Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Nu blev det ju svårt...är 2019 års version av Spark RC 900 Pro 13-14 tusen kronor bättre än 2019 års version av Spark RC 900 Team? Snäppet lättare, olika hjul, olika kasett, olika växlar, olika det ena och det andra, men är summan av det olika värt att lägga 13-14 tusen på? Det är frågan! Jag våndas lite. Och precis när jag bestämt mig så ändrar jag mig.

För övrigt känns färgen på nya Pro rätt ful, om än praktiskt.

Scott spark the tråd
Team väger 11,3kg Pro 10,8 kg 2019. Motsvarande 2018 var Pro 10,5kg resp WC 10,3kg.

När det gäller RC serien har 2019 Pro har samma ram (HMF) som Team.
Mesta av viktskillnaden sitter i hjulen
Syncros Silverton 2.5 6 Bolt hjulen väger 1900g! på Team medan DT Swiss X1700 Spline CL1684g på Pro

2018 har Wc och Pro samma ram och viktskillnaden var "bara" 200g.
DT Swiss X1825 Spline CL 1730g resp Syncros XR 2.0 1825g

Mitt tips hitta en ny 2018 Pro uppgradera hjulen sparar 3-400g där https://www.ebay.com/itm/Asymmetric...912744?hash=item3d715ccee8:g:050AAOSwQDdbfoub

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
konscious sa:

Jo, men att hitta en ny Pro 2018 i rätt storlek är inte gjort bara sådär. Sen kanske det blir en förmånscykel (via nettolöneavdrag) och i så fall är jag begränsad till upphandlad leverantör. Jag såg uppgift på 11,4 kg på Team, alltså 600 g mer än RC. Till det kommer att det ändå är snäppet upp på flera komponenter. Jag vete fan.

Scott spark the tråd
konscious sa:
Team väger 11,3kg Pro 10,8 kg 2019. Motsvarande 2018 var Pro 10,5kg resp WC 10,3kg.

När det gäller RC serien har 2019 Pro har samma ram (HMF) som Team.
Mesta av viktskillnaden sitter i hjulen
Syncros Silverton 2.5 6 Bolt hjulen väger 1900g! på Team medan DT Swiss X1700 Spline CL1684g på Pro

2018 har Wc och Pro samma ram och viktskillnaden var "bara" 200g.
DT Swiss X1825 Spline CL 1730g resp Syncros XR 2.0 1825g

Mitt tips hitta en ny 2018 Pro uppgradera hjulen sparar 3-400g där https://www.ebay.com/itm/Asymmetric...912744?hash=item3d715ccee8:g:050AAOSwQDdbfoub

Tittar man på Dt hemsida väger X1700 25mm 1799gr i år!

Scott spark the tråd
sbozic sa:
såkket sa:
sbozic sa:
såkket sa:
Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?

Har kontaktat Scott Sverige och fick svaret. På Contessan sitter likadana dämpare som herr men är annorlunda shimsad för att få lite mer smooth compression och rebound curves. Man kan alltså shimsa om dem genom att addera tokens i dämparen om man upplever den för mjuk. Det kan göras hos FOX eller en verkstad som servar dämpare. Eller om man är lite händig själv.

Ja då lär det ju vara lätt åtgärdat, kostar väl dryga 50lappen styck, har för mig att det sitter 5st standard i en 120mm 34a vilket lär vara ganska bra utgångspunkt, chansen är väl att du även behöver stoppa i lite mer bak också om du vill få det perfekt.

Ja enligt manualen på fox så är det 5 st i och det får plats 6, men nu så är det ju en Contessa, så frågan är. Gör dom verkligen besväret att sätta i något annat på en Large cykel bara för att det är en Contessa? Jag ska skicka min fråga vidare till Scott Sverige för att fråga hur många Tokens det sitter i gaffeln och vilken "dämpning" dom har i bakdämparen.

Jag tog isär gaffeln och där satt 4 stycken shims. (Jag har en likadan Contessa som dig)

Bilagor

• IMG_20180927_143258.jpg
    IMG_20180927_143258.jpg
    153.2 KB · Besök: 209
Scott spark the tråd
johfredda sa:
sbozic sa:
såkket sa:
sbozic sa:
såkket sa:
Det är inte så att Scott rycker några volume spacers på Contessamodellerna i sin tjejanpassning och dämparen blir för linjär för 80kg åkare?

Har kontaktat Scott Sverige och fick svaret. På Contessan sitter likadana dämpare som herr men är annorlunda shimsad för att få lite mer smooth compression och rebound curves. Man kan alltså shimsa om dem genom att addera tokens i dämparen om man upplever den för mjuk. Det kan göras hos FOX eller en verkstad som servar dämpare. Eller om man är lite händig själv.

Ja då lär det ju vara lätt åtgärdat, kostar väl dryga 50lappen styck, har för mig att det sitter 5st standard i en 120mm 34a vilket lär vara ganska bra utgångspunkt, chansen är väl att du även behöver stoppa i lite mer bak också om du vill få det perfekt.

Ja enligt manualen på fox så är det 5 st i och det får plats 6, men nu så är det ju en Contessa, så frågan är. Gör dom verkligen besväret att sätta i något annat på en Large cykel bara för att det är en Contessa? Jag ska skicka min fråga vidare till Scott Sverige för att fråga hur många Tokens det sitter i gaffeln och vilken "dämpning" dom har i bakdämparen.

Jag tog isär gaffeln och där satt 4 stycken shims. (Jag har en likadan Contessa som dig)

Okej, toppen då vet vi det. Då vore det klart intressant och veta vad det sitter bak och vad "herrcyklarna" har för tjocklek som sitter där så man kan byta den också. Tack för att du tog dig tid. Sen får man ta och kolla varit man kan köpa dessa Tokens och fylla på så att man har 5 fram och vad det nu man "ska" ha bak.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
sbozic sa:
johfredda sa:
sbozic sa:
såkket sa:
sbozic sa:
såkket sa:

Okej, toppen då vet vi det. Då vore det klart intressant och veta vad det sitter bak och vad "herrcyklarna" har för tjocklek som sitter där så man kan byta den också. Tack för att du tog dig tid. Sen får man ta och kolla varit man kan köpa dessa Tokens och fylla på så att man har 5 fram och vad det nu man "ska" ha bak.

Så här ser det ut i bakdämparen. Sitter en fjäderlåsning som jag tog bort och sedan försökt lyfta upp bottendelen men den går trögt så jag har inte vågat ta i mer förns jag vet vad jag håller på med. Kanske någon kan tipsa om hur man gör detta enklast? Tittat på nätet på olika filmer/bilder men det ser inte likadant ut tycker jag.

Bilagor

• IMG_20180928_120234.jpg
    IMG_20180928_120234.jpg
    167.5 KB · Besök: 202
  • IMG_20180928_120912.jpg
    IMG_20180928_120912.jpg
    142.5 KB · Besök: 164
Scott spark the tråd
johfredda sa:
sbozic sa:
johfredda sa:
sbozic sa:
såkket sa:
sbozic sa:
såkket sa:

Så här ser det ut i bakdämparen. Sitter en fjäderlåsning som jag tog bort och sedan försökt lyfta upp bottendelen men den går trögt så jag har inte vågat ta i mer förns jag vet vad jag håller på med. Kanske någon kan tipsa om hur man gör detta enklast? Tittat på nätet på olika filmer/bilder men det ser inte likadant ut tycker jag.

Om du tittar i andra änden så ska den sitta en "plastbit" i locket så att säga om jag förstått det rätt. Det är den man byter ut till en grövre.

FLOAT DPS (9mm shaft) Air Spring Volume Tuning Kit: PN 803-00-802

https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=694

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
sbozic sa:
johfredda sa:
sbozic sa:
johfredda sa:
sbozic sa:
såkket sa:
sbozic sa:
såkket sa:

Om du tittar i andra änden så ska den sitta en "plastbit" i locket så att säga om jag förstått det rätt. Det är den man byter ut till en grövre.

FLOAT DPS (9mm shaft) Air Spring Volume Tuning Kit: PN 803-00-802

https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=694

Hittade en tråd med en liknande dämpare och han har också stött på patrull.

https://bikeboard.at/Board/showthread.php?239212-Fox-Nude-Volume-Spacer-einbau

Scott spark the tråd
IMG_20180929_071838.jpg
Använde den 4-siffriga koden som står på dämparen. (C9NY) och då kom denna info fram.

2017 Series Nude
2017, Nude4, DPS, A, Trunnion Evol LV, Scott, Contessa Spark, 165, 45, 0.1 Spacer, CL, RM, Climb F, YS-2260/YS-2260 Logo

Där står det att den har 0.1 Spacer. På första bilden ser man spacern placerad i kanten där dämpahuset börjar smalna av, andra bilden har jag plockat ur den.

Hittade lite bilder på spacers där man ser hur dom der ut i en 2014 Nude 3. https://www.foxracingshox.de/search?sSearch=nude&p=1
Får klura vidare på vilka som man kan beställa.

Bilagor

• IMG_20180929_071907.jpg
    IMG_20180929_071907.jpg
    240.1 KB · Besök: 186
Scott spark the tråd
johfredda sa:
Använde den 4-siffriga koden som står på dämparen. (C9NY) och då kom denna info fram.

2017 Series Nude
2017, Nude4, DPS, A, Trunnion Evol LV, Scott, Contessa Spark, 165, 45, 0.1 Spacer, CL, RM, Climb F, YS-2260/YS-2260 Logo

Där står det att den har 0.1 Spacer. På första bilden ser man spacern placerad i kanten där dämpahuset börjar smalna av, andra bilden har jag plockat ur den.

Hittade lite bilder på spacers där man ser hur dom der ut i en 2014 Nude 3. https://www.foxracingshox.de/search?sSearch=nude&p=1
Får klura vidare på vilka som man kan beställa.

Okej! När man söker på det kit som fox hänvisar på nätet så får man upp de där färgglada "brickorna" ( FLOAT DPS (9mm shaft) Air Spring Volume Tuning Kit: PN 803-00-802 )men dom ser väldigt annorlunda ut. Dom täcker hålet betydligt mer, men det är väl kanske det som är tanken för att öka motståndet. Är det någon som kan verifiera att dessa funkar? https://www.bike-discount.de/en/buy...9mm-shaft-air-spring-volume-tuning-kit-682934

Scott spark the tråd
Slår jag siffrorna på min 2018 icke Contessa så får jag
2018, Nude4, DPS, K, Trunnion 1PC Evol LV, Scott, Spark, 165, 45, 0.1 spacer, LCM, LRM, CMF, PMS-3265C/PMS-3265C Logo

Så det verkar inte som de pillat på volume spacern bak.
Det kan ju också förklara varför någon här innan hade mer problem fram än bak med progressiviteten.

Scott har ju lite special "nude" med twinlock så skulle kunna tänka mig att det sitter en spacer som inte är kompatibel med vanliga dämparna.

Scott spark the tråd
såkket sa:
Slår jag siffrorna på min 2018 icke Contessa så får jag
2018, Nude4, DPS, K, Trunnion 1PC Evol LV, Scott, Spark, 165, 45, 0.1 spacer, LCM, LRM, CMF, PMS-3265C/PMS-3265C Logo

Så det verkar inte som de pillat på volume spacern bak.
Det kan ju också förklara varför någon här innan hade mer problem fram än bak med progressiviteten.

Scott har ju lite special "nude" med twinlock så skulle kunna tänka mig att det sitter en spacer som inte är kompatibel med vanliga dämparna.

Här finns det lite att läsa som förklarar det hela. Ska bara läsa det ett par gånger först. https://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/08/WCeng/Content/Damper_rules_of_thumb.html

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Nu är i alla fall första provturen gjord. Tydligen har man gått runt med en tjejstjärt utan att veta om det. Riktigt skön sadel!

Tillverkade en egen spacer för bakdämparen för att testa lite. Ligger på ca: 250 psi för 30% sag med den, jag väger 95 kg. Tror jag går tillbaks till originalet där det kändes som jag fick lite längre slaglängd på dämparen.

Bilagor

• IMG_20180929_154029.jpg
    IMG_20180929_154029.jpg
    449.1 KB · Besök: 208
  • IMG_20180929_094701.jpg
    IMG_20180929_094701.jpg
    332.1 KB · Besök: 184
Scott spark the tråd
Provcyklade du ens med originalspacern innan du bytte? Hur menar du med "fick mer slaglängd"? Att du inte använde hela slaget? Med ytterligare spacers är det inte ovanligt att man sänker trycket en smula.

Scott spark the tråd
glitch sa:
Provcyklade du ens med originalspacern innan du bytte? Hur menar du med "fick mer slaglängd"? Att du inte använde hela slaget? Med ytterligare spacers är det inte ovanligt att man sänker trycket en smula.

Jag provade med en större spacer för att jag tyckte att jag behövde ha ett väldigt högt tryck i dämparen med originalspacern för att uppnå lagomt sag.

Jag kanske tänker fel när det gäller storleken på spacern. Har spacerns storlek någon betydelse för att uppnå rätt sag eller är det bara dämparens tryck som avgör det?

Scott spark the tråd
Liten betydelse på sag då det är under förhållandevis lågt tryck i dämparen, spacern gör så det blir mindre luft i dämparen så trycket byggs upp fortare under komprimering och trycket blir högre när den komprimeras samma längd.
Så bottnar du för lätt vid den sag du vill ha så behöver du minska luftvolymen i dämparen, den kommer då bli mer progressiv, det vill säga den blir trögre att trycka ihop ju mer du trycker ihop den

Scott spark the tråd
såkket sa:
Liten betydelse på sag då det är under förhållandevis lågt tryck i dämparen, spacern gör så det blir mindre luft i dämparen så trycket byggs upp fortare under komprimering och trycket blir högre när den komprimeras samma längd.
Så bottnar du för lätt vid den sag du vill ha så behöver du minska luftvolymen i dämparen, den kommer då bli mer progressiv, det vill säga den blir trögre att trycka ihop ju mer du trycker ihop den

Okej, då har jag lite bättre koll. Jag sätter tillbaks originalspacern och provar mig fram och se hur den beter sig.

Scott spark the tråd
Har för mig att jag läst i denna tråd att man utökat framgaffel från 120mm till 130mm?

Har en fox34

Testade söka men hittade inte, någon som har gjort detta med positiva resultat? Anser mig vilja ha den lite högre för att slå i pedaler lite mer sällan. Aldrig slagit i så ofta som på sparken

Scott spark the tråd
Någon som vet om det finns lösa bussningar till en Spark rc wc -18 nedre fästet på bakdämparen 1 på varje sida som sitter i ramen hittar bara kompletta satser. Lite onödigt att köpa en massa lager axlar mm när jag bara behöver bussningarna.

Scott spark the tråd
nadderf sa:
Har för mig att jag läst i denna tråd att man utökat framgaffel från 120mm till 130mm?

Har en fox34

Testade söka men hittade inte, någon som har gjort detta med positiva resultat? Anser mig vilja ha den lite högre för att slå i pedaler lite mer sällan. Aldrig slagit i så ofta som på sparken

Min Fox34 27.5" funkar öka till 150mm , 29" har för mig att 140mm är max

/s

Scott spark the tråd
scottmtb sa:
nadderf sa:

Har en fox34

/s

Hur gör man en sådan modifiering? Sitter själv med en Fox 34. Kan man även utöka bakdämparns fjädringslängd?

Scott spark the tråd
sbozic sa:
scottmtb sa:
nadderf sa:

Har en fox34

/s

Hur gör man en sådan modifiering? Sitter själv med en Fox 34. Kan man även utöka bakdämparns fjädringslängd?

Byter Airshaft till längre , ang. dämplängd , enklast är att demontera ytterben och dra ut dämpstång till ytterläge
och mäta tillgänglig längd , alt. frågar Fox Racing men det kan ta lång tid......................
I mitt fall så är tillgänglig dämplängd 150mm på original dämpcartridge men Fox rekommenderade ändå att byta till annan Cartridge ,
har kört original i 6mån. utan problem men har ändå köpt den rekommenderade , byter till den vid nästa service .

Ang. förlänga bakdämpare , risken är väl att det blir för litet utrymme mellan sving och sadelrör , är ganska trångt där

/s

Scott spark the tråd
Hjälp mig välja!

Jag har bestämt mig för att byta ut min Trek x-caliber 29 HT mot en fulldämpad xc-hoj. Jag tror det blir en Spark och har hittat en 900 RC Comp och en 920 i min storlek och budget, även om 920 ligger lite i överkant. Båda är 2018 års modell.

Jag är 189 och väger ca 90 kg. Cyklar mest snabba stigar och grusväg men ibland blir det sektioner med mer rötter och sten också. Jag körde Cykelvasan på 4.03 i år (premiär) och siktar på att komma ner kring 3.40 nästa år.

Vad tror ni, 900 RC Comp eller 920?

Scott spark the tråd
PerFred sa:
Hjälp mig välja!

Jag har bestämt mig för att byta ut min Trek x-caliber 29 HT mot en fulldämpad xc-hoj. Jag tror det blir en Spark och har hittat en 900 RC Comp och en 920 i min storlek och budget, även om 920 ligger lite i överkant. Båda är 2018 års modell.

Jag är 189 och väger ca 90 kg. Cyklar mest snabba stigar och grusväg men ibland blir det sektioner med mer rötter och sten också. Jag körde Cykelvasan på 4.03 i år (premiär) och siktar på att komma ner kring 3.40 nästa år.

Vad tror ni, 900 RC Comp eller 920?
Är du medveten om att det skiljer 16000kr i ordinarie pris på de två hojarna? I det läget skulle jag slänga in RC Team som ett lämpligt alternativ mitt emellan prismässigt. Jag röstar också på en RC, speciellt om du går från en ht. Den är betydligt mer kapabel till lek, stök och bröt än vad slaglängden skulle kunna få en att tro.

Scott spark the tråd
Doominator1 sa:
Är du medveten om att det skiljer 16000kr i ordinarie pris på de
Jag är medveten om att det är en prisskillnad men där jag kollat är den 10000 i ordinarie pris och med 20% rabatt på båda blir skillnaden mindre. Skulle jag hitta en RC Team med samma rabatt vore det intressant. Tack för råden i alla fall, jag var inne på en RC innan och har väl fått det bekräftat nu.

Scott spark the tråd
Har letat överallt efter en ersättare till styrlager-brickan till min Spark RC.. men alla jag provar är inte tillräckligt djupa, utan skapar ett litet mellanrum mellan brickan och ramen så lagret blir lite blottat.

Någon som har koll på vart eller vilken bricka man kan sätta där istället för Scotts egendesignade bricka med "svansen" på?
Capture2.JPG

Scott spark the tråd
Är det någon som har en känsla för sparkramarna i aluminium. Tex 900-comp-ramen ovan. Är aluramarna trista budgetallternativ, eller är det ganska ok? Ganska ok är de såklart, men ni kanske förstår vad jag menar. Det känns som att de bra aluramarna hade sin guldålder precis innan kolfiber tog över som finramar.

Scott spark the tråd
Mr_H_G_Superman sa:
Mr_H_G_Superman sa:
Jahapp, då är man ägare till en RC 900 Comp dårå...
Ahum, dum nybörjarfråga: Hur öppnar man snabblåset på bakhjulet?

Gäller spark 940 2018, du har kanske samma: Skruva motsols. För att justera riktningen på armen: skruva ut lite tills det går att lyfta spärren (dra rakt ut) och vrida lite. Tror det är bra att rikta armen längs sadelstaget så ej fastnar i någon pinne och lossnar, vilket kan hända om armen är riktad längs kedjestag framåt. Jag tycker det verkar vara en rätt dålig lösning som lätt fastnar i saker och går upp, bättre lösning fram.

Scott spark the tråd
solgule sa:
Gäller spark 940 2018, du har kanske samma: Skruva motsols. För att justera riktningen på armen: skruva ut lite tills det går att lyfta spärren (dra rakt ut) och vrida lite. Tror det är bra att rikta armen längs sadelstaget så ej fastnar i någon pinne och lossnar, vilket kan hända om armen är riktad längs kedjestag framåt. Jag tycker det verkar vara en rätt dålig lösning som lätt fastnar i saker och går upp, bättre lösning fram.
Ah, ok, det var inte svårare än så alltså. Tack!

Scott spark the tråd
Jag blev totalt golvad av designen av nya Spark RC Team. Så nu väntar leverans i januari.
Ska beställa några fina hjul till med för att få ner vikten till en rimligare nivå.

Tillbaka
Topp