Vad ger mest kondition under en viss tid, cykling vs löpning

North

Ny medlem
Om man har lite ont om tid och ändå vill hålla igång konditionen,vad ger mest på samma tid cykling eller löpning?

Om kroppen håller vinner nog löpningen om det handlar om tidseffektivitet. Men cykel är så mycket snällare för kroppen att jag ändå tror att man klarar att träna hårdare utan skador, så att nettoträningstiden på lång sikt blir bättre för cykel.

Vadå mest effektiv? Om du menar kondition = central kapacitet (hjärta) så lär det inte spela någon roll vad du gör. Det handlar ju bara om att få hjärtat att slå.

För mig slå bränner löpning mer men det sliter hårdare vilket märks på återhämtningen. Cykling är roligare...

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadå mest effektiv? Om du menar kondition =
> central kapacitet (hjärta) så lär det inte
> spela någon roll vad du gör. Det handlar ju bara
> om att få hjärtat att slå.

Personligen kan jag hålla (ganska mycket) högre snittpuls under löpning än under cykling. Har aldrig testat skidåkning, men där borde man kunna hålla ännu högre snittpuls.

Ont om tid... då går väl skidor bort direkt. De flesta kan väl springa direkt utanför dörren, väldigt tidseffektivt.

Jag rankar följande:
1. Löpning (bara att ta sig utanför ytterdörren). Ta med dig ett par stavar och lägg på diagonalen i uppförsbackarna (då går pulsen upp ordentligt). Löpning sliter dock mer på kroppen.
2. Skidåkning på snö eller rullskidor/inlines på barmark. Helkroppsträning. Mjukt och skonsamt. Roligt.
3. Cykling. Mjukt och skonsamt, men inte lika tidseffektivt. Skulle tro att cx på grusväg är mest tidseffektiv pulsträning. Bättre än lvg och mtb där det blir mer vila. Roligare än löpning.

K

Eftersom jag inte har så lätt att ge mig ut i skogen just nu så blir det landsväg med mountainbiken, men jag tycker man får cykla så länge innan man blir "trött". har några korta stigar i närheten, men inte så kul o köra 30 gånger fram och tillbaka där. Får testa lite löpning, tack för svaren.

När jag är duktig med löpningen blir cyklingen roligare. Så jag antar att det betyder att det gör mer för konditionen.

geologen skrev:
> Kör ett vettigt program med intervaller så blir
> du trött snabbt, jag lovar.

Jag är jätte dålig på träningtekniker, jag bara cyklar för det är roligt.
Fast det är ju roligare i skogen när man har bra kondis, vad är intervaller?

Intervaller är ett samlingsnamn för träning där man håller högre intensitet under en kortare period och lugnare perioder mellan. Intervaller kan vara långa och måttligt intensiva eller extremt korta och väldigt intensiva, lite beroende på vad för egenskaper man vill träna upp.

Du kanske kan hitta en fin vägsträcka utan besvärliga korsningar eller stopp som räcker för t ex 20 minuter där du kör så hårt att du får rejält ansträngd andning (dvs, du ska inte kunna prata mer än enstaka ord mellan andetagen). Repetera 1-3 gånger per tillfälle, en eller två gånger per vecka.

Eller leta upp en lång och jämnbrant backe och kör järnet uppför och ta tid om du kan. Försök tävla mot dig själv att klara backen på kortare och kortare tid. Repetera kanske 3-5 gånger per tillfälle, en gång i veckan.

North skrev:
> Om man har lite ont om tid och ändå vill hålla igång konditionen,vad ger mest på samma tid
> cykling eller löpning?

Som vanlig kan man lägga in "Process/innehålls modellen" Eller vadet och huret.

"Vad" är i detta fallet ointressant. Det är "hur", d.v.s hur hårt du tränar, som är det avgörande. Skidor, cykling eller löpning, spelar mindre roll. Tom spinning kan vara den effektivaste träningsformen under vintern.

Löpning alla gånger. Har du bara en halvtimme över finns inget som slår en springtur.
Skaffa orienteringsskor /Icebugs om det är halt- det funkar sjuuuuukt bra!
Damasker är bra om det är mycket snö så man slipper få snö i skorna.

/T

Tidseffektivast är tveklöst löpningen för min del, framförallt på vintern - och då inte främst ur ett rent utövandeperspektiv. Det är möjligheten att klä om, köra satan, ta en banan, duscha och vara i kavajen igen på en timme som är skön. Inga flaskor, skoskydd eller annat bös att kitta med och ingen cykel som ska kånkas upp och ner i trappan, tas om hand, pumpas et cetera.

/M

Hur vissa kan komma fram till att "löpning" är det tids effektivaste/effektivaste träningssättet är för mig en gåta.

Det är inte vad man gör. Skidor, löpning eller cykla på en trainer spelar mindre roll. Nej det är hur man gör det. Släntra runt på blöt och hal gångbana i försiktigt lunka tempo. Ja vad ger det nu på vintern? Eller kasa runt på bakhala skidor. Samma där. Det ger i princip inget. Däremot ett stenhår intervall pass på trainern. Ja det ger divisioner mer. Det är inte vad, utan hur som räknas. Så är det bara.

Men det är vad jag tycker det. Och som alltid. Vilken träning är bäst? Jo den som blir av.

Senast redigerad av en moderator:
Har börjat med löpning denna vintern - och jäklar vad det gett resultat! Smalare, snabbare, starkare (avslutar löpningen med armhävningar etc). Fantastisk helkroppsträning. Tror personligen att just belastningen av skelettet när man springer är mycket viktig. Just det saknas ju i cyklingen.

Här i Malmö är det fullt cyklingsbart nu när all snö är borta och jag är mycket bättre förberedd på kommande vårsäsong.

Pebben skrev:
> Släntra runt på blöt och
> hal gångbana i försiktigt lunka tempo. Ja vad
> ger det nu på vintern?

Det du beskriver är knappast löpning.

Crazy Chester skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Släntra runt på blöt och hal gångbana i försiktigt lunka tempo. Ja vad ger det nu på vintern?

> Det du beskriver är knappast löpning.

Jo det är precis vad det gör det. Under rådande yttre löpmiljöförhållanden, så blir det inte bättre än så. När man ska löpa/släntra runt på blöt och hal gångbana/cykelbana, i försiktigt lunka tempo. Allt för att man är på helspänn och att man inte vill gå i backen å bryta både armar och ben.

Men det är här det. Är man någon annanstans, typ Sydafrika, så kanske det är bättre förhållanden. Men det är där det. Inte i Svedala just nu ;7)

Men då skall du väl jämföra "stenhårt intervall på trainer" med ett "stenhårt intervallpass på löpbandet"?

Det var väl inte en årstidsrelaterad fråga?
Löpning gav mig mest (för 13 år sen, då jag inte tagit ett raskt steg för att hinna med en buss ens, sen dess)
Skidor var bra och kul för 25 år sedan. Men det e inte kul längre.
Sex höll mig i bra form i flera års tid, men är inte kul längre!

Så nu är cykling den motionssport som är den enda roliga.. sitta på en trainer är inte roligt! Jag gör bara roliga former av motion, och cykel är kul!

Bah, köp ett par Yaktrax för 300 spänn... hur bra som helst för löpning.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=YAKTRAXPRO

Pebben skrev:

> Jo det är precis vad det gör det. Under rådande
> yttre löpmiljöförhållanden, så blir det inte
> bättre än så. När man ska löpa/släntra runt
> på blöt och hal gångbana/cykelbana, i
> försiktigt lunka tempo. Allt för att man är på
> helspänn och att man inte vill gå i backen å
> bryta både armar och ben.
>
> Men det är här det. Är man någon annanstans,
> typ Sydafrika, så kanske det är bättre
> förhållanden. Men det är där det. Inte i
> Svedala just nu ;7)

Pebben skrev:
> Crazy Chester skrev:
> -----
> > Pebben skrev:
> >
>
> > -----
> > > Släntra runt på blöt och hal gångbana i
> försiktigt lunka tempo. Ja vad ger det nu på
> vintern?
>
>
> > Det du beskriver är knappast löpning.
>
>
> Jo det är precis vad det gör det. Under rådande
> yttre löpmiljöförhållanden, så blir det inte
> bättre än så. När man ska löpa/släntra runt
> på blöt och hal gångbana/cykelbana, i
> försiktigt lunka tempo. Allt för att man är på
> helspänn och att man inte vill gå i backen å
> bryta både armar och ben.

Nej, du beskriver en joggare som inte är rätt utrustad. Håller med dig om att det inte är optimalt löparväder, men det kan man lösa genom att köpa ett par löparbroddar för en hundring eller två. Jag ser hundratals med löpare ute varje dag (och springer själv utan några som helst problem), så uppenbarligen går det utmärkt att syssla med löpning.

+1

Jag kör spinning hemma. Intervall 8x(2+1). Klart på en halvtimme. Klart plus mot löpning är att man samtidigt tränar styrkan i benen där den behövs.

Pigmachine skrev:
> Det var väl inte en årstidsrelaterad fråga?

Nej det var en öppen fråga. Nja halvöppen i allfall.

"Om man har lite ont om tid och ändå vill hålla igång konditionen,vad ger mest på samma tid cykling eller löpning?"

Och det jag ville belysa var/är att det inte spelar så stor roll vad det är man tränar, inom rimliga gränser. Det som spelar roll är 1. Hur hårt. 2. Hur länge 3. Hur ofta. Det är det som i huvudsak är det avgörande för hur effektiv träningen är. Inte om man springer, cyklar eller åker skidor. Och vad är det som styr detta då. Jo bla de innre förutsättningarna D.v.s hur bra du kan cykla, springa eller åka skidor. För vissa med övervikt så är löpning kanske inget alternativ. Medans cykling är ett utmärkt alternativ.

Sen de yttre omständigheterna, d.v.s går det att cykla eller åka skidor överhuvudtaget. Hur lämplig är underlaget för att ta en löptur.

Att kategoriskt svara löpning eller cykling ger mest, tror jag inte är görligt. För frågan är inte så lätt och kan troligen inte besvaras med varken det ena eller det andra. Det enda som man ev skulle kunna svara är. -Det beror på vem du frågar och under vilka yttre omständigheter det är frågan om. Mer rätt än så är svårt att komma tror jag.

Sen har vissa svarat vad som är rätt/effektivast för dem och det är en annan sak det. Än att bara svar att det en eller det andra ger mest.

Eller som Crazy Chester svarar mig.

"Nej, du beskriver en joggare som inte är rätt utrustad. Håller med dig om att det inte är optimalt löparväder, men det kan man lösa genom att köpa ett par löparbroddar för en hundring eller två. Jag ser hundratals med löpare ute varje dag (och springer själv utan några som helst problem), så uppenbarligen går det utmärkt att syssla med löpning."

Och visst kan det vara en taskigt utrustad löpare som jag beskriver och visst finns det folk som sysslar med löpning på vintern med bra utrustning och ett gott resultat. Men är det det mest effektivaste träningsformen. Har man verkligen tagit hänsyn till de yttre faktorerna som väder och vind tex. Jag har sprungit milen i minusgrade och nej det var inte det smartaste jag gjort och jag har cyklat drygt 19 mil i minus 7-8 grader och det var inte heller det smartaste jag gjort. Då allt förs i flaskor och kamelen. Prova själv att cykla typ 18 mil utan att i princip tillför vätska. Jag skrattade inte så där jätte mycket den sista biten. Och nej för konditionen var det inget optimalt pass. Däremot var det karaktärsdanade och väldigt vakert bitvis.

Och jag tar det igen. Vilken träning är bäst? Jo den som blir av ;7)

Längdskidåkarna är väl de som har de högsta uppmätta syreupptagningsförmågan? Är inte det inte så? Fördelen med längdskidor är att hela kroppen arbetar, d.v.s, ben, bål och armar.

Men helt klart att löpning är tidsbesparande eftersom man bara behöver sätta på sig en overall och ett bar skor och öppna dörren. Nackdelen med skidor är ta sig till spåren och sedan all vallning. Men fasen vilken kondis man får av skidor! :)

Pastis skrev:
> Längdskidåkarna är väl de som har de högsta
> uppmätta syreupptagningsförmågan? Är inte det
> inte så? Fördelen med längdskidor är att hela
> kroppen arbetar, d.v.s, ben, bål och armar.

Du kan genom både cykling och löpning uppnå tillräckligt hög intensitet för att syreupptaget blir den begränsande faktorn. Det går alltså alldeles utmärkt att träna maximal aerob effekt (eller kondition eller vad man vill kalla det) på både cykel eller med löpning. Längdskidåkning är inte "effektivare".

Pebben skrev:
> Eller som Crazy Chester svarar mig.
>
> "Nej, du beskriver en joggare som inte är rätt
> utrustad. Håller med dig om att det inte är
> optimalt löparväder, men det kan man lösa genom
> att köpa ett par löparbroddar för en hundring
> eller två. Jag ser hundratals med löpare ute
> varje dag (och springer själv utan några som
> helst problem), så uppenbarligen går det
> utmärkt att syssla med löpning."
>
> Och visst kan det vara en taskigt utrustad löpare
> som jag beskriver och visst finns det folk som
> sysslar med löpning på vintern med bra
> utrustning och ett gott resultat. Men är det det
> mest effektivaste träningsformen. Har man
> verkligen tagit hänsyn till de yttre faktorerna
> som väder och vind tex. Jag har sprungit milen i
> minusgrade och nej det var inte det smartaste jag
> gjort och jag har cyklat drygt 19 mil i minus 7-8
> grader och det var inte heller det smartaste jag
> gjort. Då allt förs i flaskor och kamelen. Prova
> själv att cykla typ 18 mil utan att i princip
> tillför vätska. Jag skrattade inte så där
> jätte mycket den sista biten. Och nej för
> konditionen var det inget optimalt pass. Däremot
> var det karaktärsdanade och väldigt vakert
> bitvis.

Det är klart att alla faktorer bör beaktas, men när frågan ställs på ett generellt plan (som ju är fallet i denna tråd) tycker jag det är befogat att även ge ett generellt svar. Det generella svaret blir då att löpning för många är mer tidseffektivt, eftersom man under ett löppass kan hålla högre snittpuls än vad fallet är under ett pass på cykel. Är du en ovan löpare så kanske det inte var "det smartaste" du gjort att springa milen i minusgrader, men för en löpare som inte är nybörjare är milen i minusgrader sannerligen ingen utmaning. Snarare ett normalt träningspass. Sen att du personligen föredrar cykling (vilket även jag gör, trots att jag är en starkare löpare än vad jag är cyklist) eller finner att cykling passar dina fysiska förutsättningar bättre är en sak, men åter: jag besvarade frågan i samma anda som den ställdes: på ett generellt plan.

Crazy Chester skrev:
> Det generella svaret blir då att löpning för många
> är mer tidseffektivt, eftersom man under ett
> löppass kan hålla högre snittpuls än vad
> fallet är under ett pass på cykel.

Men att enbart ha som träningsfilosofi att ha så hög snittpuls som möjligt är ju inte effektiv träning. Då faller ju hela argumentet.

Den effektivaste träningen är den som blir av. Inte den man snackar om att man borde göra. Testa snöpulsning i skogen. Garanterat hög puls på kort tid. Fast nu är det väl skare. Bristande skare är inte kul att löpa i....Jag tycker att längdåkning ger mest eftersom det är roligast för mig.

pfjord skrev:
> Den effektivaste träningen är den som blir av.

Ahh, där kom den. Snusförnuft i sitt esse :)
Och inte alls svar på frågan såklart.

JT skrev:
> Crazy Chester skrev:
> -----
> > Det generella svaret blir då att löpning för
> många
> > är mer tidseffektivt, eftersom man under ett
> > löppass kan hålla högre snittpuls än vad
> > fallet är under ett pass på cykel.
>
> Men att enbart ha som träningsfilosofi att ha så
> hög snittpuls som möjligt är ju inte effektiv
> träning. Då faller ju hela argumentet.

Självklart. Som sagt var det ett generellt svar på en generell fråga.

Fikasvettot skrev:
> Hur står sig rodelträning i en jämförelse?

Bra, tom mycket bra. Och till det bör man lägga in ett eller två KAK-pass/år.
Och då med fördel till Karmansbo eller liknade "KAK" plats.

Om vi ser till vad Jan Henriksson, professor, Institutionen för fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet,Stockholm och Carl Johan Sundberg, docent, Institutionen för fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet, Stockholm, har för uppfattning om vad som bestämmer svaret på träning. Så skriver dom följande.

"Ett flertal faktorer avgör hur mycket en person förbättras om den fysiska aktivitetsgraden
ökar. En viktig faktor är träningsgraden när träningsperioden inleds. Den som är inaktiv
och otränad förbättras relativt sett mer än den som är vältränad, och träningseffekterna är
specifika för de organ och vävnader som tränas och belastas."

Och det är inget nytt precis. Att den som är otränad kommer att ha en större utvecklingspotential än den som är vältränad och att man blir bra på det man tränar.

På frågan om vilka parametrar som styr effekten är svaret följande.

"Dessa tre faktorer bestämmer den sammantagna ”träningsdosen”. Med andra ord – ju högre dos, desto
högre effekt. Det bör påpekas att även lägre doser har effekt, om än i lägre utsträckning

Frekvens
För att fysisk aktivitet ska ha maximala prestations- och hälsoeffektermåste den ske ofta och
regelbundet. Den effekt som ett arbetspass har kan påverka kroppen under flera dygn, sedan
klingar effekten av.Vid lågintensiv fysisk aktivitet rekommenderas därför en daglig ”dos”.

Duration
Ju längre aktiviteten pågår, desto större effekt har den i regel. I många fall går det dock bra
att dela upp det dagliga aktivitetspasset i flera separata 10–15-minutersperioder, bara den
sammanlagda tiden blir tillräcklig. En vanlig rekommendation vad gäller tidsomfattningen
är 30 minuters fysisk aktivitet per dag.

Intensitet
Ju hårdare ett träningspass är, desto större blir vanligen dess prestations- och hälsomässiga
effekter, även om alltför intensiv träning kan leda till försämrade effekter. Goda hälsofrämjande
effekter tycks ofta kunna uppnås redan vid lägre intensitet även om det är
viktigt med högre intensitet för att kunna förbättra konditionen och för att bibehålla en
konditionsförbättring."

Vad som tränas löpning eller cykling är av underordnad betydelse.

Pebben, missade du Singulars svar?

Frågan gällde ju "Vad ger mest kondition under en viss tid". "Om man har lite ont om tid ...", då måste man ta hänsyn till ställtiden. Har man begränsad tid på sig att träna så blir det mindre tid för träning om man måste åka bil till lämpligt motionsområde och ha en massa utrustning som kräver vård efter träningen. Bor man i en stad så går det inte heller att dra på för fullt på en cykel utan att ta hänsyn till rödljus och medtrafikanter.

Med samma ställtid blir din analys intressant, men det är få träningsformer som kan tävla med löpning på den punkten.

Pebben skrev:
> Intensitet
> Ju hårdare ett träningspass är, desto större
> blir vanligen dess prestations- och
> hälsomässiga
> effekter

Om vi tar detta uttalande av professorn så är det exakt just därför jag menar att löpning är effektivare. Jag cyklar ungefär lika mycket som jag springer. Under ett snabbdistanspass över 10 km och 40 minuter ligger min puls på runt 182 bpm med små variationer. Samma bpm på cykel orkar jag hålla under intervallerna under ett 4x4-pass, d.v.s. inte mer än fyra minuter i stöten. Detta antar jag beror på att jag under löpning arbetar med totalt sett större muskelmassa (i fallet med skidåkning eller rodd torde ännu flera muskler vara inblandade), vilket torde göra att fler muskler jobbar aerobt innan musklerna börjar alstra effekt anaerobt. Alltså borde hjärtat kunna arbeta intensivare under ett löppass utan att benen tröttnar före hjärtat.

Jag vet också att när jag intensivtränat löpning under en period uppnår jag en helt annan form än vad jag kan komma upp i när jag tränat cykling under en period; trots att jag lagt betydligt mer tid på cyklingen. Jag sprang marathondistansen på under tre timmar efter att ha snittat i träningstid på ca. 3h/vecka under de åtta månader som föregick loppet. Jag kommer inte ens i närheten av att göra motsvarande placeringar i cykellopp under perioder när jag satsar på cykel, trots att jag lägger 50-70% mer tid på träning under dessa perioder.

> Vad som tränas löpning eller cykling är av
> underordnad betydelse.

Ja, förutsatt att hjärtat jobbar lika hårt under de bägge aktiviteterna. Men så är inte fallet (om inte trådskaparen är elitcyklist, men isåfall tror jag inte att han/hon hade ställt frågan).

Crazy Chester skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Intensitet
> > Ju hårdare ett träningspass är, desto
> större
> > blir vanligen dess prestations- och
> > hälsomässiga
> > effekter
>
> Om vi tar detta uttalande av professorn så är
> det exakt just därför jag menar att löpning är
> effektivare. Jag cyklar ungefär lika mycket som
> jag springer. Under ett snabbdistanspass över 10
> km och 40 minuter ligger min puls på runt 182 bpm
> med små variationer. Samma bpm på cykel orkar
> jag hålla under intervallerna under ett 4x4-pass,
> d.v.s. inte mer än fyra minuter i stöten. Detta
> antar jag beror på att jag under löpning arbetar
> med totalt sett större muskelmassa (i fallet med
> skidåkning eller rodd torde ännu flera muskler
> vara inblandade), vilket torde göra att fler
> muskler jobbar aerobt innan musklerna börjar
> alstra effekt anaerobt. Alltså borde hjärtat
> kunna arbeta intensivare under ett löppass utan
> att benen tröttnar före hjärtat.
>
> Jag vet också att när jag intensivtränat
> löpning under en period uppnår jag en helt annan
> form än vad jag kan komma upp i när jag tränat
> cykling under en period; trots att jag lagt
> betydligt mer tid på cyklingen. Jag sprang
> marathondistansen på under tre timmar efter att
> ha snittat i träningstid på ca. 3h/vecka under
> de åtta månader som föregick loppet. Jag kommer
> inte ens i närheten av att göra motsvarande
> placeringar i cykellopp under perioder när jag
> satsar på cykel, trots att jag lägger 50-70% mer
> tid på träning under dessa perioder.
>
> > Vad som tränas löpning eller cykling är av
> > underordnad betydelse.
>
> Ja, förutsatt att hjärtat jobbar lika hårt
> under de bägge aktiviteterna. Men så är inte
> fallet (om inte trådskaparen är elitcyklist, men
> isåfall tror jag inte att han/hon hade ställt
> frågan).

hjärtfrekvensen är iofs ett trubbigt mått på hjärtats arbete. det som förefaller vara intressantast för just pumpkapaciteten är flödet genom hjärtat, det som i dagliga tal är den största begränsningen för det som kallas kondition. På individnivå kan det vara rätt stor skillnad i flux/syreupptag/hjärtfrekvens, vilket i praktiken kan innbära att 190 bpm under löpning kan vara samma sak som 180 bpm under cykling, eller vise versa.

Eftersom alla variabler är så individberoende är all anekdotisk bevisning vad var och en tror fungerar bäst för dem själva irrelevant för frågeställningen.

.... men med tanke på att trådskaparen undrade vad intervallträning betydde så håller jag helt med om att den träning som blir av är den bästa och bör utföras som det konditionsmoment trådskaparen vill njuta av sin förbättrade kondition inom.

Micke S skrev:
> Eftersom alla variabler är så individberoende
> är all anekdotisk bevisning vad var och en tror
> fungerar bäst för dem själva irrelevant för
> frågeställningen.
>
>
> .... men med tanke på att trådskaparen undrade
> vad intervallträning betydde så håller jag helt
> med om att den träning som blir av är den bästa
> och bör utföras som det konditionsmoment
> trådskaparen vill njuta av sin förbättrade
> kondition inom.

Med det sagt, varför är det så svårt att svara på frågan om vad som är den tidseffektivaste konditionsträningen? Om vi glömmer alla kringliggande faktorer och leker med tanken att två helt identiska personer ägnar sig åt varsin träningsform (löpning & cykling) under exakt lika lång tid. Du som träningsexpert måste väl ha en uppfattning om vilken träningsform som är tidseffektivast?

Tillbaka
Topp