Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Jag måste av intresse fråga varför? Förbrukningen ökar och jag har ett par gånger haft problem när det varit kastvindar. Det är fult som fan att ha dem bakom bilen, men för mig funkar det bättre.
Tycker det är svårt att bestämma sig hur man ska göra, dock så gillar jag smidigheten att bara kasta upp cykeln på taket. Sen håller dom sig väl renare på taket än på kroken?

Scott spark the tråd
Har en spark rc team.
Sitter race face vev och shimano på den.
Vill byta till 36t drev men det verkar inte gå att hitta något? Blir jag tvungen byta vev?

Scott spark the tråd
Jo, ser det står både shimano/sram på garabruk.
Hur kan de vara kompatibla med båda? andra har olika för shimano och sram.
IMG_4026.jpeg

Scott spark the tråd
Twinlocwire till bakdämparen? ? Hur är det med höljet från reglage till bakdämpren? Är det heldraget hela vägen så man bara kan skjuta en ny vajer från reglaget så kommer den upp vid dämparen?
Spark RC-19.

Scott spark the tråd
82A9B6C8-4A9E-497F-939A-B00088F653E3.jpeg

Har en knäppande ljud i styrlagret. Plockade isär för att göra rent.
Är det bara en pigg på ena sidan. På det medföljande extra är 2piggar på.

Scott spark the tråd
Jag upptäckte (i garaget som tur var) att mitt gamla multiverktyg nästan enbart har hex och inga torx. Detta blir ett problem då det nästan uteslutande är T25 eller T30 på Sparken.

Nu letar jag efter ett nytt som bara innehåller det jag behöver, vilket är, Hex 4, 5, 6, T25, T30 och kedjebrytare. Nån som har tips om något bra som funkar? Gärna ett som är integrerat i flaskhållaren.

Scott spark the tråd
Fick just hem en spark 950 av 2022 års model som jag köpt på nätet. Stämmer det att ramen ska vara i borstad aluminium? Ringde butiken för anmäla som transportskada men de säger att den skabse ut så. Har aldrig lagt märke till det på de jag sett i verkligheten så jag ville bara dubbelkolla ?

Bilagor

• 20230619_094300.jpg
    20230619_094300.jpg
    287.8 KB · Besök: 192
Scott spark the tråd
Jag upptäckte (i garaget som tur var) att mitt gamla multiverktyg nästan enbart har hex och inga torx. Detta blir ett problem då det nästan uteslutande är T25 eller T30 på Sparken.

Nu letar jag efter ett nytt som bara innehåller det jag behöver, vilket är, Hex 4, 5, 6, T25, T30 och kedjebrytare. Nån som har tips om något bra som funkar? Gärna ett som är integrerat i flaskhållaren.
Jag har en oneup pump med deras multiverktyg på min spark https://eu.oneupcomponents.com/collections/edc/products/edc-v2-tool

och en Syncros iS Cache 2.0 HV på min gravel (passar även bra i sparkens nedsänkta ram)

Jag fick dock köpa en lös hållare till oneup pumpen då medföljande hållare inte passade bra i nednedsänkta ramen. (https://www.syncros.com/us/en/product/syncros-down-tube-co2-pump-bracket?article=2883340001222)

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Fler som haft problem med Race Face vevlager? Cykel har rullat ca 130 mil. Men igår plockade jag ned cykeln och kände att lagret hackar lite på ena sidan. Testade att smörja upp den igen men med samma härliga knackande igen.. ?

Scott spark the tråd
Fler som haft problem med Race Face vevlager? Cykel har rullat ca 130 mil. Men igår plockade jag ned cykeln och kände att lagret hackar lite på ena sidan. Testade att smörja upp den igen men med samma härliga knackande igen.. ?
Har också kämpat med Race Face-lager. Jag har bytt flertalet gånger och testat andra fabrikat också men inte blivit nöjd. Jag har haft 4 lager på 500 mil...

Har läst endel om det och dels är det väl toleranser på ramen som kanske inte är tillräckligt bra. Lagret får ju inte sitta det minsta snett för att det ska börja gå illa. Sen får Race Face en del kritik för den stora axeln på vevpartiet. Det blir inte mycket plats kvar för lagret när det är PressFit.

Mina Race Face Next SL vevar pajjade för nån månad sedan och då bytta jag till ett begagnat Shimano vevparti. Lite tyngre men känns mycket mer smooth.. Tyvärr, man vill ju åka med lätta grejjer..

Scott spark the tråd
Har också kämpat med Race Face-lager. Jag har bytt flertalet gånger och testat andra fabrikat också men inte blivit nöjd. Jag har haft 4 lager på 500 mil...

Har läst endel om det och dels är det väl toleranser på ramen som kanske inte är tillräckligt bra. Lagret får ju inte sitta det minsta snett för att det ska börja gå illa. Sen får Race Face en del kritik för den stora axeln på vevpartiet. Det blir inte mycket plats kvar för lagret när det är PressFit.

Mina Race Face Next SL vevar pajjade för nån månad sedan och då bytta jag till ett begagnat Shimano vevparti. Lite tyngre men känns mycket mer smooth.. Tyvärr, man vill ju åka med lätta grejjer..
Såg nån snubbe på YT som också hade strul med RF vevarna och lager, så han hade också bytt till shimano. Får väl bäställa ett nytt lager och börja leta efter ett shimano parti efter semestern.. Fina vevar men verkar vara väldigt blandad kritik på dem! ?

Scott spark the tråd
Har knakande ljud från gaffel/ram och plockat isär för rengöring och nytt fett. Är en Rockshox SID (Spark RC Wc 2021) Det ligger en tunn under nederst på gaffeln, se bild. Det är stort spel mellan bricka och gaffel. Ska denna bricka ligga där? om ja är det rätt? Tar jag bort brickan så ligger ramen och gaffeln väldigt tight. Ser ut att ha slitet på gaffeln ganska mycket dessutom. Normalt?
IMG_1486.JPEG

Scott spark the tråd
Har en Scott spark rc team -22 som det sitter race face next r vev på och shimano.
Har fått glapp i den ena och letar något att ersätta med.
Men tydligen bredare vevparti på dessa.
Någon som har ett bra tips.

Scott spark the tråd
Har en Scott spark rc team -22 som det sitter race face next r vev på och shimano.
Har fått glapp i den ena och letar något att ersätta med.
Men tydligen bredare vevparti på dessa.
Någon som har ett bra tips.

Här förklaras Chainline rätt bra:

Vet inte vad RF har för spindel diameter, kanske du åker på att byta lagren med om du ska byta vevar.
//Henrik

Scott spark the tråd
Om du ska köra på Sram så ska du ha dub wide vevparti och dub wide lager. Det går även att köra ett vanligt Sram vevparti men du måste man köra med 0mm offset klinga vilket smalnar av vilka klingor du kan köra. Sram vevparti anpassat för Quark effektmätare finns i dub wide.

Scott spark the tråd
Hej,

Är det samma derailer hanger på aluminium och carbon ramarna? Eller är det olika mellan dessa?

Cykeln i fråga är en 2022.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jag har en spark 920 2018 och har satt på en 38 t klinga nu. Problemet nu är att kedjestyraren egentligen bara finske för 36 t men jag har moddat den så det fungerar okej nu. Finns det någon annan kedjestyrare som passar på cykeln och för 38 t? Jag har letat runt men inte hittat någon som verkar passa

Scott spark the tråd
Jag har en spark 920 2018 och har satt på en 38 t klinga nu. Problemet nu är att kedjestyraren egentligen bara finske för 36 t men jag har moddat den så det fungerar okej nu. Finns det någon annan kedjestyrare som passar på cykeln och för 38 t? Jag har letat runt men inte hittat någon som verkar passa
Jag hittade ingen lösning när jag letade för något år sedan.

Scott spark the tråd
Någon som vet vart jag kan hitta gummigenomföringen till bakdämparens lockout vajer? Är en Spark RC comp 2018. Ska kolla med någon återförsäljare men tänkte att någon här kanske har något tips?

Scott spark the tråd
Någon som vet vart jag kan hitta gummigenomföringen till bakdämparens lockout vajer? Är en Spark RC comp 2018. Ska kolla med någon återförsäljare men tänkte att någon här kanske har något tips?
Dom här har det mesta. Finns säkert på fler ställen.

Tillbaka
Topp