Varför är thomson-stolpar så populära?

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast jag tycker det är stor skillnad gällande
> infästningen. Thomson är sjukt stabila och
> tillåter verkligen enkel stabil finjustering av
> sadelvinkeln. Har stött på många sadlar där
> detta inte alls är lika enkelt eller hållbart.

Köp valfri modern stolpe (vilket utesluter alla gamla saker på tantcyklar från tidigt 80tal + biltema) för 200-300 spänn som ser någorlunda vettig ut på CRC och du kommer finna att infästningen funkar precis lika bra på din 3 gånger så dyrare thomson. Men vill man ha något som blänker så..

Eric W skrev:

>
> Köp valfri modern stolpe (vilket utesluter alla
> gamla saker på tantcyklar från tidigt 80tal +
> biltema) för 200-300 spänn som ser någorlunda
> vettig ut på CRC och du kommer finna att
> infästningen funkar precis lika bra på din 3
> gånger så dyrare thomson. Men vill man ha något
> som blänker så..

Hmm lustigt, för jag har en Roox, en Bontrager kolfiber, hade en Ritchey WCS, en FSA, en Race Face, en Easton på gamla hojen och lustigt nog är det ingen som kommer i närhetne gällande infästningen och hur exakt och smidigt vinkeln justeras som min Thomson. Men det är klart, jag kan ju vara idot också. För övrigt vet jag inte vilka 'vettiga' stolpar du pratar om för 2-300:-? Då föredrar jag faktiskt att lägga lite pengar emellan och garanterat få en bra stolpe.

Sen kan jag tycka att KCNC t.ex. ger mest bang for the buck med tanke på sin låga vikt men i grund och botten är det ju en Thomson ändå.

Jag har Thomson "Masterpiece" bara för att den är dyr. Bara därför. Att den sedan är hur stabil som helst för sina 193 gr i 30.9 mm har ingen betydelse. Att den även är simpel att justera var ju bara en bonus. Det mest meningslösa med den är att den är snygg och har en egen design. Jag menar, nästan alla sadelstolpar är ju tillverkade av en firma vars huvudsakliga uppgift är att tillhandahålla Boeing och NASA m.fl. med flygplansdelar enligt den högsta kvalitetsnormen och som dessutom är CNC-frästa ur ett stycke aluminium. Känns så average... :)

-Skogling

Eric W skrev:
> Det är ju för för fan bara en rak
> stolpe! :)

Du har aldrig sett en Thompson va´? :-)

Senast redigerad av en moderator:
Förresten köpte jag min Thomson-stolpe av [namnet dolt] som modererade Velo-forumet så hårt att Jomper till slut blev tvungen att starta Happymtb. Bara en sån sak.

Skogling skrev:
> Thompson ?

Menar du Thompson twins eller?

Vic skrev:
> Du har aldrig sett en Thompson va´? :-)

Ägt en, men sålde den för att den var för snygg!

Ärligt talat så skiter jag egentligen fullständigt om folk vill ha thom(p)son stolpar eller inte.
Konstaterade bara att de inte kommer framkalla några mirakel för din cykling och att det finns bra mycket billigare, lika glansiga och hålbara alternativ. Fast det är klart, vad vet jag, jag har slutat sitta på min sadel för länge sen! :)

kvalitet och finish på grejerna. dock så börjar det ju komma konkurrenter som håller liknande kvalitet och finish till lite lägre priser och som ofta är lite lättare.

det tråkiga med thomson och liknande företag, t.ex. CK, är ju oviljan att utveckla sig. visst har de en bra produkt, men man kan ju bredda sig inom fler områden.

Jensen skrev:
>
> det tråkiga med thomson och liknande företag,
> t.ex. CK, är ju oviljan att utveckla sig. visst
> har de en bra produkt, men man kan ju bredda sig
> inom fler områden.

De har väl fullt upp med att göra prylar till NASA...

/CJ

Min Thomsonstolpe passar inte min sadel, utan railsen är för breda för att ligga rätt i fästena på stolpen. Lite mystiskt faktiskt. Det känns ju inte så bra att behöva pressa ihop railsen 1 mm, men det kanske är ok? Någon annan som har en Masterpiece och en SLR xp som det funkar för?

August skrev:
> Min Thomsonstolpe passar inte min sadel, utan
> railsen är för breda för att ligga rätt i
> fästena på stolpen. Lite mystiskt faktiskt. Det
> känns ju inte så bra att behöva pressa ihop
> railsen 1 mm, men det kanske är ok? Någon annan
> som har en Masterpiece och en SLR xp som det
> funkar för?

Funkade i 3 år för mig med 3 olika SLR. Är det säkert att du har en cykel ? ;)

Thomson stavas utan 'p'.

pink-thomson-t.jpg ht=201

August skrev:
> Min Thomsonstolpe passar inte min sadel, utan
> railsen är för breda för att ligga rätt i
> fästena på stolpen. Lite mystiskt faktiskt. Det
> känns ju inte så bra att behöva pressa ihop
> railsen 1 mm, men det kanske är ok? Någon annan
> som har en Masterpiece och en SLR xp som det
> funkar för?

Jag har en Elite och en SLR XP samt Specialized Toupé. Båda sadlarna får man klämma ihop railsen lite på för att de ska passa. Har svårt att tro att de skulle ta skada av det.

De där såg mer ut som xxx leksaker ;-)

the_TnT skrev:
> Thomson stavas utan 'p'.
>
>

Personligen valde jag en Thomson Masterpiece mest för utseendet och så måste jag säga att 191g är helt ok för en stolpe som känns så stabil.

//Markus

Bilagor

• IMG_0926.jpg
    IMG_0926.jpg
    73.4 KB · Besök: 38
Att säga att Thomson är tunga, trista och svenssonaktiga känns en aning skitnödigt. Det är lite som att högljutt påstå att Porschar är billigt skräp bara för att man man kör Ferrari själv.

Någonstans i nivå med typ Thomson, XTR och Crossmax SLR slutar saker bli påtagligt bättre bara för att de blir dyrare. Självklart finns det lite lättare, blingigare och mycket dyrare prylar att köpa, men i många, kanske de flesta fall handlar det om fåfänga där. Duger det åt elitåkarna så...

Engström skrev:
> Jag har en Elite och en SLR XP samt Specialized
> Toupé. Båda sadlarna får man klämma ihop
> railsen lite på för att de ska passa. Har svårt
> att tro att de skulle ta skada av det.

Nej, det har du nog rätt i. Men jag ska prova med ett par olika Ritcheystolpar hemma bara för att...

thomson stolpe är väll en såndär pryl som, alla köper för att dom ska vara bra. Vet inte hur jävla nöjd jag var på min som gängade upp sig och jag tappade sadeln under en långrunda. Nu har jag bytt till skruvar från clasohlsson och den fungerar perfekt! samtidigt har jag kört med en kalloy stolpe på en annan cykel från biltema som aldrig krånglat den heller, om något flexig 26,8 stolpe utdragen till ûbermax men ändå...

JLarsson skrev:
> Fråga bigmollo om han hade velat haft en Thomson
> istf en kräk-ritchey på Pbp?

Vad hände?

Kul att se en annan som vågar ha en silverfärgad Thomson på sin kolfiberhoj! Det ger cykeln en fräsch men samtidigt classisk look.

Och ja, jag vet att sadeln inte gör sig rätt med resten av cykeln. När svenska företag börjar anställa nyexade civilingenjörer så köper jag en ny.

27227815.jpg

Trident skrev:
> Personligen valde jag en Thomson Masterpiece mest
> för utseendet och så måste jag säga att 191g
> är helt ok för en stolpe som känns så stabil.
>
> //Markus

Oskar skrev:
> Det allra bästa med Thomsonprylar är ju att de
> finns i silver.

+1

synd att dom inte kan göra silvriga carbonprylar, kroma väven eller nått...

ända stolpen som fanns i rätt dim med setback till dh riggen, va lite spännanade och kapa den med fast sambon skrek
till det gjorde hon iof lite när jag köpte den med ;)

//svein

Aspire Velotech i USA brukar alltid ha bra priser på dem annars, när Merlins deal tar slut.

Silverfärgad Masterpiece funkar även på stålhoj:

DSC_1250.JPG ht=482

jomper skrev:
> Aspire Velotech i USA brukar alltid ha bra priser
> på dem annars, när Merlins deal tar slut.
>
> Silverfärgad Masterpiece funkar även på
> stålhoj:
>
>

Hade du köpt en vanlig hade du kanske haft råd med växlar istället:-)

En sadelstolpe ska väl kunna flexa lite för att ge mer komfort, det är ju inte där en ram ska vara styv? Det är väl därför en del hojar ursprungligen gjorda för tjocka stolpar istället levereras med 27,2-stolpe och shims. Tricket är väl att åstadkomma det utan att stolpen deformeras eller går av.

Jupp, nu kör jag med en silvrig Thomson 27,2:a i min ram för 30,9. Jag inbillar mig i alla fall att det är skönare än den 30,9 stolpe från Specilized som satt där tidigare. Det kan dock vara inbillning.

För övrigt känns det rätt med lite plastshims emellan så sparar man både ram och stolpe när man som jag är lite velig med hur högt stolpen skall sitta.

Daner,..jag behöver en sadelstolpe. 31.6 och lätt. typ en masterpices kanske..;)

Längden är helt ointresant och jag skriver här för att du inte svarar på PM.

Om någon har daners tel får han/hon gärna PM,a det.:)

Pelle Hå skrev:
> Ville: Är det inte enklare att handla av någon
> som vill vara anträffbar?
>
> NiklasL: Har sett att det finns på Crc. =)

Tack! Har varit nära att hända förut. Även om man tycker att man drar åt så verkar det som om bakskruven lossar när man sätter sig och sedan skruvar den snabbt ur. Förra gången märkte jag det i tid, nu först när allt var löst och skruv, bricka och mothåll försvunnit någonstans i naturen... :-(

Ville: jag har Masterpiece bara i 30.9 just nu, både rak och böjd, i silver. Har Elite i både rak och böjd, i svart. Har också en beg. Elite, rak och silver.

NiklasL: Jag har alla reservdelar till Thomson, hör av dig till mig via epost eller telefon (finns i profilen).

När det gäller PM: Happy måste begränsa antalet PM för att inte överbelasta servrarna. Det betyder att jag måste rensa då och då om jag ska använda systemet. Jag vill inte rensa bort det som ni har skickat mig, för jag anser att det har ett värde. Jag vill inte heller rensa bort det som jag har skickat er eftersom jag har svårt nog att minnas allt som jag har sagt och skrivit till folk. Slutsatsen för min del är att jag föredrar att använda andra kommunikationskanaler (som finns i profilen) istället för PM.

Ville skrev:
> Tack för du kollade daner:)
>
>
> Jag ahr en annan läösning på g..:)

Fallit för I-beamen till slut ? ;-) T

Har handlat av Daner nu - snabbt och prisvärt! Hans kontaktuppgifter finns som redan nämnts i profilen och svar kom inom några timmar på mailen.

Testade med Hope-stolpe. Mycket fin och gerigen med liknande yta som Thomson. Problemet är att sadeln inte går att justera steglöst för att erhålla exakt vinkel. Alltingen pekar den något nedåteller uppåt. Svindåligt.
Man ska inte äventyra med att frångå Thomsons fantastiska stolpar.

Tillbaka
Topp