Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
HenkeN sa:Nån som sitter på ett bra, allsidigt träningsprogram för MTB-cyklister?
Naka.H sa:Bättre än så blir det inte kör 3 ggr veckan och öka med 2,5 kilo på varje pass.
eiskall sa:Hur resonerar folk kring styrketräning egentligen?
Visst måste man vara i riktigt bra form i själva "konditionsapparaten" för att muskelstyrka ska bli en flaskhals?
skier sa:eiskall sa:Hur resonerar folk kring styrketräning egentligen?
Visst måste man vara i riktigt bra form i själva "konditionsapparaten" för att muskelstyrka ska bli en flaskhals?
Nja, styrketräningen för mig ger en bättre hållning på cykeln, orkar stå i attackposition och jag går inte sönder så mycket när jag vurpar.
kurash sa:Naka.H sa:Bättre än så blir det inte kör 3 ggr veckan och öka med 2,5 kilo på varje pass.
Ska man öka böjen 7,5 kg per vecka? Typ 400kg om året alltså. Tanken är väl ändå att man ska fortsätta med detta på obestämd tid, då är det vansinne att stressa ökningarna på det sättet. Börja på 90% av ditt 5RM och öka sedan 5kg var sjätte vecka. Det är ändå en ökning med 40-45kg per år. Gör nya maxtest 2 ggr om året och justera ner till 90% igen om det börjar bli för tungt.
rularn sa:HenkeN sa:Nån som sitter på ett bra, allsidigt träningsprogram för MTB-cyklister?![]()
repetera
Kan inget själv, men kolla om alan thrall har lagt upp något om buttwink på Youtube.Supertramp sa:Idag filmade jag mig själv för att se hur ryggen ser ut när jag böjer. Och jag ser art jag har en ganska kraftigt "butwink". Alltså, nedre delen an ryggen böjer sig i vändningen. Någon som är dutig på sånt här och kan ge mig något råd?
Supertramp sa:Idag filmade jag mig själv för att se hur ryggen ser ut när jag böjer. Och jag ser art jag har en ganska kraftigt "butwink". Alltså, nedre delen an ryggen böjer sig i vändningen. Någon som är dutig på sånt här och kan ge mig något råd? Är det OK att böja så här? Om inte, vad göra? Går jag djupare än min rörlighet medger? Ska jag försöka förbättra min rörlighet (i så fall hur)?
Tycker inte det ser jättefarligt ut men graden av buttwink ser dock ut att variera. Det ser ut som du kan skapa bättre buktryck, det brukar kunna hjälpa. Om du får ont i ryggen tycker jag nog att du bör vända där buttwinken börjar. Buktryck och pressa knäna utåt!Supertramp sa:Idag filmade jag mig själv för att se hur ryggen ser ut när jag böjer. Och jag ser art jag har en ganska kraftigt "butwink". Alltså, nedre delen an ryggen böjer sig i vändningen. Någon som är dutig på sånt här och kan ge mig något råd? Är det OK att böja så här? Om inte, vad göra? Går jag djupare än min rörlighet medger? Ska jag försöka förbättra min rörlighet (i så fall hur)?
algol sa:Jag tänkte dela en video en kollega la upp där han kör 13 reps med 160 kg... i bänk. Men det var någon privat inställning så det funkade inte. Tror iaf jag vet vem jag ska prata med om jag vill ha tips på hur man blir stark...
Asså vad vet han och hans tränare jämfört med snubbar på internet?Konkret sa:Här kör Pansarvagnen lite knäböj. Det var visst lite lugnt och början på säsongen men det verkar inte som att man behöver lyfta några 150-200kg i böj för att hänga av hela jävla pelotonen.
Om hans tränare såg den där bilden så skulle Tony få skällHenrik_E sa:Asså vad vet han och hans tränare jämfört med snubbar på internet?Konkret sa:Här kör Pansarvagnen lite knäböj. Det var visst lite lugnt och början på säsongen men det verkar inte som att man behöver lyfta några 150-200kg i böj för att hänga av hela jävla pelotonen.
Jepp. Står i reglementet att man ska ha klubbkläder när man tränar. Har för mig att det också står att det inte finns långa byxor men benvärmare kan tillåtas. Typ.lundatok sa:Bibs och benvärmare i gymmet?
Supertramp sa:Jag lånar tråden lite (vill inte gödsla Happy med styrketräningstrådar).
Jag har kört rätt mycket knäböj senaste året. Jag har också en del ryggproblem. Ryggen värker och är väldigt stel på morgnarna, och i perioder får jag smärtor långt ner i ryggslutet, och jag undrar om mina knäböj kan vara en bidragande orsak.
Idag filmade jag mig själv för att se hur ryggen ser ut när jag böjer. Och jag ser art jag har en ganska kraftigt "butwink". Alltså, nedre delen an ryggen böjer sig i vändningen. Någon som är dutig på sånt här och kan ge mig något råd? Är det OK att böja så här? Om inte, vad göra? Går jag djupare än min rörlighet medger? Ska jag försöka förbättra min rörlighet (i så fall hur)?
lundatok sa:Bibs och benvärmare i gymmet?
algol sa:Jag fattar inte riktigt, hur kommer du ner djupt så utan att trilla bakåt? Alltså jag upplever inte att rörligheten begränsar mig i det läget utan bara att tyngdpunkten blir för långt bak. Sen fattar jag inte heller hur buttwink skulle bi bättre av att man skjuter fram knäna mindre? Då blir väl vinkeln i höften spetsigare och ställer ännu högre krav på rörligheten i de strukturerna? För det är väl inget fel att skjuta fram knäna egentligen?
geologen sa:algol sa:Jag fattar inte riktigt, hur kommer du ner djupt så utan att trilla bakåt? Alltså jag upplever inte att rörligheten begränsar mig i det läget utan bara att tyngdpunkten blir för långt bak. Sen fattar jag inte heller hur buttwink skulle bi bättre av att man skjuter fram knäna mindre? Då blir väl vinkeln i höften spetsigare och ställer ännu högre krav på rörligheten i de strukturerna? För det är väl inget fel att skjuta fram knäna egentligen?
Ska man bli bra tyngdlyftare måste man ha taxben. Långbenta göre sig icke besvär.
algol sa:Jag fattar inte riktigt, hur kommer du ner djupt så utan att trilla bakåt? Alltså jag upplever inte att rörligheten begränsar mig i det läget utan bara att tyngdpunkten blir för långt bak. Sen fattar jag inte heller hur buttwink skulle bi bättre av att man skjuter fram knäna mindre? Då blir väl vinkeln i höften spetsigare och ställer ännu högre krav på rörligheten i de strukturerna? För det är väl inget fel att skjuta fram knäna egentligen?
Supertramp sa:Jag tycker stronglift har lite för få övningar för att ge bra allroundträning.
När man börjar styrketräna (och kanske även för mer erfarna enligt vissa) kan det vara effektivt att köra helkroppspass, i alla fall om man aldrig tränar två dagar i rad.
Jag kör just nu följande pass 2-3 ggr/veckan (två helkroppspass som jag växlar mellan varannan gång).
Pass1:
Bänkpress
Enhands kabellyft (baksida axlar)
Bicepscurls
Stångrodd
Knäböj
Vadpress
Sit-ups
Pass2:
"Cable flyes" (bröst)
Militärpress
Tricepspress
Chins (eller latsdrag om för tungt)
Benspark
Bencurl
Marklyft
Jag kör ca 3x5 reps per övning, och passen tar ca 90 minuter.
Maakus sa:geologen sa:algol sa:Jag fattar inte riktigt, hur kommer du ner djupt så utan att trilla bakåt? Alltså jag upplever inte att rörligheten begränsar mig i det läget utan bara att tyngdpunkten blir för långt bak. Sen fattar jag inte heller hur buttwink skulle bi bättre av att man skjuter fram knäna mindre? Då blir väl vinkeln i höften spetsigare och ställer ännu högre krav på rörligheten i de strukturerna? För det är väl inget fel att skjuta fram knäna egentligen?
Ska man bli bra tyngdlyftare måste man ha taxben. Långbenta göre sig icke besvär.
Snick-snack.