Ungefär hur ofta smörjer…

• Trådstartare Trådstartare CFr
  • Start datum Start datum

CFr

Medlem
…ni med muc-off dry lub???

Tycker nästan kedja känns torr efter 5-10 mil (och då i torrt, fint väder)?

Finns säkert massor skrivet om detta, men mottar gärna era tips!?!?!

Vilken för torrt väder?
Vilken för blött väder?
Vilken på vintern?

Ska man vara väldigt snål med den (lägga på väldigt lite)?
Ngt speciellt att tänka på vid applicering?
Finns bara ett sätt att smörja kedjan imho. Torka av, lägg en sträng TVÄRS varje länk på kedjan med start vid kedjelåset. Alltså en sträng med start från ytterbricka, till inner, över rullen, andra inner och andra ytter. Snålt men noggrant. Veva runt några varv och torka av kedjan igen.

Helst lägger man oljan på insidan av kedjan (alltså ovansidan av kedjan på undersidan av drivlinan), så mer mängd mha centrifugalkraften stannar kvar i kedjan (eller rättare sagt stannar kvar längre inne i kedjan).

Olja på utsidan kedjan gör ingen nytta, så man kan torka ordentligt rent.

Tack igen!

Vilken variant av silica syneretic kör ni?
Wet, drip etc…?

Olika för olika förhållanden?

Vill gärna få det bra…!

Jag brukar köra med wet lube tror jag. Det är ingen lätt fråga. Men man brukar känna och hörs när kedjan är dåligt smord. Då bör man smörja. Det borde dock inte vara någon nackdel att smörja innan.

Alltså denna som rekommenderas?

Och inte denna?

M

Alltså denna som rekommenderas?

Och inte denna?

M
Den som heter Synergetic är "oljan", super secret är droppvax. Så det beror på vilken väg du vill gå i livet.

Är det i denna tråden slutstriden vax-olja kommer att stå? Striden liksom blossar upp i nån tråd här och nån tråd där, men det kommer aldrig till något riktigt avgörande.

Finns bara ett sätt att smörja kedjan imho. Torka av, lägg en sträng TVÄRS varje länk på kedjan med start vid kedjelåset. Alltså en sträng med start från ytterbricka, till inner, över rullen, andra inner och andra ytter. Snålt men noggrant. Veva runt några varv och torka av kedjan igen.

Helst lägger man oljan på insidan av kedjan (alltså ovansidan av kedjan på undersidan av drivlinan), så mer mängd mha centrifugalkraften stannar kvar i kedjan (eller rättare sagt stannar kvar längre inne i kedjan).

Olja på utsidan kedjan gör ingen nytta, så man kan torka ordentligt rent.
Den här videon var ganska intressant i det sammanhanget.

Jag brukar köra med wet lube tror jag. Det är ingen lätt fråga. Men man brukar känna och hörs när kedjan är dåligt smord. Då bör man smörja. Det borde dock inte vara någon nackdel att smörja innan.
De med snyggast (dvs vaxad) drivlina brukar gnissla mer och mer ju längre man cyklar. 20- och 30-milare börjar i godan ro, sen kommer oväsendet smygande. Vårens enda 20-milare var en gnisselfest efter 15 mil i regn..?

Jag tänker att när drivlinan låter illa sliter den illa. Lever med riktig olja eftersom det fungerar i särklass bäst även om det blir smutsigt om man inte håller god ordning (men det gör man, om man gör som beskrivits innan).

Är det i denna tråden slutstriden vax-olja kommer att stå? Striden liksom blossar upp i nån tråd här och nån tråd där, men det kommer aldrig till något riktigt avgörande.
Folk kommer prata om denna tråden 2034. "Fan, kommer ni ihåg olja-vaxkonflikten 2024?? Det var bättre drag på happy då, nu är det bra en massa jävla Miyatacyklar överallt".

#teamolja #rohloffgörbästaoljan

Torkade av kedjan och lade på lite nytt Finishline röda idag. Tror den gått ca 30 mil sen sist. Inte för att det börjat gnissla eller på nåt annat sätt börjat indikera att den behövde smörjas, utan för att jag tvättade av dammet fr cykeln inför Siljan runt.

Torkade av kedjan och lade på lite nytt Finishline röda idag. Tror den gått ca 30 mil sen sist. Inte för att det börjat gnissla eller på nåt annat sätt börjat indikera att den behövde smörjas, utan för att jag tvättade av dammet fr cykeln inför Siljan runt.
Skall du cykla på lördag? Då skall jag stå och heja på dig i sådana fall.

Livet som oljist. Jag vet som ett faktum att jag gjorde samma manöver med min cykel igår, där den rullat 35 mil sedan sista oljningen. Inga tendenser till behov av att olja, men när pollendammet ändå skulle bort var det ju smidigt gjort att passa på.

När jag ska ta en långrunda så planerar jag den dagen innan. Plockar fram det jag ska ha på mig och det som ska packas ner. Går en runda till garaget och lägger på Muc-Off gula. Går en liten sväng på ägorna och känner doften av sommar. Lägger mig med den där pirrande känslan av äventyr och somnar gott.

På morgonen torkar jag av kedjan, visst det skall göras någon timma efter applicering, men så viktigt är det inte, man är ju inte woke.
Cyklar iväg tills det börjar gnissla, går då hem, varför krångla till det liksom.

Dom som använder den är ute och cyklar hela tiden sedan de fick ett så enkelt cykelunderhåll, och orkar inte kriga på ett internetforum längre??

Ingen aning om hur den är, men minns hypen!
Använder NFS på landsvägshojen. Lägger på en droppe på var tredje/fjärde länk, vevar runt, låter stå över natten, torkar av och kör sedan länge tyst och fint. Kedjan blir inte särskilt skitig heller, men torkar av dammet med handrengöringsservetter ibland. Det har gått åt en bråkdel av den lilla flaskan jag köpte för några år sedan. Funkar alltså utmärkt för mitt landsvägscyklande som iofs varken är speciellt långt eller frekvent på senare år.

Jag använder NMF och oljar någon gång då och då. En 300 km funkar helt utan gnissel och då har kedjan inte alltid varit nyoljad innan.

Kör på Purple Extreme. Smörjde en gång på PBP. Kanske var för trött för att notera eventuellt gnissel på slutet, men jag tror att det var tyst och fint.

Silca Synergetic är rätt val 2024 till den som inte är intresserad av kedjesmorning eller behöver nåt som håller extra lång tid. Finns säkert andra bra också, men denna är oberoende testad i seriös test-rigg av Zero Friction Cycling som har högt förtroende bland kedjesmorningsnördarna. Så det är inte bara spridda happyride-anekdoter som gör gällande att Silca Synergetic är bra grejer.

Samma ZFC sågar Muc-Off produkter, de presterar helt enkelt inte så bra.

Är man den som underhåller sin cykel mer strukturerat så är vax oftast det bästa valet (ännu lägre friktion, ännu lägre nötning), men det kräver mer kunskap och intresse och mer frekvent underhåll särskilt i blöta förhållanden, och det är besvärligt byta från olja till vax om man inte gör det i samband med att man byter kedja.

Bilder från en utannonserad cykel av 2023 års modell som är till salu för 40.000 kr. Hur kan man ens lyckas få kedjan att rosta ihop totalt på så kort tid...?

Bilagor

• 2024-05-27_15-52-49.jpg
    2024-05-27_15-52-49.jpg
    148.8 KB · Besök: 161
  • 2024-05-27_15-52-36.jpg
    2024-05-27_15-52-36.jpg
    87 KB · Besök: 157
En blöt kedja utan något skyddande lager på ytan rostar oerhört lätt, därav är de täckta av fett från fabrik. Så antagligen har väl personen i fråga rengjort kedjan från fettet, oljat/vaxat minimalt och sen låtit den stå ute i regn, eller bara inte torkat av kedjan när man kommit hem från en regnig tur ute.

Jag har själv tryckluft i garaget så brukar blåsa bort den värsta vätan efter ett blötpass.

Silca Synergetic är rätt val 2024 till den som inte är intresserad av kedjesmorning eller behöver nåt som håller extra lång tid. Finns säkert andra bra också, men denna är oberoende testad i seriös test-rigg av Zero Friction Cycling som har högt förtroende bland kedjesmorningsnördarna. Så det är inte bara spridda happyride-anekdoter som gör gällande att Silca Synergetic är bra grejer.
Även NFS finns med i ZFC-testet och presterar ganska bra, så inte bara anekdoter. Dock har väl Silca Synergetic (som ZFC själva säljer) något bättre resultat.

Jo det är klart det vore bättre för att hävda oberoende om han inte sålde något alls, men pengarna ska ju in, och varför inte sälja en produkt som testat bra istället för Muc Off som alla andra? När en företagare försöker tjäna pengar behöver det inte vara en konspiration. Det är inte så att han sätter Silcas grejer främst alltid. Effetto Mariposa ligger över Silca Super Secret, Ufo drivetrain cleaner över Silca Chain Stripper osv.

NFS testar också rätt bra, om än inte i topp. Anekdot-grejen var inte riktat mot någon särskild produkt/individ, utan bara som förklaring varför många pratar om Silca Synergetic som riktigt het just nu. Få av oss gör ju metodiska upprepbara tester hemma på kammaren av ett brett produktsortiment så man är så illa tvungen att lita på nån tredjepart.

Visst finns det skumma företagare där ute, men Adam Kerin som är snubben bakom ZFC framstår inte som en av dem. Jag tror han gör sina tester så gott han kan och presenterar de resultat som blir. Sen kan man ha invändningar mot testmetodiken och hur han väger resultaten. Att han skulle fejka resultaten för att sälja mer Silca-produkter från sitt lager har jag emellertid ingen anledning att tro.

Senast ändrad:
Som företagare själv skulle jag säga att de som testar saker ägnar sig åt att testa saker, de som säljer saker ägnar sig åt att sälja saker. Smidigt, pålitligt och enkelt.

Speciellt när det handlar om svart magi, trolldom och folksägen som gått i arv i generationer, dvs sådant som exempelvis kedjesmörj.?

Jag har noll koll på den där snubben men minns att jag läst någon beskrivning av hans extremt långdragna testningar. Då minns jag att jag hade svårt att förstå varför han höll på sådär och var hans intresse låg i provresultaten (hint: andra som testar saker får betalt av de vars produkter testas). Nu när det framgår att han säljer produkter han själv testar förstår jag lite mer av de bakomliggande drivkrafterna.

Tillbaka
Topp