Tubeless vara eller inte vara ?

Det var väl egenligen fälgen som läcker. Antar jag.

Jag tror jag skall tejpa om bakfälgen när jag orkar. Eller båda föresten. Stans-tejp is nog da shit. :)

Vilken gegga du använder kvittar nog, däck är däremot viktigare.. Continental däck är rent ut sagt förjävliga, men schwalbe och specialized är dom jag har haft minst eller inga problem med.

jockesramavid skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det värt att bli tubeless ?

Nej, jag tror inte att det skulle vara det för dig. Eftersom du är ung och därmed lätt så kan du köra med riktigt lågt tryck utan risk för genomslagspunka/snakebites. Att få till tubeless kan dessutom vara lite småmekigt de första gångerna.

Mitt råd är att du i stället lägger din tid på att cykla och dina pengar på att reparera sånt som går sönder.

Aron skrev:
> jockesramavid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det värt att bli tubeless ?
>
> Nej, jag tror inte att det skulle vara det för
> dig. Eftersom du är ung och därmed lätt så kan
> du köra med riktigt lågt tryck utan risk för
> genomslagspunka/snakebites. Att få till tubeless
> kan dessutom vara lite småmekigt de första
> gångerna.
>
> Mitt råd är att du i stället lägger din tid
> på att cykla och dina pengar på att reparera
> sånt som går sönder.

Jag väger 67kg raceready och klämmer sönder slang rätt ofta om jag inte kör med överdrivet tryck enligt mig, dock på XC däck :)

ante_hedis skrev:
> Continental däck är rent ut sagt förjävliga

Hmm, mina CycloX King verkar sitta bra på Crest-fälgarna.
Det tog några försök innan jag lärde mig tekniken att stansa bara. Jag måste pumpa lite oftare än med slang, men det känns som om det är värt det iallafall. Använder Stans tejp, ventiler och gucka.

Jag har kört en del med tubeless, faktiskt en ganska stor skillnad i hur cykeln uppträder och en bättre känsla.
Men nu mera så har jag problem med att det läcker.och då prata vi inte lite... Har försökt att tejpa om, nu senast med Gorilla tape. Men hur jag än gör så verkar det läcka runt ventilen. Har testat med en o-ring runt skaftet på ventilen, men det hjälper inte.Misstänker att tapen deformeras när jag drar fast ventilen och det börjar läcka. så nu är det slang som gäller- tyvärr.

Men jag kommer att exprimentera en del till, tänker inte ge upp för jag tycker att när det funkar, så är det grymt.

Mmm har nog samma problem. Bytte också till Gorilla tejp och fyllde däcket utan gucka. Poppar upp fint mot fälgen men det pyser vid ventilen.Kan guckan täta detta ? På cykelaffärn menade killen att det gäller att inte dra fast ventilen för hårt.

Har en ventil utan gummipackning på ringen som fäster ventilen vid fälgen.

Jag har såna här och det är helt tätt.

Bilagor

• 40.2473.png.jpg
    40.2473.png.jpg
    28.9 KB · Besök: 66
Även fall det strulade en del med mitt Ibex (relativt sett jämfört med HD, HR2 och Minion) så tycker jag det verkligen är värt det. Jag har bara punkat tubeless 1 gång och det var genomslagspunka på ett par gamla Hans Dampf och dåligt linjeval med tävlingsfart. Jag upplever också däcken mycket smidigare när man kör tubeless, bättre känsla helt enkelt.

Fredrik5288 skrev:
> Mmm har nog samma problem. Bytte också till
> Gorilla tejp och fyllde däcket utan gucka. Poppar
> upp fint mot fälgen men det pyser vid
> ventilen.Kan guckan täta detta ? På cykelaffärn
> menade killen att det gäller att inte dra fast
> ventilen för hårt.
>
> Har en ventil utan gummipackning på ringen som
> fäster ventilen vid fälgen.

När du gör hålet för ventilen i fälgtejpen så gör det väldigt litet, jag använde en liten syl och tryck sedan dit ventilen då blir det tight och tätt. Jag gjorde först hål genom att skära ett kors med en kniv men då läckte det massor vid ventilen. Använder ventiltypen som Daniel visar ovan.

Tack för tipsen. Jag gjorde mitt hål med ventilen och tycker det blev tight. Lackade ur lite och körde all-in genom att minimera åtskruvningen av ventilringen och fyllde med Gucka. Det blev tyst kring ventilen och jag mätte trycket före och efter 3km rull till 2.1 bar.

Spännande att se vad jag har imorgon bitti. Vad är ett godkänt tapp med tävling på lördag :-).
Sovgott.

Japp, har kört hela 2014-års tävlingsäsong på tubeless. 1-2 lopp per vecka. Inte en enda punka. Två uppsättningar: Ena tävlingshojen har haft RocketRon/RacingRalph Snakeskin, den andra har haft Renegade/FastTrack S-Works. Det gäller bara att vänja sig vid handhavandet; Dvs att fylla på goja med jämna mellanrum.

Jag började med tubless i våras när jag tog min 29er oskuld och vägrade acceptera att en "superlätt" 29 slang väger 160Gram!!!! Så det blev två oskulder i samma slag.
Liknande erfarenheter som ante-hedis.
Det gick fånigt lätt med original spezialized däcken och jag undrade varför jag inte provat detta tidigare. Visst kunde det tjyvläcka lite i början trots massage och snurra runt hjulen liggande för att få ut geggan till fälgkanten innan varje tur. Man fick fylla på lite innan nästa tur men en dag var det plöttsligt tätt. Körde två olika Spec. däck och bägge funkade bra.
Bytte i augusti till lite fetare stigdäck och eftersom jag ville komma åt Black chilli gummit som jag haft bra erfarenheter från 26 eran blev det Contis X-king Protect BC.
Dom var verkligen griniga och fick stanna å pumpa i början och varje dag jag skulle ta hojen stod minst ett hjul på fälgen. Men som ett under, plöttsligt en dag slutar det, nu har jag knappt behövt fylla på innan turerna.

Min kamrat som envisas med slangar fortfarande har haft fyra-fem punkor under den här tiden.

En märklig sak är att ventilhuset läcker som måmga andra också har verkar ha problem med. EN så fånigt enkel sak ska vara så svår att få till. Här finns utrymme för produktutveckling. Har provat massa olika typer, brickor o-ringar men det enda som verka safe är att täta med sikaflex eller silikon.

Jag kommer inte stoppa en slang i ett 29 däck om jag inte tvingas av något skäl.
Det är så skönt att bara mosa på på lättpumpade däck utan att va orolig för punka.

:-)

Kör Notubes i två säsonger, inte haft några problem alls.

Förutom en gång då jag var snål och köpte XC däck och rev upp sidovägen men skulle vart kört med slang ändå.

Nackdelen är väll att det är lite kämpigare att kränga på däck.

Jag blir misstänksam när jag hör att det läcker vid ventilen. Vad gör man med all gucka som lägger sig i fälgen. Det är ju inte bara vid ventilen det kan läcka in i fälgen. Man köper ju inte dyra lätta fälgar för att sakta men säkert placera massa torkad gucka där som aldrig gå att få bort.

Guckan har väldigt låg torrvikt så det får samlas mycket innan det blir ett problem.

Det kanske finns något starkt medel att bada hela fälgen i för att få bort torkad gucka? :)

På ett par crest-fälgar jag kollade på så sitter det två hål i fälgen precis där däckets kanttråd ska ligga. Varför sitter det två hål där på ett par fälgar som är avsedda att köra slanglöst på? Det verka ju vara otroligt korkat tycker jag. Dessa hål hamnar ju precis i kanten på fälgen.

Oggler sa:
Jag blir misstänksam när jag hör att det läcker vid ventilen. Vad gör man med all gucka som lägger sig i fälgen. Det är ju inte bara vid ventilen det kan läcka in i fälgen. Man köper ju inte dyra lätta fälgar för att sakta men säkert placera massa torkad gucka där som aldrig gå att få bort.

Hjul håller inte i evigt så låt dem bli lite feta innan de dör.

DIna frågor är lika intressanta även i denna tråd. Du är då allt bra fundersam du!

Oftast när det "läcker vid ventilen" så är det tejpen som har varit dålig för mig... Av diverse anledningar (bland annat eltejp och pakettejp).

Brukar ha 30ml vätska i tror jag det var. En halv zefalflaska.

Ska aldrig köra slang på mina mtbs igen om jag inte måste. Ser bara fördelar.

Har crestfälgar, giant pxc2, roval control och det fungerar ypperligt på alla.

Men köp shimano xt så slipper du väl tejpa, oggler... DÅ kan du sova om nätterna :)

Kör tubeless på både mtb och racer .
Helnöjd med valet på racern , ingen punka på hela 2015 ( och 16 ) och fantastiskt rull .
Kör lightbicycles 35 mms hjul med 25or som finhjul och dt r23 spline med 28or som " träningshjul" . Helt säker på att 28mms hjulen rullar minst lika bra , dessutom som att sitta hemma i soffan i komfort .

Numer också helnöjd på mtb när jag vikt mig och kör med täta däcksidor isf att stansa i ett halvår för att sen dra ut allt latex vid punka när slangen tas ur .

Mina erfarenheter är som sagts tidigare i tråden också att läck vid ventilen brukar bero på att tejpen inte är tät .
Grada / rugga / tvätta / tejpa med riktig tejp = tätt

M

Gör det enkelt för mig--> kör Mavic fälgar, slipper fälgbandet.
Conti-däcken läcker som soll, så de kräver mycket "Gucka" vilket jag inte fattade i början.

Har haft slang vid ett fåtal tillfällen senaste fem åren (inklusive hyrcyklar), alltid med punktering, till och med dubbelpunka vid ett tillfälle då jag bytte till slang innan en tävling.
Aldrig mer!

Nackdelar:
-Söligt, och meckigt vid däckbyte, men jag kör två fälguppsättningar för att slippa just detta.
-Däcksidan med sin tätyta bör rengöras från gammalt "gegg" innan återmontering
-"Guckan" torkar i däcket efter ett tag.
-Kräver kompressor för att trycka fast däcket på fälgen (första gången)

Jag förstår inte riktigt poängen med det där specialkitet för att kontrollera vätskan. Är det inte bara släppa ut luften ur däcket. Ta ur ventilen. Suga upp vätskan med en vanlig spruta och en slangstump. Spruta tillbaka vätskan igen. Sätta dit ventilen. Pumpa Klart.

Eller har jag missuppfattat något?

Oggler sa:
Jag förstår inte riktigt poängen med det där specialkitet för att kontrollera vätskan. Är det inte bara släppa ut luften ur däcket. Ta ur ventilen. Suga upp vätskan med en vanlig spruta och en slangstump. Spruta tillbaka vätskan igen. Sätta dit ventilen. Pumpa Klart.

Eller har jag missuppfattat något?

Men gör man så får man ju inte köpa ett nytt häftigt kit med en ventil på!!! ?

Kontrollera vätskan? Antingen skvalpar det och då är allt ok eller så skvalpar det inte och då behöver det fyllas på en deciliter till.

Vad är det för lösningsmedel i sådan där gucka? Är det latexbaserat? Iså fall borde det väl vara amoniak i? Kan man inte fylla på med rent lösningsmedel i stället för ny gucka. Toppa med amoniak eller vad det nu är. I rent underhållssyfte alltså. Om man fyller på med komplett gucka så blir det väl bara en tjockare och tjockare blandning kvar tillslut.

Oggler sa:
Vad är det för lösningsmedel i sådan där gucka? Är det latexbaserat? Iså fall borde det väl vara amoniak i? Kan man inte fylla på med rent lösningsmedel i stället för ny gucka. Toppa med amoniak eller vad det nu är. I rent underhållssyfte alltså. Om man fyller på med komplett gucka så blir det väl bara en tjockare och tjockare blandning kvar tillslut.

Det är antingen ammoniak (Stans t ex) eller glykol (Caffelatex t ex) och de kan vad jag vet inte blandas. Så du måste veta vad det är i från början. Sen har jag ingen aning om vettig spädning.
Saken är att det inte bara är lösningsmedlet, eller vad man nu ska kalla det, som torkar. Så fort vätskemängden minskar så har det torkat fast latex på insidan, så det är lika bra att fylla på med mer gucka istället. Den torkade guckan är förstås mycket lättare än flytande gucka, så det blir inga jättemängder gojs i om man fyller på en deciliter ett par-tre gånger innan man rensar i däcken.

---------

Själv har jag övergivit slanglöst till förmån för Schwalbes lätta Evo-slangar. Minst lika lätt och jag punkar ytterst sällan, så kostnaden spelar inte så stor roll.

Men jaha. Senanste veckan:
Bytt däck (från 2.25->2.4) => för smal fälg (1.9) => ny fälg kanske? => bredare, lättare & tubeless tycker LBS => undertecknad: "Tubeless låter fasen meckigt!"

Så, anno 2016, tebax till ursprungsfrågan: Är det värt mecket? Kör roligare i stök. En del utför (Järvsö etc.).

Tack för eventuella kloka kommentarer! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp