Tubeless vara eller inte vara ?

Jag tycker att det är enormt mycket mindre jobb än med slang.

Marginellt mer jobb att ordna men sen sitter det där problemfritt tills däcket är slut.

Schreddan sa:
Rattnalle sa:

Marginellt mer jobb att ordna men sen sitter det där problemfritt tills däcket är slut.

Skärp dig. Det är jobbigt, kladdigt, svårt, inte alls så lätt, jobbigt, kladdigt+ANNAT

Det beror på hur ofta man byter klart, byter man inte oftare än Rattnalle är det ju lugnt =)
Byter man som jag oftast åtminstone ett av däcken inför varje tävling och kör 25-30 race om året så blir det lite klart kladdigt ibland, men inte jobbigt eller svårt. De däck man haft på några gånger innan ploppar extra lätt.

Det är omständigt och kladdigt. Jag har slutat med det, men gillar man kladd så är det väl bara att köra på. Lättare och mindre risk för genomslagspunka är belöningen för att äckla runt.

Bengt-re sa:
Det är omständigt och kladdigt. Jag har slutat med det, men gillar man kladd så är det väl bara att köra på. Lättare och mindre risk för genomslagspunka är belöningen för att äckla runt.

Fast vad är det omständiga? Tycker som nalle att det är lättare, istället för att böka ner en slang så häller man i lite vätska i botten bara.
Pumpa upp får man göra i vilket fall, och man slipper få ventilen sned :)

Raggamuffin sa:
Schreddan sa:
Rattnalle sa:

Skärp dig. Det är jobbigt, kladdigt, svårt, inte alls så lätt, jobbigt, kladdigt+ANNAT

Det beror på hur ofta man byter klart, byter man inte oftare än Rattnalle är det ju lugnt =)
Byter man som jag oftast åtminstone ett av däcken inför varje tävling och kör 25-30 race om året så blir det lite klart kladdigt ibland, men inte jobbigt eller svårt. De däck man haft på några gånger innan ploppar extra lätt.

Jo, jag var en smula ironisk... :)

Raggamuffin sa:
Bengt-re sa:

Fast vad är det omständiga? Tycker som nalle att det är lättare, istället för att böka ner en slang så häller man i lite vätska i botten bara.
Pumpa upp får man göra i vilket fall, och man slipper få ventilen sned :)

Kladd. Otäta däckssidor. Behöva tejpa färlgarna. Svårt att poppa däcket utan kompressor...

Bengt-re sa:
Du gör fel!

Bengt-re sa:
Du använder fel sorts däck!

Bengt-re sa:
Behöva tejpa färlgarna.
Och exakt vad är krångligt med det?

Bengt-re sa:
Svårt att poppa däcket utan kompressor...
Kan vara så ibland, men langar man i en slang i ett nytt däck & låter det "stå till sig" ett dygn så poppar det snällt upp även med en vanlig pump =)

Varje gång jag läser om tubeless eller hör erfarenheter om det blir jag förundrad över att inte alla kör med tub. Det är ju ett under av enkelhet och renhet i jämförelse.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Du gör fel!

Bengt-re sa:

Bengt-re sa:
Behöva tejpa färlgarna.

Bengt-re sa:
Kan vara så ibland, men langar man i en slang i ett nytt däck & låter det "stå till sig" ett dygn så poppar det snällt upp även med en vanlig pump =)

Jepp

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Du gör fel!

Bengt-re sa:
Gillar ju race king!

Bengt-re sa:
Behöva tejpa färlgarna.
Skiten sitter dåligt och man måste göra om jobbet

Bengt-re sa:
Kan vara så ibland, men langar man i en slang i ett nytt däck & låter det "stå till sig" ett dygn så poppar det snällt upp även med en vanlig pump

Ja jag vet att det går. Har lyckats själv faktist med det.
=)

Meeeeen... personligen tycker jag inte att det är värt besväret.

Jag tänka att det beror på hur/var man cyklar om det är värt det? Kladd kan väl vara okej om man kan gå ned ordentligt i tryck.
Vilket tryck har ni som kör änduuuro och har tubeless?

Det enda jag ogillar av vad jag läst är att om man punkar eller får ordentligt läck så sprutar geggan över hela hojen och är omöjlig att få bort. Låter ju lagom skoj.... :-/

Senast ändrad:
Lat man dör långsamt under svår vånda.

Det drygaste är ju att man får kolla däcktrycket inför cykelturerna, men det gör "man" ju ändå.

Bara 2 gånger har jag behövt gå 500m till macken och lånat kompressor. Annars har det blivit classes golvpump som har gjort susen.

Bengt-re sa:
Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Du gör fel!

Bengt-re sa:
Gillar ju race king!

Bengt-re sa:
Behöva tejpa färlgarna.
Skiten sitter dåligt och man måste göra om jobbet

Bengt-re sa:
Kan vara så ibland, men langar man i en slang i ett nytt däck & låter det "stå till sig" ett dygn så poppar det snällt upp även med en vanlig pump

Ja jag vet att det går. Har lyckats själv faktist med det.
=)

Meeeeen... personligen tycker jag inte att det är värt besväret.
DET är en helt annan sak dock =)

Vernersson sa:
Ska man ta av ett däck med kladd i så blir det kladd. Däcket är kladdigt man blir kladdig om fingrarna och måste torka ur skiten. Eller hålla på med en spruta och hålla på eller hälla ut. Obra.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Man kan inte använda vilket däck man vill. Obra.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Behöva tejpa färlgarna.
Mer krångel än at inte behöva tejpa? Upptäcka att man kanske behöver tejpa ett varv till för att just den kombinationen däck o fälg inte passar så bra. Obra.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Så för att det tar ett helt jävla dygn för att byta däck är inget negativt? Eller behöva investera en i en kompressor för något som borde ta några pumptag med valfri pump från biltema? Eller göra en petflaske lösning, vet du hur jobbigt det är? Obra.

Sherpa sa:
Vernersson sa:
Ska man ta av ett däck med kladd i så blir det kladd. Däcket är kladdigt man blir kladdig om fingrarna och måste torka ur skiten. Eller hålla på med en spruta och hålla på eller hälla ut. Obra.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Man kan inte använda vilket däck man vill. Obra.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Behöva tejpa färlgarna.
Mer krångel än at inte behöva tejpa? Upptäcka att man kanske behöver tejpa ett varv till för att just den kombinationen däck o fälg inte passar så bra. Obra.

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Så för att det tar ett helt jävla dygn för att byta däck är inget negativt? Eller behöva investera en i en kompressor för något som borde ta några pumptag med valfri pump från biltema? Eller göra en petflaske lösning, vet du hur jobbigt det är? Obra.

Ja, VILL man bara se problem och värsta tänkbara scenario gör man nog helt rätt i att undvika konceptet.
Det funkar ju ganska bra för många andra iaf :-D

Jag trodde kompressor var något som fanns i var mans hem, ungefär som brandsläckare och kylskåp. Får ta tillbaka att det är lätt.

Ett dygn? Nån minut...

NickPick sa:
Lat man dör långsamt under svår vånda.

Det drygaste är ju att man får kolla däcktrycket inför cykelturerna, men det gör "man" ju ändå.

Bara 2 gånger har jag behövt gå 500m till macken och lånat kompressor. Annars har det blivit classes golvpump som har gjort susen.

Jag fortsätter att vara mot strömmen med HT, SPD och slang...

Men kladda ni så länge jag slipper!?

izar sa:
Har provat TL på racern, hittills är jag nöjd och inget kladd.

På racer har man väl tubdäck?! Eller var jag för gammal där också nu... Vi hade det för 25 år sedan iaf och det var da shit! Körde man kanttrådsdäck krängde de av vid punktering och man dog - typ. Det verkar inte hända numera av någon orsak - bättre däck kanske?

Nä. Det är jättebra med slanglöst på mtb. Om man orkar... ?☺?

Rattnalle sa:
Foxis sa:
Bumpcitat! :)
Foxis sa:
~1,5-1,6 fram och ~1,6-1,8 bak beroende på hur mycket misshandel jag förväntar mig.

Kör med slang och har 1,8 bar i mina däck och har inte fått några genomslag som skadat varken däck, slang eller fälg än. Den dagen det blir punka så ska jag köpa ett tubeless kit och prova :)

Rydell sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Foxis sa:
~1,5-1,6 fram och ~1,6-1,8 bak beroende på hur mycket misshandel jag förväntar mig.

Kör med slang och har 1,8 bar i mina däck och har inte fått några genomslag som skadat varken däck, slang eller fälg än. Den dagen det blir punka så ska jag köpa ett tubeless kit och prova :)

Om det är din enduro du pratar om kan du bara skruva i ventilerna du fick med cykeln å sen pumpa.

mikipedia_ sa:
Rydell sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Foxis sa:

Om det är din enduro du pratar om kan du bara skruva i ventilerna du fick med cykeln å sen pumpa.

Ingen gegga ?

Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Rydell sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Foxis sa:

Ingen gegga ?

Jo givetvis, tänkte det var givet;-)

mikipedia_ sa:
Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Rydell sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Foxis sa:

Ingen gegga ?

Jo givetvis, tänkte det var givet;-)

Allt är inte givet för mig ??

Har ett litet experiment på G just nu.

När man bor i en liten by som jag gör blir man lätt tjenis med folk som man råkar ha kontakt med i olika sammanhang.
Lite skitsnack på den lokala däckverkstaden i samband med att bilen fick vinterskorna utbytta mot sommarpjucken resulterade i att jag fick med mig en halvliter TL-gucka för lastbilar mot löfte att senare återrapportera hur det funkade på hojen. *S*

Det är trögflytande som fanken och illblått, innehåller ngn slags långa fibrer som skall täta ev hål.
Kastade in lite vattenspädd gucka i ett hjulpar till Apelsinen & ska ut senare under helgen bland sprängsten & elände med löjligt lågt däcktryck bara för att se vad som händer ;)

Nu har det gått 2 dygn sedan jag satte upp denna omgången TL och trycket i hjulen ligger stabilt.

Ska iaf bli skoj att se vad som sker framöver.

Rydell sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Foxis sa:

Senast i söndags trodde jag att jag skulle punktera och/eller skada fälgen två gånger. Men det höll.

Rattnalle sa:
Rydell sa:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Foxis sa:

Senast i söndags trodde jag att jag skulle punktera och/eller skada fälgen två gånger. Men det höll.

Idag fick jag hoppa över styret och springa som bara den nedför när det helt plötsligt tog stopp. Kände mig som lite som Road runner när jag sprang :)

Körde ner för en brant backe med skarpa dödstenar i och när jag kom ner pös det om framdäcket. Det blev en fuktig fläck på däcksidan och jag hann tänka några fula ord. Sedan slutade det att pysa, guckan tätade skadan och jag cyklade en timma till. Och däcket hållet fortfarande trycket.

Jag förstår inte ens frågan.... Att köra tubeless har ju blivit så larvigt enkelt nuförtiden med täta däck! Kör själv schwalbe tubeless easy o dom poppar på med golvpumpen, inge kladd inget mek o inte särskilt jobbigt!
Slang har väl egentligen inga som helst fördelar gentemot tubeless i min mening. Kunna byta däck kvällen innan tävling eller samma morgon med slang kanske möjligtvis, men man kan kolla vädret innan samt stansa däck väldigt snabbt oxå... "Nobrainer" kan ja tycka mao kör tubeless??

Vernersson sa:

När man bor i en liten by som jag gör blir man lätt tjenis med folk som man råkar ha kontakt med i olika sammanhang.
Lite skitsnack på den lokala däckverkstaden i samband med att bilen fick vinterskorna utbytta mot sommarpjucken resulterade i att jag fick med mig en halvliter TL-gucka för lastbilar mot löfte att senare återrapportera hur det funkade på hojen. *S*

Det är trögflytande som fanken och illblått, innehåller ngn slags långa fibrer som skall täta ev hål.
Kastade in lite vattenspädd gucka i ett hjulpar till Apelsinen & ska ut senare under helgen bland sprängsten & elände med löjligt lågt däcktryck bara för att se vad som händer ;)

Nu har det gått 2 dygn sedan jag satte upp denna omgången TL och trycket i hjulen ligger stabilt.

Spännande, ser fram emot rapport. Antar att det är billigare än tex stans?

Jimel sa:
Vernersson sa:

Spännande, ser fram emot rapport. Antar att det är billigare än tex stans?

Rapport 1:
Ett försök att ordna genomslagspunka slutade i totalt misslyckande.
Följande förutsättningar.
Tung åkare (90+) lågt tryck i bakdäcket (1,1b i NNN evo snakeskin) och dämparen "låst" brakar jag nerför en liten sluttning som planar ut bland sprängsten.
Trots idoga försök att vara så osmutt jag förmådde och sikta på de stenar som jag tyckte såg mest elaka ut lyckas jag inte. Försökte om & om igen innan jag gav upp och tänkte att stenarna kanske var mer sugna på att göra hål i bakdäcket om det var rejält utspänt, typ sticka hål istället för att slå hål.
Tryckte i 2,8b och försökte vara än mer osmutt.
Inte heller detta fungerade och jag började ifrågasätta hela min tillvaro som fettoskogscyklist :(

Slokörad med en känsla av totalt misslyckande cyklade jag hem till en kompis för att bli bjuden på kaffe istället.

Nästa ggn kränger jag på mitt Rock Razor som jag vet att jag tidigare har lyckats genomslagspunka.

Senast ändrad:
Själv fattar jag inte vad det är bra för? Jag kan köra tillräckligt lågt tryck utan att få genomslagspunka. Det jag sett en polare råka ut för vara att han körde med högre tryck än med slang, rädd att burpa, i åre, fuckade upp tummen när han vurpade ner för en studsig svart "pist", jag hade likadana däck, likadan gaffel, men med slang, lägre tryck, inga problem.

Ni som kör slanglöst, genomslagspunkar ni så mycket att det behövs alltså? Kanske bara jag som inte genomslagspunkar. Kör brötstig i hellas, 1.2 bar, mätt med separat mätare, fram och 1.5 bar bak. Jag vill inte ha lägre tryck än så. Får inga punkor. Dock är det fläskiga däck med stadig sida, typ magic mary, inte DH varianten då.

Jag ser inte vad man vinner. En lätt slang väger 100 gram säg. Hur mycket gucka häller du i däcket? Plus att däcket ofta väger mer, om det ska vara tubeless ready. Ekvationen går inte helt solklart ihop för mig i alla fall.

Däcken är ju exakt samma oavsett innehåll.

Jag hade punkat rätt ofta med slang. Drog säkert en i månaden innan. Nu tänker jag "fan" ibland när jag gör något dumt men det blir aldrig faktiskt punktering. Fälgarna blir buckliga istället.

Ok, jag är ingen lättviktare direkt, 80 kg på 189 cm, men kör klart punkafritt. Kanske är "mjuk" i stilen eller något, vad vet jag.
Hade jag punkat en gång i månaden, då hade jag nog kladdat på jag med.

Jag har haft en ~8-10 punkor på tävling där jag antingen bara kunnat köra vidare eller kört i lite med en patron och sen kört vidare.
Hade jag haft slang hade det gått ett par minuter direkt.

1.2 och slang hade jag punkat på väg till ica :D
Men åker nästan uteslutande lite-skin.

Något som testat köra på stans nya race gucka?

Jag kör ju den själv, men aldrig haft något annat innan så kan inte direkt jämföra.

Tillbaka
Topp