STX bakväxel, samma som STX RC?

mange552

Ny medlem
En STX bakväxel fungerar den till en 8-delad kasett? har för mig att det finns ngn som heter STX RC, den funkade iaf. till en 8-d kasett.

STX-RC är snäppet bättre än STX. Som Deore LX och Deore XT. Båda finns för 7-delat, 8-delat vet jag inte men verkar så.

Förr fanns STX, STX-RC, Deore LX, Deore XT och XTR. STX och STX-RC försvann och ersattes av Deore.
Så var det när jag köpte min första cykel.

EDIT: Skriver inte med de klenare komponenterna som ligger under STX, men det är samma som idag tror jag.

Senast redigerad av en moderator:
Det där är inte så noga, det är reglaget som bestämmer snarare än bakväxeln. Går finfint att köra med en gammal XT från sjudelat-tiden på en niodelad kassett.

STX-bakväxeln funkar inte till 8-delad kassett. Det beror på att den 8-delade kassetten är bredare än de 7-delade och STX-bakväxeln går mot änlägena (har testat att skruva ut stoppskruvarna så mycket som det går)så man får inte i största alt. minsta drevet på en 8-delad kassett. Jag har nämligen provat. Det blev till att köpa en Deore bakväxel istället och den funkar umärkt.

STX RC är i princip som STX men med den skillnaden att skruvar o finishen överlag gjordes med lite högre standard. Bättre rostskyddsbehandling främst. Såvitt jag känner till är det ingen annan skillnad mellan dessa grupper. Shimano ville få konsumenterna att tro det, vilket uppenbarligen inte fungerade. STX RC försvann ganska snabbt från marknaden vill jag minnas.

Har själv en hojj med nästan okörda STX RC komponenter. Funkar helt ok. Förutom att vevlagret var skräp. BB-LP20 har jag för mig att det hette...

Hmm intressant det där mde att en 7 delad bakväxel skulle klara av att köra en 8 delad kasset, då allt hänger på reglaget??

Skulle då min stx rc bakväxel för 8 delad kasset klara av en 9 delad kasset?? blir la till att prova helt enkelt :)

Tillbaka
Topp