Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oftast: Torkar av med tyg (gammalt lakan)Vad gör ni rent kedja och drevkaset med ? varmt vatten?
Ett ord i rättan tid!Det enda rätta vad gäller kedjerengöring: https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html
Med en ren kedja blir inte kassetten vidare smutsig. ...Kanske tvärtom så, att kedjan tar med sig litet smuts bort från kassetten? ...Nä, bara ett varv.Vad gör ni rent kedja och drevkaset med
Löjligt ju, torka rent o smörja funkar. allt annat är ju bara fjanteriDet enda rätta vad gäller kedjerengöring: https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html
Antingen gör man det på riktigt eller så är man en slarver.Löjligt ju, torka rent o smörja funkar. allt annat är ju bara fjanteri
Nonsens, bara fanatiker som håller på sådärAntingen gör man det på riktigt eller så är man en slarver.
Tycker du, ja.Nonsens, bara fanatiker som håller på sådär
Vilken kedja går inte att ta i med fingrarna?gör i princip aldrig rent mina kedjor. de är ju därmed inte helt rena, men inte värre än att man kan ta i dem med fingrarna.
Du kanske missat under vilken avdelning hos Sheldon Brown aktuell instruktion är lokaliserad?Nonsens, bara fanatiker som håller på sådär
Själv kör jag också med torrsmörjning. Minimalt underhåll, och hittills är jag uppe i 1600 mil på en kedja.Vilken kedja går inte att ta i med fingrarna?
Även den här gick att ta i med fingrarna
Visa bilaga 665041
Jag är ny inom området. Vad menar du?ptfe är non grata.
Jag är ny inom området. Vad menar du
Det är onödigt, men tillverkningen släpper ut gifter. https://www.ri.se/en/there-are-no-justifiable-reasons-to-use-ptfe-in-bike-lubesJag är ny inom området. Vad menar du?
+ @VincentnordahlDet är onödigt, men tillverkningen släpper ut gifter. https://www.ri.se/en/there-are-no-justifiable-reasons-to-use-ptfe-in-bike-lubes
PTFE är miljövidrigt och du skall aldrig använda spraysmörja på en cykel. Hamnar alldeles för lätt där det inte ska vara.Vad säger ni om denna?
Det är väl så vaxförespråkarna här på forumet gör med kedjan innan vaxning ?Det enda rätta vad gäller kedjerengöring: https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html
Självklart, lika bra att göra jobbet ordentligt.Det är väl så vaxförespråkarna här på forumet gör med kedjan innan vaxning ?
Det låter som rena fantasier. Har aldrig klarat mer än 200-300 trots frekvent rengöring och smörjning med droppvax, silca tungstensmörja eller annat. Antingen så rostar det eller slits itu av smutsen. Jag har cyklat seriöst nu i snart tio år men det här tar med slitaget tar knäcken på mig och får mig vilja sluta. Sånt slöseri det är med tid och prylar.Själv kör jag också med torrsmörjning. Minimalt underhåll, och hittills är jag uppe i 1600 mil på en kedja.
Om man inte bryr sig om att kassett och vevparti slits, så kan man använda en kedja mycket längre än 200-300 mil. När jag mäter kedjeslitage landar ett kedjebyte enligt läroböckerna just mellan 200 och 300 mil.Det låter som rena fantasier. Har aldrig klarat mer än 200-300 trots frekvent rengöring och smörjning med droppvax, silca tungstensmörja eller annat. Antingen så rostar det eller slits itu av smutsen. Jag har cyklat seriöst nu i snart tio år men det här tar med slitaget tar knäcken på mig och får mig vilja sluta. Sånt slöseri det är med tid och prylar.
PTFE är miljövidrigt och du skall aldrig använda spraysmörja på en cykel. Hamnar alldeles för lätt där det inte ska vara.
Skaffa ett bra droppvax istället, t ex Effetto Mariposa, Ceramic Speed UFO, eller Silca.
Sen slösar ju spray en massa olja hur man än gör, och om man då kör ptfe/teflon så är det redigt illa. Man får ta intryck av varför det förbjudits i skidvalla och miljökatastrofen i kallinge, inte minst när det finns fullgoda alternativ.Man måste ju vara väldigt våldsam om man ska kontaminera bromsskivor när man sprejar. Om man är orolig är det ju bara att sätta en tidning eller en bit kartong bakom.
Sen slösar ju spray en massa olja hur man än gör, och om man då kör ptfe/teflon så är det redigt illa. Man får ta intryck av varför det förbjudits i skidvalla och miljökatastrofen i kallinge, inte minst när det finns fullgoda alternativ.
Kan väl vara det, man blir lite frustrerad när foll slänger sig med intervall som låter som drömsiffror. Mer negativa rekord på kedjeslitage var 60 mil…Om man inte bryr sig om att kassett och vevparti slits, så kan man använda en kedja mycket längre än 200-300 mil. När jag mäter kedjeslitage landar ett kedjebyte enligt läroböckerna just mellan 200 och 300 mil.
det är möjligen den frekventa rengöringen som är problemet? riskerar mest att dra in skit i kedjan, precis som för kullager. får för egen del gissningsvis 500 mil, med helt minimala insatser.Det låter som rena fantasier. Har aldrig klarat mer än 200-300 trots frekvent rengöring och smörjning med droppvax, silca tungstensmörja eller annat. Antingen så rostar det eller slits itu av smutsen. Jag har cyklat seriöst nu i snart tio år men det här tar med slitaget tar knäcken på mig och får mig vilja sluta. Sånt slöseri det är med tid och prylar.