves. Man kan alltså shimsa om dem genom att addera tokens i dämparen om man upplever den för mjuk. Det kan göras hos FOX eller en verkstad som servar dämpare. Eller om man är lite händig själv.
Ja då lär det ju vara lätt åtgärdat, kostar väl dryga 50lappen styck, har för mig att det sitter 5st standard i en 120mm 34a vilket lär vara ganska bra utgångspunkt, chansen är väl att du även behöver stoppa i lite mer bak också om du vill få det perfekt.
Ja enligt manualen på fox så är det 5 st i och det får plats 6, men nu så är det ju en Contessa, så frågan är. Gör dom verkligen besväret att sätta i något annat på en Large cykel bara för att det är en Contessa? Jag ska skicka min fråga vidare till Scott Sverige för att fråga hur många Tokens det sitter i gaffeln och vilken "dämpning" dom har i bakdämparen.
Jag tog isär gaffeln och där satt 4 stycken shims. (Jag har en likadan Contessa som dig)
sbozic sa:johfredda sa:sbozic sa:såkket sa:sbozic sa:såkket sa:Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?
Jag tog isär gaffeln och där satt 4 stycken shims. (Jag har en likadan Contessa som dig)
Okej, toppen då vet vi det. Då vore det klart intressant och veta vad det sitter bak och vad "herrcyklarna" har för tjocklek som sitter där så man kan byta den också. Tack för att du tog dig tid. Sen får man ta och kolla varit man kan köpa dessa Tokens och fylla på så att man har 5 fram och vad det nu man "ska" ha bak.
johfredda sa:sbozic sa:johfredda sa:sbozic sa:såkket sa:sbozic sa:såkket sa:Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?
Okej, toppen då vet vi det. Då vore det klart intressant och veta vad det sitter bak och vad "herrcyklarna" har för tjocklek som sitter där så man kan byta den också. Tack för att du tog dig tid. Sen får man ta och kolla varit man kan köpa dessa Tokens och fylla på så att man har 5 fram och vad det nu man "ska" ha bak.
Så här ser det ut i bakdämparen. Sitter en fjäderlåsning som jag tog bort och sedan försökt lyfta upp bottendelen men den går trögt så jag har inte vågat ta i mer förns jag vet vad jag håller på med. Kanske någon kan tipsa om hur man gör detta enklast? Tittat på nätet på olika filmer/bilder men det ser inte likadant ut tycker jag.
sbozic sa:johfredda sa:sbozic sa:johfredda sa:sbozic sa:såkket sa:sbozic sa:såkket sa:Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?
Så här ser det ut i bakdämparen. Sitter en fjäderlåsning som jag tog bort och sedan försökt lyfta upp bottendelen men den går trögt så jag har inte vågat ta i mer förns jag vet vad jag håller på med. Kanske någon kan tipsa om hur man gör detta enklast? Tittat på nätet på olika filmer/bilder men det ser inte likadant ut tycker jag.
Om du tittar i andra änden så ska den sitta en "plastbit" i locket så att säga om jag förstått det rätt. Det är den man byter ut till en grövre.
FLOAT DPS (9mm shaft) Air Spring Volume Tuning Kit: PN 803-00-802
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=694
johfredda sa:Använde den 4-siffriga koden som står på dämparen. (C9NY) och då kom denna info fram.
2017 Series Nude
2017, Nude4, DPS, A, Trunnion Evol LV, Scott, Contessa Spark, 165, 45, 0.1 Spacer, CL, RM, Climb F, YS-2260/YS-2260 Logo
Där står det att den har 0.1 Spacer. På första bilden ser man spacern placerad i kanten där dämpahuset börjar smalna av, andra bilden har jag plockat ur den.
Hittade lite bilder på spacers där man ser hur dom der ut i en 2014 Nude 3. https://www.foxracingshox.de/search?sSearch=nude&p=1
Får klura vidare på vilka som man kan beställa.
såkket sa:Slår jag siffrorna på min 2018 icke Contessa så får jag
2018, Nude4, DPS, K, Trunnion 1PC Evol LV, Scott, Spark, 165, 45, 0.1 spacer, LCM, LRM, CMF, PMS-3265C/PMS-3265C Logo
Så det verkar inte som de pillat på volume spacern bak.
Det kan ju också förklara varför någon här innan hade mer problem fram än bak med progressiviteten.
Scott har ju lite special "nude" med twinlock så skulle kunna tänka mig att det sitter en spacer som inte är kompatibel med vanliga dämparna.
glitch sa:Provcyklade du ens med originalspacern innan du bytte? Hur menar du med "fick mer slaglängd"? Att du inte använde hela slaget? Med ytterligare spacers är det inte ovanligt att man sänker trycket en smula.
såkket sa:Liten betydelse på sag då det är under förhållandevis lågt tryck i dämparen, spacern gör så det blir mindre luft i dämparen så trycket byggs upp fortare under komprimering och trycket blir högre när den komprimeras samma längd.
Så bottnar du för lätt vid den sag du vill ha så behöver du minska luftvolymen i dämparen, den kommer då bli mer progressiv, det vill säga den blir trögre att trycka ihop ju mer du trycker ihop den
nadderf sa:Har för mig att jag läst i denna tråd att man utökat framgaffel från 120mm till 130mm?
Har en fox34
Testade söka men hittade inte, någon som har gjort detta med positiva resultat? Anser mig vilja ha den lite högre för att slå i pedaler lite mer sällan. Aldrig slagit i så ofta som på sparken
scottmtb sa:nadderf sa:Har för mig att jag läst i denna tråd att man utökat framgaffel från 120mm till 130mm?
Har en fox34
Testade söka men hittade inte, någon som har gjort detta med positiva resultat? Anser mig vilja ha den lite högre för att slå i pedaler lite mer sällan. Aldrig slagit i så ofta som på sparken
Min Fox34 27.5" funkar öka till 150mm , 29" har för mig att 140mm är max
/s
sbozic sa:scottmtb sa:nadderf sa:Har för mig att jag läst i denna tråd att man utökat framgaffel från 120mm till 130mm?
Har en fox34
Min Fox34 27.5" funkar öka till 150mm , 29" har för mig att 140mm är max
/s
Hur gör man en sådan modifiering? Sitter själv med en Fox 34. Kan man även utöka bakdämparns fjädringslängd?
Är du medveten om att det skiljer 16000kr i ordinarie pris på de två hojarna? I det läget skulle jag slänga in RC Team som ett lämpligt alternativ mitt emellan prismässigt. Jag röstar också på en RC, speciellt om du går från en ht. Den är betydligt mer kapabel till lek, stök och bröt än vad slaglängden skulle kunna få en att tro.PerFred sa:Hjälp mig välja!
Jag har bestämt mig för att byta ut min Trek x-caliber 29 HT mot en fulldämpad xc-hoj. Jag tror det blir en Spark och har hittat en 900 RC Comp och en 920 i min storlek och budget, även om 920 ligger lite i överkant. Båda är 2018 års modell.
Jag är 189 och väger ca 90 kg. Cyklar mest snabba stigar och grusväg men ibland blir det sektioner med mer rötter och sten också. Jag körde Cykelvasan på 4.03 i år (premiär) och siktar på att komma ner kring 3.40 nästa år.
Vad tror ni, 900 RC Comp eller 920?
plenty sa:Någon som vet om det finns lösa bussningar till en Spark rc wc -18 nedre fästet på bakdämparen 1 på varje sida som sitter i ramen hittar bara kompletta satser. Lite onödigt att köpa en massa lager axlar mm när jag bara behöver bussningarna.
Jag är medveten om att det är en prisskillnad men där jag kollat är den 10000 i ordinarie pris och med 20% rabatt på båda blir skillnaden mindre. Skulle jag hitta en RC Team med samma rabatt vore det intressant. Tack för råden i alla fall, jag var inne på en RC innan och har väl fått det bekräftat nu.Doominator1 sa:Är du medveten om att det skiljer 16000kr i ordinarie pris på de
Kainu sa:Magisk cykel!
Ahum, dum nybörjarfråga: Hur öppnar man snabblåset på bakhjulet?Mr_H_G_Superman sa:Jahapp, då är man ägare till en RC 900 Comp dårå...
Mr_H_G_Superman sa:Ahum, dum nybörjarfråga: Hur öppnar man snabblåset på bakhjulet?Mr_H_G_Superman sa:Jahapp, då är man ägare till en RC 900 Comp dårå...
Mr_H_G_Superman sa:Ahum, dum nybörjarfråga: Hur öppnar man snabblåset på bakhjulet?Mr_H_G_Superman sa:Jahapp, då är man ägare till en RC 900 Comp dårå...
Ah, ok, det var inte svårare än så alltså. Tack!solgule sa:Gäller spark 940 2018, du har kanske samma: Skruva motsols. För att justera riktningen på armen: skruva ut lite tills det går att lyfta spärren (dra rakt ut) och vrida lite. Tror det är bra att rikta armen längs sadelstaget så ej fastnar i någon pinne och lossnar, vilket kan hända om armen är riktad längs kedjestag framåt. Jag tycker det verkar vara en rätt dålig lösning som lätt fastnar i saker och går upp, bättre lösning fram.