Smörja wire till broms & växel

Hej,
Som ämnet lyder - funkar vanlig motorolja eller ska man ta något annat på wiren innan montage?
Har hört att mineralolja rinner torrt så syntet är bäst men tips mottages - gärna biltemaprodukter då jag ska dit idag :)

smörjer mina med syntetmotorolja vid montering, och sedan typ vart 5e år. vajrarna och höljerna håller och fungerar med denna behandling i många decennier.

folk som kör torrt byter ut klabbet relativt ofta, i vissa fall varje år. verkar bättre att underhålla på vettigt sätt.

biltema har billig helsyntet motorolja. fördelen med den är att den är homogen, inte innehåller lättflyktiga delar som dunstar bort, och även fungerar i sträng kyla.

fett av specifik sort som inte segar till sig med tiden då, i den här miljön med sällananvändning och små rörelser. men hur vet man det??

syntetmotorolja smörjer tillräckligt, håller stilen under många år, och är lätt att efterbehandla med när behov uppstår.

Jag har lärt mig att den största skillnaden mellan mineral och syntet i dessa sammanhang är att mineraloljor kan "rinna torrt" av gravitation men en systetolja har alltid en film och detta pga bl.a viskositet.
Ehuru detta är sant eller inte vet jag inte men jag har en sprayflaska med systetolja som jag använder när jag monterar saker.
Det finns naturligtvis massor andra skillnader vid användning i motorfordom och liknande men det slagtollerans och sånt spelar nog mindre roll i en växel-wire :)
I denna tråd var jag nyfiken på hur ni med er erfarenhet tänker kring smörja wire..?

kais01 sa:
smörjer mina med syntetmotorolja vid montering, och sedan typ vart 5e år. vajrarna och höljerna håller och fungerar med denna behandling i många decennier.

folk som kör torrt byter ut klabbet relativt ofta, i vissa fall varje år. verkar bättre att underhålla på vettigt sätt.

biltema har billig helsyntet motorolja. fördelen med den är att den är homogen, inte innehåller lättflyktiga delar som dunstar bort, och även fungerar i sträng kyla.

Hur lite cyklar du om vajrarna håller i årtionden? 250-400 mil håller framväxelvajer för mig innan utmaningen ger trådbrott i STI handtaget. På cykel med tvättlinedragning istället för u der lindan dragning håller de ju minst dubbelt så länge iofs.

bengt, även mina växelvajrar går av med några års mellanrum. men smörjer dem ändå på samma sätt.

cirkulerar huvudsakligen mellan tre pendlare, två mtb och en racer. blir ju inte direkt mindre utmaning för vajerfunktionen när en cykel blir stående t ex över vintern där jag bara använder två av hojarna.

på en moulton som jag haft sedan barnsben, och var i dagligt bruk från 1968 i cirka 25 år, men därefter endast någon gång i månaden, sitter original bromsvajer sedan cykeln var ny 1968, och samma växelvajrar sedan 80-talet.

de går av ibland uppe vid växelhandtagen, men båda är öppna konstruktioner. så jag matar fram vajer från en reserv i form av en extra slinga vid bakhjulet, gör en ny knut vid handtaget och kör vidare.

kais01 sa:
bengt, även mina växelvajrar går av med några års mellanrum. men smörjer dem ändå på samma sätt.

cirkulerar huvudsakligen mellan tre pendlare, två mtb och en racer. blir ju inte direkt mindre utmaning för vajerfunktionen när en cykel blir stående t ex över vintern där jag bara använder två av hojarna.

på en moulton som jag haft sedan barnsben, och var i dagligt bruk från 1968 i cirka 25 år, men därefter endast någon gång i månaden, sitter original bromsvajer sedan cykeln var ny 1968, och samma växelvajrar sedan 80-talet.

de går av ibland uppe vid växelhandtagen, men båda är öppna konstruktioner. så jag matar fram vajer från en reserv i form av en extra slinga vid bakhjulet, gör en ny knut vid handtaget och kör vidare.

Då ställer man sig frågan om det är lönt att smörja eftersom man ändå måste byta årligen för att slippa mecka ur brustna vajrar ur reglagen.

Bromsvajer måste jag nog erkänna att de byter jag inte alltid årligen - de håller ju bra mycket längre än så.

moulton är coolt - det hade jag gärna haft en om jag haft plats för en. Vad är det för drivlina på den du har?

ot; just min moulton är får man säga en vanlig brukscykel och rätt sliten utan viktoptimering. det finns läckrare varianter. och dyrare!

körde länge med två drev på ett treväxelnav, enkelt och bra. man behöver nästan en planetväxel i drivlinan om det inte ska bli groteskt stort framdrev, har ändå 63t.

på åttiotalet när jag skulle skjutsa två barn uppför branta backar byggde och svetsade jag ihop en egen kassett som jag sedan satte fast på treväxelnavet, så 3x5, den är kvar så. några år senare fanns liknande hybridväxlar att köpa...

lärde mig mycket av detta meckande, bland annat att 11t är skit. var väldigt lätt att konstatera om man körde på lätt växel i navet och sedan la kedjan på 11an.

den fyllde 50 förra året, en ägare.

kais01 sa:
ot; just min moulton är får man säga en vanlig brukscykel och rätt sliten utan viktoptimering. det finns läckrare varianter. och dyrare!

körde länge med två drev på ett treväxelnav, enkelt och bra. man behöver nästan en planetväxel i drivlinan om det inte ska bli groteskt stort framdrev, har ändå 63t.

på åttiotalet när jag skulle skjutsa två barn uppför branta backar byggde och svetsade jag ihop en egen kassett som jag sedan satte fast på treväxelnavet, så 3x5, den är kvar så. några år senare fanns liknande hybridväxlar att köpa...

lärde mig mycket av detta meckande, bland annat att 11t är skit. var väldigt lätt att konstatera om man körde på lätt växel i navet och sedan la kedjan på 11an.

den fyllde 50 förra året, en ägare.

Härligt! Har alltid gillat moulton - de Spitfire och några saker till är urtypen för lyckad brittiskt ingengörkonst.

11t drev är inte en åsikt, det är ett faktum att det är oduglig... ?

ot; iom ny pendlingssituation från tidigt nittiotal blev det sedan fortsättning med annan engelsk ingenjörskonst, brompton. delar 16 tums dimensionen med moulton, så kört ett helt liv med dessa små hjul,

lite otippat ett betydligt mindre handikapp än att harva runt på 11t. nu med singelklinga blivit aktuellt även med 10t som folk försöker ta sig fram med på cykelvasor bäst dom kan. tycker synd om dessa.

för att återgå till ämnet så pekar mynningarna på bromptons bromsvajerhöljen uppåt vid bromsfästena, alltså omvänd montering. ett säkert sätt att få in fukt och smuts i höljet. och de knixar och har sig vid hopfällningen av cykeln. så en rejäl utmaning för vajerfunktionen. funnit att syntetmotoroljan gör susen även här. och att utan den havererar det vid vintercykling relativt snabbt.

Tillbaka
Topp