Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Själv tror jag det är viktigare med regelbundet förebyggande underhåll enligt Shimano rekommendation (varje 1000-2000 km eller minst årligen har jag sett) än att plocka ner navet på det sättet.Det viktigaste du kan ta med dig i detta sammanhang är att inte bara plocka ur insatsen och doppa i olja, utan plocka isär ner till axeln och rengör samtliga delar i typ lacknafta. Att Shimano inte rekommenderar detta för Norden anser jag vara märkligt.
Mitt Nexus 8 klarade sig några månader innan det akut krävdes underhåll den första vintern när det gått ca 1500 km. Då hade det kommit in fukt i det stora ringlagret som rostat. Även lagerbanorna var lite påverkade. Vid servicen bytte jag kulorna utöver vanlig navservice.
Kruxet med Shimanos rekommendation är att man endast blandar befintligt fett med tunn olja, precis som man kan göra på Torpedo-nav med oljenippel. Du får inte bort några föroreningar på det viset.Mitt Nexus 8 klarade sig några månader innan det akut krävdes underhåll den första vintern när det gått ca 1500 km. Då hade det kommit in fukt i det stora ringlagret som rostat. Även lagerbanorna var lite påverkade. Vid servicen bytte jag kulorna utöver vanlig navservice.
Själv tror jag det är viktigare med regelbundet förebyggande underhåll enligt Shimano rekommendation (varje 1000-2000 km eller minst årligen har jag sett) än att plocka ner navet på det sättet.
Efter 10-12 års tjänst som pendlare och minst 2000 mil plockade jag isär Alfine8-navet för service. Har alltid (?) kuggat över på femman så jag tänkte service skulle fixa det.
Såg ut såhär när jag öppnade navet
Visa bilaga 761652Visa bilaga 761653
Rengjorde och smorde ändå.
Gjorde varken till eller från i något avseende.
11 skiljer sig radikalt från 8. 11 kräver oljebyte och är inte fettsmord.Det tickar fortfarande? Mitt (som möjligen är 7 vem vet) kuggar över. Är det en enkel justering som behövs eller ska jag serva?
Det är skänkes-hybrid från kitty och än så länge har jag bara fixat reglage på 2 år. Är i så dålig form att jag kanske kunde cykla runt lite på den och kolla på löven.
EDIT. Alfine inter11. Fint ska ska det va.
Fina grejor shimano!11 skiljer sig radikalt från 8. 11 kräver oljebyte och är inte fettsmord.
Men överkuggandet? Fan vet, uppenbart inte ovanligt på 8; gissningsvis konstruktionsfel alt slarv vid montaget. Fast fel på Shimano är ju inte ovanligt trots att det är sååå bra![]()
Har alltid (?) kuggat över på femman så jag tänkte service skulle fixa det.
Hoppas får man ju men icke desto mindre är det ett faktum att den kuggar över, helst vid belastning-alltså start. Och endast i femman. Om det är kugghjul eller klor kan för min del vara detsamma. Kan i någon mån elimineras vid bakåttramp efter växling men inte helt.Femman borde inte ens kunna överkugga för att den är direkt, det finns ingen kuggar inblandat (skulle jag hoppas).
Hoppas får man ju men icke desto mindre är det ett faktum att den kuggar över, helst vid belastning-alltså start. Och endast i femman. Om det är kugghjul eller klor kan för min del vara detsamma. Kan i någon mån elimineras vid bakåttramp efter växling men inte helt.
(Och lite irriterande är det därför att 5:an är växeln par preference i platta Malmö där endast med- eller motvind kan få mig att välja annan växel)
Nej tyvärr inte.Då skulle jag tänka att växeln släpper för att den inte är helt inkopplad. Hjälper vajerjusterting inte?
Nej tyvärr inte.
(Feljusterat borde ju i hög grad även ppverka övriga växellägen)