Skötsel av kedja och drevkaset

Vad gör ni rent kedja och drevkaset med ? varmt vatten?
Oftast: Torkar av med tyg (gammalt lakan)

Ibland: Kör kedja i kedjetvättsmaskin (vissa gillar den, andra inte) med vatten och några droppar diskmedel. Kassett (och drev) med gammal diskborste. Torkas sen torr med gammalt lakan.

Sällan: tar loss kedja, skakar med kedjerengöringsvätska i gammal cykelflaska.

jag tycker för min del att man kan välja ett kedjesmörj som gör att kedjan inte blir smutsig in the first place.

gör i princip aldrig rent mina kedjor. de är ju därmed inte helt rena, men inte värre än att man kan ta i dem med fingrarna.

gör i princip aldrig rent mina kedjor. de är ju därmed inte helt rena, men inte värre än att man kan ta i dem med fingrarna.
Vilken kedja går inte att ta i med fingrarna?

Även den här gick att ta i med fingrarna
Alfine_CS7700_ORIG.JPG

Vad säger ni om denna?

Lägger man på lite och drar runt kedjan på samma kasett så är det klart eller är det något mer? Ska man göra samma på alla kasetter?

+ @Vincentnordahl
Det är inte enbart tillverkningen av PTFE(Teflon) som genererar onödiga utsläpp av gifter,
Även själva produkten PTFE bör undvikas av både hälso och miljöskäl, eftersom det kan öka risken för högt kolesterolvärde och flera cancerformer. Eftersom det inte bryts ned sprids och ökar även giftmängden.

Själv kör jag också med torrsmörjning. Minimalt underhåll, och hittills är jag uppe i 1600 mil på en kedja.
Det låter som rena fantasier. Har aldrig klarat mer än 200-300 trots frekvent rengöring och smörjning med droppvax, silca tungstensmörja eller annat. Antingen så rostar det eller slits itu av smutsen. Jag har cyklat seriöst nu i snart tio år men det här tar med slitaget tar knäcken på mig och får mig vilja sluta. Sånt slöseri det är med tid och prylar.

Det låter som rena fantasier. Har aldrig klarat mer än 200-300 trots frekvent rengöring och smörjning med droppvax, silca tungstensmörja eller annat. Antingen så rostar det eller slits itu av smutsen. Jag har cyklat seriöst nu i snart tio år men det här tar med slitaget tar knäcken på mig och får mig vilja sluta. Sånt slöseri det är med tid och prylar.
Om man inte bryr sig om att kassett och vevparti slits, så kan man använda en kedja mycket längre än 200-300 mil. När jag mäter kedjeslitage landar ett kedjebyte enligt läroböckerna just mellan 200 och 300 mil.

PTFE är miljövidrigt och du skall aldrig använda spraysmörja på en cykel. Hamnar alldeles för lätt där det inte ska vara.

Skaffa ett bra droppvax istället, t ex Effetto Mariposa, Ceramic Speed UFO, eller Silca.

Man måste ju vara väldigt våldsam om man ska kontaminera bromsskivor när man sprejar. Om man är orolig är det ju bara att sätta en tidning eller en bit kartong bakom.

Man måste ju vara väldigt våldsam om man ska kontaminera bromsskivor när man sprejar. Om man är orolig är det ju bara att sätta en tidning eller en bit kartong bakom.

Sen slösar ju spray en massa olja hur man än gör, och om man då kör ptfe/teflon så är det redigt illa. Man får ta intryck av varför det förbjudits i skidvalla och miljökatastrofen i kallinge, inte minst när det finns fullgoda alternativ.

Sen slösar ju spray en massa olja hur man än gör, och om man då kör ptfe/teflon så är det redigt illa. Man får ta intryck av varför det förbjudits i skidvalla och miljökatastrofen i kallinge, inte minst när det finns fullgoda alternativ.

Beror nog på spray. Men håller med om PTFE, det känns väldigt onödigt på en cykelkedja.

För att svara TS så rengör jag aldrig drev.
På mtb så använder jag någon torrolja, den försvinner ofta då mtb måste tvättas. När jag ser lätt rost på kedjan så lägger jag på lite till. Behöver inte rengöra kedjan då torroljan inte drar till sig skit.

På pendlaren som går 10 mil i veckan så kör jag keramiskt eller nån våt olja. Oftast torrkör jag ganska länge, inte heller här rengör jag kedjan utan byter drev och kedja när det inte går att använda alla drev längre. Både kladdigt och torrt samtidigt. Men man orkar ju inte hålla på med en pendlarhoj.

Lvg, här rengör jag kedjan ganska ofta med avfettningsmedel som jag har på hushållspapper och lägger alltid på torr olja för att inte dra till sig skit.

Nu är ju jag en glad amatör, det finns säkert folk som tävlar som har betydligt större krav. Men baserat på TS korta fråga så är det nog mer amatör svaret hen är ute efter.

Om man inte bryr sig om att kassett och vevparti slits, så kan man använda en kedja mycket längre än 200-300 mil. När jag mäter kedjeslitage landar ett kedjebyte enligt läroböckerna just mellan 200 och 300 mil.
Kan väl vara det, man blir lite frustrerad när foll slänger sig med intervall som låter som drömsiffror. Mer negativa rekord på kedjeslitage var 60 mil…

det är möjligen den frekventa rengöringen som är problemet? riskerar mest att dra in skit i kedjan, precis som för kullager. får för egen del gissningsvis 500 mil, med helt minimala insatser.

när det gäller kedjesmörj är min filosofi att använda ett medel som slits bort i samma takt som det används. då ackumulerar inte smuts, utan den försvinner med medlet. alltså i motsats till long-life. det är inte särskilt jobbigt droppa på lite smörja inför typ var tredje tur.

behöver därmed aldrig någonsin göra rent mina mtb-kedjor, där använder jag helsyntet biltema motorolja. kör flitigt några pass per vecka och byter kedja var 18-24 mån. använder där shimanokedjor, de kan faktiskt rosta om man inte smörjer om direkt efter cykeltvätt med vattenstril och borste. ingen tvätt gentemot kedjan, men den blir ju blöt. smörjer direkt på den våta kedjan. då rostar de inte.

på lvg och pendling använder jag kmc och wippermann. de är ytbehandlade och rostar inte. syntetmotorolja är där i min hantering för mycket long-life och skit byggs upp. en ännu tunnare olja skulle säkert funka bra, men istället sedan några år gått över till vax. varken rost eller smuts uppkommer. lite jobb att få bort fabrikssmörjan först, men vill man inte ägna sig åt det går den åt på en 40-50 mil, särskilt om man späder den med lite wd40. sen kan man droppa på t ex ceramic speed ufo eller banana slip all weather lube och åtnjuta ett cykelliv med ren och välsmord kedja även i minusgrader.

man kan köra ett inledande vaxbad om man är lagd åt det hållet, men det kontinuerligt återkommande smörjandet sker bekvämast med droppa på-produkter. smoove och squirt är long life-produkter som kan vara bra alternativ en tävlingsdag, men sedan kan behöva pausas för att inte smuts skall byggas upp. undvik sedan mucoffs no matter what. rena slipmedlet byggs upp i kedjan, tester på ett flertal varianter från denna firma visar förfärande resultat.

Tillbaka
Topp