Tour de France 2022, 1-23 juli

Det är väl det där med flera olika mål och att gapa efter mycket. Hade ju varit riktigt fiasko om WvA inte vunnit etappen.

Mjo, eventuellt. Men saken är den att UAE ändå inte kunde släppt iväg Cattaneo så långt iom att han var typ 3 min efter gula tröjan. Så JV kunde lugnt ha väntat kallt och låtit UAE dra hela dagen tillsammans med Bike Exchange istället för att dra själva.

Mjo, eventuellt. Men saken är den att UAE ändå inte kunde släppt iväg Cattaneo så långt iom att han var typ 3 min efter gula tröjan. Så JV kunde lugnt ha väntat kallt och låtit UAE dra hela dagen tillsammans med Bike Exchange istället för att dra själva.
Givet att JV tror att Vingegaard kommer att ha svårt att köra ifrån Pogacar tillräckligt i bergen så håller jag med om att om deras enda mål är att ha gult i Paris så ska de skita i att dra.

Sen kan man fråga sig vad som händer om JV inte är med och drar. Om det är s.a. BE är tillräckligt sugna för att på egen hand hålla tillräcklig fart för att klungan ska få göra upp om etappsegern, ja då var JV:s dragjobb bortkastat men undvikande av dragande hade inte ökat UAE:s belastning. Man kan ju dock mkt väl tänka sig att BE lackat ur om de själva skulle behöva ta allt dragjobb. De inser ju rimligen att WvA kommer att bli en svår nöt att knäcka för Matthews. Så, vad händer om JV inte drar, BE drar ett tag men sedan ledsnar och slutar dra?

En aspekt är ju hur stort hot Cattaneo är mot Pogacar. Personligen tror jag man då mer bör se det ur perspektivet totalen i Paris kontra att nödvändigtvis försvara ledartröjan. Om QS får ta över gula tröjan, och någon sorts ansvar, under några etapper så tror jag inte UAE egentligen är så ledsna. Det får dock inte bli så mkt att Cattaneo kan hålla undan till Paris. Var den gränsen går är nog ingen som vet. Hade det varit "lugnt" om Cattaneo fått 5 min ledning efter etappen? 10 min?

Man har också det här med att andra team kan bli nervösa för sina GC-åkares chanser till pallplats och att de är villiga att bidra med "en gubbe eller två" i jakten om avståndet fram skulle bli säg 10 minuter. Så för att en JV-dragvägran skulle orsaka UAE skada krävs att andra lag inte "förstör" genom att då dra istället.

Sen tycker jag det hade varit intressant att se vad UAE skulle ha gjort om JV struntat i att dra och om BE tröttnat. Det blir lite av att sätta en prejudikat om UAE till slut känner sig tvingade att gå upp och dra så det kan vara lite farligt för dem. Min gissning är att det skulle bli någon form av kohandel där UAE kanske skulle behöva offra ett par gubbar. Tror inte det skulle bli att de ensamma skulle behövt köra ikapp utbrytarna/hålla nere avståndet.

Dom kunde väl släppt iväg honom med 10min utan att Pogacars eventuella totalvinst varit i fara. Köra runt o försvara gula tröjan med allt vad man har med 2v kvar är det inte många som gör. Tyckte Jumbo gjorde rätt, favoritlaget att vinna etappen jobbar för att köra ikapp utbrytningen.

Tycker det är skitkul att Jumbo kör både för etapper o gula tröjan, hade WvA kört i Sky på tiden det begav sig hade han fått agera 100% hjälpryttare varje dag o det hade varit betydligt tristare för oss tittare.

Man kan ju också fundera på hur det ser ut för lagledningen kontra sponsorerna.

Om JV genom att strunta i att dra gör att utbrytningen inte körs ikapp sumpar de med stor sannolikhet en etappseger. Visst, gult i Paris trumfar säkert rätt många etappsegrar men hur många procent ökar Vingegaards segerchanser med om JV struntar i att dra idag? Jag tror det är så pass lite att det skulle vara svårt att förklara den "bortkastade etappsegern" för sponsorerna i slutänden i händelse av att Vingegaard (eller Roglic) inte vinner touren.

Man kan ju också fundera på hur det ser ut för lagledningen kontra sponsorerna.

Om JV genom att strunta i att dra gör att utbrytningen inte körs ikapp sumpar de med stor sannolikhet en etappseger. Visst, gult i Paris trumfar säkert rätt många etappsegrar men hur många procent ökar Vingegaards segerchanser med om JV struntar i att dra idag? Jag tror det är så pass lite att det skulle vara svårt att förklara den "bortkastade etappsegern" för sponsorerna i slutänden i händelse av att Vingegaard (eller Roglic) inte vinner touren.

Mnja, jag håller såklart inte med. Det är rätt uppenbart att Pogi är den starkaste gultröjeutmanaren, medans hans största svaghet är laget (trots Majka och McNulty som har kört bra hittills).

Ska JV/JV (Jumbo Visma/Jonas Vingegaard) hålla gula tröjan längs chäääämms ellysssejyvs behöver detta vara fokus 1 för hela jumbolaget inkl WvA. De måste köra ett long game för att isolera Pogi genom att knäcka laget, annars kommer han köra rundor kring dansken och slovenen i Jumbo-Visma.

Min åsikt är att JV behöver ta beslutet att gula tröjan är viktigare än den gröna samt att båda färgerna är viktigare än etappsegrar. Ska de vara gula om 2 veckor är det dags att köra enligt den taktiken.

Mnja, jag håller såklart inte med.

Ska JV/JV (Jumbo Visma/Jonas Vingegaard) hålla gula tröjan längs chäääämms ellysssejyvs behöver detta vara fokus 1 för hela jumbolaget inkl WvA. De måste köra ett long game för att isolera Pogi genom att knäcka laget,

Håller inte med, i slutändan är det Pogacar ensam mot Vingegaard, oavsett vad UAE eller JV gör eller försöker göra. Allt hänger på om Vingegaard kan köra ifrån Pogacar uppför. Vingegaard ensam utan laget hade fått det svårt att på egen hand ta gula tröjan. Pogacar har visat att han klarar sig relativt bra solo.

Mnja, jag håller såklart inte med. Det är rätt uppenbart att Pogi är den starkaste gultröjeutmanaren, medans hans största svaghet är laget (trots Majka och McNulty som har kört bra hittills).

Ska JV/JV (Jumbo Visma/Jonas Vingegaard) hålla gula tröjan längs chäääämms ellysssejyvs behöver detta vara fokus 1 för hela jumbolaget inkl WvA. De måste köra ett long game för att isolera Pogi genom att knäcka laget, annars kommer han köra rundor kring dansken och slovenen i Jumbo-Visma.

Min åsikt är att JV behöver ta beslutet att gula tröjan är viktigare än den gröna samt att båda färgerna är viktigare än etappsegrar. Ska de vara gula om 2 veckor är det dags att köra enligt den taktiken.
Jag anser att det där inte är en invändning mot det jag skrev.

Det jag skrev handlar om ett mer sannolikhetsbaserat resonemang där jag tror att sponsorerna hellre tar 75% chans för etappseger än 1% ökad chans för gult i Paris. Siffrorna är förstås bara påhittade, men för att få det mer påtagligt så …

Det du säger är att gult i Paris ska trumfa allt. Då är det förstås rätt att offra en 75 %:ig chans för etappseger för vilken som helst positiv ökning av sannolikheten för gult i Paris, oavsett om den är 1% eller för den delen en på miljonen.

Jag uttalar mig alltså om hur jag tror sponsorerna kvalitativt värderar olika mål (någon sorts viktad summa med positiv vikt för mer än ett mål) medan du pratar om vad som är rätt strategi givet ett visst sätt att värdera flera olika mål och då ett extremt sätt i form av att ignorera alla utom ett mål (gult i Paris).

Vad cyklisterna blivit lovade i kontraktet spelar också in. Säg att WvA blivit lovad fria händer första veckan och sen agera barnvakt sista 2 veckorna med undantag för några etapper.

Är nog få som kan köra ifrån Pogacar uppför, vi kommer knappast att se en upprepning av Hindley & Carapaz. Speciellt om uae får behålla sina hjälpryttare länge. Varje dag som uae inte gör dragjobb är en dag semester

Jaha, vad tror vi om idag då? Känns som ännu en Pogi-dag? Eller ska någon av de som tidigare hoppades på GC köra bra i en alp-utbrytning, typ O’Connor?

1657443821616.jpeg

Jaha, vad tror vi om idag då? Känns som ännu en Pogi-dag? Eller ska någon av de som tidigare hoppades på GC köra bra i en alp-utbrytning, typ O’Connor?

Visa bilaga 566337
6.1% i sista backen är lite för flackt för att få det att sprätta i benen bland gc-åkarna, speciellt när det inte är målgång på toppen. Nån som ligger en bit efter kan göra en chansning men tror inte på hårdkörning varken från Pogacar eller Jumbo idag.

Just att det är en mil från toppen till mål kan nog ha en dämpande effekt på offensivlustan hos GC-åkarna även om det är vilodag imorgon. Dessutom är ju sista 4 km på backen relativt snälla.

1657444736884.png

Där skulle man bo. Med utsikt över Genèvesjön.
Bodde där några år. Lausannes östra del är underbart vacker men den västra är ganska nedgången för att vara Schweiz. Tar man sig österut på väg mot Montreux och Aigle är det fantastiskt med vingårdarna i Lavaux som ligger på UNESCO:s världsarvslista. Även cyklingen är bra.

Det finns mig veterligen ett Lac Leman Runt lopp (ca 170 km) om man vill ha en liten finare utsikt än Vätternrundan.

Angående kraschen med bruten nacke som följd. Det enda jag sett klagas på rörande den är underlaget. Inte att det var en åskådare som orsakade kracschen.
Är inte det lite underligt?

De schweiziska fansen håller sig slaviskt på kanten, de har till och med poliser som håller koll.

Jo, men jag förstår inte hur länge åskådarna ska få stå på vägen....
Apropå Daniel Oss olycka så berodde den ju på att Oss körde utanför själva vägen. Åskådaren hade inte gjort något fel i det specifika fallet som jag förstår det.

edit: länk till Daniel Oss krasch

Senast ändrad:
De schweiziska fansen håller sig slaviskt på kanten, de har till och med poliser som håller koll.

Apropå Daniel Oss olycka så berodde den ju på att Oss körde där utanför utanför själva vägen. Åskådaren hade inte gjort något fel i det specifika fallet som jag förstår det.

edit: länk till Daniel Oss krasch
Möjligt. Men publiken står väldigt nära cyklister som cyklar väldigt fort. Förstår inte hur varken cyklister eller team kan acceptera det. Det är ju inte första gången en cyklist på något sätt krockar med publiken.

Härligt kämpat av Pinot, speciellt efter all otur från dagen innan. Att Pogacar var så nära inpå efter dom 4 första var lite överraskande, och där alla såg helt slut ut kom han spurtandes som det vore plattåka hela dagen. Han är helt sjuk.

Ja tycker det blev en av de finare etapperna hittills. Även om inte hände mycket för GC-åkarna så bjöd den ju på en hel del. Fantastiska vyer, fina berg, attackcykling och en fin soloutbrytning med en spännande kamp men som ändå höll hela vägen. Nya cyklister i kampen, och nytt lag som vann en etapp också, alltid trevligt med variation.

Frågan är ju om Vingegaard kan plocka någon tid på Pogacar innan tempot för visst känns det lite optimistiskt att tro att han ska slå slovenen med 39+ sekunder på tempot!?

Är det att försöka gneta sig till lite här och lite där i bergsavslutningarna eller är vägen att gå att försöka se om han kan köra ifrån Pogacar med säg en minut i någon slutbacke? Eller försöka att distansera Pogacar i någon tidigare backe efter att ha eliminerat hans hjälpryttare och sedan ha egna hjälpryttare som kan hjälpa honom? Är ju inte lätt att "administrera" men lyckas det kan det ju potentiellt bli en del tid.

Den allmänna åsikten är att Vingegaard är bättre än Pogacar på långa utdragna klättringar medan Pogacar är bättre på mer punchy klättringar. Enllig han själv gillar han inte varmt väder heller. TJV bör låta roglic attackera tidigt i några långa klättringar på en varm dag och trötta ur Pogacar för att ge Vingegaard en chans

Några aspekter på en sådan manöver är att Roglic är 3 min efter Pogacar så Pogacar behöver inte själv direkt agera på en sådan attack.

Antingen kan UAE försöka köra ikapp Roglic utbrytning successivt men under inte alltför lång tid med några hjälpryttare som inte är de starkaste. Visst, Roglic kan ju då försöka igen men han kommer att vara mindre farlig genom att han då redan gjort en ordentlig attack och bränt en del krafter.

Eller så håller UAE tempo men kör för att hålla Roglic på rimligt avstånd snarare än att plocka in honom i närtid och att de räknar med att en så lång attack kommer att kosta och att han blir ikappkörd, och inte otroligt även ifrånkörd, på slutet.

Om JV kan komma i ett läge att Pogacar blivit av med alla eller större delen av sina hjälpryttare samtidigt som Roglic kan göra en sådan attack förbättras läget förstås för JV men de ska ju komma till det läget också.

Sen får man väl se hur snabbt Roglic "läker ihop" för f.n. känns det mer som att han plågar sig igenom etapperna än riktigt är ett attackvapen.

Vi har ju tuffa berg både onsdag och torsdag. De bör försöka något redan på onsdag om de kan åtminstone trötta ut UAE. Om de inte tagit något blir det nog kniven mot strupen på torsdag. Back to back dagar med lååånga klättringar i värme bådar gott för spänning i GC. Tar Pog ännu mer tid känns det väldigt svårt.

Tillbaka
Topp