Serviceintervall nexus

davveno1

Aktiv medlem
Serviceintervall nexus
Har nu pendlat ett år med nexus 7, inga problem eller missljud än.

Men hur ofta ska man plocka ur innanmätet och doppa/smörja det igentligen?

Serviceintervall nexus
Mitt behövde sig en service efter 18 år, cykeln har stått ute majoriteten av tiden och använts dagligen året om.
Det var fotbromsen som inte tog direkt vid vissa tillfällen. Sedan servicen så funkar det hur bra som helst igen.

Det kan nog vara klokt att serva lite tidigare än mig dock =)

Serviceintervall nexus
Haha låter lovande!!
Min har inte fotbroms heller så kanske dröjer ännu längre då.
Och så står min aldrig ute, vare sig hemma eller på jobbet.

Serviceintervall nexus
Har själv en Nexus 8 som jag pendlar med, kört ca 5 år med den och aldrig gjort något. Växlarna fungerar perfekt och inga missljud från kedja eller nav.

Serviceintervall nexus
Inget att tillägga kring växling/broms men se till att du servar hjullagrena med jämna mellanrum! Det är väldigt sällan jag ser internväxlade cyklar där lagrena inte är sönderkörda.

Serviceintervall nexus
Om navet gått endast 1 år totalt sedan tillverkning kan du med gott samvete vänta med servicen till nästa år.
Det viktigaste du kan ta med dig i detta sammanhang är att inte bara plocka ur insatsen och doppa i olja, utan plocka isär ner till axeln och rengör samtliga delar i typ lacknafta. Att Shimano inte rekommenderar detta för Norden anser jag vara märkligt.

Serviceintervall nexus
om det navet inte utsätts för högtyckstvätt, och cykeln har stänkskydd fram som går långt ner överlever det dig. utan service,

Serviceintervall nexus
Mitt Nexus 8 klarade sig några månader innan det akut krävdes underhåll den första vintern när det gått ca 1500 km. Då hade det kommit in fukt i det stora ringlagret som rostat. Även lagerbanorna var lite påverkade. Vid servicen bytte jag kulorna utöver vanlig navservice.

Det viktigaste du kan ta med dig i detta sammanhang är att inte bara plocka ur insatsen och doppa i olja, utan plocka isär ner till axeln och rengör samtliga delar i typ lacknafta. Att Shimano inte rekommenderar detta för Norden anser jag vara märkligt.
Själv tror jag det är viktigare med regelbundet förebyggande underhåll enligt Shimano rekommendation (varje 1000-2000 km eller minst årligen har jag sett) än att plocka ner navet på det sättet.

Serviceintervall nexus
Mitt Nexus 8 klarade sig några månader innan det akut krävdes underhåll den första vintern när det gått ca 1500 km. Då hade det kommit in fukt i det stora ringlagret som rostat. Även lagerbanorna var lite påverkade. Vid servicen bytte jag kulorna utöver vanlig navservice.

Jag hade samma problem med min Alfine 8 efter två vintrar.

Min Nexus 7 gick utan underhåll de 8 år jag hade den, med daglig pendling året runt, och de 2 år den som köpte den hade den.

Serviceintervall nexus

Själv tror jag det är viktigare med regelbundet förebyggande underhåll enligt Shimano rekommendation (varje 1000-2000 km eller minst årligen har jag sett) än att plocka ner navet på det sättet.
Kruxet med Shimanos rekommendation är att man endast blandar befintligt fett med tunn olja, precis som man kan göra på Torpedo-nav med oljenippel. Du får inte bort några föroreningar på det viset.

Serviceintervall nexus
Efter 10-12 års tjänst som pendlare och minst 2000 mil plockade jag isär Alfine8-navet för service. Har alltid (?) kuggat över på femman så jag tänkte service skulle fixa det.
Såg ut såhär när jag öppnade navet
20240220_162744_Original.webp20240220_162726_Original.webp

Rengjorde och smorde ändå.
Gjorde varken till eller från i något avseende.

Serviceintervall nexus
Efter 10-12 års tjänst som pendlare och minst 2000 mil plockade jag isär Alfine8-navet för service. Har alltid (?) kuggat över på femman så jag tänkte service skulle fixa det.
Såg ut såhär när jag öppnade navet
Visa bilaga 761652Visa bilaga 761653

Rengjorde och smorde ändå.
Gjorde varken till eller från i något avseende.

Det tickar fortfarande? Mitt (som möjligen är 7 vem vet) kuggar över. Är det en enkel justering som behövs eller ska jag serva?
Det är skänkes-hybrid från kitty och än så länge har jag bara fixat reglage på 2 år. Är i så dålig form att jag kanske kunde cykla runt lite på den och kolla på löven.

EDIT. Alfine inter11. Fint ska ska det va.

Senast ändrad:
Serviceintervall nexus
Det tickar fortfarande? Mitt (som möjligen är 7 vem vet) kuggar över. Är det en enkel justering som behövs eller ska jag serva?
Det är skänkes-hybrid från kitty och än så länge har jag bara fixat reglage på 2 år. Är i så dålig form att jag kanske kunde cykla runt lite på den och kolla på löven.

EDIT. Alfine inter11. Fint ska ska det va.
11 skiljer sig radikalt från 8. 11 kräver oljebyte och är inte fettsmord.
Men överkuggandet? Fan vet, uppenbart inte ovanligt på 8; gissningsvis konstruktionsfel alt slarv vid montaget. Fast fel på Shimano är ju inte ovanligt trots att det är sååå bra 😎

Serviceintervall nexus
11 skiljer sig radikalt från 8. 11 kräver oljebyte och är inte fettsmord.
Men överkuggandet? Fan vet, uppenbart inte ovanligt på 8; gissningsvis konstruktionsfel alt slarv vid montaget. Fast fel på Shimano är ju inte ovanligt trots att det är sååå bra 😎
Fina grejor shimano!
Slarv vid montage av grejsimojset inne i navet eller vid montage av nav i ram?

Nu har jag efter två år gogglat hur man justerar växlarna så jag får ut och kolla rdet.

Serviceintervall nexus
Femman borde inte ens kunna överkugga för att den är direkt, det finns ingen kuggar inblandat (skulle jag hoppas).
Hoppas får man ju men icke desto mindre är det ett faktum att den kuggar över, helst vid belastning-alltså start. Och endast i femman. Om det är kugghjul eller klor kan för min del vara detsamma. Kan i någon mån elimineras vid bakåttramp efter växling men inte helt.
(Och lite irriterande är det därför att 5:an är växeln par preference i platta Malmö där endast med- eller motvind kan få mig att välja annan växel)

Serviceintervall nexus
Hoppas får man ju men icke desto mindre är det ett faktum att den kuggar över, helst vid belastning-alltså start. Och endast i femman. Om det är kugghjul eller klor kan för min del vara detsamma. Kan i någon mån elimineras vid bakåttramp efter växling men inte helt.
(Och lite irriterande är det därför att 5:an är växeln par preference i platta Malmö där endast med- eller motvind kan få mig att välja annan växel)

Då skulle jag tänka att växeln släpper för att den inte är helt inkopplad. Hjälper vajerjusterting inte?

Serviceintervall nexus
Tänkte låna tråden och ställa en fråga. Bytte kedja på cykeln, eftersom jag köpte med ett kedjelås så kortade jag ner kedjan en länk och ersatte med kedjelåset = kedjan är lika lång som gamla. Nu har jag märkt av ett oljud vid belastning, kan inte lokalisera fram det i cykelstället. Svårt att trampa och titta ner. Kan det vara slitna drev? Kedjan har ändå flex möjlighet så den är inte hur spänd som helst.

Serviceintervall nexus
Jag har visserligen inte Nexus men Sram och bak drev är Shimano en liten till filning för en splain tand av 3 en my fix för stor plats fix men linjering var fel när drev var vänd utåt fram nav var nära axlar kort.
Så ett i det nav minsta inåtvänd var 20 kugg tog i skydd plåt använder 21 på vintern och 20 på sommaren vintern däck kompenserar.
Men fel utåt vänd var att ny kedjan linjera fel och bröt länk trode inte var riktigt sant vände drev då med rätt storlek var nya drev av Shimano och Sram är bukt skydd plast grip grop gjort motsatt urfrästa får inte grepp bakom ringen fjäder i Sram navet.
Det inte santa var vibrationer försvann och kedjor var olika bygg teknik av trots Typ rätt kedja den nya var typ gammal stel länk den andra var typ flex vilket ej är nödvändigt för fast drev med rätt linjer. Gammalt 1/2x1/8 är gammal singel mer för 1/2x3/32 typ kedja drev växel bygg teknik men gjort i 1/2x1/8.
Rätt lösning hade varit nytt vevparti med längre axlar så hade det linjera rätt men jag valde bak drev lösningen inåt vänd bukt blev billigare lösning ett bygg fel på Rex Logan Smögen Domus coop cykeln.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp