Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ska man vara väldigt snål med den (lägga på väldigt lite)?Finns en tråd om det redan men svaret på alla frågorna är Silca Synergetic :)
Finns bara ett sätt att smörja kedjan imho. Torka av, lägg en sträng TVÄRS varje länk på kedjan med start vid kedjelåset. Alltså en sträng med start från ytterbricka, till inner, över rullen, andra inner och andra ytter. Snålt men noggrant. Veva runt några varv och torka av kedjan igen.Ska man vara väldigt snål med den (lägga på väldigt lite)?
Ngt speciellt att tänka på vid applicering?
Kanske varannat pass, torkar rent med babywipes innan. Torkar aldrig av kedjan efter jag smörjt. Funkar hur bra som helst, när det är torrt……ni med muc-off dry lub???
Tycker nästan kedja känns torr efter 5-10 mil (och då i torrt, fint väder)?
Den som heter Synergetic är "oljan", super secret är droppvax. Så det beror på vilken väg du vill gå i livet.Alltså denna som rekommenderas?
![]()
Synergetic Wet Lube
Synergetic drip lube for bike chains is SILCA's fastest oil-based lube. Enjoy smoother, quieter rides and extend drivetrain in all conditions.silca.cc
Och inte denna?
![]()
SILCA Super Secret Chain Lube
SILCA Super Secret Chain Lube is a drip wax with Tungsten Disulfide that repels dirt, runs clean & quiet, and outlasts traditional oil-based lubes.silca.cc
M
Den här videon var ganska intressant i det sammanhanget.Finns bara ett sätt att smörja kedjan imho. Torka av, lägg en sträng TVÄRS varje länk på kedjan med start vid kedjelåset. Alltså en sträng med start från ytterbricka, till inner, över rullen, andra inner och andra ytter. Snålt men noggrant. Veva runt några varv och torka av kedjan igen.
Helst lägger man oljan på insidan av kedjan (alltså ovansidan av kedjan på undersidan av drivlinan), så mer mängd mha centrifugalkraften stannar kvar i kedjan (eller rättare sagt stannar kvar längre inne i kedjan).
Olja på utsidan kedjan gör ingen nytta, så man kan torka ordentligt rent.
så Syneretic i ”olja”-version görs bara i en variant (och då som wet)?Den som heter Synergetic är "oljan", super secret är droppvax. Så det beror på vilken väg du vill gå i livet.
De med snyggast (dvs vaxad) drivlina brukar gnissla mer och mer ju längre man cyklar. 20- och 30-milare börjar i godan ro, sen kommer oväsendet smygande. Vårens enda 20-milare var en gnisselfest efter 15 mil i regn..?Jag brukar köra med wet lube tror jag. Det är ingen lätt fråga. Men man brukar känna och hörs när kedjan är dåligt smord. Då bör man smörja. Det borde dock inte vara någon nackdel att smörja innan.
Folk kommer prata om denna tråden 2034. "Fan, kommer ni ihåg olja-vaxkonflikten 2024?? Det var bättre drag på happy då, nu är det bra en massa jävla Miyatacyklar överallt".Är det i denna tråden slutstriden vax-olja kommer att stå? Striden liksom blossar upp i nån tråd här och nån tråd där, men det kommer aldrig till något riktigt avgörande.
Skall du cykla på lördag? Då skall jag stå och heja på dig i sådana fall.Torkade av kedjan och lade på lite nytt Finishline röda idag. Tror den gått ca 30 mil sen sist. Inte för att det börjat gnissla eller på nåt annat sätt börjat indikera att den behövde smörjas, utan för att jag tvättade av dammet fr cykeln inför Siljan runt.
Livet som oljist. Jag vet som ett faktum att jag gjorde samma manöver med min cykel igår, där den rullat 35 mil sedan sista oljningen. Inga tendenser till behov av att olja, men när pollendammet ändå skulle bort var det ju smidigt gjort att passa på.Torkade av kedjan och lade på lite nytt Finishline röda idag. Tror den gått ca 30 mil sen sist. Inte för att det börjat gnissla eller på nåt annat sätt börjat indikera att den behövde smörjas, utan för att jag tvättade av dammet fr cykeln inför Siljan runt.
Vad? Har frågan varit uppe förut?Är det i denna tråden slutstriden vax-olja kommer att stå? Striden liksom blossar upp i nån tråd här och nån tråd där, men det kommer aldrig till något riktigt avgörande.
Va?!?!? Är NFS Ultimate Bicycle Chainlube alltså utkonkurrerad?Finns en tråd om det redan men svaret på alla frågorna är Silca Synergetic :)
Dom som använder den är ute och cyklar hela tiden sedan de fick ett så enkelt cykelunderhåll, och orkar inte kriga på ett internetforum längre??Vad hände med den Hayyhajpade NFS. Ijäntlijen?
Använder NFS på landsvägshojen. Lägger på en droppe på var tredje/fjärde länk, vevar runt, låter stå över natten, torkar av och kör sedan länge tyst och fint. Kedjan blir inte särskilt skitig heller, men torkar av dammet med handrengöringsservetter ibland. Det har gått åt en bråkdel av den lilla flaskan jag köpte för några år sedan. Funkar alltså utmärkt för mitt landsvägscyklande som iofs varken är speciellt långt eller frekvent på senare år.Dom som använder den är ute och cyklar hela tiden sedan de fick ett så enkelt cykelunderhåll, och orkar inte kriga på ett internetforum längre??
Ingen aning om hur den är, men minns hypen!
Vax! (alltid varmvaxning)Finns säkert massor skrivet om detta, men mottar gärna era tips!?!?!
Vilken för torrt väder?
Vax!Vilken för blött väder?
Vax!Vilken på vintern?
Även NFS finns med i ZFC-testet och presterar ganska bra, så inte bara anekdoter. Dock har väl Silca Synergetic (som ZFC själva säljer) något bättre resultat.Silca Synergetic är rätt val 2024 till den som inte är intresserad av kedjesmorning eller behöver nåt som håller extra lång tid. Finns säkert andra bra också, men denna är oberoende testad i seriös test-rigg av Zero Friction Cycling som har högt förtroende bland kedjesmorningsnördarna. Så det är inte bara spridda happyride-anekdoter som gör gällande att Silca Synergetic är bra grejer.
Ouch...Silca Synergetic (som ZFC själva säljer)
Jag försöker frammana slutbossen i olje-vaxkonflikten ju!! Kom igen!?Inte svära i kyrkan nu!
Ja, jag är på din sida ?Jag försöker frammana slutbossen i olje-vaxkonflikten ju!! Kom igen!?